Videorecorder Philips VR501

Anoniem

Zitten hier nog mensen die iets afweten van videorecorders?

Ik dacht eraan om eens mijn banden waar iets opstaat dat het houden waard is over te zetten naar een digitale drager.
Ik heb nog een Philips VR501 VHS recorder staan.
Al zo'n 10 jaar niet meer gebruikt.
Toen ik een cassette instak bleek alles normaal te werken.
Echter na het afspelen van een halve band hield ie er plots mee op.
Nu blijkt de koppentrommel muurvast te zitten.
Als ik de trommel met drie vingers vastpak, kan ik met moeite de trommel verdraaien.
Zit daar een mechanische rem op of zo?
Zou dat nog de moeite zijn te proberen om te repareren of zou ik beter een andererecorder proberen te scoren op een rommelmarkt?

Op de kop zitten geen remmen. Ofwel hij is naar beneden geschoven, waardoor het draaiende deel het stilstaande deel raakt. De afsand moet een paar tiende mm zijn. Ook kan het smeermiddel van de as verdroogd zijn. Als je bij de onderkant van de as kunt komen, zou een beetje siliconenolie (spray) nog kunnen helpen.
Let er op dat de videokoppen er teer zijn. Een verkeerde beweging en het is exit

Doorgaans is het toplager droog en vast gelopen. Kan niet gesmeerd worden zonder de koptrommel te demonteren en daarvoor is speciaal gereedschap nodig. Bovendien is het monteren van het geheel erg kritisch in verband met het schakelmoment van de A naar de B kop. Zonder meetapparatuur niet te doen, dus gewoon ergens een donor zoeken en de boel over zetten. Volgens mij is dit een turbo deck. Delen van rubber zijn meestal ook knal hard en tandwieltjes gescheurd.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als het goed is kan je de as compleet losnemen van onderzijde en kopschijf met as in enen los nemen. probleem is dat olie vertaaid is...

pa3gws

Golden Member

In de kringloop koop je een video recorder voor 10 tot 15 euro.
Daar ga je toch geen poging tot repareren voor doen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

over hoeveel uren videomateriaal gaat het?

Als het een turbo deck betreft dan geen tijd meer insteken want zonder specifieke kennis van dit loopwerk maak je meer kapot dan je zou willen.

maartenbakker

Golden Member

Behalve dat je inderdaad dingen kunt breken, zijn het wel behoorlijk servicevriendelijk opgebouwde decks en genoeg onderdelen nog in de sloop te vinden. Wel veel plastic, maarja het alternatief was tegen die tijd meestal blik dat al verboog als je er met een scheef oog naar keek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

turbodrive ding, aandrukrol, tandwiel/wormwiel gescheurd van de deckmotor zijn de bekende dingen. voeding heb ik maar 1x stukgehad en dat is al heel lang geleden. dat was een ander verhaal bij de charly, die had vaker gare voedingen. doorgaans in de primaire van die voeding, paar bc torren en switcher tor, 3,3 ohm veiligheids weerstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga uit van een turbodeck, is het mogelijk om een foto van het deck te plaatsen?

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik kan me herinneren dat er een speciaal gereedschap voor is om die driehoekige plaatjes te verwijderen en terug te plaatsen. Heb ik misschien nog wel liggen. Bij een nieuwe kop zaten ook kunstof plaatjes voor de vrijloop. Ook zat er een kunstof mal bij met een plasic pen waarmee je de positie bepaald. Staat allemaal in de service manual.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Inderdaad nu herinner ik mij dit weer. Als het goed is moet ik het ook nog hebben. Dan gaan we uit van een turbo deck, maar dat is niet gezegd dat het hier het geval is. Sommige hebben een charly deck, een panasonic deck, een sharp deck en nog een paar soorten. In dit geval doet een foto wonderen!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

ik meen dat de kop met een toryx 10 vastzat, heb er weleens 1 losgehaald. merken op de as en kop hoe die zat, en de kophoogte ook, erg belangrijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Oudere koppentrommels zaten met een TORX vast, nieuwere koppen (ik neem aan dat dit een model uit de late '90's is) zitten volledig schroefloos geklemd en daar heb je een koppensneller voor nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het kan weleens een funai kreng van een loopwerk zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Niet met dit typenummer. Ik heb het niet nageken maar het zal wel een Apollo chassis zijn en dat is nog gewoon een Weense ontwikkeling. Waarschijnlijk een 6-kopper dus nog best een goed model al is het niet het absolute topmodel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 16 februari 2019 01:09:01 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Iedereen bedankt voor de bijdrage.
Deze morgen heb ik tegen mijn verwachtingen in, op een binnenrommelmarkt een perfect werkend
Aiwa VHS deck op de kop getikt voor slechts acht euro.
Ik kan nu rustig de banden eens overzetten op een digitale drager.
Daarmee is de druk wat van de ketel.
Het blijft natuurlijk interessant om uit te vlooien waarom die trommel ineens muurvast liep na enkele uren perfect gedraaid te hebben. Ik zal hem bij gelegenheid eens demonteren.
Nu ik een alternatief heb, maakt het ook niet zoveel meer uit als ik het niet goed krijg.