welke leds zitten er op backlight ledstrips ?

Hierbij vraag ik me na repareren zonder succes van drie led strips van een smartled tv van Samsung af welke specifieke leds er gebruikt worden op de backlight en of die uberhaupt wel goed zelf te vervangen zijn. Ik heb nu al 3x dezelfde strips van een 40" samsung geprobeerd te repareren maar steeds opnieuw zonder succes. NA repareren en zorgvuldig testen van elke individuele led met diodestand doen ze het wel op de strip , ook met een voeding erop per strip, maar bij aansluiten op de voeding van de tv meestal geen succes of een flits en weer alles kapot! OF heleboel tegelijk omdat er geen weerstanden op de led strips ziten gaan ze meestal tegelijk kapot Ik heb eerst zelf witte blauwe leds gebruikt van een nieuwe ledstrip voor een 22" monitor die iets groter waren (langer) maar wel op de strips pasten. Die had ik besteld maar de strip was beschadigd door doorbuigen. Daarna van een lichtstrip 3528 leds gebruikt die precies hetzelfde zijn als de oude maar die gaan dus ook steeds opnieuw kapot! Nu vond ik op ebay 3030 3v 350mA 1w die volgens fabrikant op de strips zitten maar zijn dit wel de goede? Maar waarom gaan de leds steeds kapot? Zijn de backlight leds toch anders of speciaal gemaakt voor hogere spanningspieken, ook omdat de weerstanden op de strips ontbreken die wel op de lichtstrip leds zitten?

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

De voeding hoort de stroom te begrenzen. Als je het steeds met dezelfde voeding geprobeerd hebt, is die misschien stuk.

Weerstanden zijn in principe niet nodig omdat er steeds vrij veel LED's in serie staan en eventuele afwijkingen goed genoeg uitgemiddeld worden.

Wel zou het kunnen gebeuren dat als je op 1 strip veel LED's vervangt en op een parallel geschakelde strip weinig of geen, dat je last krijgt van andere eigenschappen. Als de nieuwe LED's een iets lagere spanningsval hebben, trekt de strip waar veel nieuwe LED's inzitten te veel stroom of als ze een hogere spanningsval hebben, trekt een strip waar weinig of geen nieuwe opzitten te veel stroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De voeding is 100 % GOED , en van mijn werkende 40". De spanning in bedrijf is ongeveer 135 volt over 3x13, 39 totaal dus leds allemaal in serie. DE spanning is dus 135/39 3,46 volt. Op de voeding van 40"kan je trouwens de stroomsterkte kiezen met een jumper (40 inch 289 mA gesloten bij open 260 mA voor 32"). De leds zouden dus wel 300 mA aan kunnen moeten zijn denk ik min. De 12v leds van de led licht strip per 4 in serie staan zijn denk ik te licht hiervoor...

*hier heb ik geen app voor nodig

Leds van een 22 inch zijn geen 3v maar iets van een 1,5v resultaat gaan defect

Ook de 12v ledsstrip leds die hetzelfde lijken gaan dus kapot, ik heb nu specifieke leds besteld die wel aan de specs lijken te voldoen, maar ik lees dat ze maar 3 seconden mogen worden gesoldeerd op 350 graden en gereflowed op 250 10 seconden. Als er een dus te lang word gesoldeeerd op te hoge temperaruur en minder licht of bijna defect is heb je dus al een probleem. Zelf repareren vn een hele ledstrip is m.i. dus bijna niet te doen zonder goede gereedschappen en temperatuurbewaking. Ook is m.i. de voeding zo ontworpen voor deze leds dat andere leds niet gaan werken met net iets andere specificaties, betreffende totale stroomsterkte denk ik.

*hier heb ik geen app voor nodig
Kruimel

Golden Member

Op 16 februari 2019 18:32:06 schreef maxtv:
Leds van een 22 inch zijn geen 3v maar iets van een 1,5v resultaat gaan defect

Witte LEDs van 1,5V? Weet je het zeker?

Op 16 februari 2019 16:16:04 schreef Bart64:
De voeding is 100 % GOED , en van mijn werkende 40". De spanning in bedrijf is ongeveer 135 volt over 3x13, 39 totaal dus leds allemaal in serie. DE spanning is dus 135/39 3,46 volt.

Begrijp ik het goed dat als je de LED strip aansluit dat alle LED strips die je er ooit op hebt aangesloten met een flits zijn overleden, maar je toch een bedrijfsspanning hebt kunnen meten? Ik snap de situatie niet helemaal om eerlijk te zijn.

In elk geval zou je niet verwachten dat de LED strips met een flits overlijden. Heb je de LEDs aangesloten nadat de voeding al aan was of niet? Dat zou een probleem kunnen zijn want stroomgeregelde voedingen zullen een vrij hoge onbelaste spanning hebben, en een paar elco's aan de uitgang. Als je die dan aansluit dumpen die elco's hun lading in de LEDs en die kunnen dan overlijden. Dat is volgens mij de enige manier om ze met een flits te laten overlijden. Als je LEDs overbelast (als de eBay exemplaren bijvoorbeeld een kleinere chip hebben) dan zie je dat waarschijnlijk eerst aan het verkleuren van het licht dat er uit komt. Als de fosfor warm wordt dan krijgen ze vaak een groeninge kleur. Dat is niet een heel snel effect, dus dat zou je moeten kunnen herkennen.

Volgende poging zou ik aanraden ook even een paar meters aansluiten om de stroom en spanning uit de voeding te kunnen waarnemen. Als één van beide afwijkt kan je vanaf daar verder zoeken naar het probleem zelf.

Bart64 normaal meter op diode stand en als het 3v leds zijn moeten deze oplichte met de juiste pool op de + en de - een zoniet defect of meer volt leds

Weet je dat echt heel zeker? Mijn meter heeft soms flinke moeite om licht van betekenis uit een witte LED te laten komen op de diodestand.

Multichip LEDs zijn daarnaast heel normaal tegenwoordig, dus deze methode is absoluut niet betrouwbaar meer om wel of niet defect zijn van moderne LEDs vast te stellen, omdat de spanning benodigd om de LED op te laten lichten, veel hoger ligt.
LEDs van '3 Volt' bestaan niet. Het gaat om doorgangsstroom en bij die stroom valt een bepaalde spanning over de LED. Hoe hoog die is, verschilt van LED tot LED.

@ Bart64: Er zijn tegenwoordig onnoemelijk veel types LEDs op de markt en de bouwvorm (3030, 3528 bijvoorbeeld) zegt weinig over de bruikbaarheid. De doorlaatspanning en stroom zijn veel belangrijker.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ok dan 3,5 dan en ik heb die altijd zo gemeten in begin tot ik er een gemaakt heb om leds te testen

Arco

Special Member

Veel universeelmeters halen de 3+ volt niet eens op het diodebereik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nu wel echt leds besteld die volgens de fabrikant voor tv backlight gebruikt worden (LG maar ook Samsung gebruikt ze) . De specs zijn anders. Ik heb een goede voeding zoals gezegd gebruikt van mijn werkende tv. De bedrijfspanning had ik gemeten bij de goede backlight. Toch vind ik het raar dat de bekende lange lichtstrips wel weerstandjes hebben en die voor tv niet. Zo gaan ze toch zeker eerder kapot tegelijk, zeker als ze ook nog eens allemaal in serie staan ook nogeens. Zouden de lichtstrips uberhaupt met een aanpassing ofzo alsnog gebruikt kunnen worden als deze in serie geschakeld zouden worden , dus 3x12 op 36 volt, dus niet per 13 per strip maar als gehele strip (Zonder lensjes dan) of zouden ze ook met de weerstandjes toch weer opnieuw platgaan>?
Dit omdat de voeding de spanning en stroom wel automatisch aanpast, omdat van de oorspronkelijke lichtstrip 3 nog maar 3 werkten zonder, de rest lag in sluiting.... of gaat de 'slimme' voeding ze toch niet aanschakelen omdat deze ziet dan hij meer stroom moet gaan leveren... OF ziet dat er teveel stroom gaat lopen en ze dan maar overbelast met te hoge spanning... zodat ze allemaal plataan (Zoals mij gebeurde , even allemaal op gelicht en toen was alles in een keer kapot!)

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Toch vind ik het raar dat de bekende lange lichtstrips wel weerstandjes hebben en die voor tv niet.

Gewone ledstrips werken op een vaste spanning (door hun serieweerstanden), die in de tv werken op een vaste stroom, geen weerstanden nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com