PLC & HMI voor mobiele toepassingen

Goedemiddag iedereen,

Ik heb al enkele jaren ervaring in automatisering, vooral gebruikmakend van Siemens S5 tot nu, meer en meer TIA portal. Dit in combinatie met Profinet, profibus en ASI.

Ik heb nu een klant die een mobiele toepassing wil bouwen. De machine heeft niet zo veel IO, maar wel enkele proportionele ventielen.
Ik neig natuurlijk naar een Siemens PLC, maar besef dat dit niet de juiste keuze is.

Ik heb al gekeken naar andere merken zoals IFM, B&R en Bosch Rexroth. B&R valt eigenlijk al af omdat je het niet kan programmeren met Codesys. Ikzelf zou liefst IFM hebben in combinatie met een HMI van IFM.

Mijn klant zou liever een Bosch Rexroth hebben in combinatie met een Wachendorff HMI. Beiden ook programmeerbaar via Codesys. Van Wachendorff is er echter zeer weinig info te vinden op het web.

Ik vraag mij af hoe moeilijk/eenvoudig het is om een een Wachendorff scherm te laten communiceren met een Bosch PLC via CANopen? Is er zoiets als een GSD-file bij profibus?

Ik vraag mij af als iemand van jullie met één van deze merken ervaring heeft?

Gr,
T

GJ_

Moderator

Wachendorff heeft toch geen HMI voor automotive toepassingen? Een standaard HMI voor mobiele toepassing zou ik nooit doen. Je mag ook "nee" zeggen :-)

Er zijn trouwens ook HMI's met ingebouwde PLC voor automotive toepassingen:
http://www.duranmatic.nl/nl/producten/hmi-bedienpanelen/automotive-met…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 4 februari 2019 14:27:36 (34%)

Mijn klant spreekt over Wachendorff. Maar dit is overgenomen door Topcon.
Het gaat over deze HMI's:
https://www.kramp.com/shop-be/nl/1004142/Displays

We zouden liever PLC en HMI gescheiden houden.

GJ_

Moderator

Die zijn toch wel echt heel erg automotive :-)
PLC en HMI gescheiden houden heeft om eerlijk te zijn normaal ook mijn voorkeur.

Een HMI die niet met andere merken wil communiceren mankeert wat. In principe vind ik dat je er blind van uit zou moeten kunnen gaan dat ie feilloos met die Bosch communiceert. Voor de zekerheid zou je contact met de importeur kunnen opnemen, die zal je graag inlichten.

HighMetHenk heeft onlangs ook nog wat mobiele HMI ervaring opgedaan. Misschien dat die nog wat toe te voegen heeft

High met Henk

Special Member

Eerste vraag is, wat is je voedingsspanning? Met 12v valt er al 85% af. Tuurlijk kun je omvormen of voertuig converteren, maar zou ik met compatibiliteit niet doen.

Bij weinig I/O denk ik al snel aan Logo. Ok geen codesys, maar als er iets voor voertuigen goed geschikt is, is het wel dat spul.

Zit je evt nog met bussen? Wachendorf is op zich wel mooi spul en degelijk genoeg voor automotive.
Als je echter voor codesys kiest. Ik weet dat bijv. WAGO en Beckhof en nog wat van die boeren ook een mogelijkheid hebben om visualisaties in de plc te zetten.

Voor hmi's kun je terecht idd bij duranmatic of evt bij hiflex. Hiflex heeft ook nog hitachi plc's trouwens. Beiden kunnen je goed adviseren.

Let ook even op de intensiteit en contrast (en automatische bijstelling a. D. H. V. Ldr) Bij mobiele toepassing zit je met invallend zonlicht. Ook ff opletten voor een mat scherm. Heb bij hmi nog nooit glans gezien, maar toch

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bosch Rexroth is wel goed,(en stabieler dan TIA) maar waarom de HMI ook niet van Rexroth nemen? Wel een gescheiden systeem hé, PLC en HMI appart van elkaar.
Geeft je het voordeel dat je de volledige support van Bosch hebt als je problemen zou hebben en je bent zeker van compatibiliteit.
Ik dacht dat die visualisatie software voor PC systemen (dus niet voor de kleine embedded schermpjes) gebaseerd is op visual studio.

De voedingsspanning is inderdaad 12V. Waarom we liever geen Logo hadden is omdat we hydraulische proportionele ventielen moeten aansturen met PWM. Een logo kan dit jammergenoeg niet rechtstreeks.

Over Bosch Rexroth heb ik inderdaad al veel goede dingen gehoord. Hun gamma HMI is vrij beperkt heb ik de indruk.Als ik hun website bekijk tenminste.

Donderdag na Indumation (beurs automatisering) gaan we een definitieve beslissing nemen.

Als je toch naar Indumation gaat kun je eens kijken naar beijerelectronics, maken ook schermen voor marine toepassingen, als het wat robuuster moet zijn..
Ik weet wel niet of die compatibel zijn met de Rexroth PLC's.

https://www.beijerelectronics.com/en/Products/Operator___panels/X2___m…

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is uiteindelijk allemaal IFM geworden.
Nu nog alles geprogrammeerd krijgen.
Beijer hebben we ook overwogen, maar dan toch gekozen om alles bij één fabrikant te hebben.

gr,
TC

Wat is het dan geworden (wat hmi betreft)?
Ik ken iFm eigenlijk alleen van de sensoren en dat soort spul en de codesys plc. Alhoewel je moet echt gaan zoeken naar een iFm plc op hun website.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

IFM is toch echt behoorlijk groot en veelgebruikt op mobile machines:
https://www.ifm.com/nl/en/category/080

Zowel HMI als de 2 controllers zijn van IFM.
Zeer goede ondersteuning gekregen van IFM.
En tot nu zeer tevreden. Enkel DE HMI reageert wat traag.
Eerste testritten zijn achter de rug.

Gr, Tom

[Bericht gewijzigd door tomclae op zondag 14 april 2019 22:09:09 (12%)