loadfilter voor VFD (frequentie omvormer)

fred101

Golden Member

Ik heb een oude VFD die een single fase input heeft. Ik wilde hem als 3 fase voeding gebruiken (dat heb ik heel soms nodig bij reparaties van industrieel spul) Hij werkt maar wat er uit komt is alles behalve een sinus. Het is puur PWM.

Het idee heb ik uit een video waar ze dit ook doen maar dan met een commerciële moderne unit. Ze zeiden dat het met iedere VFD kon maar er soms een sinus loadfilter achter moest. Dat dacht ik wel even te maken maar dat blijkt niet zo simpel.

Ik kan er geen enkel schema van vinden. Waar ik wel achter ben is dat het waarschijnlijk fysiek heel erg grote spoelen en condensators zijn.

De VFD is max 16A maar ik ga er geen motoren mee voeden. Hij hoeft maar weinig stroom te leveren.

Heeft iemand een idee of ervaring hiermee ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik weet misschien nog wel ergens een 3 fase filter te liggen (formaat 1kVA trafo of zo?).
Ik ga van het weekeinde eens zoeken. Als ik hem kan vinden mag je die zo hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
chuckie

Honourable Member

Fred, daar ga je nooit een fatsoenlijke sinus uit krijgen...
Waarom vraag je niet gewoon 3 fasen aan bij je energiemaatschappij.
3x25A kost niets extra en ik kan je helpen met je meterkast ombouw alsmede een touwtje omhoog naar je hok.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
pamwikkeling

Special Member

3 fazige scheidings trafo achter hangen ?

Op 7 februari 2019 17:08:25 schreef pamwikkeling:
3 fazige scheidings trafo achter hangen ?

Dat zou ik zowiezo doen. Misschien heb ik die ook nog wel liggen.

-edit- Ik heb nog wel ergens een andere trafo gevonden: 380/220V 3F.
Maar dat is niet gescheiden en meer bedoeld als voedingstrafo van 2x18V met middenaftakking die je zowel op 380 ald 220 aan kunt sluiten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Volgens mij is zo'n filter gewoon een LC filter op iedere fase.

De cutoff frequentie wil je zo kiezen dat ie 50Hz goed (tot 100Hz?) doorlaat, en daarboven zo veel mogelijk dempt. Daarnaast wil je de LC resonantie zodanig hebben dat die niet aangeslingerd wordt door de PWM.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Chuckie: Ik heb 3 fase in de meterkast voor de garage. 3 fase in het lab zou wel handig zijn.
Dat is wel de mooiste oplossing. De aanleg is niet veel werk. Gat in meterkast plafond en stuk verlengkabel kabel langs de muur.

Henri62, heel aardig, qua scheidingstrafo graag. Ik werk nu (1 fase)ook altijd met een scheidingstrafo.

Het schijnt toch wel te worden gedaan met (enorme) LC filters (het was een video van een VFD en daar achter zo'n filter wat ze gebruikte om 3 fase naar 3 fase VFDs te voeden bij bench testing en het had de afmeting van een PC behuizing. Maar mogelijk met een ander type VFD waar al een schoner signaal uit komt ? Ze lieten niet zien hoe schoon het was, het is waarschijnlijk idd verre van ideaal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pamwikkeling

Special Member

Het zijn inderdaad LC filters. Maar het grote probleem is dat je een redelijke spanningsval hebt over het filter zodat de motor te weinig spannig krijgt (V/F verhouding daalt) en daardoor kan de motor zijn koppel niet meer leveren.

GJ_

Moderator

Met te weinig spanning is het koppel niet het grote probleem maar het maximum haalbare toerental. Met een FO is dat gewoon in te stellen dus eigenlijk helemaal geen probleem.

chuckie

Honourable Member

Fred
Ik kan niet komende zaterdag maar de zaterdag erop tegen de middag langskomen, ben dan op doorreis naar Den Helder...
Zal even kijken of ik iets met een noodstoprelais kan fabrieken in een kastje.
Ik heb dat ook in mijn werkplaats, als er ergens rook uitkomt en het is mijn pijp niet, of iets slaat op hol of verkeerde kant uit is een ram op de knop afdoende.
Spullen heb ik toch nog het een en ander liggen hiervoor...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
GJ_

Moderator

Op 8 februari 2019 16:47:11 schreef chuckie:...iets met een noodstoprelais ...

Ik heb nog wel een fijne LC1D40 met een 230Vac spoel voor je.

chuckie

Honourable Member

Bedankt voor het aanbod GJ, weet alleen even niet wanneer ik dat deze week zou moeten kunnen ophalen, maar heb hier ook nog het een en ander staan.

Wacht nog op reactie van Fred, weet niet of hij dan thuis is...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fred101

Golden Member

Sorry dat het zo laat reageer, ik moet eens een filter in mijn mailbox maken of mails markeren of zo want nu mis ik reacties of vergeet te reageren.

Ik ben zaterdag thuis (ik ben bijna altijd thuis) Ik zal gelijk eens een doosje spullen voor de beurs bij elkaar zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb nog een 3 fase filter van ca 9A liggen. Zie foto is ca 16 cm breed.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Update (beetje laat, ben al anderhalve week geveld door griep/verkoudheid)

Chuckie is 2 weken geleden langs geweest. Hij heeft een 3 fase WCD in de meterkast gemonteerd en een verlengkabel gemaakt met aan het eind een mooie doos met WCD en noodschakelaar.

Dus als ik nu 3 fase nodig heb dan kan ik die doos in het lab neerzetten. Ik verander er nog wel wat aan. Ik wil er banaanbussen op monteren. Dat is makkelijker aansluiten (soepel draad naar het te repareren PCB) en ook makkelijker om bv stroom per fase te kunnen meten.

Dus ik heb geen filter meer nodig. In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de aangeboden hulp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs