Beyma CP/350

Mijn eigen kennis op het gebied van speakers schiet iets tekort. Hopelijk kunnen jullie mijn helpen. Ik heb een speaker die onlangs een keer flink gevallen is. Deze deed het dan ook niet meer. Er zaten een paar onderdelen los op het 2 weg filter, deze heb ik weer gerepareerd. Echter doet de hoge tonen speaker het nog steeds niet. Ik meet ook een oneindig hoge weerstand tussen de klemmen van de tweeter. Nu kun je hier een revisie setje voor krijgen. Kan er aan deze speaker nog meer stuk zijn of is de kans dat het hieraan ligt vrij groot. Het gaat dit divisie setje. https://m.thomann.de/nl/beyma_cp350_8_diaphragma.htm

De onderbreking zal daarmee opgelost zijn(de spoel en aansluitingen word automatisch mee vervangen).
Controleer wel goed of de magneet zelf nog heel is, zo ja goed schoonmaken, eventueel stukje plakband door de spleet heen halen om stofvrij te maken.

Er is een kansje dat de onderbreken buiten de spoel is, als je dit daar kunt vinden kan je nog een poging doen deze te herstellen.

Hij lijkt ook wat zwart/ verbrand te zijn.

[Bericht gewijzigd door Thijs1983 op zondag 27 januari 2019 19:18:26 (14%)

Dat is een teken van overbelasting, kan de gehele oorzaak zijn, maar komt ook genoeg voor zonder dat het gevolgen heeft.

Linksonder tussen centreer en schroefgat lijkt de spoelvorm vervormd, dat is wel einde oefening.
Rechts ten hoogte van de 0 lijkt er een stukje uitgebroken te zijn, je moet voor het vervangen wel zeker zijn dat dit niet in de spleet is achter gebleven.
Ik doe dat zelf door eerst strookjes papier van 80 tot 120gr/m(afhankelijk wat er doorheen past) erdoorheen te halen gevolgd door stukjes smalle schilderstape, afgerond afgeknipt, die ik eerst met de vingers minder plakkerig maak(als het binnenin blijft plakken bijna onmogelijk te verwijderen).

Secuur werkje maar aangezien er een vervangend membraam voor te krijgen is zeker de moeite waard met grote slagingskans.

Je hebt het filter wel juist terug hersteld? Dat is voor een hoge tonen unit heel erg van belang! Verkeerd aansluiten is bijna een garantie op overbelasting of defect.

Het filter was wel even puzzelen, maar ik kon nog wel zien hoe het gezeten had. Onderdelen geel geaceerd zijn vervangen.

Welke luidspreker is het? Het filter van de tweeter ziet er logisch uit, bij het filter van de woofer valt me op dat er in condensator in serie met de woofer staat. Dat komt wel eens voor, maar is niet gebruikelijk. Ik zie zo gauw geen condensator van 100 µF op de filterprint van de woofer. Elco's zie je ook niet zo vaak in PA-luidsprekers i.v.m. de belastbaarheid. Ik kan niet goed zien of de componenten vast zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan zou je ze vast kunnen zetten om lostrillen van de soldeerverbindingen te voorkomen. De luchtspoel van de woofer zou je eventueel op een andere manier vast kunnen zetten, een metalen schroef zijn zelfinductie namelijk iets.

er zitten wel vaker elco's in, maar dan wel bipolaire uitvoeringen. in systemen met 2 woofers zie je vaker dat er dikke weerstanden in serie met de woofers zitten om de impedantie wat op te krikken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Het kost een paar centen maar voor zover ik weet alleen hier verkrijgbaar.
https://www.thomann.de/nl/beyma_cp350_8_diaphragma.htm?ref=search_prv_…

Oeps niet goed gelezen. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb gisteren de nieuw spoel van de tweeter gemonteerd en de luidspreker weer in elkaar gezet. Heb voor de zekerheid de andere luidspreker ook even los gehaald om te controleren of het filter hetzelfde was. Dit was het geval. Hij lijkt het weer als vanouds te doen. Klinkt weer prima. Bedankt iedereen.

[Bericht gewijzigd door Thijs1983 op zondag 10 februari 2019 22:26:52 (28%)