Nogmaals alle tips en tricks zijn welkom en het betreft een 12V accu(!) geen 24V
Kan je dat uitleggen waarom persee 12V. Je hebt allemaal bizarre eisen die feitelijk nergens voor nodig zijn. En ook niet worden onderbouwd.
Want als je bv een 48V accu neemt en die apart oplaad kan je met 1 lading makkelijk 1 hele dag werken. Als je zoals reeds gezegd naar 320V accu's heb je niet ineens een dure 230V inverter nodig. maar dan neem je een frequentie regelaar. Dat is bijna hetzelfde als een 230V inverter maar dan voor 3 fase spanning en je kan er dan 3 fase hoge druk reiniger achter zetten. Waar een 230V inverter grote moeite heeft met elektro motoren heeft een frequentie regelaar daar geen last mee, deze is speciaal voor motoren gemaakt.
Maar op 12V moet ook kunnen is enkel nodeloos duurder en ingewikkelder.
Op 29 januari 2019 22:26:58 schreef maartenbakker:
[...]Geen 15kW, maar wel steeds 2,6kW. 20 keer 30 seconden per uur. Stel een 12V accu, een omzetrendement van 80% (dus 3,25kW belasting) en een rit van 3 uur. 3,25kW / 6 = 0,54kWh energiebehoefte. Omgerekend voor een 12V accu is dat 45Ah. Ik weet niet of een rit 3 uur duurt, en het is sowieso niet goed om de accu aan het einde van de rit helemaal leeg te hebben. Misschien dat je ook geen 80% rendement haalt en je moet nog een marge inbouwen voor steeds het aanloopvermogen.Al met al zit je wel ergens in het bereik van een gangbare tractie-accu (een gewone startaccu is na een paar ritten wel stuk als je pech hebt). Lithium ion is qua piekstroom nog een betere keus wellicht. Je zou trouwens beter kunnen kijken of je geen hogedrukspuit op bijvoorbeeld 24V kunt vinden, dat spaart een omvormer uit en tractie-accu's zijn ook prima in 24V verkrijgbaar. Ik ga er wel van uit dat je de accu niet tijdens het rijden laadt, maar met een lader in de garage.
Sowieso zijn de accu en als je voor 230V gaat de omvormer (sinusomvormer met overdimensionering, 5kW misschien?) vrij prijzig. Ik verwacht een beetje dat er wel goedkopere en betere oplossingen zijn, maar de gekozen richting is zeker niet onmogelijk.
Hier ben ik het mee eens. Niet onmogelijk. Echter gaat het hier regelmatig over auto accu's maar er zijn ook nog accu's voor heftrucks die opgebouwz zijn uit losse 2V cellen. Onze heftruck heeft 2 motoren 1 voor de hydrauliek van ca 16kW @330A en 1 voor het rijden ca 9kW @180A. De heftruck word elke dag gebruikt maar niet continu en haalt makelijk 1 week op een lading. Als het in een heftruck kan waarom dan niet mobiel in een auto. Ik zou dan de accu mobiel maken en niet koppelen aan de auto en als deze leeg is met een eigen lader opladen.