[NL]luchtcompressor met 4kw motor op B16A

Goedendag,

ik heb sinds kort een nieuwe compressor van bouwjaar 2013 met hierop een 3-fase 4kW elektromotor van EME. Nou heb ik in mijn garage in de groepkast een B16A Aardlek en daarna een B16A 3 fase automaat. De elektromotor is een 400/690A 50Hz. verder staat er op het typeplaatje nog het volgende:
S3 60%
9.3/5.4A
cosq 0.73
min1 2895

Nou is de motor in driehoekschakeling aangesloten en daarvoor zit een pressostaat met thermische beveiliging (Condor MDR3).
Ik heb mijn krachtstroom aangesloten en in eerste instantie draaide de motor de verkeerde kant op en klapte meteen mijn fase automaat eruit. Ik heb fase 2 en 3 omgedraaid, nu draait hij wel de goede kant op maar klapt weer meteen de automaat eruit en zelfs de aardlek. Soms knalt ook alleen de aardlek eruit en niet de automaat.
Ik heb even geprobeerd de motor te draaien met de hand en dit gaat gewoon met 1 vinger dus hij is zit niet vast oid.
In huis heb ik overigens een B20A automaat zitten voor de kabel die naar de garage gaat.

Nou is mijn vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij gewoon draait en dat mijn automaten gewoon erin blijven?
Ik las e.e.a over C-karakterisiek automaten, alleen dan moet ik alle 3 de automaten gaan vervangen (in garage en in huis) en dat loopt nogal in de kosten.

Met vriendelijke groeten,
Roy vd Donk

GJ_

Moderator

Je hebt alles goed gedaan, behalve die automaat. Om een 4kW motor direct online te zetten heb je minimaal een C20A automaat nodig.
Met een C10A kan het ook, maar dan heb je een softstarter nodig. (of een ster/driehoek, maar dat is niet meer van deze tijd)

Denk er om dat je niet een goedkope softstarter gebruikt, die helpen niks in dit geval. Je hebt er een nodig die minstens op twee fasen regelt. Dat is niet een kwestie van aansluitingen tellen. Er zitten vaak gewoon twee fasen intern doorverbonden. Bij zwaardere aanlopers heb je zelfs zeker een softstarter nodig die alle drie de fasen regelt.

Met een goede softstarter is het heel goed mogelijk dat je het met die B20A en B16A ook gestart krijgt, maar dat durf ik niet te garanderen.

Dat die aardlek er uit komt is raadselachtig. Is het geen aardlekautomaat?

GJ bedankt voor je reactie.
okee dus om het te kunnen laten draaien op huidige aansluitingen moet ik even een softstarter zoeken? Wellicht is het dan gewoon verstandig een 3 fase softstarter te pakken zodat die 1ne fase ook niet vol belast wordt en het wel op mijn B16A kan draaien? Waar moet ik op letten met zoeken naar zo'n ding? Is bijvoorbeeld de ATS01N109FT van schneider en goede? ( https://nl.rs-online.com/web/p/soft-starts/5055819/ ) Deze is 3 fase en voor 4kw vermogen staat erbij. Geeft dit overigens geen problemen met mijn compressor dat hij slecht opstart? En hoe zit het met opstarten als er druk op de ketel staat? Nu was hij nog drukloos.

De B16A automaten heb ik 2 in mijn garage groepenkast, 1tje is een aardlek en de andere een normale. Ik heb op de aardlek automaat nog 2 normale 1 fase automaten waarop mijn garage verlichting zit en mijn koelkast/vriezer en wasmachine/droger. Deze ben ik van plan nog aan te passen naar 4 normale 1 fase automaten zodat ik 1 aparte groep heb voor koelkast en vriezer en 1 aparte groep voor wasmachine en droger en dan nog 1 voor verlichting/stopcontanten en een reserve groep.

Mvg Roy

mvdk

Golden Member

Op 11 februari 2019 11:40:36 schreef Mustanggt1966:
Geeft dit overigens geen problemen met mijn compressor dat hij slecht opstart? En hoe zit het met opstarten als er druk op de ketel staat? Nu was hij nog drukloos.

Er bestaan meerdere manieren om een compressor drukloos te laten aanlopen. Kleplichten, afblazen. Uitzoeken of dat werkt.

GJ_

Moderator

Op 11 februari 2019 11:40:36 schreef Mustanggt1966:..Is bijvoorbeeld de ATS01N109FT van schneider en goede? ( https://nl.rs-online.com/web/p/soft-starts/5055819/ ) Deze is 3 fase en voor 4kw vermogen staat erbij....

Dat is een leuk ding, maar hij start op één fase, niet op drie. Die zijn wat lastiger te vinden. En helaas doen de fabrikanten altijd een beetje geheimzinnig over het inwendige van softstarters.

Maar deze heb je dus echt helemaal niks aan.

Je hebt minimaal de ATS01N2... nodig (regelt 2 fasen). Of beter nog de ATS22...(regelt 3 fasen)

Als het goed is zorgt de drukschakelaar er voor dat een stuk leiding drukloos wordt. Dat is ook het sissen wat je hoort na het automatisch afslaan van de motor. Dan kan de motor makelijker opstarten.
Sommige compressoren hebben een heel hoge aanloopstroom. Zo heb ik eens een schroefcompressor op mijn werk gehad en die kon alleen op 3x32A gestart worden, terwijl die theoretsich gezien op 3x16A makkelijk zou moeten draaien.

O ja, Altijd de kompressor opstarten met de schakelaar op de drukregelaar. Niet gewoon de stekker in het stopkontakt drukken.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op maandag 11 februari 2019 12:46:04 (13%)

Jacques van Montfort

hoe kan ik precies zien wat een 3 fase en een 2 fase starter is? bij deze staat er "3 Phase" bij dus vandaar dat ik dat dacht. En hoeveel KW moet ik de starter zoeken? je hebt ze van precies 4KW of is het verstandiger om een type zwaarder te pakken bv 5.5 of 7.5kw? de motor is namelijk al 4KW.

jacques, ja dat klopt er zit inderdaad zo'n druk leiding op de regelaar en die sist ook als ik handmatig de compressor rond draai. ik zet inderdaad ook alleen via de drukregelaar de compressor aan.

of is het misschien makkelijker op te lossen met een ster-driehoek schakelaar?

mel

Golden Member

Heb je 3 keer 230 volt of 3 keer 400 volt? dat is een verschil.
Als je 3 keer 230 volt heb als voeding, kan je een ster driehoek gebruiken.
Bij een 3 keer 400 volt net dient je motor in ster te staan.
Edit: de motor die je zegt , kan je gewoon in ster /driehoek zetten, met 3 keer 400 volt net.(volgende keer beter lezen.. |:( )en je bedoelt zeker 400/690 V ipv. A...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb eind vorig jaar mijn stroomvoorziening van het huis via enexis laten verzwaren naar 3x25A (was 1x25). ik weet niet of dit dan 3x230V of 3x400v is?

mijn motor is 400/690V en staat nu in driehoek geschakeld (plaatjes van u1 naar u2 etc). als ik deze in ster zet (plaatjes van u2 naar v2 en w2)dan zou hij in ster staan. echter kan dit wel zomaar als je een 400/690 motor hebt? Ik las ergens dat er dan inderdaad wel een vermindering is van de aanloopstroom.

bij deze nog 2 foto's. 1 van het typeplaatje en 1 is binnenwerk van de pressostaat.

GJ_

Moderator

Op 11 februari 2019 13:34:31 schreef mel:
Bij een 3 keer 400 volt net dient je motor in ster te staan.

Even voor de duidelijkheid: dit is fout. Motor moet in driehoek. TS woont in Nederland en heeft dus gewoon 3x400V

Op 11 februari 2019 14:10:45 schreef Mustanggt1966:..en staat nu in driehoek geschakeld (plaatjes van u1 naar u2 etc). als ik deze in ster zet (plaatjes van u2 naar v2 en w2)dan zou hij in ster staan...

NEE!! Die motor moet in driehoek. Het enige wat je mag doen is opstarten in ster en dan doorschakelen naar driehoek.

Dus: geen discussie: in driehoek.
of een ster-driehoekschakelaar gebruiken.

Als je kiest voor ster/ driehoek wel een automatische nemen! , een hand bediende heb je niets aan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

okee dus als ik het goed begrijp heb ik 3 opties;

1: mijn B16A automaat vervangen voor een C16A, alleen dan moeten de voorliggende B16 aarlek en B20 automaat ook vervangen worden toch? anders klappen die er ook gewoon uit.

2: softstarter monteren op 2 of 3 fase, alleen welke ik dan het beste kan gebruiken is even de vraag.

3: automatische ster-driehoek schakelaar. Geldt hetzelfde voor als voor de softstarter.

wat betreft de softstarter staat op internet een RSBT 4032 EV11 S258 te koop. is dat iets?

qua automatische ster-driehoek schakelaar, deze staan niet echt op marktplaats en nieuwe zijn erg duur in 400V variant.

En dan komen we nog bij het probleem hoe het aangesloten moet worden. Dit is niet zomaar de L1-2-3 inpluggen neem ik aan?

Mvg
Roy

mel

Golden Member

Een ster driehoek automaat heeft 3 draden +aarde, naar het net , en 6 draden naar de motor.en de aarde dan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb dit eventueel nog op werk liggen. kan ik daar iets mee?

GJ_

Moderator

Op 11 februari 2019 15:07:26 schreef Mustanggt1966:..RSBT 4032 EV11 S258 te koop. is dat iets?.

Die is goed. De RSBD (duo) is al goed, maar de RSBT (trio) is op drie fasen geregeld.

mel

Golden Member

Jazeker, maar ik mis de thermische beveiliging .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

GJ, okee dan zou ik dus mooi met die RSBT van 50€ gered zijn? dan dien ik alleen een klein extra kastje te maken bij de compressor om deze in te doen en de draden in aan te sluiten. Iemand die mij dan kan vertellen hoe ik dit aansluit en af moet stellen? ik zie namelijk L1-2-3 en T1-2-3 staan op die softstarter maar ook nog A1 en A2, wat moet ik daarmee?

een thermische beveiliging relais heb ik ook in mijn pressostaat zitten, hoeven er geen 2 in te zitten toch?

Ik heb op marktplaats ook nog iets gevonden wat ook al in een kast zit. Een altistart 46 met code ATS46 D17N. Deze kost 100€. Die andere softstarter 50€. Wat denken jullie dat de beste softstarter is om te gebruiken? Mvg Roy

Anoniem

Dat die aardlek er uit komt is raadselachtig. Is het geen aardlekautomaat?

De B16A automaten heb ik 2 in mijn garage groepenkast, 1tje is een aardlek en de andere een normale. Ik heb op de aardlek automaat nog 2 normale 1 fase automaten waarop mijn garage verlichting zit en mijn koelkast/vriezer en wasmachine/droger.

Voor duidelijkheid misschien toch maar foto van deze groepenkast...

Deze ben ik van plan nog aan te passen naar 4 normale 1 fase automaten zodat ik 1 aparte groep heb voor koelkast en vriezer en 1 aparte groep voor wasmachine en droger en dan nog 1 voor verlichting/stopcontanten en een reserve groep.

Gaat het hier over een wasmachine met verwarming 2kW?
Is droger een droogkast met verwarming 2kW of een droogzwierder?
Als beide met verwarming zijn is het niet logisch om ze samen op 1 groep te hangen...
Wat als die wasmachine en/of droger aanstaat als compressor start?

anoniem015, ik zal vanavond foto maken van de groepenkast. Zoals ik het getypt had was maar een idee zoals ik het wou gaan doen. ik heb namelijk in mijn washok 2 stopcontacten op 2 verschillende groepen dus ik kan alle kanten op met wasmachine/vriezer etc.

wat de softstarter betreft, ik heb gister die RSBT 4032 EV11 S258 besteld. Hoe sluit ik deze straks aan in combinatie met de pressostaat? Nu komt de voeding binnen op de pressostaat L1-L2-L3 3x2.5mmq kabel. Deze gaat over naar 3x1.5mmq kabel en naar de motor toe op de driehoek schakeling. zie ook foto's die zijn bijgevoegd.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:31:41 (0%)

mel

Golden Member

Dus die pressostaat gebruik je nu als start stop schakelaar, als ik het goed heb.
Dan gaat de motor nog altijd direct in driehoek aan.Trekt veel stroom.
NA de pressostaat een ster driehoek geval plaatsen, en dan met 6 draden naar de motor.Ik zou een kabel 7 maal 2.5 nemen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 12 februari 2019 09:23:30 schreef mel: Dan gaat de motor nog altijd direct in driehoek aan.Trekt veel stroom.
NA de pressostaat een ster driehoek geval plaatsen,...

Daar heeft TS nou juist die softstarter voor gekocht. Een drie fasen geregelde softstarter werkt beter dan een ster-driehoek.
En het is eenvoudiger toe te passen met een minimum aan verbouwingen.

Normaal zet je spanning op het geheel, dus de drie fasen op L1, L2 en L3
De motor zet je op T1, T2 en T3.
Van een van de fasen, bijvoorbeeld L3 maar je een vaste verbinding met A2
Van een andere fase, bijvoorbeeld L1, ga je naar je pressostaat en vandaar naar A1 om de motor te starten.

Het contact 11 en 14 kun je gebruiken voor je ontluchting.

Het zou ook zomaar kunnen dat je gewoon de voeding inschakelt om de compressor te starten, zoals nu het geval is. Dan moet er een vaste verbinding van L1 naar A1. Dat moet je even proberen. Grijpt het minste in in de huidige situatie.
Dit kan misschien een fasevolgorde error opleveren.