X2 condensator magnetron kaput of niet

Goede avond allemaal.

Ik ben een beetje een leek qua elektronica maar heb het in mijn karakter om dingen te willen repareren.

De magnetron valt na 3 seconden opwarmen uit. Het lijkt alsof hij uitvalt zodra hij warm is. Als je hem opnieuw aan zet valt hij meteen uit. Soms als hij helemaal koud is lijkt hij langer aan te blijven.

Het gaat om de Candy CMG 20D S

Ik had gedacht dat de x2 condensator defect kan zijn omdat ik een keer in een koffie apparaat de x2 condensator defect heb gehad en hij ook uit ging zodra hij warm is.

Het volgende staat er op :
HD MPK 0.1 u FX2 275 V.AC K 40/105/21

Hoe kan ik meten of deze defect is ? Ik heb een multimeter vc-508 van voltcraft tot mijn beschikking. Kan ik hiermee überhaupt doormeten ? En hoe moet ik hem dan instellen ?

Stel dat deze condensator kapot is, hoe kan ik een passende vinden ? Moet het percee dezelfde zijn ? Het is voor mij niet of moeilijk misschien te vinden. Kan ik ook op een veilige manier na een andere uitwijken ? Solderen is voor mij geen probleem daar heb ik wel ervaring mee.

De zekering is trouwens goed. Stel dat jullie een ander vermoeden hebben wat er kapot is zou ik het graag willen weten. Graag met tips hoe ik het kan testen.

Bedankt voor jullie hulp

Groeten Rob

op dat printje zitten wrs maar 4 draden en aarde, dan is het de netfilter, en dus is die X2 dan ontstoring. check eerder een clickson die uitvalt of een rotte soldering, deurschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Bedankt voor uw antwoord. De deurschakelaar had ik al in de gaten gehouden. Toen ik hem nog aangesloten had reageerde het lampje goed op de deurschakelaar dus dacht ik dat het goed zou zijn.

Hoe zou ik de clickson kunnen testen ? Zijn deze ook ergens te bestellen als hij kapot is ?

vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2019 22:01:30 schreef Rob 1984:
Hallo,

Bedankt voor uw antwoord. De deurschakelaar had ik al in de gaten gehouden. Toen ik hem nog aangesloten had reageerde het lampje goed op de deurschakelaar dus dacht ik dat het goed zou zijn.

Hoe zou ik de clickson kunnen testen ? Zijn deze ook ergens te bestellen als hij kapot is ?

Er zitten meerdere deurschakelaars in een magnetron!

Een clickson kan je met je meter meten moet (koud)heel dicht bij nul Ω zijn.

Maar om welk merk en type magnetron gaat het, dat hoort eigenlijk in de startpost te staan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

welk merk/type microgolfoven is het? De betere ovens detecteren dat de magnetronbuis niet tot meer tot leven komt en schakelen dan na enige seconden uit om andere schade te voorkomen.

Het gaat om de Candy CMG 20D S.

De Clicksons heb ik gemeten met de multimeter op de volgende instellingen op de foto. De Meter kwakkelt tussen de 200 en 150 op de zwarte cijfers afgelezen. Ik weet niet of hij zoveel afwijking mag hebben

Je moet de meter in de x1 -buzzer stand zetten , en dan moet die bij een clikson ongeveer 0 Ohm aanduiden + buzzer. (Jij zit in het 100kOhm bereik te meten)

Hallo,
Ik heb hem op de X1 stand gezet.
De Meter slaat meteen helemaal naar rechts uit. Bij de andere clickson ook.

valt dan ook het display uit? of alleen de magnetrontrafo? als alles uitvalt, is het wrs de stroom die gaat lopen icm een rot contact, soldering, stekker, wcd zelf enz. als alleen de trafo uitvalt, kan het ook deurschakelaar of aansturing zijn, relais op de print van het display bijv. soms is de deur wat krom en triggert het trillen de deurschakelaar al. werkt de ovenfunctie wel goed?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een oven functie zit er niet op.

De stroom valt niet uit. Er blijven wel tekens leesbaar op het display. Maar eigenlijk niet de nogmale tekens. Soms de resterende tijd. Soms een paar streepjes. Soms een cijfer 0.

wat zit erin? een gewikkelde trafo of een HF schakelende voeding voor de magnetronbuis?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heeft iemand een idee hoe ik deze deurschakelaar kan doormeten of testen ?
Hoe zal ik de multimeter moeten instellen en wat zou ik moeten zien ?

Ik zal nog een paar foto's uploaden hoe hij gebouwd is. Als er andere foto's nodig zijn upload ik ze graag.

ik zie al 3 schakelaars, kunnen er ook 4 zijn.

maar het ding heeft een smps hulpvoeding, ik vermoed dat het daar eerder fout gaat, zeker gezien de display meldingen die wisselen. vaak elco's rot in die voeding. kijk of je de spanning uit die voeding kunt meten, en zie wat die doet als de magnetron aangezet wordt. als de relais spoelspanning sterk inzakt is het niet goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedoeld u dit ?
Wat vind u verstandig om te vervangen ?

maartenbakker

Golden Member

Die laatste foto is het netfilter, daar zit het probleem niet.

Het probleem zou bijvoorbeeld in de print van het frontpaneel kunnen zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Het griezelt mij altijd toe wanneer mensen zonder ervaring in magnetron ovens zitten te knutselen...

Bedenk dat er in dit apparaat dodelijke spanningen aanwezig zijn (4000 Volt max!) en wanneer je deze aanraakt je er gewoon naast ligt...

Wanneer TS al niet weet wat een netfilter is en/of een laagspanningsvoedingsdeel zou ik zeggen: mee naar een echte techneut of evt. een repaircafe.

Op 11 februari 2019 06:13:43 schreef KGE:
Wanneer TS al niet weet wat een netfilter is en/of een laagspanningsvoedingsdeel zou ik zeggen: mee naar een echte techneut of evt. een repaircafe.

Dat is het enige juiste antwoord en als dat om een of andere reden niet gaat koop dan een nieuwe, voor ~70 euro heb je al een nieuwe.

LDmicro user.

dat lijkt me ook wel zo verstandig, gezien de ervaring niet zo groot lijkt bij ts..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2019 23:43:41 schreef Rob 1984:
Bedoeld u dit ?
Wat vind u verstandig om te vervangen ?

Je moet pas tot vervangen overgaan als je weet dat het stuk is. NIET eerder!
Dus eerst vaststellen of en wat er stuk is. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.