Service manual Melitta Caffeo Solo

Hallo,

Weet iemand waar ik de service manual van de Melitta Caffeo Solo kan bestellen/opvragen.
Mijn Melitta loopt af en toe vast en het is niet de zetgroep dus wil hem even een goede service beurt geven en ook gelijk alle pakkingen vervangen.
Maar dit wil ik wel op de juiste manier doen en graag met behulp van een service manual.

Zie jullie reactie graag tegemoet.

Groet John

Arco

Special Member

Service manual voor Melitta zul je niet of nauwelijks vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier heb ik zeer zeker wat aan, dank je wel.

Maar mocht iemand nog de papieren versie hebben houd ik mij zeer zeker aanbevolen.

Hallo!
Ik heb een Mellita Caffeo Solo en deze werkt niet naar behoren.
Er komt weinig koffie, of bij testen water in het kopje. Het verdwijnt in de bak.
Ook lag er de laatste tijd veel nat in de residu bak.
Ik zie dat er genoeg water weg wordt gepompt uit het water reservoir en dat het warm is.
Zo te zien is de oring versleten van de piston. Die moet sowieso vervangen worden. Ik twijfel nog aan een ding. Als ik onder de kraan water in de zetgroep laat lopen en ik druk de zetgroep langzaam omhoog, komt er onderuit water lopen (zie foto). Klopt dit wel?

Ook het drainageventiel heb ik schoon gemaakt. Mijn vraag hierover is, wat doet dit precies? Ik kan zo snel geen filmpje vinden over hoe een vol automatisch koffie apparaat werkt.

Oh, en het expansievaatje zat ook ramvol met but?. Erg smerig. (Wat doet deze eigenlijk)

Alvast bedankt!!
Martijn

Arco

Special Member

Drainage/afvoerventiel opent bij te hoge druk en voert het water af naar lekbak of terug naar waterreservoir.
Dit om te voorkomen dat er iets uit elkaar ploft...

Die 'residu bak' hoor je regelmatig schoon te maken, zo te zien is dat nog niet erg vaak (nooit?) gedaan... ;)
(daar komen de resten in terecht die met het spoelen tussen 2 zetsels worden afgevoerd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,
Duidelijk! En idd, dat reservoirtje heb ik nog nooit schoon gemaakt.
Heb dat niet in de gebruikersmanual zien staan.
Er is nu ook een modificatie oo het drainageventiel aangebracht waardoor het reservoirtje overbodig is. Er loopt nu alleen een dik afvoerslangetje de bak in.
Na het vervangen van de piston pakking, drainageventiel en een o-ring werkt ie weer als het hoort.
Dank je Arco.
Gegroet, Martijn

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh, zeker! De residubak waar de puks in vallen etc? Die zeker. Maar dat expansievaatje staat er niet in. Dié had ik nog nooit schoon gemaakt, ik wist niet eens van het bestaan ?
Eind goed al goed. Nog verdere tips toevallig? Altijd handig...
Bedankt??

Ik had hetzelfde probleem , er zat alleen nog drab in de residubak. De bovenste keerring vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Bij mij bleek de onderste keerring vergaan te zijn. Op internet vind je hier volgens mij weinig info over. Hiervoor moet je wel de hele zetgroep demonteren , dus maak foto's voor je hieraan begint.

Op 4 december 2021 11:44:22 schreef Alex_1972:
Ik had hetzelfde probleem , er zat alleen nog drab in de residubak. De bovenste keerring vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Bij mij bleek de onderste keerring vergaan te zijn. Op internet vind je hier volgens mij weinig info over. Hiervoor moet je wel de hele zetgroep demonteren , dus maak foto's voor je hieraan begint.

Je mag de foto's best posten hier ;-)
Ik ben benieuwd want ik ken alleen de grote ring en de twee kleine ringetjes die hier worden getoond: https://www.juraprofi.de/anleitungen/melitta-brueheinheit-reparieren.p…
Jij hebt het over nog een tweede grote ring?

Bij de onderkant het hefboompje losklikken en de zuiger kan eruit. Als je dan vanaf de bovenkant kijkt zit er een dekseltje met daaronder een keering.

In onderstaande link zijn alle ringen voor de zetgroep aanwezig.

https://www.prijor.nl/nivona-onderhoudsset-49555.html?id=200580654&amp…

Ah, daar zit inderdaad ook nog een keerring!