Aardlekschakelaar Solar edge pv-omvormer

Beste CO-ers,

Voor mn huis heb ik een PV-systeem aangeschaft icm Solaredge omvormer (1 fase, SE3000H) / optimizers.

Alles wordt aangelegd, alleen de AC-aansluiting bij de omvormer moet ik zelf verzorgen.

Nu wil ik na de hoofdschakelaar een aparte groep maken. Ik kan het met een 1 fase B16 automaat af.
Kabel komt direct op de omvormer (zonder stopcontact).

Volgens Solaredge zit er een interne aardlekbewaking in en indien de lokale wetgeving het toestaat, is een aardlekschakelaar niet nodig.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/application_note_ground_…

Nu de vraag, moet ik een aardlekschakelaar bestellen?

Alvast bedankt,
Corné Stuij

In de beschrijving van Solaredge staat dat de interne beveiliging alleen het DC gedeelte bewaakt. Om de AC kabel ook te beveiligen zal je toch in de groepenkast ook een aardlekschakelaar moeten hebben.

vergeten

Golden Member

Toch wel een beetje vreemd!
De DC kant van de omvormer "zweeft" toch helemaal t.o.v. veiligheidsaarde, hoe kan dat dan gaan lekken naar aarde?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 14 februari 2019 12:52:34 schreef KlaasZ:
Door een lek. ;-)

Mijn bedoeling was dat ik er "wat wijzer" van zou kunnen worden :)

Ander/beter voorbeeld:

Stel er is geen zwaartekracht.

Als dan de waterleiding lekt gaan de druppels zweven, gaan niet naar aarde!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als er in een zwevend net een lek naar aarde ontstaat zal er inderdaad geen lekstroom gaan lopen. Maar je kan wel meten tussen de pluspool en aarde en tussen de minpool en aarde. In het ideale geval zijn die spanningen ongeveer gelijk. Als een van de polen tegen aarde ligt zal die spanning nul of heel klein worden.
In de industrie hebben ze vaak noodvoorzieningen die door moeten draaien als de netvoeding uitvalt. Dat zijn gelijkstroomsystemen met accubatterijen en die netten zweven ook t.o.v. aarde. Maar ze worden wel gecontroleerd op aardsluiting door de spanningsverdeling t.o.v. aarde te meten.

Hallo,

Ik heb veel ervaring met solar-omvormers.
Installatie, reparatie en allerlei klachten van allerlei aart.

Een eigen groep met B16 is sowieso verplicht. Maar dat wilde u al doen. Prima dus.
Ik zou deze solar-groep zeker niet achter een aardlekschakelaar zetten waar ook huis-groepen op zitten. U hebt die vrijheid lees ik, dus neem die. Ik heb hier meerdere redenen voor.

Als u al een aardlekschakelaar toevoegd aan uw solar-groep, dan zou ik een aardlekschakelaar kiezen die ook tript op DC-stromen.
Helaas weet ik even niet zo welke of welk type dat is.
Misschien dat iemand op dit forum dat wel weet, en u een typenummer kan doorgeven.
Naar mijn weten mogen er geen groepen meer worden aangelegd in huisinstallaties zonder aardlekschakelaar.

Je hebt ook gecombineerde zekeringen met aardlekschakelaar in EEN unit. Dat scheelt ruimte in de groepenkast.

Er ist wieder da...
mel

Golden Member

Naar mijn weten is een aardlekschakelaar verplicht bij algemene eindgroepen,dus waar wcd's op zitten.
Een eindgroep die vast is aangesloten aan een apparaat hoeft volgens mij niet voorzien te worden van een aardlekbeveiliging.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De verschillende website die ik over dit onderwerp vond spreken elkaar tegen. De een zegt dat alle groepen in een woning achter een aardlekschakelaar moeten. Een ander maakt een uitzondering voor vast aangesloten apparaten en zelfs voor wandcontactdozen met een vaste bestemming. Als voorbeelden werden genoemd een magnetron of een afzuigkap die op een wcd zitten waar geen andere apparaten op aangesloten kunnen worden.

het komt best eens voor dat een paneel een lek krijgt, en dan klapt de aardlek eruit. een PV inverter is niet perse galvanisch gescheiden, meen hier gelezen te hebben dat de DC plus aan AC hangt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

@Test
Dat zal verschillen per fabrikant gok ik zo.

Als je een aardlek gebruikt zou er een type 'B' in moeten, ofwel eentje die geschikt is voor DC stromen.
Bij een normale 'A'-aardlek verzadig je de kern met DC waardoor deze uberhaupt niet meer tript.

Alleen lijkt geen hond die dingen te installeren, het waarom is niet helemaal duidelijk ... de erg hoge prijs van die krengen zou er zomaar eens iets mee te maken kunnen hebben.

Van Eaton:

Aardlekschakelaar type B / type Bfq met geïntegreerde digitale technologie

Deze moderne aardlekschakelaars beschermen personen en materieel tegen lekstromen naar aarde en voldoen aan de hoogste eisen.

Type B en Bfq aardlekschakelaars zijn specifiek geschikt voor de beveiliging van toepassingen waarbij vlakke gelijkspanningsfoutstromen kunnen optreden zoals bij fotovoltaïsche toepassingen en voor toepassingen waarbij een gedefinieerd foutstroom afschakelgedrag voor hogere frequenties nodig is zoals bij frequentieomvormers en regelaars.
De digitale aardlekschakelaars van de xEffect serie beschikken naast deze beveiligingsfuncties ook over andere eigenschappen. Ze bewaken elektrische installaties en geven een vooraankondiging bij eventueel optredende foutstromen. Zo kunnen ongewenste afschakelingen – en de daaruit voortvloeiende kosten – worden voorkomen.

evelo

Golden Member

Die aanbeveling om een type B ALS te gebruiken lijkt vooral promo/lobbywerk van de fabrikanten te zijn.

Voor liften wordt er tegenwoordig ook een type B aangeraden terwijl het al jaren goed gewerkt heeft met een type A.

In België hangt iedere PV-installatie na een type A 300mA, soms ook na een 30mA.

Vraagje: wordt er in NL rekening gehouden met de interne bekabeling in de zekeringkast bij het plaatsen van zonnepanelen?

in NL mogen geen aardleks op de krachtgroep van de lift. liften hebben alleen een aardlek op de groep van de kooi en wcd voor werken op de kooi en licht in de schacht. de liftmotor heeft vaak een FO aan boord en heeft meteen ruzie met de aardlek.

B typen worden idd amper toegepast, prijs is de hoofdreden. vaker past men een 300ma aardlek toe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reacties.

Aansluiten achter een bestaande ALS, gaat niet (8 groepen met 2 ALS) en wil ik niet.

Als het moet adviseert solaredge een als van type A.

Zover ik weet, is het niet verplicht om een als te gebruiken als het apparaat direct aangesloten zit. Ook heb ik begrepen dat bijvoorbeeld lichtbakken in een systeemplafond ook niet achter een als hoeven te zitten. De vraag is nu, waar doe ik verstandig aan? Een ALS en automaat in 1 wil ik sowieso niet, aangezien bij problemen hem er niet uit kunt gooien.

Dc zijdig is hij niet gescheiden van het net, er zit immers geen trafo tussen.

Vaak is er onduidelijkheid of dat een PV installatie achter een aardlekschakelaar moet.
Zoals al aangehaald “vast geïnstalleerd, zonder stekkerverbinding” of “eindgroep voor niet algemeen gebruik” zijn argumenten om het niet te doen.

De NEN 1010:2015 712.530.3.4. Toestellen voor aardlekbeveiliging,
geeft aan dat er een toestel voor aardlekbeveiliging wordt toegepast van het type B.
Tenzij er aan een aantal specifiek voorwaarden voldaan wordt ; “Galvanische scheiding in de Omvormer” , “PV installatie dubbel geïsoleerd” dan volstaat een type A.

Deze laatste voorwaarden zijn fabrikant en type afhankelijk en vereisen de nodige (technische) kennis van de installeren PV omvormer.

Zoals Corné als aangeeft (en verplicht volgens de NEN 1010:2015) moet er toch meestal een nieuwe groep in de groepenkast geïnstalleerd.
Zelf heb ik een EMAT EA16-32 geinstalleed voor een 4kWp PV installatie. (ook een Solar Edge met optimizers).

Dit is geen type B, maar tot op de dag van vandaag (5 jaar in gebruik) is deze aardlekautomaat nog geen een keer ongewenst aangesproken.
(wel 2 keer per jaar getest natuurlijk ?).

Als je alleen een hulpaarde hebt moet je zo wie zo een ALS toepassen.
Weet je de waarde van je aardelektrode?

Op 14 februari 2019 18:17:02 schreef evelo:
Voor liften wordt er tegenwoordig ook een type B aangeraden terwijl het al jaren goed gewerkt heeft met een type A.

Dat is geen argument. Het is een beveiligings-onderdeel en als dat niet goed werkt... dan grijpt ie niet in als er iets mis is. Alle apparatuur blijft werken en jij roept "werkt al jaren prima". En als er een keer wat misgaat, waarbij de juiste aardlek zou trippen, dan kan je altijd de schuld aan het andere apparaat geven: "Ik kreeg een schok van het zonnepaneel toen ik die recht wilde zetten".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 14 februari 2019 18:17:02 schreef evelo:
Die aanbeveling om een type B ALS te gebruiken lijkt vooral promo/lobbywerk van de fabrikanten te zijn.

Dat is het dus niet, ik heb ooit wat DC stroom gezet door nul en aarde, dat lukt prima.
Als in, daar kun je flinke stroom doorheen duwen en de aardlek tript niet.
Sterker nog, bij een echte aardfout tript deze nu ook niet meer.

Dit is geen type B, maar tot op de dag van vandaag (5 jaar in gebruik) is deze aardlekautomaat nog geen een keer ongewenst aangesproken.
(wel 2 keer per jaar getest natuurlijk ?).

Dat die niet onterecht tript geloof ik graag.
Dat is ook niet de reden om een 'B' te installeren, een 'A' tript namelijk gewoon NIET bij een DC foutstroom. (en ook niet meer als er een AC lek bij komt)

De regels om een A of B aardlek te gebruiken zijn weer typisch nen1010 en npr. Voor een zonneomvormer in TL uitvoering moet een type B aardlek gebruikt worden tenzij de fabrikant van je omvormer een verklaring afgeeft dat de omvormer intern is voorzien van dc aardlek detectie.

In de aanvulling van de NPR staat dan dat indien de omvormer dit niet heeft alle aardlek automaten type B moeten zijn. Nu vind ik dit onzin, moet ik de buurman op dezelfde fase ook even verplichten om B aardleks te nemen.

Ik zou dus gewoon een A type erin zetten,aangezien de meeste woonhuizen bijna nooit meer een aardverpreidingsweerstand 25/In hebben.
Mocht je wel een lage aardweerstand hebben dan kun je zonder aardlek mits de omvormer vast is aangesloten.

In mijn eigen installatie heb ik een 20A/100mA aardlek zitten. De 30mA ging er namelijk wel eens uit bij flinke droge vorst.

ik begreep in een cursus, dat zonnepanelen weleens een lek naar aarde willen veroorzaken, omdat de omvormer niet zeker een geisoleerd ding is, knalt dan je aardlek eruit, ook in de nacht gezien 1 geleider direct aan fase of nul kan hangen. de PV installatie bij bestaande groepen op een aardlek te zetten is dus sowiso niet verstandig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 februari 2019 21:25:28 schreef testman:
ik begreep in een cursus, dat zonnepanelen weleens een lek naar aarde willen veroorzaken, omdat de omvormer niet zeker een geisoleerd ding is, knalt dan je aardlek eruit, ook in de nacht gezien 1 geleider direct aan fase of nul kan hangen. de PV installatie bij bestaande groepen op een aardlek te zetten is dus sowiso niet verstandig.

In een TL omvormer liggen de dc panelen via een igbt brug zo'n beetje direct aan het net. Alleen oude omvormers met een trafo zijn in principe geïsoleerd.

Met andere woorden, als ik het goed wil doen, zou ik een ALS van het type moeten selecteren?

En welke waarde, want 30mA lijkt me wat aan de lage kant?

Nu zit ik bij Schneider te kijken (hebben goede inkoopvoorwaardes op de zaak), maar ik zie ook type B-EV en type B-SI staan. Weet iemand wat het verschil is?

Ik zou gewoon een type A nemen 100mA. Een type B 100 mA kost een kapitaal. Aangezien de SE is voorzien van een eigen B aardek beveiliging heb je de aardlek in je verdeling eigenlijk alleen nodig als leiding beveiliging.

Voor een Schneider 16A/0,03A kun bv deze nemen
https://www.123groepenkast.nl/Schneider-Domae-Multi9-19798
Bekijk wel goed of schneider fatsoenlijk in je bestaande verdeler passen.\\
16A/0,1A
https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Industriele-componenten/Industrieel-sch…
https://www.schneider-electric.nl/nl/product-range/61011-acti-9-idpn-v…

Bedrijfskortingen stellen meestal niet veel voor met webshops die de korting al door berekenen.

Type A, 100 mA. OF een aardlek verplicht is is afhankelijk van de aardverspreidingsweertstand (AVW)van de aarde van het huis.
Is je huis van voor ongeveer 1975, dan zal de AVW lager zijn dan 1 en een Ohm, en hoeft het niet, en zijn er waarschijnlijk meer eindgroepen zonder ALS.
is je huis van na 1975 en zijn alle groepen voorzien van ALS dan MOET je een ALS / ALA plaatsen voor elke groep.
En bij WCD en licht groepen mag die niet hoger zijn dat 30 mA en bij andere groepen mag dat max 300 mA zijn. Je AVW (+keten) is dan max 166 Ohm. (50V (maximale veilige aanraakbare DC spanning) /166 (weerstand keten) = 300 mA).
Die 300 mag dus ook, en is vaak goedkoper dan die 100 mA.

Dat een ALS /ALA altijd aan te raden is, is omdat sinds de aanleg van jouw aarde deze beste een beetje minde goed kan zijn geworden. zelfde voor die 100 i.p.v. 300.
De 30 mA slaat vaak af. Bij de ene 1x per jaar en bij de andere elke dag 2x.

zit sinds 2009 in de PV.

Heeft even geduurd en de leverancier heeft het ook vrij druk.

Naar de omvormer wil ik graag 4 mm2 leggen (3 draden, fase, nul en aarde). Past dit in een 16 mm installatiebuis? En mag ik eventueel ook soepele draad gebruiken ipv installatiedraad?