Loopband electronica

Op bovenstaande foto de aandrijving van een loopband. Als ik de loopband (hoofdschakelaar) inschakel en daarna de snelheid van 0 af wil verhogen (draaipotmeter) gebeurt er niets.

De foto hierboven toont de bedrading vanaf het regelpaneel. Zwart en wit het 'dodemanskoord'; de overige drie vanaf de snelheidsregelaar.
Als ik met de snelheidsregelaar op 0 het witte stekkertje eraf haal, zwarte en wit sluit én rood-grijs-groen sluit begint de band (langzaam) te lopen. Zet ik daarna de witte stekker erop en draai ik de snelheidsregelaar omhoog, werkt de band normaal.

Als ik vervolgens de hoofdschakelaar uit en weer aan zet doet het apparaat weer niets.

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven: hoe krijg ik de loopband normaal werkend?

Ik ben vrijwel leek op elektronica gebied, kan nog net een weerstand en een condensator aanwijzen...

Ik gok dat die dikke elco sputtert. Probeer eens met een haardroger de print lekker handwarm te maken en dan aanzetten.

Shiptronic

Overleden

Op 8 februari 2019 09:48:29 schreef BertusX:
[bijlage]

Op bovenstaande foto de aandrijving van een loopband. Als ik de loopband (hoofdschakelaar) inschakel en daarna de snelheid van 0 af wil verhogen (draaipotmeter) gebeurt er niets.

[bijlage]

Ik ben vrijwel leek op elektronica gebied, kan nog net een weerstand en een condensator aanwijzen...

200V DC !! Met een flinke elco erachter, pas op dat bijt veel gemener dan en zaai van een WCD, goed uitkijken !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Ik vraag me af wat er in de behuizing onder de hoogspannings-sticker zit...

Wel wat zielig dat bij zo'n simpele elektronica van een IC de tekst is afgeschuurd.

Dit is waarschijnlijk een PWM regelaar. Misschien een 555 die een transistor aanstuurt (BD139 of zo) die dan weer een eindtor aanstuurt.

Gaat die dikke rode en witte draad naar een aparte voeding? Die kleine trafo kan nooit een loopband aansturen.