Hogedruk reiniger in auto

benleentje

Golden Member

Nogmaals alle tips en tricks zijn welkom en het betreft een 12V accu(!) geen 24V

Kan je dat uitleggen waarom persee 12V. Je hebt allemaal bizarre eisen die feitelijk nergens voor nodig zijn. En ook niet worden onderbouwd.

Want als je bv een 48V accu neemt en die apart oplaad kan je met 1 lading makkelijk 1 hele dag werken. Als je zoals reeds gezegd naar 320V accu's heb je niet ineens een dure 230V inverter nodig. maar dan neem je een frequentie regelaar. Dat is bijna hetzelfde als een 230V inverter maar dan voor 3 fase spanning en je kan er dan 3 fase hoge druk reiniger achter zetten. Waar een 230V inverter grote moeite heeft met elektro motoren heeft een frequentie regelaar daar geen last mee, deze is speciaal voor motoren gemaakt.

Maar op 12V moet ook kunnen is enkel nodeloos duurder en ingewikkelder.

Op 29 januari 2019 22:26:58 schreef maartenbakker:
[...]Geen 15kW, maar wel steeds 2,6kW. 20 keer 30 seconden per uur. Stel een 12V accu, een omzetrendement van 80% (dus 3,25kW belasting) en een rit van 3 uur. 3,25kW / 6 = 0,54kWh energiebehoefte. Omgerekend voor een 12V accu is dat 45Ah. Ik weet niet of een rit 3 uur duurt, en het is sowieso niet goed om de accu aan het einde van de rit helemaal leeg te hebben. Misschien dat je ook geen 80% rendement haalt en je moet nog een marge inbouwen voor steeds het aanloopvermogen.

Al met al zit je wel ergens in het bereik van een gangbare tractie-accu (een gewone startaccu is na een paar ritten wel stuk als je pech hebt). Lithium ion is qua piekstroom nog een betere keus wellicht. Je zou trouwens beter kunnen kijken of je geen hogedrukspuit op bijvoorbeeld 24V kunt vinden, dat spaart een omvormer uit en tractie-accu's zijn ook prima in 24V verkrijgbaar. Ik ga er wel van uit dat je de accu niet tijdens het rijden laadt, maar met een lader in de garage.

Sowieso zijn de accu en als je voor 230V gaat de omvormer (sinusomvormer met overdimensionering, 5kW misschien?) vrij prijzig. Ik verwacht een beetje dat er wel goedkopere en betere oplossingen zijn, maar de gekozen richting is zeker niet onmogelijk.

Hier ben ik het mee eens. Niet onmogelijk. Echter gaat het hier regelmatig over auto accu's maar er zijn ook nog accu's voor heftrucks die opgebouwz zijn uit losse 2V cellen. Onze heftruck heeft 2 motoren 1 voor de hydrauliek van ca 16kW @330A en 1 voor het rijden ca 9kW @180A. De heftruck word elke dag gebruikt maar niet continu en haalt makelijk 1 week op een lading. Als het in een heftruck kan waarom dan niet mobiel in een auto. Ik zou dan de accu mobiel maken en niet koppelen aan de auto en als deze leeg is met een eigen lader opladen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Let wel, ik vind het ook erg onhandig dat de TS kennelijk aan 12V wil vasthouden - en onnodig beperkend want je gaat toch niet van de normale alternator werken dus waarom dan nog 12V... Maar blij dat iemand mijn kladberekening in elk geval heeft gelezen: Het kan gewoon op de onhandige manier: Kost extra en dan heb je ook wat minder.

Edit: ik lees het al, de TS is misschien pennywise en poundfoolish. "Het betreft een 12V accu". Hij heeft dus al een accu gekocht, en om te voorkomen dat hij een paar honderd euro in een andere accu moet steken, gaat hij nu een paar duizend euro nodig hebben om zijn al gekochte accu te kunnen behouden. Misschien vergis ik me wel en is het de ideale accu en bovendien een heel dure. Of ik vergis me nog veel erger en de TS denkt uit het boordnet te kunnen laden...

Offshoretiger, kun je bevestigen dat je niet uit het boordnet wil laden, maar wel al een accu hebt en vermelden welk merk en type en welke capaciteit? Dan kunnen we in elk geval eens kijken of die geschikt is. Kun je ook eens vermelden hoe lang een rit moet kunnen duren, dus of mijn schatting van verbruikte energie in de buurt zit?

De reden is dat je hogere spanningen ziet langskomen, is dat het rendement dan beter of zelfs véél beter kan en je met een beetje geluk bijvoorbeeld zonder omvormer kunt. Een andere reden is bedrijfszekerheid. Als jouw oplossing goed genoeg is, kun je hem zelfs aan andere bedrijven verkopen. Dan wil je niet prutsen met niet-optimale constructies (voorbeeld: Stint) want dan is het niet de vraag of je nat gaat, maar wanneer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@ts: je kunt dus ook een 24v of 230v alternator bij bouwen. De eerder genoemde 230v alternator kan je bij 6k rpm 15 kw mee leveren voor opstarten en levert 5 kw permanent dan.

Dat garandeert de leverancier gewoon...

Victron kun je voeden uit een 24 v alternator tot 5 kw.
De 12 v variant gaat maar tot 3 kw. De pieken waren uit mijn hoofd 10 kw en 6 kw. Voor je aanvankelijke piek dus te weinig, maar ook gespecificeerd dus.

Hoe kom je er bij dat het niet betrouwbaar zou zijn?
Als het mechanisch goed bevestigd wordt en elektrisch goed en veilig zit, is het zeker betrouwbaar

Victron en whisper zijn maritiem goedgekeurde partijen. De eisen aan boord zijn veel heftiger m.b.t. veiligheid en betrouwbaarheid als even zonder werk zitten.

Als bij mijn werk de victron omvormer eraf ligt, kan de bargemaster niet meer zien waar het schip heen zou moeten voor volgende werkplek, omdat er paar it systemen wegvallen. Geen direct gevaar maar toch wel lastiger.
Als de whisper generator uitvalt op een andere boot.. Dan heb ik alleen nog noodstroom (24v) over en ligt feitelijk mijn bootje eraf.. Heb nog voortstuwing en nautisch, maar dan is het klaar.

Dus wat is betrouwbaar? Je kunt ook een HQ 5 kw omvormer nemen. Ja dan heb je vragen over betrouwbaarheid. Ik had er 1 van 2kw die met 750w in 5 minuten loodje legde. Terug gestuurd en geld terug gehad..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Om zo goed mogelijk alle vragen te beantwoorden:

Die 12 volt accu is inderdaad omdat dit de auto accu is, voor inbouw leek mij dit het makkelijkst want vergeet niet je hebt ook nog een ton of meer aan water bij je, en die 100/200kg extra voor accu’s kan dan net weer nadelig zijn.

Maar ik bemerk wel, we komen steeds tot betere ideeen met ons allen, ik vind dat 320V verhaal niet gek zou ik daar tekst en uitleg over mogen en ik vind het heftruck verhaal waar ik zelf nooit aan gedacht heb ook een zeer goede optie..... zijn er techneuten die een haalbaar schema zouden kunnen opstellen.

Met als uitgangs punt een accu pakket extern van de auto, dus thuis laden. Je rijd 8 uur maar reinigt mischien 3 uur.... volgens mij kom je met 3 dikke Agm tractie accu’s een heel eind...

Ik heb nog niks aangeschaft, ben niet bang om geld uit te geven maar wil iets in elkaar knutselen wat ik zelf maak en onderhouden kan, begrijp me niet verkeerd maar heb er de pest aan als personeel thuis komt met storingen die aan de weg verholpen hadden kunnen worden.... sorry!

[Bericht gewijzigd door Offshoretiger op zaterdag 2 februari 2019 08:15:02 (10%)

Op 2 februari 2019 07:51:08 schreef Offshoretiger:
Om zo goed mogelijk alle vragen te beantwoorden:

Die 12 volt accu is inderdaad omdat dit de auto accu is, voor inbouw leek mij dit het makkelijkst want vergeet niet je hebt ook nog een ton of meer aan water bij je, en die 100/200kg extra voor accu’s kan dan net weer nadelig zijn.

Maar ik bemerk wel, we komen steeds tot betere ideeen met ons allen, ik vind dat 320V verhaal niet gek zou ik daar tekst en uitleg over mogen en ik vind het heftruck verhaal waar ik zelf nooit aan gedacht heb ook een zeer goede optie..... zijn er techneuten die een haalbaar schema zouden kunnen opstellen.

Met als uitgangs punt een accu pakket extern van de auto, dus thuis laden. Je rijd 8 uur maar reinigt mischien 3 uur.... volgens mij kom je met 3 dikke Agm tractie accu’s een heel eind...

Ik heb nog niks aangeschaft, ben niet bang om geld uit te geven maar wil iets in elkaar knutselen wat ik zelf maak en onderhouden kan, begrijp me niet verkeerd maar heb er de pest aan als personeel thuis komt met storingen die aan de weg verholpen hadden kunnen worden.... sorry!

Een elektrische heftruck zie je vaak bij bedrijven waar af en toe wat gelost wordt. Jij hebt ongeveer 8 uur lang 500W nodig dus 4kWh. Misschien gaat dat prima of blijkt het toch naar de 8kWh te moeten bij koud weer, grote borden etc.

Je plan komt een beetje over als een postbode die zelf zijn fiets wil bouwen. Heel leuk, maar het heeft niets met post te maken.

Op 31 januari 2019 14:54:03 schreef High met Henk:
een nog niet genoemd klein nadeel is dat die dingen benzine verbruiken en het voortbewegende voertuig vaak diesel slurpt..

Gevolg is dat je nu beide moet gaan tanken....

neem je een diesel en sluit je die aan op de tank van de bus , kan je gelijk zien op het dashboard dat er getankt moet worden .
en uitlaat gassen in een bestel bus is ook op te lossen door de uitlaat naar buiten te voeren , net als met boten .
het elektrish starten van de motor kan gewoon op de accu van de bus , dus geen extra accu nodig .

Met 750watt woordt alles al een stuk beter te doen. Je hebt het nu over 3 uur per dag, eerder had je het over 20x 30 seconden elk uur, dan kom ik op
1 1/3 uur per dag. Maar goed even rekenen

1 1/3 uur x 750 watt = 1 Kwh/dag
3 uur x 750 watt = 2.25 Kwh/dag

Verder kun je rijdend bijladen. Ja, dat gaat niet zo hard. Maar als je 4 uur op een dag kunt bijladen met 300 watt dan kun je rijdend ook al 1.2 Kwh opwekken. Even uitgaan van 3 uur, dan heb je nog maar 1.0 Kwh nodig. Je moet dan 's ochtends met volle auto vertrekken, dus thuis ook bijladen.

Een deep cycle loodaccu mag je ca. 50% ontladen. Als je loodaccu gebruikt dan moet die dus minstens 2 KWh zijn (liever meer!). Zo'n accu heb je voor 800 euro en die weegt 60 kg of meer.

Een lithium-accu mag je verder ontladen, laten we even zeggen 80%. Een lithium accu hoeft maar 1.25 Kwh te zijn en die zijn ook nog een stuk kleiner. Voor 1500 piek heb je zo'n accu en die weegt 15 kg.

Verder heb je nog het een en ander nodig aan omvormers, laders, etc. Je kan misschien ook nog wel meer bijladen dan 300w, eventueel combineren met een zwaardere dynamo.

Ik wil toch nog een vraag stellen over een oplossing met motor. Mag dat echt niet? Die bus zelf rijd ook al op diesel. En die auto's die over die weg waar die borden langsstaan rijden ook nog lang niet allemaal elektrisch... Is dat een overheidseis ofzoiets?

Misschien is het principe van een waterpistool toepasbaar? Tussen de reinigingsacties heeft een compressor de tijd op het watervat op druk te brengen.

Om de volledige watervoorraad op druk te houden is er alleen wel een erg duur en zwaar drukvat nodig. Misschien is het daarom beter om een klein drukvat (voldoende voor 1 reinigingsactie) te gebruiken, en het water hier onder hoge druk, maar met een laag debiet in te pompen. Een compressor is dan enkel nog nodig om het vat op te brengen.

[Bericht gewijzigd door (nog) amateur op zaterdag 2 februari 2019 10:06:54 (53%)

Lambiek

Special Member

Op 2 februari 2019 07:51:08 schreef Offshoretiger:
Die 12 volt accu is inderdaad omdat dit de auto accu is,....

En dat kun je dus wel vergeten, je accu is misschien +/- 80Ah, daar kun je geen omvormer op zetten voor dat vermogen. Daar kan zo'n dingetje op van 500 tot 1kW en dan moet de motor blijven lopen.

en ik vind het heftruck verhaal waar ik zelf nooit aan gedacht heb ook een zeer goede optie.....

Je had toch een probleem met het gewicht, wat denk je dat zo'n accu pakket voor een heftruck weegt, dat dient namelijk gelijk als contragewicht voor het heffen.

...., begrijp me niet verkeerd maar heb er de pest aan als personeel thuis komt met storingen die aan de weg verholpen hadden kunnen worden.... sorry

Daar heb je gelijk in.

Maar om even op de omvormers van Victron terug te komen, dat zijn gewoon de beste die er zijn en worden over de hele wereld ondersteund qua service. Heb al ik weet niet hoeveel van die dingen geplaatst op schepen, en er zijn nagenoeg nooit problemen met die dingen. En als er al iets is, is het vaak de schuld van de gebruiker.

Ik kom ook veel bij Top systems "de stroom winkel" daar loopt goed personeel die weten waar ze over praten. Bel die mensen eens, als je belt moet je vragen naar Norman.

https://www.top.systems/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Een diesel hoge druk is lastiger te vinden en daarmee duurder. Daarbij moet je dus ook nog wel een opvoerpompje vanuit de tank hebben als die er niet zit of niet bruikbaar is. Dus ja het kan, maar kost wel meer moeite en geld dan de benzine. Bij beide heb je de uitlaat en geluidsisolatie nog... En koeling vergeet ik nog bijna..

Heftruck accu's
Leuk idee in heftruck, want daar is (contra) gewicht een voordeel. Het accu pakket van een heftruck zal ergens tussen de 500 en 1000 kg wegen. Naast de 1000 kg water...
Mag je busje al niet al te zwaar meer zijn voor rijbewijs B.

De oplossing met alternatoren en omvormers van 230 of vanaf 24 v kost weinig tot geen accu's (24 v twee stuks als buffer evt) en is door de fabrikanten voor dit gebruik geeigent. Ik zie hier weinig in een hobbybob oplossing..

Het weegt ook weinig, tot max 150 kg schat ik

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Is er al gesproken over Dynawatt ?
Dit is een dynamo met omvormer welke op de motor van de bus gemonteerd wordt.
Zolang de motor loopt levert het continu 4500 watt.

Dit is mij in het verleden aangeboden maar ik ben voor een omvormer gegaan omdat ik toen vaker van voertuig moest wisselen en dan was een omvormer praktischer voor het lage vermogen wat ik nodig had.

High met Henk

Special Member

Niet dynawatt, maar zelfde als whisper power en nog 1 die ik vond.

Verschil is dat dynawatt 5 kw piek en 4 kw continu max aan kan. Ts wilde 2.5 kw continu en 15 kw piek..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoewel ik hier goede andere opties zie snap ik niet wat er mis is met een generator. Ik bedoel, de bus rijd op brandstof, de meeste voertuigen op de snelweg ook en die mogen daar ook komen...

evelo

Golden Member

Ik heb ooit eens een gelijkaardige vraag gekregen van iemand die workshops textiel wilde geven in de natuur.

Al het materiaal mee te nemen in een bakfiets waaronder ook een strijkijzer dat op een of andere manier in een stopcontact moest. Of dat niet zou lukken met een batterij of zo...? Maar het mocht niet teveel kosten.

Begin dan maar eens de mitsen en maren uit te leggen..

De laatste weken wordt er massaal betoogd voor een beter klimaat maar ik heb nog geen enkel concreet voorstel gehoord, zelfs geen kleintje. Persoonlijk heb ik moeite om niet cynisch te worden.

De meeste mensen hebben geen enkel idee van hoeveel energie er nodig is om onze huidige maatschappij en levensstijl aan de gang te houden.

Als de vraag gesteld wordt 'kan dit of dat op batterijen werken?' en als het antwoord dan is: ja, dat kan maar het kost 10.000€, dan pas begint het misschien een beetje te dagen..

Op 7 februari 2019 21:39:56 schreef evelo:
De laatste weken wordt er massaal betoogd voor een beter klimaat maar ik heb nog geen enkel concreet voorstel gehoord, zelfs geen kleintje. Persoonlijk heb ik moeite om niet cynisch te worden.

Jesse Klaver wil Tata een CO2-belasting gaan opleggen en Hans de Boer wil een vliegveld in zee aanleggen. De jeugd gaat na een dag actievoeren even bij de McDonalds eten.

Shiptronic

Overleden

Op 7 februari 2019 21:39:56 schreef evelo:.....waaronder ook een strijkijzer dat op een of andere manier in een stopcontact moest. Of dat niet zou lukken met een batterij of zo...? Maar het mocht niet teveel kosten.

Ik weet niet of 10€ te veel is ?

https://dutch.alibaba.com/product-detail/dry-function-dc-12v-80w-100w-…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

hmm die accu gaat zo hard:

dit werkt beter:
https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimg1.etsystatic.com%2F165%2F0%2F14435925%2Fil_340x270.1243323729_h0q2.jpg&f=1

Kun je er meteene en BBQ bij organiseren, heb je meteen diner erbij: kolen kun je recruperen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2019 09:30:13 schreef K7Jz:
[...]

Je plan komt een beetje over als een postbode die zelf zijn fiets wil bouwen. Heel leuk, maar het heeft niets met post te maken.

Heb je wel eens een UPS wagen gezien? Die hebben wereldwijd ongeveer dezelfde opbouw, die door de postbode (UPS) gespecificeerd is. Als je zo'n ding hier ziet rijden denk je echt niet dat het gewoon een Mercedes of een Iveco ofzo is.

Ik denk dat het een prima idee is om de gebruiker het concept te laten neerzetten. Bij de Stint is dat rampzalig verlopen omdat ze geen ingenieursbureau, en zelfs geen forum in de arm hebben genomen. De TS hier is zo verstandig geweest om op zijn minst een forum in te schakelen zodat de grootste fouten in elk geval wel vermeden kunnen worden.

Ik had zijn laatste reactie over het hoofd gezien en moet nog even kijken of daar dingen inzitten waar ik nog wat aan toe te voegen hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Je zal je verbazen hoe efficient dat UPS ding inelkaar zit, uit stappen aan de stoep kant. Bij routes worden zo gemaakt dat je hoofd zakelijk rechts afslaat. 3x keer rechtss af is ook links, maar spaart je over steken en tijd, + is het veel veiliger. Kijk hun docu maar eens , het zal je verbazen over welke kleine details er is na gedacht ! ( zelf ook goede ervaring met versturen/ ontvangen van zaken ) daar is DHL een amateur prutser bij ;) die kunnen een pakje DE --> NL nog niet traceren (bij de grens naar NL houd alles op) UPS kan je wereld wijd zien waar je pakket is, en wie verantwoordelijk is.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 8 februari 2019 20:57:47 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

UPS is dan ook 2 a 3x zo duur voor de consument... Alle waar is naar z'n geld.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

van dhl rijden hier in de stad ook qubibikes rond, met een kist achterop. die kist wordt in zijn geheel verwisseld op de fiets.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je het vast inbouwt in een voertuig zou ik nooit voor zo'n halve elektrische oplossing gaan.

Wij hebben zo 2 unimog opgebouwd (door een Duitse firma) compleet met joystick besturing etc.

Wat werd er veranderd? hydraulische installatie gemonteerd voor bediening van de cilinders.
Zonder borstel duurt het langer om een bord echt zuiver te krijgen.
De hogedrukpomp loopt met een elektrisch gekoppelde poelie mee met de motor. Hierdoor is ook een droogloopveiligheid etc mogelijk.

Bij het inschakelen van de pomp gaat de motor naar 1500 rpm om voldoende debiet en kracht op te bouwen.

Kosten van het hele systeem, inclusief een zuigpomp om water in de tanks te zuigen vanuit een reservoir was 18K netto, opties waren proportionele bediening, detergent toevoer, vierdelige arm, automatische terugkeer naar de rijstand bij uitschakelen van de machine, camera, werklichten, signalisatieverlichting.

Totale extra gewicht zonder vloeistof was 1830kg inclusief borstel Je hebt dus wel een CE rijbewijs nodig.

Maar ik heb geen idee wat voor borden je moet doen, bij ons vooral werken voor het gewest, dus de grote borden langs snelwegen en gewestwegen alsook fietspadborden, geluidsschermen, reflectorpaaltjes etc.

Dat terzijde, als je enkel druk nodig hebt, een hd pomp kan je makkelijk inbouwen in het motorcompartiment en aandrijven met een riem en elektrische koppeling. Dat deel gaat je geen 3K kosten en is bedrijfszeker.

Moest ik het moeten opbouwen in een camionette ging ik voor persluchtbediening, alu cilinders en arm, pomp en compressor via een riemaandrijving. Maar dan zonder borstel uiteraard, die wil je niet en is lastig goed te krijgen met perslucht + te zwaar om ver uit te strekken bij een camionette. De lucht ga je ook nog gebruiken voor de hulpvering (nodig!). Let ook maar op het waterverbruik, 1000l is 1,5u wassen

maartenbakker

Golden Member

Perslucht is volgens mij minder efficient dan hydrauliek. Bij kleinere vermogens is electrisch mijnsinziens alsnog wel het beste systeem.

Op 8 februari 2019 21:38:04 schreef Ledlover:
UPS is dan ook 2 a 3x zo duur voor de consument... Alle waar is naar z'n geld.

En ook niet heilig qua service helaas, maar hun wagens zijn zelf ontworpen en er is over nagedacht. Dat was een beetje mijn punt ter verdediging van de insteek van de TS.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 februari 2019 15:36:10 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, perslucht voor de bediening van de cilinders van de arm (het richten van de lans), de hd pomp moet mechanisch (riemoverbrenging + elektrokoppeling)

Hierdoor geen droog draaien, geen te hoog toerental, geen tijdsverlies om in te schakelen etc.

Hier in deze discussie wordt enkel gekeken naar drukopbouw via het elektrisch boordsysteem. Da's mooi, vrij technisch, duur en niet bedrijfszeker.
En als je dan eens een tunnel moet wassen of intensief wil werken lukt het niet (meer) omdat de boordspanning te laag wordt.

Luchtdruk is nodig voor diverse dingen, omdat je die kan opslaan in een tankje is het ook mogelijk om bij stilstaande motor de arm weer dicht te klappen, dat lukt niet met hydrauliek.

Henk H.

Golden Member

Oliedruk kun je ook opslaan in een tankje. Principe is hetzelfde als het expansievat van een centrale verwarming: Drukvat met binnenin een membraam gevuld met stikstof op een beaalde voordruk. Wij noemen dat accumulator.

Op zeegaande schepen worden die ook gebruikt voor een kraan om met schip mee te verlaten als alle stroom (ook de noodset) is uitgevallen. Het vlot laten zakken gaat met een rem, de kraan buitenboord draaien met de accumulator.