2 6 volt accu's in oldtimer met zonnepaneel

Ik heb een oldtimer die een 6Volt systeem heeft, die ik niet naar 12V wil ombouwen maar wel wil gebruiken...
Wat ik heb bedacht is een zonnepaneel die 12Volt accus's kan laden en een extra 6V accu plaatsen. Dit alles een serie opstelling naar het zonnepaneel en parallel opgesteld om het 6V systeem te behouden.
Alleen wil ik ook de 12V gebruikers tegelijk kunnen gebruiken met 6V gebruikers.
Het schetsje zal wel niet kloppen maar geeft wel weer wat ik graag zou willen. Is er een manier om dit te realiseren...zonder een vorm van sluiting, misschien wat diodes (70A??) plaatsen?
Kan iemand met hiermee helpen?

gaat niet werken, je belast de ene 6V accu met veel meer als de andere, de boel gaat scheef geladen worden ( nog afgezien van de bestaande accu samen met een nieuwe 6V accu gebruiken ) serie opstelling vergt sowiso 2 dezelfde accu's, leeftijd en merk/type.

je zit veiliger als je gewoon een 6V naar 12V converter bestelt, zeker als die 12V lasten niet te zwaar zijn, dus geen 15A verbruikers of meer. het zonnepaneel kun je met een serie weerstand of wat al ombouwen zodat deze de accu bijlaad in de winter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor je antwoord, maar meer dan 15A gaat er zeker door. Ook heb ik niet een oude en een nieuwe accu, maar 2 identieke nieuwe. Dus het idee bestaat dan zeker niet dat de ene accu direct geladen wordt en de ander daarna volgt? En dan ook nog gecombineerd met het zonnepaneel....er is dus niet een schakeling die beide zou kunnen regelen en veel stroom aankan?

als je meer als 15A wilt gebruiken in een oldtimer, zul je ook dat verbruikte vermogen moeten bijladen, daar heb je best een groot zonnepaneel voor nodig.

beter gebruik je 1 12V accu die je apart laad en gebruikt van de 6V installatie. anders heb je al snel 1 accu te ver ontladen en de andere die overladen is. starten op 6V vergt meer stroom, dus die accu wil je zeker niet te ver leegtrekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Om een zonnepaneel efficient te gebruiken, heb je sowieso een MPPT nodig. Neem er eentje waarvan je de uitgang op 6,9V kunt instellen. Gebruik een aparte MPPT of converter voor 12V belasting (die je liefst niet gelijktijdig gebruikt, zoveel stroom levert een zonnepaneel niet).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 februari 2019 17:46:48 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Idd, gewoon een 6--> 13V boost converter ertussen, kort bij de accu en voldoende dikke kabels, evt, schakelen met een relais via contact sleutel.

en een zo groot mogelijke (Ah) Accu erin. Wel eerst volladen, om de dynamo te ontlasten, daarna hoef de dynamo hem alleen maar bij te houden, en heb je een extra buffer. Laat je niet bang maken dat je dynamo het niet trekt of stuk gaat, dat is allemaal BS.

zorg voor voldoende koeling

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Is zeker geen BS, rij met de club met diverse 6v 2cv's en die rijden met licht, ruitenwissers en dergelijke zichzelf leeg tijdens een puzzelrit.

Maargoed, 15A heb je niet lang nodig denk ik, tenzij je een elektrisch kacheltje aan hebt staan.

180W voor een elektrische kachel is ook niet veel, maar idd om de accu te laden heb je meer als stationair nodig. met kachelfan, lampen en dergelijke aan trek je dan gewoon de accu leeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Dan is de dynamo bij voorbaat al te ligt, die moet de auto voeden, niet de ACCU!

met een grote accu heb je juist het voordeel dat je overdag veel meer kan laden als de lampen niet aan staan. maar het is de verkeerde weg.

Ik begrijp waarom dat een andere dynamo geen optie is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De dynamo zit bij dat type 2cv in het blok, als deel van de krukas. Die kun je niet wisselen.

Echter heb ik een klein vermoeden wat de TS wil maken, kijk maar naar zijn nickname...

Ik heb overigens een klein zonnepaneeltje van Ali, 12v en iets van 500mA bij volle zon. Zojuist trok ik een 75Ah tractie accu uit de boot die ook zo'n paneeltje heeft, netjes 13.6v na maanden niet varen. Werkt dus wel zo'n lage laadstroom en veelal bewolking.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 9 februari 2019 19:43:23 (42%)

Shiptronic

Overleden

Als je meer dan de zelf ontlading kan leveren zit je goed, opletten met standby dingen als klokjes , radiogeheugens ed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Als de TS inderdaad een soepwuffer achterin wil leggen, is het handiger om een separaat 12V of 24V systeem aan te leggen met een eigen accu, dat met een omvormer uit het boordnet (dynamo), uit een zonnepaneel en eventueel uit de netspanning bijgeladen kan worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 februari 2019 20:00:08 schreef Shiptronic:
Als je meer dan de zelf ontlading kan leveren zit je goed, opletten met standby dingen als klokjes , radiogeheugens ed.

In mijn geval gaat de hoofschakelaar uit waardoor er geen sluipverbruik is. Maar in de auto's (3 stuks) zitten ook deze paneeltjes. De auto's starten na lange stilstand net wat fijner. Hierbij enkel radiogeheugen en een klokje.

12V accu in de koffer, daar eventueel een zonnepaneel op (nutteloos want om deftig vermogen te leveren is dat paneel te groot).
als je 15A op 12V eruit trekt (180W) en je zet een paneel van 30W op je dak (80x30cm ongeveer). reëel zal die op een zonnige dag een 20W kunnen halen. dan moet je per uur dat je verbruiker werkt, 9uur zon hebben om terug bij te laden. vergeet het idee, of je moet 10x zoveel zonnepanelen monteren (zo groot is de auto niet).

DC converter die van het boordnet (MET draaiende motor) de accu van 12V oplaad is wel een mogelijkheid, maar dan moet de dynamo voldoende zijn. die moet je startaccu bijladen, en al je 6V verbruikers en dan nog genoeg leveren om de 12V vol te krijgen.
ik weet niet of je aan de wisselspanning van de dynamo kan geraken (Wklem bij een gewone dynamo), dan zou je daar met een stel diodes een spanningsverdubbelaar kunnen opzetten en daarmee je accu laden. (alsnog, de dynamo moet voldoende stroom kunnen leveren)

het punt blijft, als je veel vermogen uit die 12V accu trekt, ga je die niet tijdig volkrijgen en ga je uiteindelijk met een lege (dode) accu zitten.
over wat voor auto gaat het eigenlijk?

misschien kan je ergens op een draaiend motordeel toch een kleine (moto) 12V dynamo met een riem bijzetten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

heerlijk al deze antwoorden en mede denkspinsels. Ook leuk dat er automatisch over een 2cv gesproken wordt, dat is al 1 ding wat klopt. En ja de dynamo is niet eens sterk genoeg om de accu bij te laden tijdens het rijden met "alle" stroomverbruikers aan. Daar is mijn gedachtegang ook bij begonnen. Ik heb een 18V 20W zonnepaneeltje die als hoedenplank zou kunnen fungeren om te druppelladen Bij goed weer volledig in de zon te legen (dak open) om het leeglopen tegen te gaan tijdens het rijden. Alleen bij dat paneeltje zit een druppel laadkastje bij die eerst 12V moet hebben, wellicht maar een detail om dit te omzeilen. Maar zo ben ik gaan denken zonder de authenticiteit van het autootje te moeten veranderen door een extra accu bij te plaatsen. Vervolgens deze samen door het paneeltje te laten druppelladen en daarbij hopende dat beide accu's een hele rit wel net volhouden.
Een soepwuffer erbij zou echt wel lachen zijn, maar haalbaar is een 2e.... ja misschien voor 10 minuten. Dus noodzakelijk nee. De 2cv ombouwen naar 12V wil ik niet gaan doen, een tweede dynamo....hmm kwee niet. Z'n top lig al rond de 75km/h en met een extra dynamo (waar die dan ook moet komen) zorgt alleen maar voor meer vermogensverlies.
Misschien moet ik het dan maar bij 1 accu houden en het 18V zonnepaneeltje voorzien van een schakeling die de 6V accu "onderhoud". Alleen moet ik als elektra nitwit op zoek naar zo'n schakeling....hoe die dan ook mag heten MPPT??? wah is dah?

het doel is dus een subwoofer aan te sturen.

1e waar jij je moet op toesplitsen is rendement.
een luidspreker met een gevoeligheid van 86dB produceert dus 86dB met 1W vermogen.
per 3dB dat je omhoog wil, verdubbelt dat vermogen. dus 2W = 89dB, 4W is 92dB, 8W is 95dB, 16W voor 98dB, 32W voor 101dB, 64W voor 104dB,....

als jij nu speakers koopt die 93dB/W halen. dan heeft die luidspreker maar 8W nodig om boven de 100dB te geraken. terwijl bovenstaande mindere speaker dan al 32W nodig heeft.

een subwoofer speelt al niet zo zuiver mee, als daar maar gedreun uitkomt. ik zou het dus bij een simpele klasse D versterker houden en een passieve filter ervoor bouwen zodat enkel de bass naar de sub gaat. in china eens rondzoeken achter een printje die op 6V werkt. je kan een 12V versterker ook op 6V laten werken, alleen zal die sneller onderuit gaan. je zal misschien meer vinden als je op 5V zoekt (USB voeding).
zoals dit ding
https://www.aliexpress.com/item/XH-M572-TPA3116D2-2-X-120W-chassis-ded…
4,5-26V volgens de chip fabrikant (TPA3116D2)
jouw boordnet (met 6Vaccu) moet al vlot tegen de 7V aangaan. dus dat moet wel lukken om daar een 10W mee te produceren op een 2ohm speaker.
bouw dan een luidspreker kast en steek er bv 2 compacte 2ohm subs in die samenwerken. koop dan 2 zulke printjes.
lukt het niet direct, bouw er dan een kleine DC/DC converter voor om de spanning van 6V omhoog te brengen naar 15-18V ofzo. dat printje zou tot 100W op 2ohm halen bij 25V.

blijf weg bij standaard auto versterker, die verbruiken teveel voor wat ze opbrengen en jouw verliezen gaan te hoog zijn om die deftig op een 12V systeem te laten werken.
met bovenstaande printje zou je eventueel ook nog wegkomen met een zonnepaneel en een kleine accu. je zal toch hoofdzakelijk op je boordnet draaien dan.

probeer je verbruik ergens anders ook te reduceren (led achterlichten ipv gloeilampjes, ...

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 10 februari 2019 11:53:34 (37%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die subwoofer is niet het doel. Leeglopen tegengaan dat is het doel en om de telefoon op te laden. Die sub zou wel lachen zijn, maar liever eerst alles wat functioneel is.... verlichting en euh meer zit er niet op. dus vooruit de telefoon erbij. :-)
Resumerend, kan ik dus beter zorgen voor een 6,9V (o.i.d.)druppelschakeling van mn 18V paneel op de enige 6V accu en daar op z'n hoogst een (usb) telefoon bij prikken. Ookal vangt ie niet veel zon, als de auto stilstaat is ieder druppeltje energie toch juist prima...en zeker voor de standaard accu's (geen gel)

Ik denk dat fcapri een hele goeie heeft dat je in eerste instantie moet gaan kijken naar beperken van je stoomverbruik. Want een dynamo die het normale verbruik niet eens bij kan benen is toch wel een ernstig probleem.

Misschien moet je zelfs nog een stap terug en nagaan waarom dat het geval is!

voor een telefoon op te laden is het toch nutteloos dat je eerst van 6 naar 12V wil gaan, om daar dan met een adapter weer naar 5V terug te brengen

wat wil je dan op 12V met 15A gaan voeden???? dat is gewoonweg al niet haalbaar om bij te benen met een zonnepaneel. en als de motor het ook niet trekt, dan is er gewoon geen oplossing.

welk toestel wil je dan gaan gebruiken dat 15A nodig heeft op 12V? een sub leek mij nu ook de meest gebruikte.

je spreekt ook dat je zonnepaneel eerst 12 V moet hebben. dat is alweer onnodig dan. dan heb je het verkeerde zonnepaneel. als je van 6V naar 12V gaan converteren, omdat dan je zonnepaneel begint te werken, is al helemaal te gek.

ik heb op mijn ligfiets 3 zonnepanelen van 5V 1A gemonteerd. die zitten met een laadcontroller op een 3S5P li-ion zelfbouw accu.
dat 15W zonnepaneel levert in ideale omstandigheden (zomers weer, 30°C, zon RECHT op de zonnepanelen) een goeie 12V 0,8A (10W).
met een winterzonnetje mag ik content zijn de 200-300mA te halen op 11V (2-3W)

zeg nu eens wat het exacte probleem is, waar je 15A voor nodig hebt en welke hardware je al hebt gekocht of in gedachten hebt om te kopen.
wil je voorkomen dat je accu leegloopt, monteer dan gewoon een accu met grotere capaciteit. die kan het leveren van stroom langer volhouden, waardoor de tijd tussen opladen ook langer duurt.
één van mijn oldtimers rijd met een overgrote dieselaccu rond (benzinemotor), die staat tot 11maand stil voor die weer buitenkomt, en de accu heeft dat 6-7jaar volgehouden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er is iemand anders begonnen over 15A of meer, maar inderdaad als er een subwoofer bij geprikt gaat worden dmv een traditionele carhifi versterker heb je dit vast nodig.
Ik hoef niet perse naar 12 volt, maar het leek me makkelijk als mijn schakelingetje zou kloppen. Helaas dat was het dus niet.
Dat mijn dynamo de elektrische installatie niet bij kan houden is gewoon een probleem van de 60 jaar oude basisbeginselen van de 2cv.
Allereerst is het een goed plan om zo zuinig mogelijk om te gaan met energie, ledjes en zo min mogelijk/geen omvormers naar hogere spanningen.
Het zonnepanel is nu eenmaal een 20W 18V paneel wat ik heb liggen in een prachtig "hoedenplank"formaat die ik wil gaan inzetten als druppellader, zeker als er maar weinig mee gereden wordt. Dat was ook de beginreden van 12V, maar met een mppt kan je blijkbaar precies schakelen wat nodig is.Dit kende ik nog niet...

Je goedkoopste oplossing voor je telefoon, is gewoon een powerbank kopen.

Zonnepanelen zijn ook in 6v variant leverbaar.

Op 10 februari 2019 15:21:31 schreef soepwuffer:

Het zonnepanel is nu eenmaal een 20W 18V paneel wat ik heb liggen in een prachtig "hoedenplank"formaat die ik wil gaan inzetten als druppellader, zeker als er maar weinig mee gereden wordt. Dat was ook de beginreden van 12V, maar met een mppt kan je blijkbaar precies schakelen wat nodig is.Dit kende ik nog niet...

dat zonnepaneel hoeft geen 18V te zijn. als je die op een 6V accu hangt, zal die maar 6V leveren en meer stroom.
het rendement zal alleen iets slechter zijn (op 18V zal die een 1A leveren, op 6V zal die minder dan 3A leveren).

bij zonnepanelen is het alleen van belang dat ze de hoogste spanning halen. met een 18V openklemspannig zonnepaneel kan je geen 24V accu lader, maar wel een 6V accu.
als die 10W levert, kan die 20V 0,5A leveren, maar evengoed 5V 2A.
daarom wordt altijd een openklemspanning (hoogste mogelijke spanning) en een kortsluitstroom (hoogst mogelijke stroom) gegeven bij een zonnepaneel. en het werkingsgebied is binnen die 2 waardes

de zonnepanelen op mijn fiets zijn origineel 6V maar worden vaak gebruikt als 5V usb zonneladers (zit dan een printje op die ervoor zorgt dat de spanning tot max 5V gaat).
die 3 in serie gaan dus tot 18V, terwijl mijn li-ion maar 11,1V is. en dat gaat perfect. de spanning zakt, de stroom stijgt. dat is het leuke van zonnepanelen.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 10 februari 2019 16:35:53 (27%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 februari 2019 15:21:31 schreef soepwuffer:
Er is iemand anders begonnen over 15A of meer, maar inderdaad als er een subwoofer bij geprikt gaat worden dmv een traditionele carhifi versterker heb je dit vast nodig.
Ik hoef niet perse naar 12 volt, maar het leek me makkelijk als mijn schakelingetje zou kloppen. Helaas dat was het dus niet.
Dat mijn dynamo de elektrische installatie niet bij kan houden is gewoon een probleem van de 60 jaar oude basisbeginselen van de 2cv.
Allereerst is het een goed plan om zo zuinig mogelijk om te gaan met energie, ledjes en zo min mogelijk/geen omvormers naar hogere spanningen.
Het zonnepanel is nu eenmaal een 20W 18V paneel wat ik heb liggen in een prachtig "hoedenplank"formaat die ik wil gaan inzetten als druppellader, zeker als er maar weinig mee gereden wordt. Dat was ook de beginreden van 12V, maar met een mppt kan je blijkbaar precies schakelen wat nodig is.Dit kende ik nog niet...

In je post van 9 feb, 16.40hr, bevestig je dat er meer dan 15A loopt...

Vind je het heel erg dat ik niet geloof dat Citroen 60 jaar geleden geen dynamo-accu combinatie kon bouwen die de accu niet liet leeglopen bij gebruik met bijvoorbeeld lichten en ruitenwissers aan? Als je dus nu problemen hebt en je hebt er geen extra verbruikers aangehangen dan origineel voorzien was, dan denk ik eerder dat er iets in je installatie niet werkt zoals zou moeten. En dan is je zonnepaneel symptoombestrijding.

Op 10 februari 2019 12:00:40 schreef soepwuffer:
en zeker voor de standaard accu's (geen gel)

Standaard accus mag je niet overladen. Zelfs niet "druppel". Die 6,9 is daarvoor bedoeld: De spanning is zodang laag dat je net niet het water kan ontleden. Zit je met die spanning te hoog, dan ga je water ontleden en dan moet je dat op tijd bijvullen voordat de accu stuk is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 februari 2019 16:58:08 schreef Kilian:
[...]

In je post van 9 feb, 16.40hr, bevestig je dat er meer dan 15A loopt...

Vind je het heel erg dat ik niet geloof dat Citroen 60 jaar geleden geen dynamo-accu combinatie kon bouwen die de accu niet liet leeglopen bij gebruik met bijvoorbeeld lichten en ruitenwissers aan? Als je dus nu problemen hebt en je hebt er geen extra verbruikers aangehangen dan origineel voorzien was, dan denk ik eerder dat er iets in je installatie niet werkt zoals zou moeten. En dan is je zonnepaneel symptoombestrijding.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik reageerde op een ander die over 15A begon. Het was maar een fictief voorbeeld. Dat de dynamo sterk genoeg zou zijn... zal best kloppen in die tijd, maar ik denk pas als ik de dynamo reviseer dat er geen leegloop meer zal zijn. Dus ja, symptoombestrijding is het bijna helemaal en goedkoper dan de dynamo reviseren (of je moet daar een gezellig adresje voor hebben). Het is ook als druppellader bedacht vanwege de lange stilstand........O ja de ruitenwissers zijn zelfs niet eens elektrisch, maar lopen op de tellerkabel :-)