Coax kabel, Belden i.p.v. Hirschmann mogelijk ?

Ola allen,

even een vraag voor de dubbelcheck..
Mijn ouders wonen in belgie en willen overstappen van DSL internet naar kabel. Nu is de monteur gekomen en heeft geconstateerd dat de kabel die het woonhuis ingaat verlegd is door de vorige eigenaar en eigenlijk daardoor beschadigd is. Nu heeft hij aangegeven dat het het beste zou zijn om vanaf het koppelpunt buiten (grondkast voor de deur) een nieuwe kabel te trekken/leggen.

Hij gaf aan dat dit het beste met "double shielded PE6 coax" moest gebeuren. Als mijn vader de kabel ingraaft, koppelen zij hem aan.

Als ik zoek op de omschrijving, dan krijg ik deze als resultaat.
In de datasheet staat dat het exclusief voor de belgische markt wordt gemaakt. Ik kan die niet makkelijk vinden in NL.

De datasheets vergelijkende is de H125 van Belden een vergelijkbare kabel.

Maak ik een denkfout, of is dit inderdaad vergelijkbaar ??

RAAF12

Golden Member

Kan je hier oa. kopen is idd een buitenkabel. https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Datacom-en-Beveiliging/Data--en-telecom…
Niet geschikt voor verwerking in grond. Denk dat je de groene coax moet hebben.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 16 februari 2019 20:53:27 (20%)

Als ik zoek op Coax 6 grondkabel krijg ik deze:

https://www.elektramat.nl/coax-6-b-groen-hir-mtr-coax-grondkabgrn12mm/

Coax 6 is wel een hele stugge en dikke kabel (ruim 10 mm) en zal je aan het eind moeten lassen aan een standaard kabel zoals een coax 9 (vroeger meestal 12) van 7 mm dik die je kan aansluiten op een AOP.

Wat is de afstand tot die kast?

Coax6 is idd een dikkere kabel. Maar (iig in NL) wordt voor een normale woonhuisaansluiting de dunnere variant genomen, aangezien de lengtes meestal erg kort zijn tot de kast.

De groene kan inderdaad direct in de grond. Maar je kan die PE6 natuurlijk ook in een beschermbuisje doen. (Een HDPE waterslang is prima geschikt hiervoor)

ik meende al zwarte coax te hebben gezien op die cai verdelers in BE.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Wat is de afstand tussen de voordeur en de AOP? Want op de C6 moet je weer een koppeling maken naar C12 omdat een C6 kan niet rechtstreeks op een AOP. (Het kan wel maar dat is prutswerk) In plaats van C6 kan je ook C9 gebruiken en die is net zo dik en soepel als een C12.

Waar rook is, is stroom

in BE gaat die coax 6 niet op, die willen PE-9 kabel. anders heb je straks die coax 6 liggen en komt telenet, maar draaien om omdat de kabel niet voldoet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ben ik nu de enige die het vreemd vindt dat je naar een kast gaat graven die niet van jou is.??

In je eigen grond prima, maar in gemeentegrond zou ik niet doen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ken het fenomeen...
Men koopt een woning en moet bloeden voor het prutswerk van een ander.
Ik had in het geval als monteur een stuk kabel achtergelaten.

Ik lees trouwens nergens dat het een C6 is. Wel een PE6, wat volgens mij een norm is en niet een type kabel.
Ik blijf het vreemd vinden dat de monteur je adviseerd over een kabel die je moet kopen tbv afmontage VOOR de AOP. Dat stuk is van de kabelmaatschappij.
Dat moet goed zijn.
Stel dat je een verkeerde kabel koopt, en hij wil hem niet aansluiten?
Knap lullig.

C6 of niet... Als de monteur aangeboden heeft om de kabel te lassen wanneer hij is gelegd, zal hij de C6 las plaatsen. Of de C12/C9 las.

Ik zou ook inzetten op een stuk groene grondkabel. Al is het alleen maar omdat je in de toekomst ook gewoon degelijke overdracht wilt hebben, niet belemmerd door een stuk geoxideerde kabel.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

heb je al eens met streetview gekeken in BE? daar hangen de multitabs zo open in de masten waar de cai en telefoon tussen is gespannen. al met al geen netwerk wat storingsvrij zal werken, zeker met wind en regen niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteindelijk valt dat heel erg mee testman. De koppelingen zijn echt wel robuust genoeg om aan regen en wind te weerstaan. De kabels hebben een aangegoten kabel waarmee ze echt worden opgespannen tussen de palen. Er komt dus geen kracht op de connectoren.

@High met Henk: hier de normaalste zaak ter wereld. Wil je elektriciteit? Dan leg jij de grondkabel tot aan de paal. Ze zeggen zelfs nog hoe hij dient gelegd. Ligt hij niet aan de paal? Dan wordt je niet aangesloten. Zodra de kabel is aangesloten, is hij dan niet meer je eigendom.

@TS: in het verleden diende je de correcte kabel bij Telenet aan te kopen of bij een authorized dealer. Stond er niet de correcte tekst op, kon je het vergeten. Weet niet of dit nog zo is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Wtf??? Das een mooi verdienmodel.

Jij betaald de kabel en het graafwerk en daarna is hij van de belgacom/sicko of whatever je nu hebt..

Maar dan is ts gesteld: er ligt al een kabel die aangesloten is... Dus verantwoording kabelaar ;)

Als je het toch zelf moet fixen zou ik vanaf die las fatsoenlijk verder gaan en ze lekker in de stront laten zakken..

Btw. Ook vrij bizar dat iedereen zomaar in de straat mag graven voor zijn aansluiting

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 17 februari 2019 19:31:33 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat de kabels tegen hangen kunnen weet ik, ook hoogspanningskabels hebben een stalen kern om het eigen gewicht aan te kunnen op die afstanden. het ging me meer over de coax kabels op multitabs open aan masten. dat is sneller onderhevig aan oxidatie als je de buitenkant niet afdicht.

ik zou ook zeggen, neem die pe6 kabel welke ze willen, anders kan het straks nog een keer opnieuw gebeuren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OMG...
Ik had ze 2 jaar geleden tijdens de vakantie al eens bekeken, die straatkasten.
Nu leent de grond zich natuurlijk minder voor het leggen van infra, maar middels palen en een paar dozijn trajectversterkers? Hoe stabiel wil je het hebben? |:-(

Maar ook het zelf ingraven van kabels, om ze vervolgens af te moeten staan.
Wie is er dan verantwoordelijk voor schades als die kabel (niet meer jouw eigendom) op slechts 30cm schuin door de straat loopt?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 17 februari 2019 19:27:21 schreef High met Henk:
Wtf??? Das een mooi verdienmodel.

Jij betaald de kabel en het graafwerk en daarna is hij van de belgacom/sicko of whatever je nu hebt..

Btw. Ook vrij bizar dat iedereen zomaar in de straat mag graven voor zijn aansluiting

Dat staat er allemaal niet. Het gaat over een door de vorige eigenaar beschadigde kabel op een stuk priveterrein voor een telenet aansluiting die zich aan de deur bevind.
telenet geeft je de keuze : Zij leggen een nieuwe kabel aan XXX euro de meter, of je doet het zelf...

High met Henk

Special Member

Hier volgt maar 1 reactie:

Ts heeft het over een mast/kast aan de straat.
Das niet bij de deur.

Desalniettemin. Tot binnen is het van hun.. En daar kun je prima lassen. Gaat het tot binnen kapot. Hun probleem.
Ook hun kabel.

Zo werkt het in nl voor gas, water, elektra, telefonie en tv.
Riool is enige wat bij gemeentegrens stopt.

Ik vind het echt bizar dat je gewoon zelf kabel aan mag leveren en graven en het daarna van telenet is...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 17 februari 2019 22:25:30 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ook niet gek, als dat in NL zo was, had je geregeld storingen en sinkholes veroorzaakt door gepruts van mensen die goedkoop dingen zelf hadden hersteld. het riool is nog het minst erge wat men kan slopen op eigen grond.

denk maar eens hoe fijn het zou zijn als je buren 3 deuren verderop in de zomer de voeding hadden geraakt met tuinieren, goedkoop een ouwe broodtrommel met pur erom gedaan en gat weer dicht. als het -10 vriest drukt het grondwater sluiting in die kabel en de hele straat zit in t donker. graven gaat amper, dus reparatie duurt lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 februari 2019 22:14:04 schreef High met Henk:
Hier volgt maar 1 reactie:
[bijlage]

Ts heeft het over een mast/kast aan de straat.
Das niet bij de deur.

nog even goed nalezen. TS heeft het over een grondkast voor de deur. Dat zal wel naast de deur zijn , anders struikelt die er over... zou wel verklaren hoe de vorige eigenaar de kabel om zeep hielp :-)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Hoe een eenvoudige vraag reacties kan opwekken ;-)

Ik voel me nu wel verplicht e.e.a. te duiden. Het distributiepunt "de paal" staat op de eigen grond. ongeveer een meter van de gemeentegrond, langs de doorgaande weg. (en is 50 cm hoog, paaltje eerder)

De monteur gaf aan om PE6 kabel te gebruiken. Ook op basis van de kabelbrochure van Guy.v2 (Thx Guy) klopt dit verhaal. Er zal één internetmodem/router aan worden gekoppeld. Verder geen TV ofzo, dat gaat toch via de sat.

de afstand tot aan de gewenste locatie is niet meer dan 20 meter.

Volgens de brochure doet Telenet de graafwerkzaamheden in de gemeentegrond. Maar die is hier helemaal niet, dus wat de monteur heeft gemeld lijkt te kloppen.

Het wordt trouwens de belkin h125 PE

Op 17 februari 2019 23:36:41 schreef kris van damme:
[...]

nog even goed nalezen. TS heeft het over een grondkast voor de deur. Dat zal wel naast de deur zijn , anders struikelt die er over... zou wel verklaren hoe de vorige eigenaar de kabel om zeep hielp :-)

Neemt niet weg dat je niet zelf kabels moet hoeven te vervangen totaan de verdelerkast.
Elke leverancier van Nutsvoorzieningen heeft een overgangspunt.

Gas-, water- of KWh-meter.
ISRA of AOP.
Totaan dat punt is de leverancier verantwoordelijk.

Bij riool ben je zelf de leverancier totaan de erfgrens. :-P maar dat is andere materie...

Het is zo dat je bij de eerste 3 flink gesodemieter krijgt als je daaraan rommelt. Schade of gestrekt gaan, zeg ik altijd tegen mijn klanten.
Bij een kabelaar en in mindere mate bij de telefoonaanbieder, is er geen gevaarsetting. Daarom hobby'd men daar ook vaak aan.

Het is absurd dat een kabelaar jou de kabel naar de verdeelkast laat graven.
Als de klant een jonge gast is met grote aspiraties in zijn woning qua infra ombouwen, laat ik ze nog wel eens het voorwerk doen. Dat drukt de herstelkosten voor de klant. Maar totaan de verdelerkast. :-?
Dan zou ik -denk ik- voldoende kabel achterlaten voor de klant om onder de woning door te trekken, maar het ingraven totaan de kast zou ik zelf doen, of aan de reguliere aannemer uitbesteden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 18 februari 2019 09:02:15 schreef Fantomaz:
[...]

Neemt niet weg dat je niet zelf kabels moet hoeven te vervangen totaan de verdelerkast.
Elke leverancier van Nutsvoorzieningen heeft een overgangspunt.

Gas-, water- of KWh-meter.
ISRA of AOP.
Totaan dat punt is de leverancier verantwoordelijk.

Bij riool ben je zelf de leverancier totaan de erfgrens. :-P maar dat is andere materie...

Het is zo dat je bij de eerste 3 flink gesodemieter krijgt als je daaraan rommelt. Schade of gestrekt gaan, zeg ik altijd tegen mijn klanten.
Bij een kabelaar en in mindere mate bij de telefoonaanbieder, is er geen gevaarsetting. Daarom hobby'd men daar ook vaak aan.

Het is absurd dat een kabelaar jou de kabel naar de verdeelkast laat graven.
Als de klant een jonge gast is met grote aspiraties in zijn woning qua infra ombouwen, laat ik ze nog wel eens het voorwerk doen. Dat drukt de herstelkosten voor de klant. Maar totaan de verdelerkast. :-?
Dan zou ik -denk ik- voldoende kabel achterlaten voor de klant om onder de woning door te trekken, maar het ingraven totaan de kast zou ik zelf doen, of aan de reguliere aannemer uitbesteden.

In BE zijn de regels schijnbaar anders zoals in de pdf boven gemeld.
Zelf een stukje graven bespaart je vele euro's

PE6 kabel hier https://www.123satelliet.nl/Hirschmann-KOKA-PE-6-coax-kabel

In NL kun je in overleg in ieder geval de sleuf op eigen terrein graven kabel van leverancier erin en zelf weer dicht gooien. Voor mijn broer ca 100 meter van openbare weg was het anders niet te betalen.

RAAF12

Golden Member

Als mijn vader de kabel ingraaft

Zoals eerder vermeld is de de PE6 type coax een buitenkabel en géén grondkabel. Daarvoor is de groene grondcoax voor ontwikkeld.