Philips 46PFL9704H/12 (geen beeld)

46PFL9704H/12
deze tv start op. Philips logo. Daarna verdwijnt het beeld. Of er geluid is weet ik niet. De persoon van wie ik deze tv gekregen heb beweert van wel. Ik heb hier geen kabeltelevisie enkel satelliet.
Als ik op de volume knop druk zie ik het volume logo verschijnen als ik met een lamp op het scherm licht. Dus veronderstel ik dat de achtergrond verlichting in beveiliging gaat. Ik heb echter geen ervaring met dergelijke led-achtergrondverlichting. Bij de nieuwe toestellen zie je duidelijk enkele kabeltjes naar de led's lopen en kan de spanning gemeten worden tijdens het opstarten. Kan iemand enkele tips geven hoe de achtergrond verlichting van deze tv kan worden getest.
vgn, Marc

maartenbakker

Golden Member

Ik heb voor een paar tientjes een LED-tester besteld op Aliexpres. Het is een stroombegrensde schakelende voeding in een kastje met een voltmetertje erop en een tweestandenschakelaar. Hij is geschikt voor strips tot 315V.

Het alternatief is dat je spanning meet op de uitgang van de voeding en dan gokt dat de LED-strips stuk zijn, dan heb je denk ik 95% kans dat dat inderdaad zo is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Heb je toevallig nog de link naar dat kastje?

maartenbakker

Golden Member

https://nl.aliexpress.com/item/LED-Tester-0-320-v-Output-LED-TV-Backli…

Het blijft natuurlijk goedkoop spul, maar op het eerste gezicht ziet hij er van binnen niet slecht uit en doet hij wat hij moet doen.

Als je onderaan kijkt, dan zie je dat er nog veel andere leveranciers zijn met soortgelijk spul. Het blijft altijd een beetje een gok wat je krijgt. Een dergelijk ontwerp wordt vaak door allerhande fabrikantjes gekloond en ieder heeft zn eigen manieren van bezuinigen of juist beter maken. Merknamen berusten soms op fantasie en andere keren weer niet. Belangrijker is misschien dat je bij een winkel koopt die al wat langer bestaat, en Ali heeft een goed feedbacksysteem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 februari 2019 19:44:04 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dank voor de tip van de ledstrip-tester. Ik heb er ook eentje besteld.
Hierbij een foto van de betreffende tv. Waar zit die aansluiting van de ledstrips ergens. Bij nieuwere modellen zie ik die aansluiting ogenblikkelijk. Meestal 2x 2 draden. Bij deze is het mij niet duidelijk. vgn, Marc

maartenbakker

Golden Member

Dat had ik op moeten zoeken voordat ik reageerde... Hier zit gewoon een inverter in (de print links op de foto onder het blik over de volle hoogte) die CCFL of EEFL buisjes aanstuurt, dus geen LED. Dan is de kans vrij groot dat er een trafo op de inverter stuk is, of eventueel iets anders met de inverter of de buisjes. Misschien zelfs alleen maar een losse massa, dat gebeurde bij Sharp panelen soms. Je zou kunnen proberen om de schroefjes waar de inverter mee vastzit eens goed aan te draaien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 februari 2019 20:52:46 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

beste maartenbakker, hartelijke dank voor je reactie. Op die linkse print zitten geen invertertransformatoren. Ik heb de afschermplaat reeds eens weggenomen. Ik zal dat morgen avond nog eens doen en een foto nemen. Bij de inverterprinten die ik ken is er per buisje een hsp-connector. Deze print heeft verschillende flatkabel connectoren zoals ik nog bij plasma televisies heb gezien. De foto volgt dan zal mogelijks er meer duidelijkheid zijn. vgn, Marc

maartenbakker

Golden Member

Argh.. Derde poging hopelijk wel correct: dat is een LED-driver die er uitziet als een inverter. De LED's worden in groepjes of zelfs per stuk gedimd afhankelijk van de beeldinhoud (local dimming). Heb ik geen enkele ervaring mee helaas :( als ik zo'n toestel binnen zou krijgen zou ik proberen door te meten en te kijken naar de aansluitingen van de flatcables, uit te vinden hoe de LED's aangesloten zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 februari 2019 23:06:05 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als er dan een probleem is met enkele led's zijn deze dan nog te vervangen ? Bevinden deze leds zich nog op strips ?

ik vermoed toch eerder defecte led en een geluk hebben deze tv,s nog de gewone ledstrips dus iets gemakkelijker als de zijdelingse strips

maartenbakker

Golden Member

Oh nog wel even een waarschuwing nadat ik de tester nog even opengeschroefd had ter controle: hij is redelijk netjes opgebouwd, maar op een degelijke netscheiding hoef je niet te rekenen denk ik. Voor een tester met hoge spanningen die je toch al niet zou aanraken, is dat misschien geen ramp... Maar dus wel mee uitkijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hier nog wat extra foto's. Zoveel aansluitingen voor die led's. Eenvoudig testen zal het wel niet zijn. gn, Marc

Wholy Kow, Sharp heeft er geen gras over laten groeien!! Dit is dus een local dimming paneel, duur ding en... moeizaam te herstellen! Is er misschien een testmode voor backlight voor full brightness..

op de foto van de flatkabel zijn 2 x 14 baantjes te zien. De rest zal waarschijnlijk massa zijn of NC. Als ik het flatkabeltje los maak mag ik dan deze lijntjes uittesten met de tester zoals aangehaald in deze bijdrage ?

maartenbakker

Golden Member

Dat zou ik nog niet doen, maar je kunt wel de multimeter in de diodestand er eerst eens opzetten om te zien of er simpelweg enkelvoudige LED's tussenzitten. Als het een matrix is of iets dergelijks, wordt het al lastiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IDD het is een led matrix en als het goed is, zit er inwendig ook nog buffer ICs, dus niet direct met HV aan de gang want deze worden met 14V gevoed als het goed is...