Warme/koude gloeidraad

SSRs kan je kopen die "vanzelf" op de nuldoorgangen schakelen. Dan hoeft je CPU niet te weten wanneer de nuldoorgangen zijn: Als je hem aanzet, dan gaat ie gewoon aan op de volgende nuldoorgang.

Als je er zo 1 hebt, dan is het niet verstandig om zo kort als 100ms als periode te nemen. Als jij dan 50ms de boel aanzet, dan kan het toeval bepalen dat je vrijwel rond de nuldoorgang tot nuldoorgang je enable hoog hebt en dan is het aan de SSR om op die nuldoorgangen wel of niet aan te gaan. Als volgens de SSR jou "aan" net NA de nuldoorgang is, dan gaat ie die periode nog niet aan maar als je UIT net WEL gezien wordt, dan krijg je maar 4 periodes aan terwijl je er 5 verwacht. Andersom kan ook, dan krijg je 6 ipv 5 periodes aan. Dit zal niet komen doordat ie relatief structureel denkt laat ik jou eens pesten, maar eerder omdat er een setup- en hold-time zijn die je niet gespecificeerd krijgt van de fabrikant.

Als jou schakelmomenten precies 5ms uit de pas lopen van de nuldoorgangen dan zal alles natuurlijk precies werken zoals je verwacht, maar als de net-frequentie iets afwijkt van jou idee van 50Hz, dan kan je irritante interferentie verschijnselen krijgen. Denk aan dat jij afregelt dat ie XXX % moet zijn, terwijl het net juist in de pas loopt met jou schakelmomenten in de microcontroller. En de SSR doet tijdens het afregelen net 40 waar jij 50 aanstuurt en vervolgens loop je weg en dan gaat het net weer anders lopen waardoor ie WEL 50 doet waar jij 50 bedoelt. Dan krijg je ineens 20% meer vermogen dan verwacht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 februari 2019 13:14:43 schreef hennep:
Ik heb besloten om de pwm periodetijd terug te brengen van 5s naar 100ms, 10 halve perioden. Daarmee schakel ik in stappen van 10% vermogen. (de resolutieverlaging die ik eerder bedoelde). De stappen tussen de tientallen verdeel ik over 10 pwm perioden. Zo haal ik gemiddeld toch een dutycycle in hele procenten.

Gewoon @SparkyGSX's methode gebruiken.
Code is kort, snel en nauwkeurig. Berekening (sampelen) van @SparkyGSX doe je eens per 20 mS of eens per seconde. Mijn voorkeur is per 20 mS of veelvoud daarvan te sampelen. Je krijgt dan geen gelijkstroom in je lichtnet.
Tussen koud en warm verschilt de weerstand van je kookplaat ongeveer 10%.

benleentje

Golden Member

De weerstand van het element gemeten in koude toestand is 40 ohm. Ik reken dan 1323W uit als vermogen bij inschakelen.

En heb je ook in warme toestand gemeten want het gaat om in het verschil wat min of meer bepaald hoe lang je de periode tijd mag kiezen.

Als ik jouw tabel zie is dat toch gewoon een regeling met een periode tijd van 1 seconde. En in de 2de regel gaat het al min of meer fout. Je doet de eerste 2 PWM peride 10% aan waarom niet de 1ste en de 6de ?

En zoals rew al aangeeft als je niet zelf de nul doorgangen gaat bepalen kan je ook niet 1 halve periode aan zetten. Want je stuurt de SSR aan maar die wacht tot de nul doorgang maar hij gaat wel gelijk uit als je het signaal weghaalt. Als je echt pech heb schakel je maar 1% van de halve periode in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.