Samsung ue46d630 maakt een tik/klikkend geluid

mel

Golden Member

Op 2 februari 2019 11:17:29 schreef marc1200:
Ik heb d voeding nog even gecheckt maar de uitgangsspanning blijven niet op 1 waarde maar gaan steeds van hoog naar beneden en omhoog zonder mainbaord en back light aangesloten dit is ook zo bij de condensatoren dicht bij de output. De primaire Elco is 370v IPV 450 en die is wel stabiel.

Dan is er waarschijnlijk toch 1 of meerdere elco's hun capaciteit kwijt. Uitgedroogd, of zo iets.De voeding wil steeds opstarten, maar dit lukt steeds net niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De condensatoren onder in de foto die zijn hele tijd variabel en ik hoor iets opmerkelijks bij het Koelblok van de mosfets, als ik goed luister, hoor ik iets piepen en dan krak en dan weer piepen dit komt overeen met de fluctuaties van spanning van de condensatoren. Zou de aansturings Mosfet kapot kunnen zijn. Dat rare piep geluid komt echt van de mosfets zie foto heb heel goed geluisterd.

Het geluid komt uit de schottky recetifier ,ik weer niet hoe zoiets werkt, op het 1e gezicht leek het een Mosfet

De spanningen op de condensatoren op de foto uit de vorige post zijn veel te laag.
Bijvoorbeeld op een condensator die 200v mmoet hebben staat maar een spanning van 80volt bijvoorbeeld

Voeding typenummer is : bn44-00427a

maartenbakker

Golden Member

Even een korte reactie voordat ik de vorige pagina teruglees.

Moet er wel 200V op de backlightelco staan?

370V primair is uit het hoofd gezegd wat laag, zou moeten zoeken wat dat hoort te zijn bij deze voeding, als dat terug te vinden is. Maar het toont wel aan dat de PFC iets doet. 80V op een backlightcircuit klinkt vrij normaal.

Hoewel halfgeleiders geluid kunnen maken, zou ik de kans groter schatten dat het uit de spoel naast het koelblok komt.

Hm.. ik dacht even dat ik in een ander topic aan het reageren was. Deze fout lijkt er wel heel veel op. Daar was de PFC waarschijnlijk stuk en een kitje voor beschikbaar.

@mel: er is een minieme kans, maar het is in dit geval vrij onwaarschijnlijk. Je kunt ook niet stellig de diagnose stellen dat een fluctuerende spanning op een elco, betekent dat de elco stuk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 2 februari 2019 12:57:11 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog een keer goed geluisterd maar het geluid komt van de halfgeleiders als ik bij de spoel luister hoor ik niks. Is het dan zo dat de halfgeleiders niet goed werken. Want elke keer hoor ik ze zoemen en dan krak en dan weer zoemen. En bij di krak gaat het voltage over de condensatoren naar beneden.

Ik heb gekeken op de backlight condensator daar staat op dat de spanning 200volt moet zijn. Ik meet maar een spanning van 80volt.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 februari 2019 12:46:13 schreef marc1200:
Ik heb nog een keer goed geluisterd maar het geluid komt van de halfgeleiders als ik bij de spoel luister hoor ik niks. Is het dan zo dat de halfgeleiders niet goed werken. Want elke keer hoor ik ze zoemen en dan krak en dan weer zoemen. En bij di krak gaat het voltage over de condensatoren naar beneden.

Halfgeleiders zijn meestal stuk als ze 1 keer een hard geluid maken (en dan zit er een gat in). Gewoon een beetje geluidmaken betekent dat ze in elk geval iets doen.

Op de backlight condensator staat natuurlijk niet wat voor spanning erop moet staan, ik neem aan dat je het tabelletje op de printplaat bedoelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb even de voltages over de backlight output gemeten, deze zijn voor sommige pinnen 200 volt en een was er 250v. Dit is goed neem ik aan?
Maar ik vind het raar dat de Condensator dicht bij de output naar het moederbord van 7 volt naar 0volt gaat. Dit achter gaat elkaar door.

De uitgangsspanningen naar het moederbord zijn ook de hele tijd aan het variëren. Waar normaal 13 volt op staat is het maar 11 volt en varieert die van 11 naar 0volt achter elkaar. 2 spanningen zijn wel aanwezig namelijk 1 5volt en 3,3 volt

Ook de primaire Elco varieert steeds een beetje dit gebeurt ook de hele tijd door

Die swing van je voltages is normaal als je moederbord continu herstart.Daar de lagere spanningen niet belast worden, komt je 13V ook niet hoog uit.

vergeten

Golden Member

Er zit ook een flinke deuk in condensator CM855, dat is niet goed.
Uitgeschoten met een schroevendraaier?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja ik ben uitgeschoten met de schroevendraaier want ik wou even kijken hoeveel uf en volt de condensator heeft. Condensator zat vast met de lijm. Maar volgens mij doet die wel nog heb hem daarna gemeten.

maartenbakker

Golden Member

Een zodanig beschadigde elco moet je niet meer onder spanning zetten.

Ik dacht eigenlijk dat je de spanningsmeting deed zonder aangesloten mainboard? Als het wel aangesloten is dan wisselen de spanningen als hij probeert op te starten, maar dat duurt dan toch wel steeds meerdere seconden lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Al deze spanningsmetingen zijn zonder mainbaord en back light aangesloten. Gewoon alleen het powerboard staat onder spanning.

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk. Dan heeft smd het misschien verkeerd gelezen. Ik denk dat de voeding dus wel duidelijk stuk is. SMD, ben je dat met me eens of zijn er toch nog andere mogelijkheden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IDD daar ben ik het mee eens, duidelijk overheen gelezen. Maar als je de 7V eens met een lampje belast?? Hikt voeding dan nog?? Dan is voeding dus niet OK. Hikken kan ook ontstaan door te lage of geen belasting.

Ja hij hikt als ik een ledje aan 5v output connect.

Als ik het ledje aan de power on/off output en gnd doe Dan gaat het ledje van hard naar zacht van hard naar zacht branden. Dat varieert de hele tijd dus

maartenbakker

Golden Member

Als je dat met losgekoppeld mainboard doet, is dat een input, geen output.

Hoe is je 5V standbyspanning?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik bedoel de output van het powerboard. De standby is 3,2 volt. En die is vast

Een LEDje is geen belasting en gaat voeding nog steeds op hikken. Neem eens een autolampje van bijv 21W.

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 5 februari 2019 18:41:30 (23%)

kan ik ook een lamp van 230volt proberen?