Sunny Boy SWR2500 inverter defect

Goedenavond,

Er wordt mij een Sunny Boy SWR 2500 ter reparatie aangeboden.
Gewoon dood.

Ik denk dat ik verkeerd ben begonnen. Ik begon met kijken aan de 230VAC kant. En ik snap niet hoe dat ding gevoed kan worden. Dus mijn vraag, wordt de unit gevoed vanuit de DC of uit de AC? Qua board supply dan. Maw, de inverter start pas op als er nominaal 300vdc is?

Ik bedoel dus. Als er geen zonnepanelen aangesloten zijn en je sluit hem aan op 230VAC, gaat het scherm dan aan?

Zijn er ook schema's te verkrijgen? (google says no).

Een gek weetje aan de 230VAC kant; Er zit een 600VAC-7,5VAC trafootje in, waarom? Achter die trafo zit een brugje en een LM2937-10v regulator en dat gaat naar het control circuit, waarom?

Michel

De meeste komen pas tot leven als er dc op de ingang komt, startspanning verschilt per inverter.
Schema's van Sunny Boy zul je niet vinden, worden gewoon niet vrijgegeven.

Afhankelijk van je ervaring zijn ze niet makkelijk te repareren, bij foute reparaties heb je meestal direct meer vuurwerk.

Nominale dc spanning is 300VDC dus dan zou hij wel tot leven moeten komen.
Hoeveel mA zou hij trekken?
En moet de DC spanning een beetje schoon zijn zeg maar? Dubbelzijding gelijkrichten voldoende of nog ff afvlakken met een elco? Wil toch even kijken wat er aan de hand is.

Ik heb ook nog een scheidingstrafo om het geheel van het net te houden.

Dus 230vac->scheidingtrafo-> gelijkrichter -> elco. En dat voeden in de DC kant. Idee?

Michel

De startspanning DC kan veel lager zijn bv 100Volt, daarnaast moet je dc bron een zonnepaneel emuleren. Als de omvormer werkt gaat deze naar het mpp zoeken.

Aan het kleine trafotje kun je gewoon meten. Ik zou proberen om te beginnen met een dc spanning van 50Volt en langzaam opvoeren.

Denk er om dat de DC zijde netgekoppeld is.

Lambiek

Special Member

Op 11 februari 2019 21:36:14 schreef Hoihoi:
wordt de unit gevoed vanuit de DC of uit de AC? Qua board supply dan. Maw, de inverter start pas op als er nominaal 300vdc is?

Je hebt beide spanningen nodig, als hij niet aan het net hangt kan hij niet synchroniseren. Boven de 85VDC gaat de inverter synchroniseren en rond de 200VDC zal hij opstarten, dit kan een aantal seconden duren.

Ik bedoel dus. Als er geen zonnepanelen aangesloten zijn en je sluit hem aan op 230VAC, gaat het scherm dan aan?

Nee. Die gaat pas aan als er genoeg spanning door de panelen geleverd wordt. En die startspanning is afhankelijk van het type inverter.

Een gek weetje aan de 230VAC kant; Er zit een 600VAC-7,5VAC trafootje in, waarom? Achter die trafo zit een brugje en een LM2937-10v regulator en dat gaat naar het control circuit, waarom?

Er zit elektronica in dat ding, zou dat niet gevoed moeten worden. En die voeding komt uit het net.

Hier heb je nog wat info, staat ook een stukje blokschema in.

https://files.sma.de/dl/5673/SB2500-11-EE4801.pdf

En moet de DC spanning een beetje schoon zijn zeg maar? Dubbelzijding gelijkrichten voldoende of nog ff afvlakken met een elco?

Ja, die moet schoon zijn. Op de spanning van een paneel zit ook geen rimpel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar in de inverter zitten meestal wel een paar flinke elko's parallel aan de zonnepanelen.
Ik heb bij gebrek aan een voeding wel eens de methode lichtnet-brugcel-elko gebruikt om de dc kant van voldoende spanning te voorzien. Maar ik had daar een 100W gloeilamp mee in serie staan.
Maar de AC kant kan je dan niet meer op het net aansluiten tenzij je een scheidingstrafo gebruikt.
Leuke bijkomstigheid van de gloeilamp is dat je ook de MPPT werking letterlijk kan zien aan de lichtsterktevariatie :)

Dank iig voor de voeding vraag. Ik denk dus nu ook dat hij de board voeding uit de dc spanning haalt.

Maarrr;
Even over dat trafo stukje van me dat die aan de 230vac hangt. Ik denk dat jullie ergens over heen hebben gelezen. Er zit een 600! Vac naar 7,5 vac trafo in. Een 600 dus. Ik heb er aan gemeten en idd er komt maar 2,8Vac rms uit die trafo! Zoals ik ook al zei zit er een 10v spanningsregulator achter (na een brug). Dat ding doet nooit zijn werk!
Waarom zit dat circuit daar? Ik dacht even aan een overspanningsbeveiliging dat de spanningregulator 10 volt afgeeft zodra er te veel uitgaande ac is. Of niet gesychroniseerd waardoor grote spanningen kunnen ontstaan maar dat kan toch ook makkelijker opgelost worden?

Michel

Op 12 februari 2019 11:18:24 schreef Zonnepaneeltje:
Maar in de inverter zitten meestal wel een paar flinke elko's parallel aan de zonnepanelen.
Ik heb bij gebrek aan een voeding wel eens de methode lichtnet-brugcel-elko gebruikt om de dc kant van voldoende spanning te voorzien. Maar ik had daar een 100W gloeilamp mee in serie staan.
Maar de AC kant kan je dan niet meer op het net aansluiten tenzij je een scheidingstrafo gebruikt.
Leuke bijkomstigheid van de gloeilamp is dat je ook de MPPT werking letterlijk kan zien aan de lichtsterktevariatie :)

Idd er zitten behoorlijk dikke elko’s aan de dc paneel zijde, Waarschijnlijk om spanningsvariaties door belasting en zon intensiteit wat rustiger te laten verlopen.

Als ik de scheidingstrafo aan de dc zijde gebruik (brug en elko) dan kan ik de inverter toch wel direct aan het net hangen?

Michel

Ik toch echt meteen lage dc spanning beginnen, de meeste van deze beginnen vanaf 50Vdc Zoals gezegd gloeilamp er tussen en je kunt gaan meten of je dc op je elko's krijgt.

Als je er beetje bij kunt kun je ook eerst de IGBT's eens proberen te meten.

Op 12 februari 2019 20:08:38 schreef Hoihoi:
Idd er zitten behoorlijk dikke elko’s aan de dc paneel zijde, Waarschijnlijk om spanningsvariaties door belasting en zon intensiteit wat rustiger te laten verlopen.

Nope: Variatie in belasting is er niet (impedantie van het lichtnet is heel constant). Variatie in de zon (wolken) gaat zo langzaam (seconden) dat dat volledig doorgegeven word aan het lichtnet.

Die elco's zijn voor de variatie in een periode van het lichtnet: rondom de nuldoorgang kan de inverter geen vermogen kwijt in het lichtnet, rond de pieken van de sinus wel.

Een 3-fase inverter heeft nauwelijks elco's: die heeft altijd wel een fase waarop hij zijn vermogen kwijt kan (het hele idee van 3-fase is nu juist dat het vermogen constant is).

KGE

Golden Member

Veel (enkelfase) solar omvormers werken met een booster die de spanning van de panelen omhoog brengt naar een constante + en - 300 Volt, dat is de spanning die je gaat meten op de elco's.

Denk dus niet dat je met 50 Volt input op de zonnepaneelingangen ook maar 50 Volt gaat meten op die elco's ! Zodra de booster start wordt die elcobank onder die hoge spanning gezet. De gemiddelde (digitale) meter zit aan zijn max wanneer je over de uiteinden zou gaan meten.

Bij een transformatorloze omvormer zit de nul van het lichtnet dan uiteindelijk gekoppeld aan het midden van die elco bank. Met dikke IGBT's wordt dan de + en - 300 Volt op de fase van lichtnet ge-PWM-ed, processor gestuurd om precies op het juiste moment te leveren en zo min mogelijk verlies te hebben.

Met (forse) relais wordt de output wel of niet aan het lichtnet geschakeld. Detecteert de electronica geen lichtnet spanning dan schakelt de omvormer ook niet op het net.

De stuurelectronica wordt gewoonlijk gevoed uit de panelen en niet uit het lichtnet (daar zullen vast uitzonderingen in zijn voor apparaten die, ook wanneer het donker is, uitgelezen moeten kunnen worden).

Nou, ik heb de volgende opstelling uitgevoerd;

230vac - schedingstrafo - brugcel - elco en dat de inverter ingevoerd met een 40w lamp in serie.

En hij kwam tot leven. En hij begon met aftellen. Eerst de foutmelding fac-bfr omdat de 230vac stekker niet ingeplugd zat en daarna laten aftellen met de stekker in het stopcontact. Toen kwam hij met een shut-down error en wat statistieken liet hij zien.
De error zal wel te maken hebben dat ik de zware trafos niet aan de print heb hangen.

Dus mijn volgende test is met de trafo hem op laten starten en dan wordt ik wat bang...
Dus mijn vraag;
Wat gaat er dan gebeuren als ik hem aansluit zoals hierboven vermeld en de relais worden ingeschakeld?

Als hij aan het net wilt gaan leveren vrees ik voor mn gelijkrichter die dan te veel stroom voor zn kiezen krijgt? En mocht hij wel heel blijven dan zit ik met het volgende; de inverter tilt de netspanning iets omhoog om te kunnen leveren maar daar hangt indirect ook de voeding naar de inverter aan. Gaat dit resoneren cq elkaar beinvloeden?

Michel

-foutje-

[Bericht gewijzigd door Hoihoi op maandag 18 februari 2019 22:31:40 (99%)

Michel

Door de gloeilamp 40 watt welke ~ 1300 ohm zit gaat de dc stroom beperkt worden. Als dezev test goed gaat kun je bv met 100 watt lamp testen.

Tijdens opstart van de omvormer controleren of je genoeg dc spanning op de klemmen overhoud waar normaal de zonnepanelen aanhangen.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 19 februari 2019 07:47:58 (32%)