vraag ivm condensator voedingen in (retrofit)ledlampen

Ondanks dat ik al lang bezig ben met knutselen met electronica is mijn kennis nog steeds beperkt merk ik. Maar gelukkig leer ik altijd weer wat bij hier op het forum (alles onthouden is soms een probleem ?)
En altijd tof dat er mensen zijn die met geduld je willen helpen
Dus durf ik gerust hier "domme" vragen te stellen ?
In deze categorie, ben aan het opruimen en kom vanalles tegen. Nu ook weer enkele ledlampen die ik uit de bak gevist heb. Vooral om open te maken, van te leren en evt onderdelen te hergebruiken.
Nu zit ik met een vraag over de condensator voedingen die je daar vaak in aantreft, zeker de hele goedkope varianten van bv action, huismerken bouwmarkt etc.
Ik heb al geprobeerd een beetje de theorie erachter te snappen door er over te lezen, big Clive filmpjes te kijken maar kunnen franc valt nog niet helemaal ?
Misschien een domme vraag maar is zo'n voeding een stroombron of een spanningsbron? Een led wil inprincipe een stroombron hebben dus ga ik daarvan uit. Maar ze kunnen dit natuurlijk ook quick en dirty doen door alleen een weerstand te plaatsen en dan hebben ze een stroombron IPV spanningsbron.
Ik was me aan het afvragen of ik een paar van die condensator voedingen kan hergebruiken voor ander ideetje/projectje/reparatie van een ander model led-lamp
Vaak is er bv een led defect maar werkt de voeding wel. Ik weet dat dit meestal bij de driver varianten wel kan omdat dat stroombronnen zijn. Een meestal werken die gewoon tussen x en x volt, dus tussen x aantal LEDs en x aantal LEDs, bv tussen 3-6 1watt leds. Natuurlijk is dat niet universeel en moet je kijken of je meer gegevens vindt van de driver (wat vaak met die goedkope Chinese brol wel lukt. Vaak standaard drivertjes)
Maar geldt dit ook voor de condensator voedingen?
Kan ik bv een defecte led overbruggen om zo weer een werkende lamp te hebben? Of is het specifiek voor dat aantal LEDs ontworpen voeding?
Ik zat ook te denken of ik niet zelf een mooie led-verlichting kan maken uit hergebruikt materiaal (bedoel ook een mooi armatuur etc want vindt ook leuk om met andere restmaterialen te werken)
Maar dan zorg ik dat de leds wel goede koeling krijgen IPV die flut koeling die ze in de krappe behuizing hebben van led-lamp en.
Iets met led filamenten lijkt me erg leuk. Ziet er leuk uit, heb ik voldoende en kan ik mooi veilig verwerken in bv glazen potten.

Misschien een domme vraag maar is zo'n voeding een stroombron of een spanningsbron?

Ik heb ruime praktijk ervaring zo'n 60 jaar en soms kom ik ook nog weleens voor verrassingen te staan en vraag ik dat ook hier. Niemand weet alles en daarom, DOMME VRAGEN BESTAAN NIET, DOMME ANTWOORDEN WEL!

Overigens is het een spanningsbron, de stroom wordt bepaald door de led's die er aan hangen.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zaterdag 16 februari 2019 22:28:09 (13%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Sine

Moderator

Een condensator voeding is een stroombron, dat heet, binnen een redelijk bereik.

maartenbakker

Golden Member

@Zoef: Andersom, LED's dwingen spanning af terwijl je er stroom doorheen jaagt.

Een condensatorvoeding gedraagt zich als een niet gestabiliseerde stroombron, vergelijkbaar met een weerstand. Als de spanning over de condensator relatief hoog is in verhouding met de spanning over de last, heb je effectief een stroombron.

Houdt er rekening mee dat de stroom en spanning niet gelijklopen, dus alleen de impedantie van de condensator uitrekenen en dan doen alsof het een weerstand is, geeft geen correct resultaat. Je moet een vectorberekening doen om de gewenste spanningsval te berekenen.

Nou herinner ik me uit een ander topic dat FET met een erg goed bruikbare sterk versimpelde benaderingsformule kwam, maar ik ben vergeten daar notitie van te maken dus ik verwijs naar de veelgebruikte spreadsheet van Gerard Tel: http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Beelden…

En naar een vrij uitgebreid topic op het NFOR: https://www.nfor.nl/index.php?id=260673 en nog een: https://www.nfor.nl/index.php?id=251177

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LED's dwingen spanning af terwijl je er stroom doorheen jaagt.

Bedankt Maarten. Ik dacht dat het andersom was, maar jouw uitleg klopt ook.
Laatst heb ik LED spots in mijn spiegelkast in de badkamer gezet, want die halogeen waren niet meer leverbaar. Dus Led met netvoeding. De voeding geeft 32 volt af en de LED's staan in serie. Over elke led staat 3,9 volt, dus de stroom bepaalt de spanning. Vandaar dat ik een beetje in de war was en met een biertje op gaat dat heel erg snel.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Op 16 februari 2019 22:26:05 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Ik heb ruime praktijk ervaring zo'n 60 jaar en soms kom ik ook nog weleens voor verrassingen te staan en vraag ik dat ook hier. Niemand weet alles en daarom, DOMME VRAGEN BESTAAN NIET, DOMME ANTWOORDEN WEL!

Overigens is het een spanningsbron, de stroom wordt bepaald door de led's die er aan hangen.

Groetjes Hans.

Quod erat demonstrandum.
Dat stilaan afgezaagde statement heb je zonet bewezen ;-)
Grapje hoor, niet kwalijk nemen. :-)

Een led is een diode en heeft een vlakke Ia/Va karakteristiek.

Voeden uit een zeeer stabiele spanningsbron zou kunnen , maar de stroom varieert dan zeer sterk met een kleine spanningsverandering.
Dit zou goed zichtbare intensiteitsverschillen te zien geven.
Leds worden dus altijd al uit een stroombron gevoed. Vroeger, toen leds eigenlijk nog maar enkel geschikt waren voor indicatie was die stroombron een simpele serieweerstand.

Maar je hebt wel gelijk dat er leds bestaan met een ingebouwde stroombron die gevoed worden uit een vaste spanningsbron en dat die leds dus zelf hun stroom bepalen.
Bijvoorbeeld elke 230V ledlamp is er zo een. Of een 12V spotje.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 februari 2019 23:00:06 schreef maartenbakker:
Nou herinner ik me uit een ander topic dat FET met een erg goed bruikbare sterk versimpelde benaderingsformule kwam

Als je (voor een netspanning van 230 V) een seriecondensator neemt van

C(µF) = 14 × I(A)

wijkt de werkelijke stroom maximaal ca. 1% af voor belastingsspanningen tot 48 V.
Voor een belastingsspanning van 110 V, zoals in het opstartvoorbeeld van CapCalc.exe, wordt de fout bijna 9 %. Maar zo'n spanning is al vrij hoog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org