Welke accu / battery die +/- 1 jaar meegaat

Hallo CO-ers,

Ik heb een schakeling gebouwd die +/- een jaar mee moet gaan op een accu/batterij. De schakeling kan werken vanaf 3 volt tot +/- 4.2 volt.
Omdat de microcontroller in deep sleep gaat en in bedrijf slechts een paar mA verbruikt kom ik per jaar op een verbruik van een 1000mAh uit. Dit heb ik ook reeds succesvol getest.
Nu ben ik aan het kijken welk accupack ik hiervoor kan gebruiken.

Welk accu type heeft de minste zelfontlading, of is dit met een accu niet te halen en kom ik op een batterij uit?

Arco

Special Member

Voor weinig zelfontlading zou ik bij lichte belasting voor een lithium-thionyl batterij gaan...
https://www.accu.nl/saft-ls14500-aa-3-6v-lithium-li-socl2-batterij
(ik heb er hier in meetinstrumenten zitten als backup die 35 jaar oud zijn en nog steeds werken, lekken ook bijna nooit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook gewone lithium ion accus die netjes behandeld zijn hebben een heel lage zelfontlading. Een 18650 van 2200-3000mAh zou gewoon moeten voldoen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik denk toch dat de zelfontlading minstens net zo groot is als het verbruik.
Oplaadbare cellen zijn per definitie niet/slecht geschikt voor kleinverbruikers. Beter een goede batterij nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

lithium-thionyl is erg mooi (en erg duur).

Hou er bovendien rekening mee dat Lithium-thionyl bij geen of geringe belasting (uA) een hoge interne weerstand ontwikkeld.
Die trekt weg bij belasting, maar als je dus plotseling 10mA nodig hebt kan de spanning aardig inzakken.
Fijn detail is dat dit effect nogal varieert per merk...

Voor 1000mAh in een jaar kun je ook twee gewone alkaline penlites nemen.

Arco

Special Member

lithium-thionyl is erg mooi (en erg duur)

Duur? Ik vind 3 euro wel meevallen voor een goede batterij... ;)
Je kunt ook een coincell als de CR2477 nemen, is 1Ah...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 11 februari 2019 19:32:04 schreef Arco:
Oplaadbare cellen zijn per definitie niet/slecht geschikt voor kleinverbruikers.

Volgens mij is dat onzin, zelfontlading is niet inherent verbonden aan "oplaadbaarheid". Maar ja, een primaire cel met veel zelfontlading is een beetje een risico (en zinloos) om te gaan verkopen. Denk dat het verband daar ontstaan is.

De eisen lijken mij redelijk bescheiden, dit kan met een setje alkalines best een eind komen, en met low-LSD Ni-MH kom je er ook. Je moet gewoon een soort kiezen waar de zelfontlading gespecificeerd is. De Eneloop AA HR-3UTGB en BK-3MCC schijnen 70% lading over te hebben na 5 jaar (ze claimen "Charge retention after: 1 year 90%, 3 year 80%, 5 year 70%"). Waar gebruik je ze? Als je bijzonder lage temperaturen verwacht moet daar eens naar kijken. Niet alle chemiën zijn even goed in functioneren in vorst.

Ik vind het gespecificeerde spanningsbereik wel een tikkeltje richting een voorbedachte conclusie neigen trouwens. Is 3-4,2V de eis van de elektronica? Meestal kan iets dat 4,2V kan hebben ook wel 5V aan.

Arco

Special Member

Als er iets is waar men het wel over eens is, dan is het wel dat bijna alle oplaadbare batterijen een hogere zelfontlading hebben als alkaline of lithium.
(er is genoeg aan testrapporten te vinden daaromtrent)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dan is het toch nog steeds niet "per definitie" gerelateerd? Dat de correlatie bestaat betwijfel ik niet, ik betwijfel alleen de causaliteit. Maar ok, in dit verhaal maakt het bar weinig uit.

KGE

Golden Member

Een paar kwaliteit Alkaline of eventeel lithium AA batterijen zullen met gemak een jaar werken. Kijk maar eens in de gemiddelde klokthermostaat of wandklok. Die werken meer dan een jaar op een goede kwaliteit batterij.

AA is voordelig en overal verkrijgbaar.

Op 11 februari 2019 19:32:04 schreef Arco:
Ik denk toch dat de zelfontlading minstens net zo groot is als het verbruik.
Oplaadbare cellen zijn per definitie niet/slecht geschikt voor kleinverbruikers.

ABSOLUUT NIET WAAR. Ik heb lithium cellen die gewoon na jaren in de kast nog steeds rustig op 3.8V staan.

"minstens net zo groot als verbruik" zou betekenen: "in een jaar leeg". En als ik van "halfvol" nog "niet leeg" meet na 5 jaar, dan is de zelfontlading dus ZEKER minder dan 10% per jaar. Maar als het inderdaad zeg 10% per jaar zou zijn, dan zou ik relatief regelmatig cellen tegenkomen die ik nog net van de dood kan redden. Maar dat is niet zo. Echt, zo'n 5 jaar geleden geladen lithium ion is gewoon nog prima.

Een "tegenvoorbeeld" is de accu van de Sony DSC F505V. Die is rond de verhuizing (okt 2018) een paar weken zoek geweest en niet geladen en daardoor gewoon te diepontladen en kapot. Dat komt door de "zelfontlading" door de BMS. en/of mishandeling door de camera/BMS die aan "regelmatig diepontladen" doen doordat ze wat sluipverbruik hebben.

Op 11 februari 2019 23:28:11 schreef Arco:
Als er iets is waar men het wel over eens is, dan is het wel dat bijna alle oplaadbare batterijen een hogere zelfontlading hebben als alkaline of lithium.
(er is genoeg aan testrapporten te vinden daaromtrent)

Aan jou de eer om zo'n test-rapport te linken. Mijn eigen ervaring is anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

klopt, heb hier ook cellen liggen die ik zeker 5 jaar terug heb getest op capaciteit en daarna weer opgeladen heb. toen ik die cellen weer pakte voor een nieuwe test, waren ze nog rond 4V, maar de capaciteit die erop stond was er meer, ook na wat laad/ontlaad cycli niet niet. veelal was 1/3 tot 1/2 van de capaciteit weg door jaren liggen. die cellen waren dan wel een 12 jaar oud intussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Ik heb in 2009 bij de Action een hele partij Duracell NiMH pre-charged low-self-discharge AA en AAA cellen gekocht.

Die hadden na 6 jaar nog de helft van de lading beschikbaar (350mAh voor een AAA cel). Dit heb ik zelf gemeten.

Zie het "grote oplaadbare batterijen topic" op tweakers.net

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45399712#45399712

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 12 februari 2019 11:45:15 (22%)

Arco

Special Member

Voorbeeld (Lithium thionyl staat er niet bij, maar zit op ongeveer 0.8% per jaar...):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 februari 2019 10:50:25 schreef testman:
klopt, heb hier ook cellen liggen die ik zeker 5 jaar terug heb getest op capaciteit en daarna weer opgeladen heb. ... veelal was 1/3 tot 1/2 van de capaciteit weg ....

Right! Als je ze boven 4.0V weglegt, dan is wat er uitlekt een permanent verlies van capaciteit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/