Inductie kookplaat

Beste mensen, ik kom de volgende storing tegen:
elektrische kookplaat is vervangen door inductie plaat en aangesloten op bestaande perilex aansluiting.
Nu werkt alleen de flexzone van de plaat, wat is hier de oorzaak, de aansluiting ( te weinig vermogen ) of de kookplaat is defect.( nieuw gekocht)
of moet er een 25A aansluiting gemaakt worden?

Wie heeft een goede tip?

Max23

controleer eerst je aansluitingen. Wij hadden ook een kerarmische kookplaat en die was op alle 3 de fases aangesloten. Toen we over gingen naar een inductieve kookplaat, bleek die aangesloten te moeten worden op 2 fases (2x230V). Bedrading aangepast in de stekker 2xN onder een pin* en L1 en L2 aangesloten. * voorzien van draadhuls.

Jacques van Montfort

hoeveel pitten heb je? 6 pitten inductie heeft 3x 230V nodig,( vermogen meer als 7500W ) en 4 pitten hebben 2x 230V nodig. goed meten hoe je perilex aangesloten zit, als er krachtstroom op staat ( 400v ) dan kun je het fornuis slopen ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een Samsung type NZ64K5747BK inductie kookplaat vermogen max 7,2Kw
aansluitspanning 230V ( 3 kookzones )
het flex gedeelte 3,3Kw werkt niet goed ( wordt niet warm genoeg )
in de meterkast is een kookgroep. ( foto komt nog )

rechtsonder lijkt mij een 3f+N groep zit daar de samsug kookplaat op ?

Als ik de handleiding lees kan deze alleen op 1 fase 32A, 2 fase combi nul, of 2 fase - 2 nul.
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201704/20170428173600786/… blad 7

Ik zou eerst maar eens gaan kijken en meten voor er nog wat stuk gaat.

meterkast > check bekabeling van de kookgroep
perilex wcd > check draadkleuren ism kookgroep
perilex stekker > check draadkleuren, aansluitingen
kookplaat > check aansluitingen en draakleuren

maak hiervan een schema, foutje is zo gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 19 februari 2019 16:25:32 (80%)

Hij kan aangesloten worden op 3f+N (3-fase kookgroep) volgens tweede plaatje op blz 7. Één van de drie fasen blijft dan uiteraard ongebruikt.

Bij mij staan die plaatjes op blz. 8. En daarbij zie ik geen 3-fasen aansluiting.
Ik zie achtereenvolgens: 1-fase met 1 nul, 2-fasen met 1 nul en 2 fasen met 2 nullen.

het lijkt erop dat je 3fasen hebt, de perilex zo te zien ook. ook al heeft het fornuis een kookgroep nodig, je kunt het ook met een krachtgroep af, kwestie van de 2 nullen parallel zetten. omdat je 2 fasen gaat gebruiken is de nulstroom gelijk aan max 16A. als je uit 1 fase voedt moeten er wel 2 nullen zijn, stroom gaat richting 30A dan..

overigens zijn die alamatjes linksboven slechte dingen. ik zou ze eens testen met de oranje knop, blijven ze tikken en niet uitvallen dan vervangen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 februari 2019 17:09:37 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 februari 2019 17:04:30 schreef KlaasZ:
Bij mij staan die plaatjes op blz. 8. En daarbij zie ik geen 3-fasen aansluiting.
Ik zie achtereenvolgens: 1-fase met 1 nul, 2-fasen met 1 nul en 2 fasen met 2 nullen.

1 fase sluit je niet aan op 2e plaatje, je sluit dus L1,L2,N aan. Dit moet de TS goed controleren op de plaat en perilex aansluitingen.

@KlaasZ,
Bij het tweede plaatje staat bij het getal 02 toch echt 380-415 V~

Ja, dat is de spanning tussen de twee fasen. De derde fase is nergens te bekennen.

Nee, natuurlijk niet. Die heb je ook niet nodig.
Mijn woning is ook aangesloten op een 3-fasenet. Ik gebruik maar één van de 3 aangeboden fasen. Deze oven heeft twee van de 3 aangeboden fasen nodig.

O2 is "de spanning die je meet tussen L1 en L2".

Dus het is zoals verwacht een kookplaat waar de boel op 230V draait, en je kan hem op een 400V 3fase net aansluiten door de boel tussen de fases en de nul aan te sluiten. Met "dit hier aansluiten" gemengd met "ter controle: je meet deze spanning" door mekaar in 1 tabel maken ze het HEEL overzichtelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ohmpi: Ah, ik zie nu waar de verwarring zit. Heb de tweede zin van je eerste bericht te slordig gelezen.