Manipulator, las-hulp machine, oud.

Hallo allemaal.

Mij werd gevraagd om te proberen een voor-de-oorlogse machine te fixen.

Men noemt het een manipulator en wordt gebruikt in de lastechniek om buizen in te klemmen en te draaien.

De oorzaak van het probleem was vrij duidelijk;
Er kwam rook uit de machine en bij open maken bleek het van een soort gelig, uit plaatjes opgebouwd onderdeel te komen. Die was eerder al eens (goed) vastgezet omdat de (gesoldeerde) bedrading was losgeraakt, logisch eigenlijk ook omdat tin de neiging krijgt om te smelten bij hitte ;). De hamvraag is nu dan ook; wat is dit, wat doet het of wat zou het moeten doen, en zijn er evt modernere vervangers voor?

J.H.

Dat zijn seleengelijkrichters, hoewel ik deze uitvoering niet eerder zag. Ze zijn inderdaad oud en kunnen spectaculair falen.

Het oogt echter wat rommelig en er is eerder in geknutseld, de brugcel links is veel moderner. Ik zou beginnen met het schema op te nemen.

mel

Golden Member

Ik zou die seleencellen er allemaal uitgooien, en idd nieuwere types nemen. verder zit er niet veel schokkends in, grote kans dat het daarna weer werkt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Oeh, stinkbommen.

Er is al eens in geroerd, er zit duidelijk een mix van oud en nieuw spul in.

de trafo onderin is iig nieuw, blinkt nog. de selenium cel kan gaar zijn, maar ook een achterliggende sluiting kan dit veroorzaken. selenium kan niet veel hebben, 1 sluiting en er komen blazen op de plaatjes en dan is t over met dat oude spul.

die brugcel links is volgens stempel uit 1968, die zal ook nog germanium zijn, check die ook.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 12 februari 2019 10:33:41 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Rond die tijd waren brugcellen al niet meer van geranium (wat ze geloof ik ook nooit waren). Ik denk dat dat al eens een eerdere vervanger van een defecte seleenstack geweest is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 12 februari 2019 13:36:03 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Al die groene bedrading lijkt me er ook later in gefabriekt... Zit trouwens ook een draad los:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com