Storing RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz

Lijkt het soms hierop, een Qamtex VQ633?
En zit er ook een mantel-isolatie bij de ingang (zie pijl)?

die dingen zijn doorgaans van 2002-2007 en mieter ik eruit, teveel demping. t beste is een 2 weg splitter, dan naar modem toe en naar de cai installatie meteen na het aop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die op de foto lijkt op de splitter die ik thuis heb en voldoet nog steeds naar behoren. Het probleem zit hem meer in de aansluitingen achter die splitter omdat de kwaliteit van het signaal mede wordt bepaald door de gebruikte connectoren en niet door de kabel ansich.

RAAF12

Golden Member

Ja.. en een paar verloopjes erop als de kabel met stekker niet past. En dan klagen dat het signaal niet best is :-) Daarvoor zit nog een koppeling van groen naar grijze coax.

Drievoudig afgeschermde coax is ook belangrijk in het 4G tijdperk. Het kopen van kabel(s) met pluggen eraan is een goed idee omdat zelf monteren vaak een lastige opgave is. De foto is afkomstig van een Tele2 gebruiker. Die dacht dat de provider via coax leverde.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 2 februari 2019 21:38:24 (11%)

Zo was de splitter ook bij mij geplaatst maar toen was er nog geen digitale ontvangst. Ik heb de coaxkabels voorzien van F connectoren en dat leverde een betere signaal kwaliteit op. Voor de tv in de slaapkamer heb ik gebruikgemaakt van een tweeweg F splitter met twee 3.5 dB uitgangen en de signaal kwaliteit is op beide tv's meer dan 90% De signaalsterkte verschilt wel maar dat zou te wijten kunnen zijn aan de goedkope Nedis huismerk kabel.

Op 3 februari 2019 10:33:37 schreef ronny530:
Zo was de splitter ook bij mij geplaatst maar toen was er nog geen digitale ontvangst. Ik heb de coaxkabels voorzien van F connectoren en dat leverde een betere signaal kwaliteit op. Voor de tv in de slaapkamer heb ik gebruikgemaakt van een tweeweg F splitter met twee 3.5 dB uitgangen en de signaal kwaliteit is op beide tv's meer dan 90%

Dat is niet echt om te juichen. Normaliter moet het 100% zijn. Bij ca. 85% raakt het beeld verstoord (althans bij een Humax tuner).

De signaalsterkte verschilt wel maar dat zou te wijten kunnen zijn aan de goedkope Nedis huismerk kabel.

De signaalsterkte is van minder belang. Een beetje tuner moet -12dBmV to +12dBmV aankunnen. Dat komt neer op 1/4 to 4 maal de nominale ingangsspanning. Hoe zit het overigens met het aantal BER fouten, zijn die wel nul?

Ik gebruik geen digitale tv ontvangers maar voor beide tv's CI+ modules en dat zou een verschil kunnen maken. Als uw Humax ontvanger bij een signaal kwaliteit van 85% al een verstoring in het tv beeld geeft dan ligt dat meer aan de ontvanger dan aan de aansluiting. Maar u wou toch van de ontvangers af en van de sd kwaliteit die in het standaard pakket is opgenomen gebruikmaken.

Op 3 februari 2019 12:23:56 schreef ronny530:
Ik gebruik geen digitale tv ontvangers maar voor beide tv's CI+ modules en dat zou een verschil kunnen maken. Als uw Humax ontvanger bij een signaal kwaliteit van 85% al een verstoring in het tv beeld geeft dan ligt dat meer aan de ontvanger dan aan de aansluiting.

Ronny, dit is veel te kort door de bocht, want het kan best zo zijn dat een CI+ module de signaal kwaliteit op een andere manier meet en/of er zelfs iets anders onder verstaat. Dat vermoeden wordt nog eens bevestigd door het feit dat beide TV's 90% laten zien. Dat is vreemd want de ene kabel is veel langer dan de andere of er moet iets anders zijn dat de kwaliteit in beide gevallen van 100 naar 90% drukt.

Maar u wou toch van de ontvangers af en van de sd kwaliteit die in het standaard pakket is opgenomen gebruikmaken.

Nee, ik wil in de zitkamer van de mediabox af en in plaats daarvan een Humax 5200C gebruiken. In technisch opzicht is dat een beter ding dan de mediabox XL (dat zeggen zelfs Ziggo monteurs), alleen kan je dan een aantal zenders niet meer in HD ontvangen. Wat betreft de slaapkamer ligt het eenvoudiger: daar gebruiken we de Humax 5500C (het kleine broertje v.d. 5200C), die door ziggo is verstrekt. En dat blijft zo.

Ik heb twee Philips tv's aangesloten en als ik van beide tv's de status van signaalsterkte en kwaliteit bekijk dan is 90% gewoonweg ruim voldoende om een ongestoord beeld te creëren. Ik ga uit van de situatie zoals die bij mij is en dat hoeft in uw situatie niet het geval te zijn.

Ik zei het al een keer eerder: die stupide tante Truus procenten zeggen mij geen moer en zaait verwarring, wat nu maar weer eens blijkt. Philips procenten zijn duidelijk andere procenten dan Humax procenten. En tussen de Humax 5200C en 5500C zie ook aanmerkelijke verschillen. Ze leren het ook nooit. Signaalsterkte druk je uit in uV, mV, dBuV of dBmV. De kwaliteit in BER (ppm), MER en SNR. De laatste twee in dB. Period

Op 2 februari 2019 16:32:02 schreef testman:
die dingen zijn doorgaans van 2002-2007 en mieter ik eruit, teveel demping. t beste is een 2 weg splitter, dan naar modem toe en naar de cai installatie meteen na het aop.

Dan maar deze AOP.

Bereik 5-2000MHz, dubbele isolatie en tenminste een fatsoenlijke verbinding (F-connector) met kabel naar de straatkast. Dus minimale demping. Ziet er heel wat degelijker en eleganter uit dan zo'n ouderwetse en lompe AOP met dat lullig klepje waarmee de kabel wordt vastgeklemd.

Maar ik mis dan wel een aparte aansluiting voor de FM tuner. Die zou ik weliswaar kunnen aansluiten op een tap v.d. antenneversterker, maar die geeft ook alle andere frequenties door, wat mogelijk leidt tot interferentie.
Dus weet iemand soms een "los" (enkel) FM bandpass filtertje, bij voorkeur met F-connectoren dat ik er tussen kan zetten?

(Zo'n opzet TV/FM splitter zou ook kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur. Ik houd liever de boel zo clean mogelijk)

als je aop maar 1 verbinding heeft, dan dien je later natuurlijk een tv/fm doosje te plaatsen, achter de evt cai versterker. echter werkt een fm tuner ook met direct signaal uit de splitter, als het signaal maar niet te sterk is.

hier is dat aop ook een F naar 1x F opbouw ding met galvanische isolatie, ik heb de aarde ook op de aardrail in de meterkast aangesloten, zodat je geen zwevende cai mantel hebt, vooral fijn als je cai stekkers insteekt terwijl je andere kabels vasthebt.

de diverse tuners hebben een galvanische scheiding in de cai, anders krijg ik groundloop via andere kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman... Even de rem nu. :-)
Ik weet dat je ook feeling met de techniek hebt maar voordat er verkeerde keuzes worden gemaakt.

Even wat feitjes...
-Een Kabel die in de meterkast binnenkomt en daar wordt afgemonteerd, moet Altijd dubbel galvanisch gescheiden zijn.
Deze AOP (Abonnee overname Punt), zou secundair aan aarde gehangen moeten worden.
Persoonlijk wijk ik daar een beetje van af. Ik heb nog nooit een storing gehad die aarde gerelateerd was in de zin dat zonder aarde de boel niet werkte. Ik denk persoonlijk dat de opzet ooit was dat het CAI net centraal geaard werd, en ná een galvanische scheiding aan de aarde bij de klant.
Komt de kabel binnen in de woonkamer, óf loopt deze ongemoeid door de meterkast naar de woonkamer, zou in de woonkamer een galvanische scheiding moeten zitten. Tenminste... Als men consequent wil zijn.
Maar omdat die niet aan aarde kan hangen, is het beleid dat men de eerste aansluiting aan aarde hangt, tenzij deze niet voorhanden is.
In de meterkast zonder toegankelijk aardpunt, óf in de woonkamer dus.
Het linke is dan dat het frame van de AOP geaard is op een pen die misschien 400m verderop in de wijk in de grond zit.
Als men dan oude stereoapparatuur heeft, die met een coax in de FM poort zit, maar met een geaarde stekker in de WCD230V~, heb je kans op een flinke aardlus.
Of, en dat verhaal las ik hier op CO..., Van een man die een koptelefoon met metalen beugel op z'n knar had, die via de audiokabels een massa had van de versterker, die altijd goed werkte, tot men eens door omstandigheden de stekker had omgedraaid. Hoe en wat weet ik niet, maar de man zocht altijd steun bij de verwarmingsbuis als hij ging staan. En nu kreeg hij zijn aarding op z'n hoofd via de aardpin van de kabelaar en zat hij met zijn hand aan de geslagen aarde in huis...
Gevolgen onduidelijk, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Iig... Omdat de aardsnoeren bij de AOP's niet voorzien zijn van adereindhulsjes, maar vertind zijn, mag je deze niet onder een aardschoefje zetten, nietwaar? Toch is dat beleid.
Het gaat zelfs zover dat ik vertinde einden samen met een ander aandpunt onder dezelfde schroef zag zitten! De immer flexibele vertinde kabel, zorgt dan voor een loszittende verbinding van iets wat écht geaard móet zijn...
Om die reden aard ik niet.

Terug naar de feiten...
-AOP's werden vroeger tegen de houden borden in de meterkast gemonteerd.
Eerst het metalen deel. Dan de plastic kap eroverheen. Mag niet meer omdat hout altijd wat vochtig kan zijn, waardoor er weer een "valse aarde" komt. Of iig iets wat voor een flinke oxidatielaag zorgt ónder die AOP. Daarom zweeft de nieuwe AOP Fysiek in een plastic opbouwrand.
Dus geen verbinding meer met hout.

-Oude AOP's als de dubbel galvanisch gescheiden TRAS 10 of 1000, waren niet goed omdat het contactoppervlak van de kabel onder het klepje heel groot was en daarmee de druk per mm2 laag. Daar kon gemakkelijk oxidatie onder kruipen wat voor problemen zorgde. Dat is iig een constatering. Ik weet niet of ze daarom zijn vervangen voor de DIO.
De DIO en de TRAS gingen tot 1000Mhz. Nu Ziggo plannen heeft om de frequentie op te rekken tot 1200Mhz, voldoen die dingen niet meer.
In mijn optiek voldeed de DIO ook al snel niet meer omdat daar nogal eens slechte contacten onder de kernschroef zaten.
Dus los van de plannen om de overstap naar signalen tot 1200Mhz te maken, vervang ik bijna altijd die AOP's bij storingen.

-Oude AOP's hadden vaak een datapunt.
Omdat daarmee de retourband gesperd was op de TV poort, konden interactieve ontvangers met interne modem zoals de Cisco8485 of de Horizonbox, geen verbinding met Ziggo onderhouden. Daarom is deze niet meer in gebruik. De TRAS en later de DIO, hadden afneembare modules (UMU's) die deze uitfiltering van de DATA maakten, waarbij de TV uitgang geblokkeerd was voor retourdiensten.
Overigens... Vóór die UMU had men de losstaande internetaftakker, de ETU. Deze deed hetzelfde als de UMU, maar als een los hangend kastje bij de TRAS.
De UMU had nog een schakelaartje waarmee het FM signaal gebundeld met of los aan de TV uitgang zat. Desgewenst kon deze uit staan, in meterkast installaties, of ingeschakeld wanneer deze UMU in de woonkamer zat.
ETU en UMU... Beiden 10dB zwakker signaal op de DATA utigang tov de TV poort.
Retour < 65Mhz.

-Toen de Horizon mediabox in Ziggo gebied werd gelanceerd, werd de UMU vervangen voor een SQ. Dezen leken gelijk, maar de uitgangen waren symetrisch verdeeld. Dus beiden ca 4dB verzwakt. Op zowel TV als DATA poort. De FM kon ook niet vast- of losgekoppeld worden aan de TV band.
Ook hier een retourband <65Mhz en een max bereik van 1000Mhz. (wat nooit is gehaald overigens.)

-In het nieuwe concept wordt de retourband verlegd naar 205Mhz.
Dit betekent meer retourdata en dus -snelheid. Echter komt daarmee de FM band over de kabel te vervallen.
Mind you... Techneuten... Ga geen WCD's met TV en radio band meer plaatsen in Ziggo gebied. FM is passé. Wordt binnenkort niet meer ondersteund! Ik plaats het slechts nog (middels een losse FM/TV splitter) bij klanten die op leeftijd zijn en die ik niet in hun nadagen wil opzadelen met iets voor de nabije toekomst. Met alle respect voor elk jaar dat ze nog mee mogen maken.

-Omdat het verruimen van de retourband betekent dat een stukje TV band ingeleverd moet worden, wordt dat teruggewonnen door de laatste analoge kanalen af te schakelen. Dit is iets wat dit of komend jaar gaat gebeuren. Daarnaast gaat men niet meer tot 865Mhz (wat nu de hoogste frequentie is) of tot 1000Mhz, wat ooit de ambitie was, maar stoot men meteen door tot 1200Mhz.
Vandaar ook de noodzaak tot de nieuwe AOP's.
Let wel... Diensten blijven ook zonder die laatste paar 100 Mhz wel werken, maar apparatuur kán ook z'n weg vinden op hogere frequenties en daarmee de oudere frequenties ontlasten.

Terug nog even naar opmerkelijke punten uit dit topic...
Ik las iets over het zelf plaatsen van AOP's. Gewoon niet doen...
Die dingen zijn de eindverantwoordelijkheid van de kabelaar. Je gaat ook niet zelf je gasmeter verplaatsen. Het vergt enige kunde, ondanks dat het simpel lijkt en dat je niet meteen gestrekt gaat als je het verkeerd doet.
Een ander punt wat ik voorbij zag komen was de minimale signaalsterkte.
Een Humax werkt goed bij een signaalsterkte tussen 38% en 80%.
Sterker wil ik hem niet hebben. Dat zou de tuner kunnen oversturen.

Excuus Edmondo... Ik dacht dat je het over sginaalsterkte had. IPC -kwaliteit.
Staat onverlet dat de kwaliteit op 100% moet staan.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

cai bekabeling in nieuwbouw is toch al een stuk minder tegenwoordig, meestal meteen cat5e of cat6 kabels erin. als ziggo slim is, dan maken ze dat ook standaard bij hun ontvangers, dat je tot aan die media box met coax moet en daarna ( naar evt extra mediaboxen op slaapkamers ed )verder kunt met cat5e, dan hebben ze meer markt..

een aop door ziggo laten vervangen, hmm, m'n tv en internet stoort. voor er iets is opgelost tegenwoordig ( na veel tijd met de storing doorbellen doorbrengen, keer of 3 doorverbonden worden, 3 monteurs verder ) ben je veel tijd verder tegenwoordig, dus even zelf t aop opnieuw erop en hee het werkt weer gewoon :) ja, dat een aop of ander onderdeel in een cai installatie oxideert is mij niet onbekend, blank koper en vocht is vragen erom.

de oude ( wrs nog de originele ) cai doosjes waren niet galvanisch gescheiden, de tras1000 was er al medio 90's en die was dat idd wel. heb echter ook wel wat vervangen her en der, toen zaten er nog zat oude doosjes die niet waren gescheiden, nog van voor het internet op de cai. raar genoeg waren die modems en media dozen aangesloten door een monteur van ziggo/upc, maar t oude aop doosje uit begin 90's zat er nog tussen. dergelijk oud spul waar je hedendaags nog digitaal over wilt kijken mieter ik eruit, dat is vragen om ellende. vaak ligt dat spul bij die mensen nog in een lade, zat in de doos met het laatste dhz pakket met de mediabox. komt vaak voor dat men dat ding 1:1 vervangt met de oude mediabox, terwijl met de klachtomschrijving al duidelijk is dat de bekabeling gewoon gammel is, de mediabox is niks mis mee. ziggo en een instabiel wifi gaat hand in hand, elk jaar na de zomer begint dat weer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Fantomaz,
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zeer informatief en verhelderend.
Maar hoe zit het nu met die TRIS-DG300? Wordt die al vaak toegepast? En dan ook nog een vraag over dubbele galvanische scheiding, i.e. dus ook v.d. mantel. Ik vroeg namelijk om zo'n AOP aan de monteur van Diek, maar hij wilde er niet aan, omdat er geen geschikte aardleiding in de buurt was. Want zo'n AOP zonder aarding geeft dat soms storing, zo zei hij. Nu vraag ik mij af: Is dat zo en waarom?
Probleem is dat zonder scheiding v.d. mantel er een aardlus onstaat omdat de PC en audio installatie zijn voorzien van randaarde met als gevolg ook storing, dit keer in de vorm van brom.
En als ik een dubbel gescheiden AOP wel zou aansluiten op een "goede" aarde (die dikke draad in de meterkast) ontstaat er overigens ook een aardlus, want twee aarden: een randaarde en een meterkast-aarde. Hoe lossen we dit op met een dubbel gescheiden AOP zodat alles netjes voldoet aan de Ziggo richtlijnen en er geen brom ontstaat?

PS: Of dikke middelvinger naar Ziggo en de aarding gewoon laten lopen via de afscherming v.d. audio en FM kabels naar de audio installatie?

De Tris DG300 heb ik nog niet echt 'in het wild' gezien.

Afaik gebruikt Ziggo momenteel de Braun Telecom BTV 1IEC-NL

Daar wordt ook een aardedraad bij meegeleverd.

En als ik een dubbel gescheiden AOP wel zou aansluiten op een "goede" aarde (die dikke draad in de meterkast) ontstaat er overigens ook een aardlus, want twee aarden: een randaarde en een meterkast-aarde.

Dat is dezelfde aarde. Als daar een potentiaalverschil tussen zit dan is je binneninstallatie slecht (lees: Zelfs onveilig). Normaliter wordt je AOP geaard op de aarding die binnenkomt in je woning.

Wat betreft FM: Je kan idd gewoon zo'n FM/TV doosje gebruiken, voor de tijd dat Ziggo nog FM erin houd.

Ziggo doet geloven dat de FM en analoge TV weg moet voordat ze Docsis 3.1 kunnen introduceren, maar dat is gelul. Ja, het maakt het makkelijker en het is nodig voor meer bandbreedte, maar ook nu kunnen ze het al aanbieden. Tenslotte neemt lang niet elke gebruiker meteen het snelste abbo af en kunnen er een hoop klanten gewoon op Docsis 3.0 blijven.
Maar vanuit gemak is het in 1x doen wel handiger.

De monteur van Diek zal zich wel ingedekt hebben zodat hij niet afgetikt kon worden op afwijken van de installatieprocedure.
-Er is geen aardpunt in de meterkast, dus kan ik niet aarden.
-Als ik niet kan aarden, moet ik de aarde gebruiken van het Ziggonetwerk.
-Dus plaats in een half galvanisch gescheiden doosje.

Simpel gedacht...

Omdat ik nog altijd van mening ben dat aarde weinig nut dient, plaats ik in de meterkast een dubbel galvanisch gescheiden AOP. Ik vind het loskoppelen van de aarde van Ziggo in de woning belangrijker dan de zéér kleine kans op een "groundplane antenne effect"(?) als er 2 kabels 180o tov elkaar, met dezelfde lengte gelegd worden.
Het feit dat die enkel galvanisch gescheiden doosjes allemaal zónder opbouwrand worden geleverd, moet je aan het denken zetten... Die zijn voor inbouw... Wanneer de AOP in de meterkast zit en de WCD(lees: Enkel galvanisch gescheiden doosje) elders in de woning.

We gaan geen middelvinger richting Ziggo doen, want ik ben een stukje persoonlijking van Ziggo en ik doe alles om de boel goed werkend te krijgen, zelf al gaat dat soms in tegen regelgeving.

Je installatie krijgt elders aarde, dus hoef je geen aarde op de AOP aan te sluiten. Die is er namelijk al. Als je Diek daar niet van kunt overtuigen, dan mij wel.

Op 4 februari 2019 18:42:41 schreef DJSmiley:

Wat betreft FM: Je kan idd gewoon zo'n FM/TV doosje gebruiken, voor de tijd dat Ziggo nog FM erin houd.

Ziggo doet geloven dat de FM en analoge TV weg moet voordat ze Docsis 3.1 kunnen introduceren, maar dat is gelul. Ja, het maakt het makkelijker en het is nodig voor meer bandbreedte, maar ook nu kunnen ze het al aanbieden. Tenslotte neemt lang niet elke gebruiker meteen het snelste abbo af en kunnen er een hoop klanten gewoon op Docsis 3.0 blijven.
Maar vanuit gemak is het in 1x doen wel handiger.

De FM en analoog gaan er niet tegelijkertijd af, meende ik.
De upgrade naar ook de frequenties van 1000 tot 1200Mhz is noodzakelijk voor 3.1
Ik weet niet wat de definitie van 3.1 in de retourband is, maar om de retourband op te rekken, kun je maar 1 kant op. Er zit teveel verstoring onder de 30Mhz (23Mhz was al een ramp voor retourverkeer) dus moet je naar boven. Met een bandscheidingsfilter die de bovenband van de onderband scheidt, ben je al een 10Mhz kwijt. Dus is dat nu tussen 65 en 75Mhz. Daarbij schurkt het hoogste upstreamkanaal al tegen het filter aan wat krap wordt. Dus moet je je filter verleggen. Als je tienduizenden euro's moet investeren om tot 70Mhz te gaan (wat maar 5Mhz winst is) heb je maar ruimte voor 1 extra upstream kanaal.
Gooi je de FM band eruit en pik je de lagere VHF kanalen erbij (waar tóch geen analoge TV meer zit) heb je plots een upstream band van 25 tot 205Mhz. Dát zet zoden aan de dijk. Dus kun je een flink aantal extra upstream kanalen erbij zetten, of zelfs naar een andere modulatievorm.
En dan zitten we toch echt in de 3.1 te denken. Maar dat laatste weet ik niet zeker omdat ik niet weet of 3.1 ook de aanpas van de retourband betekent.

Maar een hogere snelheid aanbieden in upstream verkeer gaat nu niet zo gemakkelijk. Dan moet je al wijken splitsen, wat ook een dure hobby is die ook nog eens eindig is. Dus moet je die ouwer FM band er wel uitsodemieteren. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 4 februari 2019 20:43:31 schreef Fantomaz:

En dan zitten we toch echt in de 3.1 te denken. Maar dat laatste weet ik niet zeker omdat ik niet weet of 3.1 ook de aanpas van de retourband betekent.

Maar een hogere snelheid aanbieden in upstream verkeer gaat nu niet zo gemakkelijk. Dan moet je al wijken splitsen, wat ook een dure hobby is die ook nog eens eindig is. Dus moet je die ouwer FM band er wel uitsodemieteren. :-)

Docsis 3.1 is in de upstream compatible met Docsis 3.0. Je kan dat dus prima in 1x aan. En idd, in de praktijk kun je de <30Mhz niet of nauwelijks gebruiken, Als je wat creatief schuift kun je *net* 1/2 OFDM kanaal kwijt aan de upstream, met behoud van de FM. De FM band uitfaseren is idd veel praktischer, want dan kun je 2 OFDM kanalen kwijt. Ook legacy Docsis 3.0 kan dan gewoon werken (alleen op een lagere modulatie)

In de downstream is capaciteit genoeg. Binnen het huidige spectrum kun je al 1 ODFM kanaal kwijt (192Mhz) als je tot 1Ghz gaat. Ga je naar de 1.2Ghz dan kun je al 2 ODFM kanalen kwijt. Icm QAM4096 gaat daar toch aardig wat capaciteit in passen.
In de praktijk zullen de meeste klanten bij QAM1024 of misschien 2048 blijven steken denk ik, aangezien je voor QAM4096 uit mn hoofd 41dB SNR nodig hebt. Maar dat is wel 1 van de (grote) voordelen: Elke subcarrier kan een eigen QAM modulatie hebben, terwijl je bij docsis 3.0 gebonden bent aan 1 modulatie (en dus vaak niet hoger kan doordat er bv 1 segmentje nog brak is, terwijl de rest prima sneller kan)

Overigens is er nog wel een andere uitdaging als je >1Ghz wilt in het netwerk, naast de scheefloop: Moca. Dat wil je ook niet terug in je netwerk...

Upstream splitsen moet je zoiezo al voor Docsis 3.1. Omdat er 1 breed OFDM kanaal gebruikt wordt, ipv een aantal 8Mhz brede carriers, is je totale vermogen in de retour veel hoger (En loop je bv veel eerder tegen dingen als laser clipping aan in de retour nodes)

Het hele Docsis 3.1 is bij de meeste vendors niet voor niets gebaseerd op remote-PHY, waarbij de QAM modulatie/demodulatie pas in de straatkast gebeurt (en je dus met IP dieper in het netwerk zit) ipv op de lijnkaart in de CMTS.
Feitelijk wordt je CMTS dus gesplitst tussen CMTS en een remote lijnkaart.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 4 februari 2019 21:00:35 (12%)

Op 4 februari 2019 20:43:31 schreef Fantomaz:
[...]
Je installatie krijgt elders aarde, dus hoef je geen aarde op de AOP aan te sluiten. Die is er namelijk al. Als je Diek daar niet van kunt overtuigen, dan mij wel.
[...]

Okay, daar is geen woord Chinees bij. Het wordt dus een TRISZ-DG300.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 februari 2019 20:43:31 schreef Fantomaz:
Je installatie krijgt elders aarde, dus hoef je geen aarde op de AOP aan te sluiten. Die is er namelijk al. Als je Diek daar niet van kunt overtuigen, dan mij wel.

Ik geloof dat ik het wel eens ben met je betoog, maar deze snap ik niet. Waar krijgt je installatie aarde?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 februari 2019 13:36:37 schreef maartenbakker:
[...]
Ik geloof dat ik het wel eens ben met je betoog, maar deze snap ik niet. Waar krijgt je installatie aarde?

PC en audio-installatie zijn aangesloten op WCD's met randaarde (en vandaar gaat het verder via de afscherming v.d. FM kabel naar de "secundaire" aarde v.h. AOP, i.e. de buitenkant v.d. IEC connector)

maartenbakker

Golden Member

Op de PC en audio-installatie mag je niet rekenen, sterker nog, die kunnen de coax juist onder spanning zetten... Ik dacht dat ik wat over het hoofd zag, maar dan ben ik het dus niet helemaal eens met je betoog, in elk geval uit veiligheidsoogpunt. Aardlussen kan een ander verhaal zijn in verband met storingen, maar als er stroom door de aarde loopt dat is er opzich ook een veililgheidsprobleem als je de aarde losneemt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 februari 2019 14:49:39 schreef maartenbakker:
Op de PC en audio-installatie mag je niet rekenen, sterker nog, die kunnen de coax juist onder spanning zetten... [...]

Maar om brom te vermijden moet ik er juist rekening mee houden dat de aarding het wel doet. Touwens, veel ziekenhuisapparatuur is ook geaard via de randaarde van een WCD. Dus waarom zou de randaarde van audioapparatuur opeens niet deugen? Ik kan natuurlijk voor de zekerheid via een aparte draad het AOP ook nog eens aarden en hopen dat dat geen brom geeft.

By the way, en hoe zit het dan met al de arme monteurs die bezig zijn met de bekabeling in een verdeelkast? Die krijgen aan de lopende band schokjes door het netfilter in een TV dat is aangesloten op een niet dubbel geïsoleerde AOP. Belachelijk dat daar niks aan gedaan wordt.

maartenbakker

Golden Member

Audio-installaties en TV's zijn vaak niet eens geaard, maar kunnen wel spanning op aansluitingen en aanraakbare metalen delen zetten. Apparaten die wel voor aarde voorzien zijn, zoals computers, maar niet of niet goed geaard zijn, kunnen zelfs nog wat meer stroom door de niet aangesloten aarde laten lopen (en veroorzaken dan ook sneller aardlussen dan dubbelgeïsoleerde apparaten). Ongeacht of je AOP geïsoleerd of secundair geaard is, kun je als monteur een oplazer krijgen als je twee coaxen beetpakt of een coax en een aarde.

Zo bekeken maakt het als je aan de installatie sleutelt, qua veiligheid misschien ook niet zoveel uit of je het laat zweven. Aan de andere kant ontstaat er dan wel een potentiaalverschil tussen de zwevende coaxbekabeling en de geaarde omgeving waar je ook mee in aanraking kunt komen als je niet sleutelt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 februari 2019 17:18:21 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aarding van een CAI installatie is niet gerelateerd aan veiligheid, maar aan de geringe kans dat er een antenne werking ontstaat als 2 kabels, ongeaard, beiden een kant op gaan, 180o ten opzichte van elkaar.

Ik heb zelfs een tijdje gedacht dat het een NEN norm was, waarbij een galvanisch gescheiden AOP, in geval van meterkast aan aarde moet hangen omdat aarde ook als aarde geaard moet zijn.
Maar daar heeft nooit iemand uitsluitsel over gegeven.
Net als het verhaal dat wanneer je 2 galvanische scheidingen hebt, het signaal in het midden geen kant opkan en kan doorslaan.
Ik neem het niet serieus. Ik heb er nog nooit een storing uit gehad. Of van gehoord...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)