Touchscreen stapelen of aansluiten op meerdere computers

Hallo allemaal,

Ik heb een auto waarin een scherm zit met een 4-draads resistief touchscreen. Het scherm is voor navigatie (computer 1), maar ook de climate control (computer 2), en trip info (computer 3). Nu heb ik computer 1 vervangen door een Raspberry Pi die ik nu bestuur via een afstandbediening. Eigenlijk wil ik daar ook de touches op uitlezen, maar ook computer 2 en 3 blijven gebruiken.

De vragen:

- Kan ik twee resistieve touch-lagen stapelen? Er bestaan dacht ik film/film touch-lagen, maar ik denk dat ik dan heel hard zou moeten drukken. Ook weet ik niet of de originele touch-laag aangetast zou worden door de lijm van de tweede laag (wil het later weer kunnen verwijderen).

- Kan ik de huidige touch-laag aansluiten op twee apparaten door bijvoorbeeld een y-kabel? Of een mechanisch schakelaar met 4 contacten? Of komt daar wel wat elektronica bij kijken?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Mechanisch omschakelen zou kunnen. Hangt helemaal van het aangesloten apparaat af. (dat kan overstuur raken als het touchscreen ineens verdwijnt...)
En ze hoeven ook niet alledrie dezelfde weerstand te hebben natuurlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Parallel aansluiten zal niet gaan, verwacht ik, aangezien de verschillende apparaten allemaal gaan proberen een signaal op verschillende electrodes te zetten en te meten wat er op de andere gebeurd. Stapelen lijkt me ook niet zo'n goed idee.

Waarom heb je eigenlijk 3 computers nodig? Climate control en trip info kost toch zo goed als niets aan processortijd, dus waarom kan de eerste computer dat er niet gewoon bij doen?

Als alternatief kun je het scherm aansluiten op de eerste computer, en via USB of seriële poorten een touchscreen nadoen op de andere computers.

Wat voor computers zijn het? Zijn ze allemaal verschillend, black-box waar je niets aan kunt veranderen, of hebben we het over 3x een Raspberry Pi of ARM/x86 board of zo? Wat voor OS draait er, en welke kun je veranderen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de reacties en het meedenken!

SparkyGSX, de computers (of hoe noem je die in een auto) voor climate control en trip info zijn al aanwezig, en kan ik niets aan veranderen. De Raspberry Pi stuurt zijn videosignaal de auto in bij de navigatiecomputer (draadjes doorgeknipt en met een converter DVI>RGBS het signaal op het scherm gekregen). Alleen aan de Raspbery Pi kan ik dus iets veranderen, de rest zijn de standaard systemen uit de auto.

Parallel aansluiten: zou de ingangsspanning misschien uit een van beide kunnen komen, en alleen het uitgangsspanning naar beiden (er vanuit gaan dat de ingangsspanning voor beide gelijk is)?

Arco, zou er iets stuk kunnen (touch laag of de aangesloten computer) als ik mechanisch schakel?

Ik weet dat in de auto een netwerk ligt (AVC-LAN), waar alle acties (dus ook touches) overheen gaan. Maar echt nieuwe hardware maken die daar mee om kan gaan, is voor mij nog te hoog gegrepen (wel goede voorbeelden, schema's en broncode te vinden op internet).

Een laatste optie is nog een kant en klaar product er tussen zetten (http://www.customgadz.com/shop/mimics-g4/), hier zit optioneel ook een 4-draads switch bij voor touch. Maar zo te zien alleen voor Android/iOS, dus op de Raspberry Pi zou het nog een hoop software-matig uitzoekwerk zijn (drivers en calibratie).

Waarom heb je computer 1 vervangen?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 11 februari 2019 18:19:02 schreef PeterL_:
Parallel aansluiten: zou de ingangsspanning misschien uit een van beide kunnen komen, en alleen het uitgangsspanning naar beiden (er vanuit gaan dat de ingangsspanning voor beide gelijk is)?

Nee, want die spanning is niet constant, de computer wisselt steeds op welke elektrodes hij spanning zet, en meet dan de spanning op de andere elektrodes. Je kunt het dus niet zo aansluiten dat één computer de spanning erop zet en ze allemaal kunnen meten, want dat zijn alle 4 de draden (afwisselend), en het moet allemaal in het juiste ritme gebeuren, wat voor alle computers anders zal zijn.

Wat je kunt proberen, is omschakelen met een relais, of analoge multiplexer. Zo'n multiplexer is een IC dat een analoge pin (van het scherm) doorverbindt met één van 2 of meer mogelijke pinnen (naar elk van de computers). Je moet 4 pinnen laten wisselen, tussen 3 computers. Nu kan ik zo gauw geen multiplexers vinden met een 3:1 configuratie, en de 2:1 multiplexers hebben bijna allemaal maar 3 kanalen. Je gaat dus 2 IC's nodig hebben, en 4:1 multiplexers met 2 kanalen zijn prima te krijgen, zelfs in gemakkelijk verwerkbaar DIP formaat. De CD4052 lijkt me bruikbaar, maar je kunt ook een andere gebruiken, afhankelijk van waar je onderdelen kunt bestellen (Farnell/RS/Conrad etc.).

Ik zie eigenlijk geen significant risico voor het scherm of de computers; het grappige is dat een resistief touchscreen dat niet aangeraakt wordt, voor zover ik weet, elektrisch gewoon een open verbinding is. Dat betekend dat de computers niet eens kunnen vaststellen dat ze niet meer met het scherm verbonden zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 11 februari 2019 21:27:26 (10%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 februari 2019 20:54:51 schreef Hunter:
Waarom heb je computer 1 vervangen?

Computer 1 is de navigatiecomputer. Het is een auto uit 2003, met de laatste navigatieupdate uit 2009. Vandaar nu een Raspberry Pi met OpenAuto (Android Auto). Helemaal vervangen is de computer overigens niet, alleen het videosignaal doorgeknipt en daar het signaal van de Raspberry Pi op gezet.

Op 11 februari 2019 21:25:27 schreef SparkyGSX:
[...]Wat je kunt proberen, is omschakelen met een relais, of analoge multiplexer. Zo'n multiplexer is een IC dat een analoge pin (van het scherm) doorverbindt met één van 2 of meer mogelijke pinnen (naar elk van de computers). Je moet 4 pinnen laten wisselen, tussen 3 computers. Nu kan ik zo gauw geen multiplexers vinden met een 3:1 configuratie, en de 2:1 multiplexers hebben bijna allemaal maar 3 kanalen. Je gaat dus 2 IC's nodig hebben, en 4:1 multiplexers met 2 kanalen zijn prima te krijgen, zelfs in gemakkelijk verwerkbaar DIP formaat. De CD4052 lijkt me bruikbaar, maar je kunt ook een andere gebruiken, afhankelijk van waar je onderdelen kunt bestellen (Farnell/RS/Conrad etc.).

Duidelijk! Het is zelfs zo dat de 4 pinnen maar tussen twee computers hoeven schakelen: de Raspberry Pi en het display zelf. Het display leest de touches uit en zet ze op het netwerk van de auto. Tot nu toe mijd ik IC's het liefst, omdat ik in elektronica nog niet ver genoeg ben om daar een werkende schakeling van te maken. Maar misschien moet ik het gewoon eens proberen en zien waar het schip strandt.

Liefst zou ik mechanisch schakelen, maar een schakelaar met 12 aansluitingen (4 input, 8 output) zal vrij zeldzaam zijn. Ik ga toch eens zoeken.

- EDIT -
Nog even gezocht voor mechanisch, dat zou dan een 4PDT (4 pole dual throw) schakelaar moeten zijn in mijn geval. Ik ga eens kijken of ik er 1 op de kop kan tikken.
- EIND EDIT -

Op 11 februari 2019 21:25:27 schreef SparkyGSX
Ik zie eigenlijk geen significant risico voor het scherm of de computers; het grappige is dat een resistief touchscreen dat niet aangeraakt wordt, voor zover ik weet, elektrisch gewoon een open verbinding is. Dat betekend dat de computers niet eens kunnen vaststellen dat ze niet meer met het scherm verbonden zijn.

Dat is goed nieuws, bedankt!

Hoe ziet dat display eruit? Als daar een touchcontroller opzit kun je die mogelijk enabelen/disabelen? Kun je wat fotos maken?

GMT+1

Op 12 februari 2019 10:53:50 schreef Progger:
Hoe ziet dat display eruit? Als daar een touchcontroller opzit kun je die mogelijk enabelen/disabelen? Kun je wat fotos maken?

Het display zelf zit nog ingebouwd in de auto, en waarschijnlijk zit de controller in de unit zelf. Ik weet in ieder geval dat daar touches uitgelezen worden, en op het netwerk van de auto gezet worden.

Uit de touch-laag komt een 4-draads kabel, waar ik nu een schakelaar tussen ga proberen te zetten. Voor de Raspberry Pi bestaat een kant en klaar 4-draads touch naar USB controller, dat zou dan moeten werken.

De aanwezige touchcontroller kan ik dan denk ik gewoon aan laten staan, want zoals SparkyGSX aangaf, is een resistief touchscreen (waarschijnlijk) standaard een open verbinding. Als ik omschakel registreert de aanwezige controller niets, dus zou goed moeten gaan.

Helaas nog geen foto's van de binnenkant, de buitenkant kan ik wel nemen (zoals hij in dashboard zit), maar ik denk dat je van de binnenkant/alleen het touchscreen bedoelt.