circulatiepomp vaatwasser Whirlpool ADG Space IX

Beste forumleden,
De circulatiepomp van mijn vaatwasser geeft niet genoeg druk meer om
de sproeiers voldoende te laten draaien.
Na demontage van de pomp zie ik niets abnormaal aan de schoepen.
Bij het nameten van de speling op de as meet ik,
axiale speling 1mm
radiale speling 1,1mm
Zou de pomp versleten zijn ?
Dank u

waar rook was, werkt nu iets niet meer

of...foto?? kan ook een 3 weg klep probleem zijn... of verstopte sproeiarmen, of versleten lagering sproeiarmen of in geval van Whirlpool een defecte afdichting aan achterzijde.

in geval siemens bsh group kan de pompschoep uitgesleten zijn. echter heb ik deze klacht voorheen vaak gehoord, en vaak was het dichtingen achterin de mand bij bauknecht/whirlpool of sproeiarm onderin had het gaatje verstopt zitten welke zorgt voor het draaien van de arm. bij bsh machine was dat vaak weer veroorzaakt door een gescheurd filter onder de zeef.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nooit circulatiepomp openmaken, meeste merken als je de circulatiepomp open doet is de pompdichting uitgezet/vergaan en krijg je die nooit meer terug dicht zonder lekkage tijdens wassen.

Merk en model zijn hierbij meer dan nodig, als het een AEG/electrolux is kan ik je alvast zeggen dat bijna zeker helemaal niets aan de pomp was en je die pomp nu nooit meer toe krijgt zonder nieuwe pomp inc dichting :(

Probleem is wss toestel sproeiarmen verstopt, wisselklep/diverter geblokeerd,draait met te weinig water, halve belading functie staat op,...

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 11 februari 2019 22:15:30 (41%)

slijten doen sommigen wel, komt de pompschoep los van de as, maar normaal gaan die dingen niet stuk, afgezien van lekken op de as of de motor die gaar raakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toestel: Whirlpool ADG Space IX
Dank u voor de snelle reactie.
Om te testen heb ik de draaiarmen van het toestel verwijdert,daarna een
programma laten draaien met open deur (sluiting overbrugt)en kon ik vaststellen dat bij gebruik van het onderste gedeelte een zwakke straal uit
de opening kwam als hij dan overschakelt naar het middengedeelte kwam er bijna geen water uit de opening als hij overschakelt naar boven (besteklade)komt er niets meer uit.
Daarom dacht ik dat het de circulatiepomp moet zijn.Het zou kunnen dat
door de speling op de as de pomp zijn toerental niet meer haalt.
Daarom had ik graag bevestiging gehad van iemand die op de hoogte is van
die pompen voor ik een nieuwe pomp bestel.

Dank u
M.v.g

de pomp is het niet, whirlpool heeft slechte dichtingen op de mand in t midden, en als je een stijgbuis hebt die in de machine zit, en uit de bodem komt, dan is vaak de nok gebroken waar deze mee in de bodem zit geklikt en dus lekt de buis op de bodem bij de zeef.

draaien de sproeiers wel? machine aanzetten, als ie gaat lopen snel deur openen en zien of ze nog uitlopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Ik heb een gelijkaardig probleem met mijn Siemens vaatwasser.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143496

De oorzaak is hier dat er te weinig water in de machine komt tijdens het wassen.

Tijdens de voorwas (als het zeepbakje nog dicht is) is er voldoende water.
Maar tijdens de hoofdwas is het niveau te laag. Ik heb nog geen tijd gehad om het te herstellen, maar voorlopig giet ik er nu 2 liter extra water in.

Idem bij het spoelen van de vaat.

Het is logisch dat je vaat niet zuiver is indien de pomp lucht rondpompt in plaats van water ....

@ Multivibbbrator: pompen zijn goed uit elkaar te halen en weet niet waarvoor je bang hoeft te wezen. al zoveel keren gedaan....

Als de pomp versleten is,dan maakt deze wel een schurend geluid, ik weet niet of dat aan de orde is. Is dit er een met een aanloop condensator??

Op 12 februari 2019 09:55:04 schreef dummy1:
Toestel: Whirlpool ADG Space IX

Daarom dacht ik dat het de circulatiepomp moet zijn.Het zou kunnen dat
door de speling op de as de pomp zijn toerental niet meer haalt.
Daarom had ik graag bevestiging gehad van iemand die op de hoogte is van
die pompen voor ik een nieuwe pomp bestel.

Dank u
M.v.g

Probleem is 100% zeker geen speling op een as ofzo, mogelijke oorzaken staan hierboven vermeld.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 12 februari 2019 19:40:22 (11%)

Op 12 februari 2019 18:57:00 schreef smd:
@ Multivibbbrator: pompen zijn goed uit elkaar te halen en weet niet waarvoor je bang hoeft te wezen. al zoveel keren gedaan....

Als de pomp versleten is,dan maakt deze wel een schurend geluid, ik weet niet of dat aan de orde is. Is dit er een met een aanloop condensator??

Al 101 merken gahad dat de dichting uitgezet was (groter geworden) past die niet meer in de pot zonder lekkage achteraf.
Aeg, electrolux, zanussi, zanker,...
Whirlepool geen idee maar TS zal het wel zien bij hermonteren zeker als binnen paar dagen bak volstaat.

Bedankt voor alle reacties.
Door de gemaakte suggesties denk ik de oorzaak(en) gevonden te hebben.
Pomp is ok.
Afdekplaatje op de bodem met 5 schroeven, de onderzijde was misvormd niet meer rond waardoor er geen goede afdichting meer is.
De afdichting op de stijgbuis was volledig weg zodat de middelste sproeier bijna niet meer werkte en ook het zeepblokje niet meer uit het zeepbakje gespoten werd en ik dus de helft van de tijd met gewoon water aan het wassen was.
In bijlage heb ik de onderdelen gemerkt.Deze onderdelen heb ik besteld
Kosten 19,90 € en 27 €

Als deze geleverd en gemonteerd zijn laat ik nog wel iets weten.

Ik heb de bestelde onderdelen gemonteerd en de zeven jaar oude vaatwasser werkt als nieuw.
Bedankt aan alle leden voor het advies, jullie hebben mij het
geld van een nieuwe pomp bespaart.
Voor pamwikkeling , heb je al eens een reset gedaan ?
M.v.g.
Dummy

Op 12 februari 2019 11:04:50 schreef pamwikkeling:
Ik heb een gelijkaardig probleem met mijn Siemens vaatwasser.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143496

De oorzaak is hier dat er te weinig water in de machine komt tijdens het wassen.

Tijdens de voorwas (als het zeepbakje nog dicht is) is er voldoende water.
Maar tijdens de hoofdwas is het niveau te laag. Ik heb nog geen tijd gehad om het te herstellen, maar voorlopig giet ik er nu 2 liter extra water in.

Idem bij het spoelen van de vaat.

Het is logisch dat je vaat niet zuiver is indien de pomp lucht rondpompt in plaats van water ....

Als hij meer dan 10 jaar oud is 100% zeker
Ventiel links op drukreservoir OF vlotterkamer links onder drukreservoir.