3.7V Li-ion opladen op 4.2v of 3.0v

Ik heb nul verstand van elektronica dus vandaar de volgende vraag.
Ik moet een TF 26650 3.7V Li-ion (5000mAh Rechargeble Battery) opladen. Ik heb een bijpassende lader die ik op 4.2V en 3.0V kan zetten. Welke stand moet ik gebruiken?

een liion cel heeft ruim 4V laadspanning nodig, dus ik zou zeggen 4,2V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou er een "variant" zijn waarbij er twee NiMH accus in serie in diezelfde 26650 zitten, waar de 3V stand voor nodig is?

Ja, ik denk ook 4.2V voor deze lithium accu. Bij 3.0V is de accu echt leeg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kleine toevoeging, weet niet of het van belang is voor mijn vraag, in de oplader kunnen twee batterijen tegelijk worden opgeladen

Maakt niks uit. Een Li-ion cel heeft een spanning van pakweg 3.5V tot 4.2V. Dat er 3.7V op staat klopt eigenlijk niet omdat het zoveel varieert tussen ontladen en geladen situatie. De lader zal dus laden naar die 4v2 en daar stoppen. Dat moet vrij precies, anders gaat de cel stuk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dus als ik de batterijen in de lader stop, de lader op 4,2 zet en wacht tot hij klaar is dan kan het niet mis gaan?

Garantie heb je alleen op het feit dat je ooit dood gaat.

Er zijn gevallen bekend van lithium ion cellen die bij het laden ineens raar gaan doen. (ontbranden en zo). Dus het officiiele advies is: Doe het ergens waar dat kan (dus een stenen vloer of zo) en blijf er bij.
In de praktijk is dat natuurlijk niet altijd haalbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jeetje en ik maar denken dat ik een coole zaklamp heb gekocht. Het begint een gevaarlijk verhaal te worden. Maar in ieder geval dank voor je tips.

Zo een vaart zal het nu ook niet lopen.

Om er zeker van te zijn dat de lader het goed doet: gedeeltelijk lege Lion erin, en af en toe eens voelen of die niet warm wordt tijdens het laden.

Bij snelladers kan de batterij lichtjes warm worden, meer niet. (anders is het fout..)

wat voor lader is het eigenlijk? (merk, type)

Een trustFire multifunctional charger.
Opde achter kant staat een sticker met deze info:
Model: TR-006
Input1: 110-240v~50-60Hz
Output1: 3.0v .--. (doorgetrokken streep met 3 puntjes er onder) 1000mA
Output2: 4.2v .--. (doorgetrokken streep met 3 puntjes er onder) 1000mA

maartenbakker

Golden Member

Op de plaatjes in een willekeurige advertentie staat het er duidelijk bij: 4,2V voor li-ion, 3,0V voor lifepo4. Nou denk ik dat dat 3,6 moet zijn, maargoed als jij een li-ion accu hebt gaat het gewoon goed op 4,2V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 februari 2019 13:20:20 schreef TF 26650:
Een trustFire

das wel een merkwaardige merknaam voor een Lion lader.. ;-)

The charger has a switch marked 3.0V/4.2V, this switch select between 3.6V and 4.2V charging voltage for use with 3.2V (often marked 3.0V) and 3.6/3.7V batteries.

Komt van: lygte, die we kennen van goede reviews van accus en lithium ion gerelateerd spul.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Trustfire is niet echt een naam om gerust van te worden. Er wordt veel troep verkocht onder dat label...
(bijv. 18650 Li-Ions die 9600 mAh zouden zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 februari 2019 12:30:47 schreef TF 26650:
Jeetje en ik maar denken dat ik een coole zaklamp heb gekocht. Het begint een gevaarlijk verhaal te worden. Maar in ieder geval dank voor je tips.

Pas op met flink grote zaklampen en dit soort batterijen. Wil weleens mis gaan. Welke is het?

Heb de oplader op 4.2 gezet en alles werkt naar behoren. Iedereen hier dank voor de hulp

Trustfire...... zoals gezegd: dat is a-merk bagger.

De specs mag je voor de werkelijke waarde /10 doen ofzo.

Voor mij valt dit in het rijtje Trust, Sweex, Elro, HQ enz.

Op uitzonderingen na de onderkant van het segment en, op uitzonderingen na, gewoon niet iets wat je wilt.

Zeker bij Li-ion spul zou mijn advies zijn: De kliko in, en een fatsoenlijke lader/accu halen bij Nkon oid.

Het lampje zelf.. dat kun je houden. Wel de 2000 lumen die ie geeft lezen als "Als je geluk hebt 200 lumen"

En zorg idd dat de accu ook de benodigde stroom veilig kan leveren. Maar met een zaklampje denk ik niet dat je snel aan de max stroom zit.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 11 februari 2019 17:22:31 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Als je het vergeljkt met Trust, Sweex, Elro, etc. dan valt het allemaal nog best mee, of je hebt geen echt Chinese bagger gezien. Ik verwacht bij trustfire geen topcellen, maar ook geen halfgevulde 700mAh rolletjes zoals je die ook wel op ebay of ali kunt kopen.

Trustfire komt op mij over als een partij die een naam op probeert te bouwen, in elk geval vergeet je de naam nooit meer als je eenmaal een slechte cel gehad hebt.

Sowieso zou ik liever BYD kopen als ik een Chinees merk zou nemen, daar heb ik goede ervaringen mee (hoewel, het kan zomaar dat die ervaringen zo goed zijn omdat ze NiCd als NiMH verkochten >:))

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het probleem met chinese merken is dat als Trustfire een goede naam begint te maken, jij weet dat je aardig spul krijgt als je trustfire koopt.

Vervolgens zijn er tientallen chinezen die betreffende trustfire producten willen namaken. Vooral de 18650 cellen dan.

Zo'n ladertje, daar zit een standaard laad-chippie in. Als je de Lygte review leest, dan gebruikt ie een "raar" algorithme: Prima voor de batterij, maar lastig/niet optimaal voor de gebruiker. Wat mij betreft: niets mis mee. Alleen dus even in je achterhoofd houden dat als het groene lampje gaat branden je hem nog wat kan "aftoppen" door nog even op de lader te laten liggen.

[OT: Ik had vanochtend m'n fiets-licht-accu meegenomen naar binnen om die op te laden. Zojuist wil ik vertrekken: sjit vergeten. Met de DIKKE labvoeding 10A er in. De snoertjes krijgen het er warm van. De accu kan volgens spec 15A hebben en wordt netjes (zoals het hoort) koud. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 februari 2019 17:20:13 schreef DJSmiley:
..bij Li-ion spul zou mijn advies zijn: De kliko in, ...

Hallo!! Doe dan het chemisch afval.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 11 februari 2019 17:20:13 schreef DJSmiley:
En zorg idd dat de accu ook de benodigde stroom veilig kan leveren. Maar met een zaklampje denk ik niet dat je snel aan de max stroom zit.

Hoho, het gaat hier niet over een zaklampje, maar een heuse volgspot. Het ding claimt 13000 lumen bij een aantal ampere..

*Maus heeft +25 zaklampen waaronder een aantal 'echte'.

Dit is serieus geen speelgoed en blijf weg van de fake batterijen!

Op 10 februari 2019 12:22:02 schreef rew:
Garantie heb je alleen op het feit dat je ooit dood gaat.

Er zijn gevallen bekend van lithium ion cellen die bij het laden ineens raar gaan doen. (ontbranden en zo).

is het geval door verkeerd opladen.

Boeing had in de dreamliner een lithium ion startaccu gemonteerd. (18kW, 12C maar dat is geheim). Die deden ook zo nu en dan boem. (of eigenlijk: "vlam!") Dat was "opladen" (volgens spec!), met een productie-fout, waardoor er uiteindelijk kortsluiting ontstond.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/