33V meter als 330V meter aansluiten

Ik heb dit metertje. 33V en 3A met een kWh functie.

Ik wil deze gebruiken om totaal aantal Wh te meten die ik in een Prius accu ga stoppen. Dit is bij 250 volt, maar er is geen 300V versie van deze meter te koop.

De meter heeft een weerstand van 110k ohm dus m.i. zou een serieweerstand van 1M er een 330V meter ipv een 33V meter van moeten maken. Uiteraard is de uitlezing dan een factor 10 te laag, zowel in spanning als in kWh uitlezing, maar da's een kwestie van even opletten (en omrekenen) met uitlezen.

De stroomshunt zit in de massaleiding dus geeft volgens mij geen problemen met mijn ideeën.

Wel wil ik de meter schakelbaar maken tussen het 330V bereik en het 33V bereik. Hiervoor heb ik een 4pdt schakelaar, zodat ik beide zijden van de meetshunt tegelijk kan schakelen en de hoge (33 of 330V) spanning kan schakelen.

Stel ik heb de 1M weerstand tussen de 330V spanning en de schakelaar staan. Dan staat op de schakelaar ook gewoon die 330V (want er loopt nog geen stroom). De schakelaar heeft m.i. een volledig verwaarloosbare capacitieve waarde, dus op het moment dat ik de schakelaar omzet en doorverbind met de voltmeter, zakt die spanning naar 1/10 van de waarde die er een milliseconde eerder nog op stond, en wel op het moment dat de eerste electronen daadwerkelijk door de weerstand en de voltmeter gaan lopen.
Dit is geen probleem toch?
Ik heb namelijk een connector op de schakelaar over, dus ik zou ook de 330V op de schakelaar kunnen zetten en de 1M weerstand in serie met de voltmeter op de andere poot van de schakelaar...
Ik ben er zeker van dat ik me druk maak om niets, maar wil dit graag even bevestigd zien ;)

het probleem dat de meter op DC werkt en je auto laad op AC heb je al opgelost dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de accu los van de auto laadt, heb je daar ook DC, anders had hij ook wel een super standaard digitaal kWh metertje kunnen gebruiken natuurlijk.

@TS: klinkt wel goed allemaal, mits je zeker weet dat die meter een impedantie heeft van 110k, en zijn eigen voeding niet van de meetingang haalt. Waarschijnlijk werkt het ding intern op 3.3v (standaard microcontroller spanning), met een spanningsdeler van 100k en 10k.

Het maakt niet uit of je de weerstand voor of na de schakelaar staat, het staat toch allemaal in serie. Waarom wil je het ding schakelbaar maken? Wil je ook nog een 12V accu meten of zo? Als je per ongeluk de 250V op de meter zet zonder die weerstand in serie, omdat je een schakelaar verkeerd hebt staan, gaat het natuurlijk mis.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 10 februari 2019 23:19:04 (10%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

oh op die fiets, zelf knutselen aan hybrideaccu's icm PV stroom zo te horen dan. je kunt eens meten wat er aan spanning valt over de shunt bij 3A, dat zal een logische spanning als 200mv oid zijn. zo kun je uitrekenen wat je nodig hebt voor hogere stromen.

de meetspanning welke te laag is, is een kwestie van de spanningsdeler aanpassen. niet een enkele weerstand toepassen, want sowiso is 1 weerstand erg krap voor de spanning die weggewerkt moet worden, beter een paar in serie zetten om binnen specs te blijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

R-etje er tussen moet lukken.

Alleen waarom je zou willen schakelen naar 33V ontgaat me dan een beetje.

Het gaat inderdaad om de losse 250V DC accu van de Prius, die op dat moment (elektrisch) losgekoppeld is van de rest van de auto (en ik haal dan waarschijnlijk ook de 12V los zodat er geen enkele wijze is om maar iets van die auto tot leven te kunnen wekken).

Het is een projectje waarbij ik een enkele voedignskast maak die door de vele uitgangsspanningen (zowel AC als DC) ook bv. gebruikt zal gaan worden voor het 'reformen' van condensatoren.

De voltmeter heeft zijn eigen voeding en is in principe als stand-alone bedacht: er zijn 4 bananen contra's voor de 330V ingang/uitgang. De twee rode zijn rechtstreeks met elkaar doorverbonden (met aftakking naar de voltmeter door de schakelaar) en tussen de twee zwarte zit de meetshunt (wederom via de schakelaar). Dus als er geen spanning op de bananen contra's aangesloten wordt, valt er ook niets te meten. En als de schakelaar in de 33V stand staat zijn de massa's aan de 330V kant ook niet doorverbonden, want de shunt is dan volledig afgekoppeld (en in de 33V zijde van de meter geschakeld).

De 33V stand kan met een 5A regelbare SMPS gebruikt worden. (voor andere dingen dan de Prius, maar de aanwezige AC spanningen lenen zich ervoor om die ook toe te voegen).

Overigens is het laden van de accu een eerste 'snelle' stap om de accu een keertje op z'n lazer te geven. Vaak blijkt een laad-ontlaad cyclus, zelfs tot 'onveilig lage ontlaadspanningen' de levensduur en capaciteit merkbaar te kunnen verbeteren.

Eigenlijk wil ik dit doen (naast andere functies), maar dan op de CO manier (lees CO-budget).

In de advertentie staat al hoe je hem moet voeden als je > 20V hebt. Dat zal je gewoon moeten doen. Daarnaast moet je de ingangsimpedantie meten op de spannings input en dan 9x die waarde in serie toevoegen. edit: Ah. Die berekening had je al gedaan.

Geef je me een seintje als je een betaalbare dcdc gevonden hebt voor deze spanningen?

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 11 februari 2019 09:41:50 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn ringkern heeft een stuk of 10 gescheiden wikkelingen van 9 tot 47VAC. De lichtste wikkeling (17Vac 500mA geloof ik, rest is allemaal >1A), gebruik ik voor de metervoeding.

Ik heb gezocht naar een betaalbare stroombegrensde DC-DC van bv. 12V naar 250Vdc: dan kan ik een kastje van 500 gram maken ipv 10 kg ;) maar niet gevonden.

Maar ik neem aan dat je (rew) de andere kant op wilt met je DC-DC?
Op zich is een willekeurige netspanning SMPS toch ook op DC te gebruiken? Een 100-250VAC SMPS zal het toch prima doen vanaf 140VDC?
Of is dit (a) niet wat je zoekt en/of (b) zie ik iets over het hoofd?

Samenvattend: ik hoef me inderdaad geen zorgen maken over de 250Vdc spanning die op de schakelaar staat omdat deze door de spanningsdeler (1M weerstand met 110k voltmeter ingangsimpedantie) meteen instort op moment dat ik de schakelaar omzet.

Bedankt voor de input heren/dames!!!

Samenvattend: ik hoef me inderdaad geen zorgen maken over de 250Vdc spanning die op de schakelaar staat omdat deze door de spanningsdeler (1M weerstand met 110k voltmeter ingangsimpedantie) meteen instort op moment dat ik de schakelaar omzet.

Je zou voor de veiliheid nog een zener naar massa aan die meteringang kunnen zetten.