Coax kabel, Belden i.p.v. Hirschmann mogelijk ?

Op 18 februari 2019 09:02:15 schreef Fantomaz:
[...]

Neemt niet weg dat je niet zelf kabels moet hoeven te vervangen totaan de verdelerkast.
Elke leverancier van Nutsvoorzieningen heeft een overgangspunt.

Gas-, water- of KWh-meter.
ISRA of AOP.
Totaan dat punt is de leverancier verantwoordelijk.

Bij riool ben je zelf de leverancier totaan de erfgrens. :-P maar dat is andere materie...

Het is zo dat je bij de eerste 3 flink gesodemieter krijgt als je daaraan rommelt. Schade of gestrekt gaan, zeg ik altijd tegen mijn klanten.
Bij een kabelaar en in mindere mate bij de telefoonaanbieder, is er geen gevaarsetting. Daarom hobby'd men daar ook vaak aan.

Het is absurd dat een kabelaar jou de kabel naar de verdeelkast laat graven.
Als de klant een jonge gast is met grote aspiraties in zijn woning qua infra ombouwen, laat ik ze nog wel eens het voorwerk doen. Dat drukt de herstelkosten voor de klant. Maar totaan de verdelerkast. :-?
Dan zou ik -denk ik- voldoende kabel achterlaten voor de klant om onder de woning door te trekken, maar het ingraven totaan de kast zou ik zelf doen, of aan de reguliere aannemer uitbesteden.

Lees nu aub eens goed wat TS schrijft. grondaansluiting staat in dit geval op priveterrein. maar zelfs al staat ze op de scheidingslijn (zilas in de openingspost staat), maakt niet veel uit. Zit het aansluitpunt verder op de straat, dan zal Telenet dat stuk voor zijn rekening nemen. Maar om de kabel niet te moeten onderbreken op de scheidingslijn vraagt Telenet een voldoende lang stuk te voorzien waarmee zij verder kunnen. Zo onlogisch is dat toch niet? Spaart een laspunt uit op de scheidingslijn.

Op 18 februari 2019 12:51:21 schreef RAAF12:
[...]

Zoals eerder vermeld is de de PE6 type coax een buitenkabel en géén grondkabel. Daarvoor is de groene grondcoax voor ontwikkeld.

In het telenet document worden 3 type kabel genoemd
pe6,pe11,pe14 de groene coax 9 die nl veel gebruikt wordt en waarschijnlijk gewoon zal werken staat er niet bij.
ook al eerder hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/85533

dus schijnbaar gooien de belgen die zwarte gewoon in de grond.

Op 18 februari 2019 13:04:14 schreef kris van damme:
Lees nu aub eens goed wat TS schrijft. grondaansluiting staat in dit geval op priveterrein. maar zelfs al staat ze op de scheidingslijn (zilas in de openingspost staat), maakt niet veel uit. Zit het aansluitpunt verder op de straat, dan zal Telenet dat stuk voor zijn rekening nemen. Maar om de kabel niet te moeten onderbreken op de scheidingslijn vraagt Telenet een voldoende lang stuk te voorzien waarmee zij verder kunnen. Zo onlogisch is dat toch niet? Spaart een laspunt uit op de scheidingslijn.

Waarom laat de kabelaar de klant dan zelf een kabel uitzoeken en ingraven met een zekere overlengte?
Het is pure armoede! Als de klant de kabel 20cm onder maaiveld legt, schuin door de tuin... Dan is het toch vragen om problemen?
De kabelaar kent de staat van de kabel niet. Noch hoe hij ligt.
Klant verhuist en de nieuwe bewoner wil een schutting plaatsen...
Een Nederlandse klant kan een KLIC melding doen, zodat hij rekening kan houden met de infra van andere partijen. Dat lijkt niet niet aan de orde.

Ik moet er niet aan denken...
Ik heb altijd tekeningen bij de hand en in de gevallen dat een tekening niet alle maatvoering ingetekend heeft gekregen, is het een flinke kluif om alsnog uit te zoeken waar het fout gaat.
Wie is er dan verantwoordelijk wanneer een kabel is ingewaterd?
Want die moet worden vervangen. Niet alleen voor de klant zelf, maar ook voor de problemen die zo'n kabel voor anderen kan opleveren.
Aannemer moet zoeken voor ze werkzaamheden kunnen ontplooien.

Nee, dit is een pracht afspiegeling van België, lijkt het. :-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 18 februari 2019 20:13:54 schreef Fantomaz:
[...]

Waarom laat de kabelaar de klant dan zelf een kabel uitzoeken en ingraven met een zekere overlengte?

Wie is er dan verantwoordelijk wanneer een kabel is ingewaterd?
Want die moet worden vervangen. Niet alleen voor de klant zelf, maar ook voor de problemen die zo'n kabel voor anderen kan opleveren.
Aannemer moet zoeken voor ze werkzaamheden kunnen ontplooien.

Nee, dit is een pracht afspiegeling van België, lijkt het. :-(

ach, je moet geen problemen zoeken die er niet zijn, maar wel eens kijken naar de demografische verschillen en de toekomst.

België ligt niet onder de zeespiegel.. maar staat wel vol van de lintbebouwing, met dikwijls nog een lap grond ervoor. Om het betaalbaar te houden doen de kabelboeren het daar op die wijze. In de stad is het anders. (Tevens gaat telenet daar bovengronds)
Technisch bekeken : hoe lang gaat die kabel nog dienst door? Fiber is al een tijdje in de opgang.

Op 18 februari 2019 20:13:54 schreef Fantomaz:
[...]

Klant verhuist en de nieuwe bewoner wil een schutting plaatsen...
Een Nederlandse klant kan een KLIC melding doen, zodat hij rekening kan houden met de infra van andere partijen. Dat lijkt niet niet aan de orde.
:-(

een KLIC melding doen als je op eigen grond een schutting gaat zetten? ken er niet veel die dat doen. op gemeentegrond is dat niet abnormaal natuurlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer