ABB fornuisgroep

mvdk

Golden Member

Die klemmenblokjes, waar in de rechter een de nullen zitten aangesloten, zijn die los te koop? Ik heb er geen verstand van, maar de kasten die ik open heb gezien, 3fasen bedraad, dan worden die fasedraden afgetakt van die klemmenblokjes. Er zijn nog twee posities vrij, zo te zien. Edit2: drie zelfs...
Ik zou de beltrafo eruit halen, en iets schuiven met groepen, zodanig dat er ruimte komt om een 4leider aardlekautomaat te plaatsen. Die kan je toch gewoon op die busplatine klikken? En dan aansluiten op die 4 blokjes daar onder. Je kan wel twee draden onder hoofdschakelaar klemmen zetten, maar dat werkt eigenlijk alleen maar lekker als het gelijksoortige draden zijn.

Edit: de voor-voorlaatste post niet goed gelezen, ik las dat er in het geheel geen ruimte in de meterkast was.

Hallo,

Het is inderdaad slim om 2 extra aansluitblokken aan te schaffen. Ik zie ook dat er verschillende maten zijn en dat ik dus al 2 brede 5P blokken heb en dat ik er nog 3 aansluitblokken van 4P bij kan zetten. Dus als ik het volgende aanschaf, dan heb ik genoeg:
http://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=366213
ik kan dan de 4p blokjes erbij zetten in de groepenkast.

Verder, de Siemens inductieplaat heeft de volgende aansluitingen:zie plaatje 6. Ik zou dan het linker plaatje nemen waar de nullen samen zijn genomen en de aansluiting op L1 en L2 gaan.
En dan de kabel naar de stekker volgens het andere plaatje.
Is dit juist?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 februari 2019 14:47:33 schreef TomAndKobus:
Hallo,
Ik heb een schema gemaakt van hoe ik denk dat de 3 fase groep moet worden aangesloten. Zouden jullie mij kunnen vertellen of dit juist is en mag. Dan kan ik hiervoor een apart kastje maken en dat tegen de groepenkast aan zetten want dit alles gaat niet passen in mijn huidige groepenkast.

Alvast bedankt,

Tom.

Een kastje er strak tegenaan kan en mag ook, kun je zo van de enen naar de andere kast gaan.
Gebruik dan op de hoofdschakelaar adereindhulzen voor een dubbele draad!
En NIET 2 losse adereindhulzen onder 1 klem.
Ik had je ook verteld dat er ook aardleklautomaten zijn 3P+N B16/0,03A

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 11 februari 2019 18:06:06 schreef Toeternietoe:
[...]

Een kastje er strak tegenaan kan en mag ook, kun je zo van de enen naar de andere kast gaan.
Gebruik dan op de hoofdschakelaar adereindhulzen voor een dubbele draad!
En NIET 2 losse adereindhulzen onder 1 klem.
Ik had je ook verteld dat er ook aardleklautomaten zijn 3P+N B16/0,03A

Hallo Toeternietoe,

Een paar posts eerder had ik een schema neergezet van hoe ik dacht dat het dan zou moeten. Hier nog een keer het schema. Dit is toch wat je bedoelt?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja prima, maar. oor de 4P aardlek en de 3P+N automaat had je ook 1 apparaat kunnen nemen, dat heet dan een aardlekautomaat
Dat hoeft, maar zo als jij hebt kan en mag ook.
Denk ook aan mijn opmerking voor de aansluiting der draden (aftakking bij de hoofdschakelaar) Als ik zo zie dan zijn de 3 fasen met 4qmm gedaan en de Nul met 6 qmm

Als je de moeite neemt om naar Bennekom te komen dan heb ik wel een paar stukjes 4 en 6 qmm draad en zg twin aderseindhulzen, dus andereindhulzen voor een dubbele draad.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dit is abb, busboard je hebt daar geen dubbele huls nodig, de aansluitingen zijn dubbel uitgevoerd. elke aardlek heeft 2 gaten onder de schroeven, in de huidige kasten lust abb zelf met enkele stukjes draad de nul door van aardlek naar aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 februari 2019 19:28:39 schreef Toeternietoe:
Ja prima, maar. oor de 4P aardlek en de 3P+N automaat had je ook 1 apparaat kunnen nemen, dat heet dan een aardlekautomaat
Dat hoeft, maar zo als jij hebt kan en mag ook.
Denk ook aan mijn opmerking voor de aansluiting der draden (aftakking bij de hoofdschakelaar) Als ik zo zie dan zijn de 3 fasen met 4qmm gedaan en de Nul met 6 qmm

Als je de moeite neemt om naar Bennekom te komen dan heb ik wel een paar stukjes 4 en 6 qmm draad en zg twin aderseindhulzen, dus andereindhulzen voor een dubbele draad.

HalloToeternietoe,

Je bedoelt als ik de volgende automaat (die ik zelfs in de huidige kast kwijt kan) neem, dan ben ik in een keer klaar?
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-3p-n-b16-ds-203nc-b…
Bedankt voor je aanbod dat ik langs kan komen voor wat draad, maar ik denk (hoop) dat ik het ook wel dichter bij huis kan vinden.

Alvast bedankt

Tom.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 februari 2019 19:36:15 schreef testman:
dit is abb, busboard je hebt daar geen dubbele huls nodig, de aansluitingen zijn dubbel uitgevoerd. elke aardlek heeft 2 gaten onder de schroeven, in de huidige kasten lust abb zelf met enkele stukjes draad de nul door van aardlek naar aardlek.

ABB heeft op veel automaten etc 2 aansluitingen zitten, waarbij 1 aansluiting duidelijk voor kamrail is bedoeld en de andere voor een (soepele) ader. Als je een draad onder de schroef van de kamrail plaatst dan MOET je de aansluiting kunnen zien, je kunt de draad er makkelijk half onder klemmen. Een soeple draad met adereindhuls druk je helemaal plat.
Ik vind het zelf een k#€&gs konstructie.
Daarmee is het bij EATON beter, daar kun je onder de kamrailaansluitung geisoleerde kabelschoenen (vork uitvoering) monteren en zo een deugdelijke aansluiting maken.
Bin ABB altijd Twin hulzen en de Draad (kooi)klemaansluiting gebruiken.

@TomEnKwiebus:
Ja dat bedoel ik, ze zijn er van meerdere merken, je hoefd niet perce ABB te gebruiken.
Maar ik betwijfel of je deze in je bestaande kast kwijt kan, ze zijn 4 modulen (van 18mm) breed, dat is breder dan je beltrafo.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor alle info,

Ik heb 3 groepen die ik momenteel niet gebruik (leeg zijn). Dus als ik 2 groepen en de beltrafo eruit haal, dan heb ik genoeg ruimte en past alles in 1 kast.

Dit maakt mij eigenlijk wel heel blij!!

een paar posts terug heb ik aangegeven hoe ik de inductieplaat wil aansluiten. Doe ik dit op de juiste manier?

Groeten,

Tom.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

6 Linker plaatje.
Alleen is je fornuis 2 fase met Nul, 1 fase hoefd niet bedraad te worden.
Maar ik zou de 3 fasen (en Nul en Aarde) wel tot op de perilex bedraden.
4 aderigvan de perilex naar fornuis 2 fasen, Nul en Aarde.
Het snoer van de perilex naar fornuis mag met 1,5 qmm

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 11 februari 2019 20:24:43 schreef TomAndKobus:
(...)
Bedankt voor alle info,

Ik heb 3 groepen die ik momenteel niet gebruik (leeg zijn). (...)

Ja, zoiets bedoelde ik ook in m'n post van 15:25. Scheelt een hoop geknutsel.

Ok bedankt allemaal, dan ben ik eruit. Ik zal zorgen voor de correcte diktes van de aansluitdraden.

Bedankt,

Tom

2 groepen nemen die vrij zijn, op dezelfde aardlek. geen 3 groepen nemen, want als je geen 3 fasen groep hebt is dat nutteloos, je hebt maar 25A per fase. dan zo'n ding erop en je hebt een fornuisgroep.

https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/Large/20012438.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oud topic maar ik had ook een korte vraag. Kan ik in plaats van hoofdschakelaar aardlekautomaat gebruiken? Of een is een losse hoofdschakelaar altijd verplicht?

Waarom zou je dat doen? Een aardlekautomaat voor die stroomwaarde is veel duurder dan een schakelaar.

Oude koe + verkeerd topic; gewoon een eigen topic aanmaken.

Dat kump er noe van....

ja, dan heb je een alamatje 25A of 35A nodig. gaat de aardlek er dan uit heb je meteen niks meer. tenzij je maar 1 groepje hebt in bijv garagebox oid, dan mag het wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vraag 2 fasen aardlek schakelaar bestaat niet, nu heb ik 3 fasen in groepenkast en ik wil daar op aansluiten inductiepaat d.m.v 2 fasen en 2 nullen[gescheiden] via een kooggroep[twee meganisch verbonden automaten ] officieel mag een 3 fasenaardlek ervor niet ? moet ik dan elke kooggroepautomaat een eigen1 fase aardlek schakelaar er voor geven

vraag 2 fasen aardlek schakelaar bestaat niet, nu heb ik 3 fasen in groepenkast en ik wil daar op aansluiten inductiepaat d.m.v 2 fasen en 2 nullen[gescheiden] via een kooggroep[twee meganisch verbonden automaten ] officieel mag een 3 fasenaardlek ervor niet ? moet ik dan elke kooggroepautomaat een eigen1 fase aardlek schakelaar er voor geven

gewoon een echte perilex ervan maken, 3 fasen aansluiten dus. dat het fornuis voor 2x230V gemaakt is maakt niet uit, dubbele aderhuls op de nul zetten en L1 en L2 nemen. aardlekautomaat nemen in de meterkast B16 0,03A 4 polig..

de 2 automaten voor een kookgroep klinkt als ABB busboard, wil je die perse gebruiken dan zet het fornuis op 1 fase en dus op 1 aardlek 2 polig. de maximale stroom van 7200W haal je nooit niet. dat zijn 4 grote goede pannen met stalen bodem die vol open aangezet worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor antwoord maar begrijp antwoord niet helemaal ,bij gekoppelde nullen van inductieplaat in de perilex aansluitingen 2 fasen aansluiting kan de max stroom door nuldraad kabel gaan van twee rea,s plaat

en vereiste is dat als in 1 gedeelte L1 /N1 sluiting is en de autmaat tript de andere automaat ook uitschalkelt vandaar keuze kookgroep

Lucky Luke

Golden Member

Wat je getekend hebt in de ‘3 fase situatie’ is geen kookgroep. (Je mengt 2 groepen achter 2 aardlekschakelaars, dat kan niet goed gaan)

Schets maar ‘s uit wat testman zegt, dan wordt het wel duidelijk. 3 fase aardlekautomaat, daarvandaan 2 fasen en nul naar kookplaat. (De lol van 3 fasen is juist dat de stroom in de nul nooit boven de fasestroom uitkomt, dus veel beter dan een kookgroep waarbij 1 nuldraad overbelast zou kunnen worden als de andere losraakt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

wat de drie fasen aansluiting betreft ben ik het met je eens maar dat houd in als je een inductieplaat koopt waarbij aansluiting voeding 2 x 220V is en de nul ook in twee afzonderlijke aders moet worden aangesloten [dus 2 x voeding en 2 x nul]je geen kookgroep kunt gebruiken want een kookgroep heeft twee automaten naast elkaar en omdat een twee voudige aardlek niet bestaat moet je als je de inductieplaat wilt voeden met fase L1 en fase L2 heb je een probleem dat kan dus de dubbele kookgroep via aardlek alleen gevoed worden met L1 en wordt onder op de kookgroep beide automaten door gelust en kun je dus geeen twee fasen gebruiken , drie fasen combinatie aardlek automaat gaat ook niet want ik heb maar 1 nul uitgang dan bovendien af re raden twee fasen op drie fasen combinatie te gebruiken