lm350 zakt in spanning

Goedenavond
Ik wou graag jullie raad ik heb een lm 350 voeding maar zodra ik die 47 uf aansluit en ik heb geen belasting dan staat hij mooi op 22 volt maar trek ik belasting dan zakt hij terug naar 12 volt en zonder die 47 uf is er niks aan de hand

Anoniem

Foutje

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 11 februari 2019 20:05:46 (100%)

Ha klaassiegekkie,

Hoe groot is je ingangsspanning kan het net iet lezen X2V :+
Vreemd dat je zonder belasting met 47uF een lagere voedingsspanning heb toevallig niet verkeerd om aangesloten.
Het ruikt al wel weer naar oscilleren is de opbouw wel een beetje ordentelijk dus een goede retour lijn en geen slingers als bedrading :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Laat eens wat meer van het schema zien? heeft de trafo een midden tap?

Hoi
De trafo is een 24 volt spoel daarna twee keer 1000uf en onbelast doet hij het alleen belast zakt ie in. Zonder die 47 uf doet hij het goed.
ik heb hem opgebouwd op breadbord. Maar als het aan de oscalatie ligt dan zou hij het zonder die 47uf ook in moeten zakken toch.
grt

Anoniem

Het is misschien de fout in je schema.
Kijk eens naar de brug!!!
De GND van je schakeling zit niet juist aan de brug

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 11 februari 2019 21:04:00 (11%)

dijkmane

Golden Member

beetje lastig te bekijken met t hoofd in je nek, maar inderdaad.

er staan veel soortgelijke schakelingen op t net, de meeste gebruiken een 10uF.
probeer eens een van die waarde, tevens uiteraard de gelijkrichter correct aansluiten.

In no Sense, Nonsense

Ha klaassiegekkie,

Als je trafo 24V is en je heb hem op de manier aangesloten zoals op je tekening dan gaat het niet goed zie opmerking van @anoniem015 dan kan het zo zijn dat de Xc van de 47uF net voldoende is om je spanning deler om zeep te helpen.
Maar hoe het ook zij kijk naar de diodes .

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 15:27:40 (2%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

An input bypass capacitor is recommended. A 0.1 μF disc or 1 μF solid tantalum on the input is suitable input
bypassing for almost all applications. The device is more sensitive to the absence of input bypassing when
adjustment or output capacitors are used but the above values will eliminate the possibility of problems.

Die 100n cap aan de ingang heb je er wel op zitten? (goeie, met kort draad dus)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor de reacties
Ik ga het morgen eens proberen met 10 uf en een 100 nf aan de ingang die had ik niet staan.
foutje in schema, maar in de praktijk is het goed aangesloten.
Jullie horen van mij

benleentje

Golden Member

Heb je niet per ongelijk een defecte condensator. Probeer een andere condensator je zou dan 10µF kunnen nemen. En als dat werkt nog een keer met de 47µF erbij.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 februari 2019 21:46:30 schreef klaassiegekkie:
...100 nf aan de ingang die had ik niet staan.
foutje in schema..

Huh? Ik zie toch duidelijk een 100n in het schema staan. Dat is een HF ontkoppeling en die is blijkbaar echt wel nodig om 'm stabiel te houden. Eentje op de uitgang lijkt me ook niet verkeerd trouwens.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Geen of te ver geplaatste ontkoppelcondensatoren is altijd vragen om problemen

Op 11 februari 2019 20:49:14 schreef klaassiegekkie:
De trafo is een 24 volt

Is die 24Vac echt nodig? Anders behoorlijk overkill voor een LM350 die op 12Vdc stabiliseerd.

LetterHenk

Golden Member

Wat voor belasting gebruik je? Ledje, lampje, weerstand, draadje? Maakt nogal uit wat je er aan hangt lijkt mij.
Trafo vermogen voldoende voor de belasting?

Action expresses priorities LH

hoeveel spanning heb je tussen plus en min achter de brugcel, en op de uitgang van de lm350 onder last? die lm350 heeft een aantaal volt nodig om te kunnen regelen. gaat er maar 17V nog in onder alst, komt er nog minder uit doorgaans.

en wat voor last zit er op? breadboard is rommel om hogere stromen door te laten lopen, die vermogens lijnen voer je dan beter met draadjes uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 11 februari 2019 21:55:25 schreef flipflop:
[...] Huh? Ik zie toch duidelijk een 100n in het schema staan. Dat is een HF ontkoppeling en die is blijkbaar echt wel nodig om 'm stabiel te houden. Eentje op de uitgang lijkt me ook niet verkeerd trouwens.

Die op de ingang is echt nodig als de draden naar de ingangselco's maar een paar cm lang zijn. Ik kan bevestigen dat ze op zeer hoge frequenties kunnen oscilleren als er teveel draad voor zit. Ik weet niet of het de inductie of de weerstand is die het doet, maar met relatief dik draad gebeurt het ook dus inductie dringt zich op.

Capaciteit op de uitgang maakt een regelaar niet per definitie stabiel, maar helpt wel voor 'transient response'. Sterker nog, in de meeste toepassingen vermindert een uitgangscondensator de stabiliteit omdat regelelementen die er in gebruikt worden in essentie stroombronnen zijn en een condensator een potentiele fasedraaiing toevoegt in de regellus omdat een condensator stroomsterkte integreert (al is een LM317/350/338 daar intern al voor gecompenseerd).

Anoniem

Capaciteit op de uitgang maakt een regelaar niet per definitie stabiel, maar helpt wel voor 'transient response'. Sterker nog, in de meeste toepassingen vermindert een uitgangscondensator de stabiliteit

Although the LM150 is stable with no output capacitors, like any feedback circuit, certain values of external capacitance can cause excessive ringing. This occurs with values between 500 pF and 5000 pF. A 1 μF solid tantalum (or 25 μF aluminum electrolytic) on the output swamps this effect and insures stability.
Datasheet is verplichte literatuur :-)

Wat voor belasting gebruik je?

Een LM350 kan 3A dus zal de belasting wel in die richting gaan.

@hieronder:
Yep weeral dikke blunder :+
Bij 3A en 2000µF afvlakking zit je met zowat 2,4V rimpel
Met 15Vac heb je dus ganoeg...

Met 24Vac ga je bij 3A zowat 60W wegstoken ... daar kan je mee solderen ;-)

blackdog

Golden Member

Hi klaassiegekkie,

Als eerste is je schema niet goed, de "0" van je voeding moet aan de - van de brugcel komen.

Ontkoppel condensatoren C3 en C5 vlak bij de LM350 plaatsen.
Geen spaghetti bedrading...

anoniem015 had een opmerking over de rimpelspanning en de waarde van C1+ C2, wat hij zecht klopt niet.

Vuistregel
Bij 50Hz, brug gelijkrichting(dubbel fasig), 1-Ampere stroom en 10.000uF geeft 1Vtt rimpelspanning.

Bij de zelfde condities maar zoals in dit schema, geeft die 2000uF dus 5V rimpelspanning bij die zelfde 1-Ampere.
En dan nu de 3-Ampere conditie, dan is de rimpelspanning dus nog 3x zo groot bij de 2000uF voor C1 + C2, dat is dan 15Vtt !

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 15:27:51 (1%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Op 11 februari 2019 23:56:48 schreef anoniem015:
Een LM350 kan 3A dus zal de belasting wel in die richting gaan.

Het zou mooi zijn als TS deze aanname kan bevestigen cq ontkennen.
Vermogen van de aangesloten trafo is ook nog onbekend. De regelaar kan misschien wel 3A aan, als dat niet uit de trafo kan komen gaat dat niet gebeuren.

Action expresses priorities LH

Goedendag

De 100nf zit er wel maar misschien te ver weg zo even dichtbij plaatsen.

Ik trek ongeveer 1 ampere af er zit een solenoid aangesloten en ik heb hem ingesteld op 18/19volt maar zonder die 47 uf blijft hij constant en met zakt hij in naar 11/12 volt.

Ingangsspanning na de elco is wel 30 volt.
ga eerst even de ontkoppel condensator dichtbij zetten.
grt

blackdog

Golden Member

Hi klaassiegekkie,

Laat ons eens wat goede foto's zien van de situatie, dan wordt het makkelijker inschatten voor ons.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Vuistregel
Bij 50Hz, brug gelijkrichting(dubbel fasig), 1-Ampere stroom en 10.000uF geeft 1Vtt rimpelspanning.

Bij de zelfde condities maar zoals in dit schema, geeft die 2000uF dus 5V rimpelspanning bij die zelfde 1-Ampere.

Dat lijkt me erg veel rimpel.
Ik dacht dat de vuistregels was: Afvlakken met 2200uF per ampère.

Arco

Special Member

Ik zou helemaal geen stabilisator gebruiken om de solenoid te voeden. Niet nodig en onnodige belasting van de stabilisator.
(voeden kan direct met de gelijkgerichte spanning als je wat lagere trafospanning neemt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Urimpel = I / (50Hz x C) bij enkelzijdig gelijkrichten
Urimpel = I / (100Hz x C) bij dubbelzijdig gelijkrichten

Beste forumleden

Het is opgelost het was de condensator van 100 me deze stond op afstand en ik heb hem nu dicjterbij gezet en hij blijft nu constant MET de condensator van 47 uf.

maar ik blijf het apart vinden dat hij zonder de 47uf en de 100nf op afstand wel constant bleef.

Bedankt allemaal