Samsung ue46d630 maakt een tik/klikkend geluid

ik heb namelijk geen autolamp liggen

Ik heb toch nog een auto lamp gefixed. Als ik deze connect met de output van het powerboard aan de gnd en 13v gaat de lamp van hard naar zacht hard naar zacht. Geen hik te horen

maartenbakker

Golden Member

Helemaal niet? Als die 0V blijft is dat een belangrijke aanwijzing bij het foutzoeken (kortsluiting of onderbreking).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja die is gewoon 0 volt. Ernaast zit d zelfde lijn en als ik de 12 volt lamp daarop aansluit brandt de lamp heel.iets. terwijl dat bij die andere lijn niet zo is.

Zoek een vergelijkend moederbord uit de D6x serie dan heb je misschien meer kans dat je het aan de praat krijgt. Als backlight werkt is voeding ok. Moederbord maken is lastig en niet meer zelf te doen bijna.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 12 februari 2019 15:22:27 (30%)

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Lees nog even goed de symptomen na. Het is inderdaad een vrij verwarrend topic, maar de voeding lijkt duidelijk stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zeg het omdat ik al 3x zo'n klacht heb gehad en elke keer was het moederbord de oorzaak. Ook deed de backlight het vaak niet dan bij opstarten en wel met loskoppelen of hikken (sluiting in moederbord ergens).

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Bij Samsung zijn defecte moederborden inderdaad niet ongebruikelijk, maar dan kun je doorgaans de voeding gewoon standalone bedrijven, inclusief backlight (eventueel na doorverbinden backlightingang).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik ga de power supply even testen met backlight connected. als dit niet de juiste voltages op levert, is het meest aannemelijk dat de fout zich in de nand op het moederbord bevindt?

even een andere vraag, kan ik de forum titel wijzigen

ue46d630 moet zijn ue46d6530

[Bericht gewijzigd door marc1200 op donderdag 14 februari 2019 20:16:29 (20%)

vergeten

Golden Member

Op 14 februari 2019 20:15:50 schreef marc1200:

even een andere vraag, kan ik de forum titel wijzigen

ue46d630 moet zijn ue46d6530

Je bedoeld de topic titel waarschijnlijk. :)

Dat kan je niet zelf wijzigen, alleen een moderator kan dat.
Je zou er een mailtje aan kunnen wagen, bijvoorbeeld naar sine, GJ_ of Hugo Welther.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ja ik bedoel de topic titel. Waar kan ik de moderators vinden. en waar staat hun mailadres?

[Bericht gewijzigd door marc1200 op donderdag 14 februari 2019 22:12:29 (53%)

Helaas werkt de tv ook niet nadat de nand is vervangen. Ik sluit het topic hiermee want dit wordt niks. Nieuw moederbord is te duur.

En die 5V dan?? Heb je die wel aan de praat gekregen??

Ja die was wel goed met backlight aangesloten

Dan is moederbord IDD overleden. Er zijn aanbieders genoeg oa Plasmaonderdelen waarbij je een werkend exemplaar kan kopen voor een redelijk bedrag.