Afgeknapte USB-stick repareren

Sine

Moderator

Die thermometer gaat je niet helpen, daar heb je ook de tijd en handjes niet voor als je dit gaat doen.

Diamon

Golden Member

Eventueel even met een data recovery tool kijken of die er bij kan komen.

Het lijkt (leek?) mij absoluut geen probleem hier wat draadjes aan te zetten, zelfs rechtstreeks op die via zou moeten kunnen. Die chips zijn vrij gemakkelijk om te zetten met de juiste tools, het is allemaal vrij groot (zelf soldeer ik QFN en 0402 nog met het blote oog). Maar ik zit ook niet echt in de buurt. Een verfbrander raadt ik je echt af!

Op 16 februari 2019 10:41:03 schreef Diamon:
Eventueel even met een data recovery tool kijken of die er bij kan komen.

Als de stick überhaupt niet meer herkend wordt dan heb je wel een probleem.

In de 18 jaar dat ik werkzaam was als systeembeheerder op een kleine PABO heb ik regelmatig meegemaakt dat er studentes aan mijn desk verschenen met een USB stick die "het niet meer deed". Dit betrof vooral vierdejaars studentes die soms maandenlang hadden gewerkt aan een afstudeerscriptie.

Dit werken gebeurde op veel verschillende computers, op school, thuis, bij een vriendje en andere plaatsen. Stick in de computer en verder werken aan de scriptie. Meestal ook nog met verschillende Word versies en ook dat is al niet echt bevorderlijk voor een scriptie met een honderd pagina's met ingewikkelde opmaak en kop en voetteksten.

En dan heb je ze aan je desk staan, soms huilend en helemaal in paniek met de mededeling dat ze hun scriptie niet meer konden openen. Geen scriptie, geen afstuderen.

Toentertijd konden wij als HBO school beschikken over geavanceerde recovery tools tegen zeer gunstige licentieprijzen en hadden daarmee een recovery station ingericht.

Als het recovery station zag dat er een stick in de USB poort gedrukt werd dat hadden we al een groot voordeel. De stick was immers benaderbaar ongeacht of deze normaal gelezen kon worden. Bij de meeste corrupte sticks kwam de melding "Deze stick is niet geformatteerd, wil u deze stick formatteren?" of andere meldingen.

Dan één van de recovery tools aan het werk gezet met de optie "Recover All (deep scan) to Hard Disk" en een uurtje wachten.

Je kreeg dan heel veel bestanden terug met rare bestandsnamen en de gewoonlijke .tmp en .bak . Veel van deze bestanden waren niet meer normaal te openen en dus bracht Notepad32++ uitkomst. Als ik dan deze bestanden ging openen met Notepad32++ zag ik heel veel bagger maar meestal ook hele stukken platte tekst en daar was het allemaal om te doen.

Alle leesbare tekst werd gekopieerd in een nieuw tekstbestand. Op deze manier kwam er regelmatig toch ongeveer 50% tot 70% terug aan stukken leesbare platte tekst.

Met deze stukken tekst konden ze dan weer opnieuw beginnen met hun scriptie maar met één voordeel dat ze ongeveer wisten wat ze geschreven hadden.

De meesten waren dan soms teleurgesteld maar veelal dolblij. Ondanks dat wij altijd vermelden dat wij geen geschenken wensten te ontvangen kregen wij meestal toch wel wat als dank. Van saucijzenbroodjes tot bierpakketten en meer.

P.s Natuurlijk hebben wij meerdere malen via email gewaarschuwd om een stick alleen te gebruiken als transportmiddel. Maar ja iets met hardleers enzo.

In die tijd heb ik toen iFolder van Novell geïntroduceerd op de PABO (een soort voorloper van DropBox) en dit was toen een geweldige stap voorwaarts.

I love it when a plan comes together !

belangrijke bestanden mail ik gewooon altijd naar mezelf.
die komt dan op mijn gsm, op mijn laptop thuis en mijn desktop op het werk aan.
ook zit er nog 30dagen bij dat het op de mailserver blijft staan.
als ik het dan nog als copy naar mijn werk mail adres stuur, staat het nog op de server als backup van het werk ook nog.
nog snel eens een CC naar een gmail adres en je bent helemaal safe.

usb sticks zijn goeie transportmiddelen zoals een diskette van vroeger, maar allesbehalve betrouwbaar.
onveilig verwijderen kan resulteren dat je bestand gewoon weg is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik gebruik ze regelmatig, nog nooit een kapotte gehad (nou ja, soms beschadigde behuizing, maar die werkten nog wel normaal)
Je moet ze gewoon voorzichtig behandelen.

Eentje met SD card is dan ook wel zo handig. Bij defect gewoon kaartje in een andere reader steken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ik gebruik ze regelmatig, nog nooit een kapotte gehad (nou ja, soms beschadigde behuizing, maar die werkten nog wel normaal)

Zelfs een incidenteel 40 graden wasje overleven ze hier.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik heb er nu een 10-12 in gebruik en in mijn leven nu toch al een stuk of 8 defecte gehad.
wat ik nog vanbuiten weet:
1) wordt soms herkend in pc en soms niet. als die niet herkent wordt, brand de groene led oook niet. de stick demonteren (plastic schuif uit elkaar), eens goed op de print drukken tussen 2 vingers en dan inpluggen. 99% dat die dan weer werkt. geen defecte solderingen gevonden en uiteindelijk afgevoerd (1GB stick)
2) een 8GB stick van het werk, heeft jaren goed gewerkt en ineens raken bestanden corrupt. bij een schijfcontrole bleek die een hoop bad clusters te hebben. nog poging gedaan om de eerste blok goeie bits in 1 partitie te steken (3,2GB ofzo) maar ook na een tijd onleesbaar geworden
3) een 3de stick, werkt 60% van de tijd goed en 40% van de tijd zegt windows dat die niet geformateerd is. wordt dan nergens herkend. herformateren en doet het weer ff. ook afgevoerd. denk dat die ook 512MB was
4) een 16GB stick, blijft regelmatig hangen als je er grote bestanden (films) opzet. en dat zijn bestanden tussen 800Mb en 2GB. niet dat het +4GB bestanden zijn ofzo want het fat32 probleem met die files ken ik. wordt ook extreem traag als je er lang naar kopieert. wordt nog sporadisch gebruikt voor kleine bestandjes.
5) van de ene dag op de andere wordt die totaal niet herkend, inpluggen in windows en pc ziet zelf niet dat er stroom getrokken wordt. totaal dood.
...

van die bovenstaande waren 80% van een merk en 20% van internet gekocht.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gebruik Google Drive als opslag.
En als je dat niet als primaire opslag wilt gebruiken, dan is het toch nog handig als back-up die van overal op de wereld bereikbaar is.

Ook makkelijk voor je foto's als je een Android-telefoon hebt.

Vervangen DOOR.
Arco

Special Member

...dan is het toch nog handig als back-up die van overal op de wereld bereikbaar is.

Alleen weet je niet door wie allemmaal... :)
Beter dan een NAS nemen of zoiets, dat heb je onder eigen controle...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat kost alleen meer geld en meer tijd voor beheer. En dat is iets wat de meeste mensen niet hebben. Zeker studenten die aan een scriptie werken, niet.

Vervangen DOOR.
bprosman

Golden Member

Alleen weet je niet door wie allemmaal... :)

Cloud services zoals Crashplan heb je je eigen encryptie key.
Als je je password vergeet kunnen zij ook niets meer voor je doen.

Beter dan een NAS nemen of zoiets, dat heb je onder eigen controle...

En een goede brandblusser dan :+

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 17 februari 2019 16:49:48 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

En een goede brandblusser dan :+

??

Opslag in de cloud is meer iets voor vakantiekiekjes en zo, niet voor belangrijke data.
Alles wat via het internet toegankelijk is wordt nu eenmaal vroeg of laat gehacked. (hoe vaak hebben persoonsgegevens al niet op straat gelegen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Een lokale NAS, heeft nu eenmaal het risico verloren te gaan bij brand, inbraak, waterschade.

Alles wat via het internet toegankelijk is wordt nu eenmaal vroeg of laat gehacked. (hoe vaak hebben persoonsgegevens al niet op straat gelegen?)

Dat is wel appels met peren vergelijken, persoonsgegevens worden over het algemeen uit slecht beveiligde websites getrokken.
En over de celebreties die "mama" als wachtwoord kiezen om hun (naakt)foto's te beveiligen heb ik het maar even niet, dan verdien je gewoon niet beter.
Bij cloud solutions als Google, Azure, OneDrive, etc kun je afspraken maken waar je data staat (EU land) en verder kun je het versleutelen met je eigen (SHA) key. Dus als word er een bestand uit je cloud getrokken is het nog encrypted. Zelfs de belastingdienst begint langzaam overstag te gaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Arco:
Zonder deze discussie in algemene zin door te trekken naar cloud-opslag, denk ik dat cloud-opslag in de context van dataverlies ten gevolge van defecte of anderszins verloren gegane usb-sticks, waar het hierover gaat, voor een eenvoudige computergebruiker een erg makkelijke manier is om data veilig te stellen.

"Makkelijk in gebruik" betekent vaak ook: "makkelijk gebruikt", wat wil zeggen dat men ook eerder is geneigd om er gebruik van te maken.

@bprosman:
Precies. Een thuisgeplaatste NAS is geen backup. Als je in het buitenland zit, of om de hoek in de kroeg ;-) en je huis fikt af, dan is je NAS ook exit.

[Bericht gewijzigd door Boudie op zondag 17 februari 2019 17:32:43 (15%)

Vervangen DOOR.
Arco

Special Member

Een NAS gebruik je (meestal) ook niet als backup, maar als dataopslag. Als je die van buiten toegankelijk maakt, kun je overal bij je data.
Voor zekere backup kun je een RAID met verwisselbare drives nemen; kun je een disk op een veilige plaats opslaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco:
Denk je echt dat een NAS een werkbare oplossing is voor studenten die on-the-fly hun bestanden moeten kunnen gebruiken en backup'en?

Volgens mij is Google Drive voor de eenvoudige gebruiker echt wel handiger.
En daarom ook veel gebruikt in het onderwijs.

Maar je hebt gelijk dat je normaal een ander schema moet volgen. Ik heb zelf een server met (onder andere) ftp-toegang, maar behalve een lokale backup heb ik ook altijd een extra backup bij me als ik meerdere maanden in het buitenland ben.

Ik ben Google Drive gaan gebruiken in een periode dat het zeer de vraag was of ik die periode zou overleven.
Ik kon daardoor makkelijker belangrijke bestanden delen met m'n vrouw.
Ik wilde haar plezier over m'n dood niet laten verpesten door haar het beheer over Linux servers na te laten. ;-)

Ik ben er ook zeker van overtuigd dat deze werkwijze voor veel normale huis-tuin-en-keuken gebruikers de juiste is.
Als je het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt, dan is dat voor de nabestaanden al moeilijk genoeg.

Vervangen DOOR.

In mijn geval toen ik iFolder introduceerde op de PABO was de meeste pijn van stickjes wel verleden tijd. Vele studenten maakten daar gretig gebruik van. Novell Nederland (toen was het er nog) is toen wel eens langs geweest voor een interview met de betrokkenen en studenten.

Het nadeel van alle online opslag in de wolk is dat natuurlijk jouw data op een andermans computer staat.

I love it when a plan comes together !

ik heb mijn eigen server nu zowat al 15jaar draaien, en dat is toch een gemak op zichzelf. die staat in backup op mijn externe HD thuis, mijn externe bij de laptop, en mijn hard drive op het werk.

alle controle bij mezelf, wereldwijd toegang tot mijn gegeven, geen 3rd partij waar ik afhankelijk van ben (zoals velen met photobucket of varianten die ineens betalend worden)
dat ene ding (raspberry nu) zorgt er ook voor dat ik FTP toegang heb, een eigen uploader systeem (verborgen), netwerkdrives bij mij thuis, toegang van mijn tv aan mijn videobestanden....
en bijkoment heb ik er veel mee geleerd dat ik bij mijn job ook kan gebruiken. dus de ellende van het beheren is eerder een voordeel.

tegenwoordig heb je 100den methodes om je data veilig te stellen. dit was anders toen ik op school zat.
1,44MB diskettjes die nogal graag gewist werden op de trein, grote files zippen en over meerdere diskettes zetten (er moet er dan ook altijd eentje stukgaan waardoor je de volledig zip file kwijt bent)...
mijn pc had toen een 400MB hard drive, ik moest mijn eindwerk deels typen (10-15paginas), dan afdrukken want had geen disk space meer voor dat immens word document (inclusief foto en schemas), dan de volgende paginas typen en printen...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Op 17 februari 2019 20:35:05 schreef fcapri:
mijn pc had toen een 400MB hard drive

Wou, wat groot!!
Ik begon ooit met 40MB, was een rib uit mn lijf... (iets van een half maandsalaris!)

Arco

Special Member

Wij gebruikten deze 1GB (5.25" en dubbele hoogte) van Fujitsu veel. Werden gruwelijk heet (je kon ze niet aanraken), maar uiterst betrouwbaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

/offtopic
Mijn eerste HD was 5MB, een orginele Seagate ST506. Zonder step ramping. Een seek van het laagste naar de hoogste track duurde gewoon een halve seconde of zo.

Maar ik ben benieuwd of de TS nog iets kan redden van zijn data.

Thevel

Golden Member

Wat een joekel! :)
Uiteraard worden de schijven steeds groter en betaalbaarder, ik hou dat allemaal niet meer zo bij maar toevallig zad ik vandaag dat schijven >10TB heel betaalbaar zijn geworden. WOW!

bprosman

Golden Member

//Offtopic
Mijn eerste HD was 5MB, een orginele Seagate ST506.
Ligt hier ook nog 1 op zolder

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Daar kan je nog data recovery op doen door een kompas over de platter te bewegen ;-)

This signature is intentionally left blank.