Kan ik 1A-oplader gebruiken in plaats van normale 2A-oplader?

Kan ik mijn smartphone opladen met 5V 1A, in plaats van met de meegeleverde 5V 2A-adapter?

Toelichting
Bij mijn nieuwe Android smartphone is een kleine oplader meegeleverd door de fabriek. Die oplader past in een 230 V stopcontact. Op die oplader staat: 5V 2A.

Kan ik die smartphone ook opladen met mijn andere oplader, die ik al enkele jaren heb? Op die oudere oplader staat: 5V 1A. Die oudere oplader kan ik dan bijvoorbeeld gebruiken als reserve-oplader voor onderweg.

Die smartphone wordt opgeladen via een moderne USB-C-aansluiting, dus niet via een Micro-USB-aansluitig.

Die smartphone heeft een 3080 mAh batterij, die niet uitneembaar is.

ja werkt wel, duurt waarschijnlijk wel 4x zo lang voor hij vol is

Op 16 februari 2019 17:08:50 schreef DK:
ja werkt wel, duurt waarschijnlijk wel 4x zo lang voor hij vol is

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Geeft het geen groter risico op explosie of schade, als ik de telefoon oplaadt met 1 Volt in plaats van 2 Volt?

? Je laad in beide gevallen met 5 Volt , de interne lader zorgt voor de rest

pa3gws

Golden Member

Volt?? ;-)
Een lagere stroom geeft geen probleem hoger kan wel schade geven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 februari 2019 17:34:00 schreef pa3gws:
Volt?? ;-)
Een lagere stroom geeft geen probleem hoger kan wel schade geven.

Sorry voor mijn fout. Ik bedoelde: "Geeft het geen groter risico op explosie of schade, als ik de telefoon oplaadt met 1 Ampère in plaats van 2 Ampère?"

Bedankt voor je antwoord en correctie.

maartenbakker

Golden Member

Het enige dat mis kan gaan is dat de telefoon probeert om 2A uit de lader te trekken.

Meestal is dat gecodeerd op de datapinnen van de USB en als de telefoon daar geen correcte codering kan vinden beslist hij om met 500mA max. te gaan laden. Dan gaat het dus goed.

Alleen als je 1A adapter dezelfde codering gebruikt als de 2A adapter, kan het zijn dat hij door z'n knieen gaat. Waarschijnlijk alsnog alleen schade aan de adapter, en dat merk je op tijd omdat hij dan gloeiend heet zou worden of gaat staan knipperen (dus poging tot snelladen, stoppen of terugschakelen naar lage laadstroom en dan opnieuw poging tot snelladen).

Zelfs als de telefoon 2A probeert te trekken is de kans op schade aan de telefoon klein en de kans op explosie van de accu nog veel kleiner. Als je merkt dat hij niet goed laadt en ingrijpt is de kans zelfs bijna nul dat er ergens schade ontstaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 16 februari 2019 17:51:11 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 februari 2019 17:49:36 schreef maartenbakker:
Het enige dat mis kan gaan is dat de telefoon probeert om 2A uit de lader te trekken.

Meestal is dat gecodeerd op de datapinnen van de USB en als de telefoon daar geen correcte codering kan vinden beslist hij om met 500mA max. te gaan laden. Dan gaat het dus goed.

Alleen als je 1A adapter dezelfde codering gebruikt als de 2A adapter, kan het zijn dat hij door z'n knieen gaat. Waarschijnlijk alsnog alleen schade aan de adapter, en dat merk je op tijd omdat hij dan gloeiend heet zou worden of gaat staan knipperen (dus poging tot snelladen, stoppen of terugschakelen naar lage laadstroom en dan opnieuw poging tot snelladen).

Zelfs als de telefoon 2A probeert te trekken is de kans op schade aan de telefoon klein en de kans op explosie van de accu nog veel kleiner. Als je merkt dat hij niet goed laadt en ingrijpt is de kans zelfs bijna nul dat er ergens schade ontstaat.

Bedankt voor de uitleg Maarten. Er zitten geen lampjes of ledjes op die 5V 1A oplader. Het is een heel compacte oplader in de vorm van een 230V-stekker, met aan de achterkant een USB-poort.

Ik heb nog een andere oplader en daarop staat: 5V 2.1A. Terwijl op de originele oplader dus staat: 5V 2A. Kan ik mijn smartphone ook opladen met die 2.1A?

maartenbakker

Golden Member

Ja, je telefoon zal niet meer stroom trekken dan wat hij normaal trekt en maakt geen gebruik van de extra 0,1A die de lader eventueel kan leveren.

Met knipperen bedoel ik niet persé dat er een LED'je opzit maar dat hij aan en uit gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 16 februari 2019 23:24:28 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Waarschijnlijk niet. Ik heb weleens zo een charge monitor aan een apparaten gehangen, en er zijn niet heel veel die boven de 2A gaan, en dat hangt dan ook nog eens af van de lengte/dikte van de kabelgeleiders. Een lange kabel lijkt elektrisch gezien op een lader die de stroom niet goed kan leveren. Om die 5% verschil zou ik me overigens niet teveel zorgen maken, denk niet dat er een situatie is waarin dat het verschil gaat maken.

De routine die telefoons gewoonlijk hebben is dat ze een scan doen wat er aan de andere kant aan de datapins zit. Is het een ongedefinieerd iets dan mogen ze volgens de USB standaard niet meer dan 100mA trekken. Zijn de datalijnen kortgesloten (zoals in veel laders) dan weet de telefoon dat hij daarboven kan, maar hoeveel staat dan niet gecodeerd. Hij zal dan steeds meer stroom beginnen te trekken tot de spanning te ver inzakt, hoe ver dat is verschilt per exemplaar. Daardoor reageren telefoons vrij sterk op matige kabels. 2A is best veel voor de meeste kabels, en een >0,5V over de kabel is helemaal niet gek. Sommige merken (Apple voorop, maar er zijn meer) willen specifieke weerstandscombinaties in de lader voor ze meer stroom gaan trekken, en er zijn ook complexere systemen voor snelladen die hier misschien een beetje te ver zouden gaan uit te leggen.

Op 16 februari 2019 23:29:36 schreef Kruimel:
Waarschijnlijk niet. Ik heb weleens zo een charge monitor aan een apparaten gehangen, en er zijn niet heel veel die boven de 2A gaan, en dat hangt dan ook nog eens af van de lengte/dikte van de kabelgeleiders. Een lange kabel lijkt elektrisch gezien op een lader die de stroom niet goed kan leveren. Om die 5% verschil zou ik me overigens niet teveel zorgen maken, denk niet dat er een situatie is waarin dat het verschil gaat maken.

De routine die telefoons gewoonlijk hebben is dat ze een scan doen wat er aan de andere kant aan de datapins zit. Is het een ongedefinieerd iets dan mogen ze volgens de USB standaard niet meer dan 100mA trekken. Zijn de datalijnen kortgesloten (zoals in veel laders) dan weet de telefoon dat hij daarboven kan, maar hoeveel staat dan niet gecodeerd. Hij zal dan steeds meer stroom beginnen te trekken tot de spanning te ver inzakt, hoe ver dat is verschilt per exemplaar. Daardoor reageren telefoons vrij sterk op matige kabels. 2A is best veel voor de meeste kabels, en een >0,5V over de kabel is helemaal niet gek. Sommige merken (Apple voorop, maar er zijn meer) willen specifieke weerstandscombinaties in de lader voor ze meer stroom gaan trekken, en er zijn ook complexere systemen voor snelladen die hier misschien een beetje te ver zouden gaan uit te leggen.

Bedankt voor je toelichting.