Filter vraag

Hallo allen,

Ik heb een vraag over het filter zoals in het plaatje.
Volgens mij is dit een band-doorlaat-filter, en zou hij ongeveer
75 tot 125 khz moeten doorlaten. In beide richtingen.

Is mijn theorie juist?

Dan twijfel ik nog een beetje aan de notatie 'K' voor de condensatoren. Staat dit voor Kilopico, en is 11K dus 11nano?
Het is een ontwerp van Philips. In andere oude Philips schakelingen kom ik wel KP tegen, maar nog niet eerder K.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[attachment=0]

Hugo Welther

Moderator

De K is hier de factor 1000 dus 15400pF of 15,4nF bijv.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ha Thijsss,

Dit is inderdaad een symmetrisch bandfiltertje met een Norton transformator.
En zoals @Hugo Welther al aangeef de waarde van je condensatoren is in nF dat stroopt ook met je frequentie bandje ;)
Zo,n Norton transformatie is een elegante manier om de componenten in de hand te houden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 3 februari 2019 10:58:44 schreef Hugo Welther:
De K is hier de factor 1000 dus 15400pF of 15,4nF bijv.

Ah, dankje. Ja dat klinkt logisch.

Op 3 februari 2019 11:21:27 schreef electron920:
.... dat stroopt ook met je frequentie bandje ;)

Hoe heb je dat berekend?

[Bericht gewijzigd door Thijsss op zondag 3 februari 2019 11:38:33 (32%)

Je kan de totale vervangingscapaciteit uitrekenen en die laten resoneren met 191uH, ik kom dan op circa 105 kHz uit.
Dat is dan niet het midden van de filterdoorlaat maar geeft de orde grootte weer. Verder is de centrale frequentie afhankelijk van de belasting! (Kijk maar wat er gebeurt met Fres als je de in en uitgang kortsluit)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 5 februari 2019 11:58:14 (48%)

Op 5 februari 2019 11:55:30 schreef Rd12tf:
Je kan de totale vervangingscapaciteit uitrekenen en die laten resoneren met 191uH, ik kom dan op circa 105 kHz uit.

Uit interesse. Hoe reken je dit uit? Als ik de vervangingscapaciteit van rechts naar links uitreken (en de spoel negeer) kom ik op 14.77nF
wat met 191uH op een resonantiefrequentie van ± 95kHz uitkomt.

Action expresses priorities LH

1/(1/7.7+1/11)=4.53nF
Dat twee maal: 9.06nF
Plus 2.87nF= 11.93nF

Dat laatste resoneert op ~105 kHz met die 191uH :-)

Ah, bedankt. Foutje gemaakt door niet eerst alle serie's uit te rekenen, maar letterlijk van rechts naar links te werken.
En zo worden we elke dag een stukje wijzer :)

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Waar is dit filter eigenlijk van? Oude SSB- of draaggolftelefonieapparatuur?

Het is een grappig filter om wat aan te rekenen.
Stel dat de bron- en belastingweerstanden beide heel hoog zijn: de afstemkring in het midden wordt dan maar weinig gedempt.
Maar als de bron en belasting heel laagohmig zijn, dan wordt de kring óók maar weinig gedempt. Als je in en uit bijv. kortsluit, verander je daardoor alleen de afstemcapaciteit.

Er is dus een weerstand waarbij de bandbreedte maximaal is. Dat is bij dit filter bij ca. 116 ohm; de −3dB-punten liggen dan 23,4 kHz uit elkaar, op ca. 86,6 en 110 kHz.
Voor alle andere afsluitweerstanden is het filter smaller.

--

met een Norton transformator.

Eigenlijk: transformatie. Maar de transformatie vervangt een (ideale) transformator. Google dat maar eens; is erg interessant. (Bv. hier; kijk bij Norton Transformed Filters.)
Zónder die transformatie zou je de 11nF-condensatoren aan in- en uitgang niet gebruiken.
Maar de vier seriecondensatoren zouden dan (voor dezelfde filtereigenschappen) 37,4 nF moeten zijn, en de condensator over de spoel zelfs 70,3 nF. De spoel zelf zou dan maar 32,4 µH zijn, wat juist weer vrij klein is en daardoor lastig: iedere cm draad gaat dan tellen.
Door de Norton-transformatie krijg je dus handiger componentenwaarden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org