Technics SU-V2 vervormt op 1 kanaal

Het geel omcirkelde wordt pittig warm/heet. Op deze plaats zit een transistor geschroefd. Geen idee of dit normaal is dat deze warm/heet
wordt.

heeft die amp wel ooit goed gewerkt? je hebt een stk-8040 en een stk-8050 erin zitten. die stk 8050 lijkt me ook erg van aliexpress te komen, er horen 2 stk 8040 in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 februari 2019 09:20:21 schreef testman:
heeft die amp wel ooit goed gewerkt? je hebt een stk-8040 en een stk-8050 erin zitten. die stk 8050 lijkt me ook erg van aliexpress te komen, er horen 2 stk 8040 in..

Ik heb deze op MP gekocht en nee helaas nooit goed gewerkt. Ik zag ook de verschillen in STK maar.... Als er 1 niet goed zou zijn in dit geval links zou het probleem naar rechts moeten verplaatsen als je de STK omruilt en dat heb ik dus gedaan. Het probleem blijft op links.

Of vergis ik mij?

Anoniem

Ja die plek zag ik ook.

Dan hoort er een belletje te rinkelen :-(

Geen idee wat er boven zit zeg maar. Vanmmiddag even kijken

En wat de schade aan de printsporen is... :-(

je hebt een stk-8040 en een stk-8050 erin zitten.

Goed gezien... Begint toch meer te lijken op een versterker met een geschiedenis te lijken...
... wordt meer dan we aanvankelijk dachten

Op 16 februari 2019 11:55:01 schreef anoniem015:
[...]Dan hoort er een belletje te rinkelen :-(

Ik snap je opmerking maar dat is dus het gebrek aan ervaring. Ik vind het super leuk om te proberen maar ik blijf een leek..

[...]En wat de schade aan de printsporen is... :-(

[...]Goeg gezien... Begint toch meer te lijken op een versterker met een geschiedenis te lijken...
... wordt meer dan we aanvankelijk dachten

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:31:08 (1%)

nu is de vraag, zat origineel de stk8050 op het linker kanaal, en was de stk8040 in het rechter kanaal nog origineel van solderingen?

zo ja, heb je veel kans dat de oude stk8040 die daar ooit zat met defect gaan wat componenten in de buurt heeft meegenomen. afhankelijk van hoe de stk overleed, neemt die soms weerstanden en elco's mee op de print.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

No prob. Bi?j het opdoen van ervaring hoort ook schade en schande... ;-)
Belangrijkste is dat je het leuk vind en nieuwsgierig bent naar het waarom ;-)

Op 16 februari 2019 12:27:25 schreef testman:
nu is de vraag, zat origineel de stk8050 op het linker kanaal, en was de stk8040 in het rechter kanaal nog origineel van solderingen?

zo ja, heb je veel kans dat de oude stk8040 die daar ooit zat met defect gaan wat componenten in de buurt heeft meegenomen. afhankelijk van hoe de stk overleed, neemt die soms weerstanden en elco's mee op de print.

Tja daar heb je een punt sowieso zitten er donkere plekken op de print en onderop die vreemde draadjes die zichtbaar verbrand zijn. Lijkt mij niet origineel. Wat mij ook opviel is dat het derde pootje van beide STK niet gesoldeerd waren. Bij het wisselen heb ik dit ook niet gedaan omdat ik dacht dit zal niet voor niets zijn.

Greets.

Anoniem

Wat mij ook opviel is dat het derde pootje van beide STK niet gesoldeerd waren. Bij het wisselen heb ik dit ook niet gedaan omdat ik dacht dit zal niet voor niets zijn.

Daar heb je dus het schema van de versterker voor nodig :-)
https://www.hifiengine.com/manual_library/technics/su-v2.shtml

maartenbakker

Golden Member

Een pootje niet solderen is geen gangbare manier van opbouw of modificatie, tenzij je ziet dat het af fabriek geïsoleerd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 februari 2019 12:39:54 schreef anoniem015:
[...]Daar heb je dus het schema van de versterker voor nodig :-)
https://www.hifiengine.com/manual_library/technics/su-v2.shtml

Thanks. Geprint en vanavond even kijken. Thanks.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:31:20 (2%)

vergeten

Golden Member

Op 16 februari 2019 12:34:51 schreef Big_f00t_72:
Wat mij ook opviel is dat het derde pootje van beide STK niet gesoldeerd waren. Bij het wisselen heb ik dit ook niet gedaan omdat ik dacht dit zal niet voor niets zijn. Greets.

Pootje 3 is de luidsprekeruitgang, dan zou hij nooit gespeeld kunnen hebben :).
Tenzij je van rechts naar links hebt geteld en dan kom je uit op pootje 14.

Beide zijn in het schema wel aangesloten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik denk dat een stk8450 niet veel zal verschillen met een 8040. Denk dat deze een hoger vermogen aan kan. Dus geen probleem om eens te testen denk ik. Juist volume niet te hoog zetten.

Heb ook zo een versterker (SUV2A) eens proberen te maken, dit ook met hulp op dit forum. Is zeer leuk en leerrijk. Zou het hele dagen willen doen.

Die linker STK plak is een nepper. Ik had er helaas laatst precies dezelfde te pakken.

Die bleek geen bias circuit te hebben. Resultaat was ook crossover vervorming, maar echt hoorbaar was het niet.

Voor die STK modules zitten bij mijn beste herinnering 4 glazen diodes. Meet die eens door. Een kapotte STK trekt er graag 1 of meerdere mee kapot.

Ok speaker relais doorverbonden met draadjes. Bij inschakelen een plop maar bij hogere volume weer het linker kanaal wat vervormt. Maar klopt mijn verhaal nu over die verschillende STK's. Omdat ik ze gewisseld heb blijft het probleem op links dan zijn de STK's goed? Ook al is die 8050 niet origineel.

Kun je op de foto aangeven wat ik moet doormeten en hoe? Heb een multimeter. Welke stand moet hij? Volt of diode test?

Groeten.

Ziet er ook niet goed uit denk ik? Geen idee of hier wat kapot is gegaan en weer gemaakt door een ander? Of dat het nu juist een teken is van iets wat erg heet is geweest.

maartenbakker

Golden Member

Die weerstand ziet er goed uit, maar die aangebakken lijm eronder kun je het best even (voorzichtig) preventief wegschrapen want die kan geleiden en corrosie veroorzaken. Je zou voor de zekerheid wel de weerstanden die de lijm raken, even kunnen doormeten. Ze zien er in dit geval nog wel gezond uit, maar de genoemde corrosie kan ze aantasten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Meest logische is dat je de spanningen meet op de STK van het linker kanaal op pen 1, 5, 8, 6, 11 en 10 tov GND.
Kloppen deze spanningen volgens het schema?
En je hebt ook de STK van het rechter kanaal om de metingen te vergelijken ;-)

Ik heb de STK gemeten:
8040 8050
Pin 1) 43,5 43,5
Pin 5)-43,8 43,8
Pin 6)-01.4 -01.4
Pin 8) 01.3 01.3
Pin 10)-01.3 -01.2
Pin 11) 01.1 01.1

De aangebakken lijm heb ik zoveel mogelijk verwijderd.

PS pootje 4 is niet gesoldeerd op tekening is dit 0 waarde.

Groet

Vandaag gemeten met speaker eraan. De STK 8040 doet raar op pin 16. hij gaat als een malle op de meter. -0,1 en dan weer -2,4 en -4,8 enz. De 8050 blijft met aangesloten speaker op de 1,9. Toch een condensator?

Groet,
Richard

Op 16 februari 2019 18:27:50 schreef Semtexx:
Die linker STK plak is een nepper. Ik had er helaas laatst precies dezelfde te pakken.

Die bleek geen bias circuit te hebben. Resultaat was ook crossover vervorming, maar echt hoorbaar was het niet.

Voor die STK modules zitten bij mijn beste herinnering 4 glazen diodes. Meet die eens door. Een kapotte STK trekt er graag 1 of meerdere mee kapot.

Hoi inderdaad zijn er 3 stuk. Weet jij welke soort ik moet hebben en waar kan ik die kopen?

daar heb je het schema voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 februari 2019 18:36:04 schreef testman:
daar heb je het schema voor..

Dat is juist het probleem. De diodes D309,D307,D305 staan niet in de parts list. Of ik kijk niet goed:-(

RAAF12

Golden Member

Ge diode's, ze staan in het schema aangegeven.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 19 februari 2019 19:28:38 (33%)