Loopband electronica

Op bovenstaande foto de aandrijving van een loopband. Als ik de loopband (hoofdschakelaar) inschakel en daarna de snelheid van 0 af wil verhogen (draaipotmeter) gebeurt er niets.

De foto hierboven toont de bedrading vanaf het regelpaneel. Zwart en wit het 'dodemanskoord'; de overige drie vanaf de snelheidsregelaar.
Als ik met de snelheidsregelaar op 0 het witte stekkertje eraf haal, zwarte en wit sluit én rood-grijs-groen sluit begint de band (langzaam) te lopen. Zet ik daarna de witte stekker erop en draai ik de snelheidsregelaar omhoog, werkt de band normaal.

Als ik vervolgens de hoofdschakelaar uit en weer aan zet doet het apparaat weer niets.

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven: hoe krijg ik de loopband normaal werkend?

Ik ben vrijwel leek op elektronica gebied, kan nog net een weerstand en een condensator aanwijzen...

Ik gok dat die dikke elco sputtert. Probeer eens met een haardroger de print lekker handwarm te maken en dan aanzetten.

Shiptronic

Overleden

Op 8 februari 2019 09:48:29 schreef BertusX:
[bijlage]

Op bovenstaande foto de aandrijving van een loopband. Als ik de loopband (hoofdschakelaar) inschakel en daarna de snelheid van 0 af wil verhogen (draaipotmeter) gebeurt er niets.

[bijlage]

Ik ben vrijwel leek op elektronica gebied, kan nog net een weerstand en een condensator aanwijzen...

200V DC !! Met een flinke elco erachter, pas op dat bijt veel gemener dan en zaai van een WCD, goed uitkijken !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Ik vraag me af wat er in de behuizing onder de hoogspannings-sticker zit...

Wel wat zielig dat bij zo'n simpele elektronica van een IC de tekst is afgeschuurd.

Dit is waarschijnlijk een PWM regelaar. Misschien een 555 die een transistor aanstuurt (BD139 of zo) die dan weer een eindtor aanstuurt.

Gaat die dikke rode en witte draad naar een aparte voeding? Die kleine trafo kan nooit een loopband aansturen.

Dank voor de reacties.

Probeer eens met een haardroger de print lekker handwarm te maken en dan aanzetten.

Test met de droger uitgevoerd, maar gaf geen resultaat.

Het rare was dat ik, na het apparaat een paar dagen niet aangeraakt te hebben, hem daarnet inschakelde, snelheidsregelaar opdraaide, en hij begon te lopen. Daarna hoofdschakelaar uit, aan en weer geen leven. Vervolgens print warm gemaakt, en dus zonder succes.

Ik vraag me af wat er in de behuizing onder de hoogspannings-sticker zit...

Niks, die sticker zat op het aluminium geplakt en heb ik daar even afgehaald voor de foto.

Gaat die dikke rode en witte draad naar een aparte voeding?

Rood en wit komen voor zover ik kan zien rechtstreeks vanaf de WCD, ik kan me niet voorstellen dat in het kokerprofiel nog een voeding zit, of is dat niet zo raar? Hier een foto met de lichtnet kabel erbij.

Lambiek

Special Member

Op 9 februari 2019 14:29:49 schreef Hoeben:
Ik denk dat het dan een triacregeling is.

Dat denk ik eigenlijk niet, er staat output 200VDC op de eerste foto. Vermoed dat het een regeling is met een thyristor of met een mosfet.

@TS,
Zijn je borstels nog goed? En kun je eens kijken wat er op het component staat welke op de aluminium plaat zit?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 februari 2019 10:14:04 schreef BertusX:

[Thevel:Ik vraag me af wat er in de behuizing onder de hoogspannings-sticker zit.....]

[BertusX:Niks, die sticker zat op het aluminium geplakt en heb ik daar even afgehaald voor de foto.]

Nee, niet die rode sticker, die zit op het frame geplakt.
Die rechthoekige behuizing met die gele driehoek sticker met die bliksemschicht erop. Die behuizing, wat zit daar in?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 10 februari 2019 15:32:22 schreef 2N3055:
Op deze foto.....links naast de zekering D0-D3, op zijn kop gemonteerde brugcel.

Precies. Je komt in deze dingen vaak een thyristor of een mosfet regeling tegen. Het zijn 9 van de 10 keer gelijkstroommotoren van +/- 180 of 200VDC.

Maar het is nu verder aan de TS om het ding verder te ontleden en te kijken wat er in zit aan componenten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zijn je borstels nog goed?

Zie foto. Bovendien, áls de motor loopt, geen spetteren, geen vonken.

En kun je eens kijken wat er op het component staat welke op de aluminium plaat zit?

Niet zo bijster veel:

Die rechthoekige behuizing met die gele driehoek sticker met die bliksemschicht erop. Die behuizing, wat zit daar in?

Ik kan de kap er niet af lichten: vanuit de print zit daar een draad aan gesoldeerd:

Maar dit staat er op de print bij:

Maar het is nu verder aan de TS om het ding verder te ontleden en te kijken wat er in zit aan componenten.

Ik ben niet zo'n ontleder, maar meer een fotograaf... Zie de volgende post.
Kunnen jullie hier iets mee? Ik krijg alleen met geen mogelijkheid te zien wat er op dat witte componentje op de derde foto hieronder staat.

En de motor:

Dank voor jullie tijd!

[Bericht gewijzigd door BertusX op zondag 10 februari 2019 17:10:24 (64%)

Ik vind die dikke elco bol staan.

Dus eerst maar eens die elco vervangen?

Waar kan ik die bestellen en welke specificaties zijn precies van belang? Is dat alleen 85°C, 390µF en 400V, of is er bijvoorbeeld ook nog iets met de diameter en de afstand van de pootjes om hem op het bord te laten passen?

Lambiek

Special Member

Op 10 februari 2019 23:19:25 schreef K7Jz:
Ik vind die dikke elco bol staan.

Het is maar net op welke foto je kijkt, bij de ene foto lijkt hij iets bol, maar op een andere foto weer niet.

Denk dat het gezichtsbedrog is, of door de lichtval komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 februari 2019 09:03:11 schreef BertusX:
Dus eerst maar eens die elco vervangen?

Waar kan ik die bestellen en welke specificaties zijn precies van belang? Is dat alleen 85°C, 390µF en 400V, of is er bijvoorbeeld ook nog iets met de diameter en de afstand van de pootjes om hem op het bord te laten passen?

Iemand, aub?

Ik heb gezien dat de tekst op de print, "KX8-230C" het type printplaat is. Deze is gewoon te bestellen. Dus als ik bij de reparatie de print verbrand, is er een back-up. Dat risico durf ik wel aan.

Ik zou alleen graag een duwtje in de goede richting krijgen. Iets in de trant van: "Begin daar eens mee. Als dat niks wordt, kijken we verder."

Als niemand hier verder iets over kan zeggen, dank ik alle bijdragers, en ga ik kijken of ik een klein schakelaartje er tussen kan plaatsen wat de groene/grijze/rode kabeltjes even sluit om hem bij inschakelen op gang te krijgen.

Lambiek

Special Member

Op 19 februari 2019 22:26:28 schreef BertusX:
Iemand, aub?

Ik zou alleen graag een duwtje in de goede richting krijgen. Iets in de trant van: "Begin daar eens mee. Als dat niks wordt, kijken we verder."

Je hebt al een aardige duw in de goede richting gehad, maar als je dat ding niet durft te ontleden houd het snel op. :)

Op 18 maart 2019 10:46:02 schreef BertusX:
Als niemand hier verder iets over kan zeggen, dank ik alle bijdragers,....

Wat moeten we verder nog zeggen, als je niet kijkt of de regelaar nog goed is.

en ga ik kijken of ik een klein schakelaartje er tussen kan plaatsen wat de groene/grijze/rode kabeltjes even sluit om hem bij inschakelen op gang te krijgen.

Pas daar mee op, als je niet weet wat je doet sloop je misschien nog meer dan de bedoeling is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.