Oke,
Als ik de buitenste twee kortsluit zoals op de foto aangegeven is, dan is het brommen weg.
Special Member
Als je die connector losneemt, bromt 'ie dan nog even hard of is de brom zachter/weg?
Hoi Arco,
Als ik de connector losneem is het brommen bijna weg.
Special Member
Ik kan het niet meer volgen, ergens is er iets misgegaan...
In het begin is ook al eens gevraagd 1 en 3 kort te sluiten. Toen ging 'ie nog harder brommen, en nu is hij stil bij kortsluiten?
Komt door die grove meetklemmen!
Ik heb nu een stukje installatie draad gebruikt en meerdere malen geprobeerd. Dit kon ik er goed stevig tegenaan houden.
Sorry hoor? ben maar een beginner... Leermomentje...
Als ik het kortsluit zoals jij aangeeft is het stil (stiller)
Special Member
Pin 1 en 3 kortsluiten zou hetzelfde moeten klinken als de volumeregelaar helemaal dicht.
Vreemd is dat op TA/TB net zo hard blijft brommen. Enige wat ik me dan voor kan stellen is dat C86, R54, of R55 kapot zijn...
Golden Member
[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 7 februari 2019 22:57:26 (100%)
Golden Member
Op 7 februari 2019 19:22:20 schreef Radio60:
Komt door die grove meetklemmen!
Ik heb nu een stukje installatie draad gebruikt en meerdere malen geprobeerd. Dit kon ik er goed stevig tegenaan houden.
Sorry hoor? ben maar een beginner... Leermomentje...Als ik het kortsluit zoals jij aangeeft is het stil (stiller)
Dat had ik op 19 januari ook al aangegeven je zat toen op de verkeerde pennen
Ha vergeten,
Tja maar het is onderkent en dat is belangrijk even wat spullen verzamelen werkt toch net iets lekkerder
Ik volg het draadje wel maar @Arco heeft een aantal vragen gesteld als ik er dan weer tussendoor kom wordt @TS gek.
En er zijn meer wegen naar Rome
Groet,
Henk.
Op 7 februari 2019 22:28:03 schreef Arco:
Pin 1 en 3 kortsluiten zou hetzelfde moeten klinken als de volumeregelaar helemaal dicht.
Vreemd is dat op TA/TB net zo hard blijft brommen. Enige wat ik me dan voor kan stellen is dat C86, R54, of R55 kapot zijn...
Hoi Arco, Zowel met TA/TB in en uit is het brommen weg als ik 1 en 3 kortsluit.
Als je TA/TB indrukt zonder kort te sluiten bromt hij iets harder dan wanneer TA/TB uit is.
Op 7 februari 2019 22:56:49 schreef vergeten:
[...]
Dat had ik op 19 januari ook al aangegeven je zat toen op de verkeerde pennen
Ja klopt dat ben ik zeker niet vergeten ik lees de berichten vaak terug om (zoals Henk het leuk zegt) nog wat bomen in het bos te zien staan.
Daarbij komt dat het schema natuurlijk anders is dan de praktijk. De tekening van de onderzijde v/d print is soms duidelijker.
Na 30 jaar mechanische techniek is het voor mij ook even omschakelen naar de elektro techniek?
Op 7 februari 2019 23:13:24 schreef
electron920:
Ha vergeten,Tja maar het is onderkent en dat is belangrijk even wat spullen verzamelen werkt toch net iets lekkerder
Ik volg het draadje wel maar @Arco heeft een aantal vragen gesteld als ik er dan weer tussendoor kom wordt @TS gek.
En er zijn meer wegen naar RomeGroet,
Henk.
Hoi Henk, Gek was ik al anders zou deze radio allang in de vuilnisbak gelegen hebben??
Fijn dat je de draad blijft volgen?? en dat van Rome sluit ik mij graag bij aan!
En voor allemaal: de foto's met de rode pijltjes etc die een aantal van jullie plaatsen zijn erg duidelijk en zeggen soms meer dan 1000 woorden.
Groeten, Jarne.
Op 7 februari 2019 22:28:03 schreef Arco:
Pin 1 en 3 kortsluiten zou hetzelfde moeten klinken als de volumeregelaar helemaal dicht.
Vreemd is dat op TA/TB net zo hard blijft brommen. Enige wat ik me dan voor kan stellen is dat C86, R54, of R55 kapot zijn...
Waarom C86, R54 en R55?
Heeft dit te maken met het feit dat de Basis poot van T7 bromt als je deze aanraakt? (heb ik gemeten, zie een paar blz terug is toen goed bevonden)
Op de tekening van de print staan T7 c86, r54 en r55 met elkaar in verbinding.
Hoi Henk, Vandaag T1 en T2 doorgemeten met batterij en daarna op 220V
Stand is in UKW en AFC
T1:
B 0,8V
E 0,8V
C 0,36V
T2:
B 0,36V
E 0,78V
C 0,01V
T1 en T2 op 220V:
T1:
B 4,18V
E 4,18V
C 3,45V
T2:
B 3,79V
E 4,54V
C 0.01V
Special Member
Met meten op batterijen is dus duidelijk wat misgegaan; die waardes kunnen niet kloppen.
(kan zijn dat de batterijen leeg zijn. Die 9v blokjes zijn nogal zwak en niet echt de beste oplossing voor testen)
Nogmaals: waarom maak je niet eerst de voeding/lf werkend? (zolang dat niet werkt zou ik me nog niet om het rf deel bekommeren)
Ha Radio60,
Kan je vertellen hoe en waar je meet voor mijn beleving welke meetstift/ingang meter leg je aan het chassis????? niet dat het iets uitmaakt maar voor de duidelijkheid
Op 230V lijkt in orde maar je kunt nooit een spanning op de collector meten die is voor DC geaard.
@Arco heeft hier wel een punt de opzet met het batterijtje was ook alleen bedoeld voor een korte duur maar het gaat iets langer duren.
Groet,
Henk.
Oke, de batterijen zijn op.
Eerst voeding/lf.
twee vraagjes die ik al eerder gesteld heb en waar ik nu toch wel nieuwsgierig naar ben:
1:
Waarom C86, R54 en R55? (even voor mijn beleving als leek)
Heeft dit te maken met het feit dat de Basis poot van T7 bromt als je deze aanraakt? (heb ik gemeten, zie een paar blz terug is toen goed bevonden)
Op de tekening van de print staan T7 c86, r54 en r55 met elkaar in verbinding.
2:
Met de 'test' elco van 470uF 25V over C85 en C86 naar chassis gehouden.
Dit geeft geen verandering in geluid.
Als ik hetzelfde bij C88 en C90 doe neemt het geluid wel duidelijk af.
Zijn deze dus aan vervanging toe?
Ha Radio60,
Als je C88 of C90 door middel van een externe condensator aan het chassis legt maak je een spanningsdeler/demping.
Dus vertel even hoe schakel je de condensator.
En bij je voorgaande meting hoe kan het dat je op de collector een spanning meet??????????
Groet,
Henk.
Hallo,
Hoe ik hem schakel???
Een poot op de condensator en en de andere naar het chassis.
Zoals omschreven in mijn vorige reactie bij punt 2.
Of begrijp ik het verkeerd?
Collector zal ik wel verkeerd gemeten hebben er zitten een half miljard soldeer puntjes achterop de print.
Groet, Jarne.
Ha Radio60,
Nee dat is niet goed de tweede test C88 en C90 moet hij over de condensator en niet naar het chassis maar laat dat maar.
Ik denk ook dat het een meet foutje is
Je wilde eerst de voeding verder controleren..... verwijder de zekering zet de meter in de stand stroom meten mA en meet op de positie van de zekering houder er moet ongeveer 50mA lopen.
Groet,
Henk.
Dus bij C85 en C86 kan ik dus zowel aan de onderzijde als naar chassis meten en bij C88 en C90 kan dit alleen via de onderzijde van de print en niet naar chassis?
Als ik de losse elco over beide pootjes van C90 zet aan de onderzijde op de print, dan is het resultaat hetzelfde: minder brommen.
Als ik op de positie v/d zekering meet in 200mA dan meet ik 0.00.
(zekering eruit)
Zekering eruit
230V aan
Over de klemmen meet ik 0.04A (in de 10A stand)
In de 200m stand meet ik 0.00 (zekering stuk???)
Special Member
Waarom C86, R54 en R55?
Inderdaad omdat het de lf trap is die bromt (aangezien hij op TA/'TB stand net zo hard bromt, ligt het niet aan het RF deel)
Via C86/R54/R55 komt de voedingsspanning op de basis van T7. Bij defect van C86 kun je zo brom krijgen.
Als je ST1 pin1/3 kortsluit is het brommen zo goed als weg. Dit komt doordat je de audioingang via C82 bijna kortsluit naar massa...
Ha Radio60 ,
Dat zit in orde grote..... lees even mee met @Arco en even een misverstand voor alle partijen die brom komt niet uit het RF deel maar dat was de insteek ook niet.
Omdat je niet zo veel verder kan meten aan de voeding heb ik voor gesteld om het voedingsdeel voor later te bewaren en te vervangen voor batterijen met als hoofd doel dat er geluid uit je radio zou komen helaas is er meer aan de hand.
Nu ben ik met @Arco meegegaan om dan maar eerst de voeding laagfrequent versterker te onderzoeken.
Dan zou ik willen voortellen om steker 1 los te nemen zodat je alleen de laagfrequent versterker aan gesloten heb.
Die steker zit simpel in elkaar aankomende signaal van de ontvanger Chassis (aarde) en de aansluiting naar de versterker.
Als je het volume dichtdraai dan heb je niet zoveel last van signalen die je oppakt uit de omgeving.
Sluit je meter in de stand AC aan over de luidspreker noteer de spanning dit is een referentie.
Luister ook goed naar de brom is deze schoon dus een redelijke contante lage toon.
Meet op de loper middelcontact van de volumeregelaar en noteer ook het de AC spanning.
Laar deze stappen eerst even weten...
Groet,
Henk.
"Meet op de loper middelcontact van de volumeregelaar"
Hoe ziet dat eruit?
De rest snap ik wel denk ik.
Het kan even duren.... (werk, klussen etc)
Ik zal intussen uitkijken naar een actieve pc speaker.
Misschien kan ik er een uit een oude computer halen ofzo.
Verder nog geen tijd gehad.