Fuzz face -9v voeding

Hoi,

Ik wil een fuzz face gitaar effect bouwen op basis van pnp transistors. Het schema dat ik wil gebruiken heeft een -9V voeding nodig, en GND op 0V. De voeding die ik voor al mijn pedalen gebruik geeft gewoon +9V.

Ik zou bijv. een LT1054CP voltage converter willen gebruiken om de 9V te verkrijgen, maar ik snap niets van de benodigde formule om daadwerkelijk +9V om te zetten in -9V...

Iemand die mij daarbij kan helpen?

Schema van de fuzz-face is deze:
https://www.electrosmash.com/images/tech/fuzz-face/fuzz-face-original-…

Je kan toch in plaats van de -9V een voeding +9V nemen en dan de transistors vervangen door NPN?
Waarom moeten het per se PNP's zijn? En ik snap al helemaal niet waarom je nog met germanium wil werken.

Tsja, de germaniumtransistors schijnen een beter, warmer geluid te geven dan silicium.

Zou ik in dit schema de pnp's gewoon één op één kunnen vervangen voor vergelijkbare npn's?

Volgens mij kan je er gewoon NPN's in zetten. Maar dus wel de voeding omkeren, dus van -9V maak je +9V.
En dat warmere geluid, zou kunnen maar ik zie dat niet zo.

Houdt het simpel en neem een extra adaptertje mee. De stroomopname is meestal zo gering, dat vrijwel elke adapter voldoet. Neem wel een gestabiliseerde of een schakelende adapter. De gewone 9 volt exemplaren leveren de spanning bij nominale belasting. Zonder of met een kleine belasting kan de spanning tot meer dan het dubbele oplopen.
Bij een willekeurige adapter is de gemerkte draad meestal de + aansluiting. Als je de adapter vast met het effectkastje verbindt, kan hij ook niet gebruikt worden voor de effecten die wel de min aan het chassis hebben.
Overigens, als de schakeling elco's aan de in en uitgang heeft, dan maakt het niet uit of je de plus of min als GND beschouwt.

Op 19 februari 2019 15:02:48 schreef Ams76:
Tsja, de germaniumtransistors schijnen een beter, warmer geluid te geven dan silicium.

Zou ik in dit schema de pnp's gewoon één op één kunnen vervangen voor vergelijkbare npn's?

Dan vervang je ze toch door een AC127. Niet vergeten om ook de elco's om te draaien.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb ook mijn vragen bij het originele concept. Germanium transistoren zullen vooral ruis bijbrengen aan de klank - tenzij het dat is wat er bedoeld wordt met het eerder vage begrip "warmte", natuurlijk.

Maar als het echt moet, dan hoeft men toch alleen de aansluitingen van de voeding om te keren, lijkt me? AC-gewijs - ttz, voor het signaal - staan massa en voeding toch sowieso parallel?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De germanium versie zou een 'warm and creamy' sound geven (wat dat ook moge zijn... ;) )
NPN schema is er ook:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De massa wordt ook aangesloten op de massa van de in- en outputkabels van de gitaar en versterker, daarom kan ik in deze opzet niet zomaar +9v op de massa zetten...

Ik zou toch het liefst bij de huidige PNP transistors blijven, om het geluid van de originele fuzz face zo goed mogelijk te benaderen. Een power converter zoals ik eerst voorstelde is blijkbaar toch niet handig?

Ah, dat NPN schema kende ik nog niet...
Misschien is dat een goede optie, dan hoef ik iig geen rare dingen met de voeding uit te halen.

In dat NPN schema zitten dus silicium transistors. Aangegeven is BC108, maar met een BC547 zal het ook wel werken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Werken" zal het wel, @KlaasZ, maar het kan toch nooit diezelfde "warm and creamy sound" geven, dat snap je toch wel. Zien doe je dat natuurlijk niet - zoals je aangaf - maar als je een beetje oren aan je kop hebt dan hoor je dat toch. Toch?!

Het idee om de AC128 te vervangen door AC127 lijkt me nog het simpelste - tenzij iemand ook daar verschil zou kunnen horen, natuurlijk.

Karel.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 19 februari 2019 17:46:10 (54%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op 19 februari 2019 16:36:38 schreef Ams76:
De massa wordt ook aangesloten op de massa van de in- en outputkabels van de gitaar en versterker, daarom kan ik in deze opzet niet zomaar +9v op de massa zetten...

Waarom niet? Of gebruik je de voeding voor meer dan alleen je fuzz? Als je de voeding alleen voor de fuzz gebruikt, ga je nergens merken dat deze omgekeerd is. De in- en uitgang zijn immers netjes met condensatoren gekoppeld dus vrij van gelijkspanning. Doordat de voeding alleen met de massa gekoppeld is, ontstaat er geen gesloten krin voor gelijkstroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Of gebruik je de voeding voor meer dan alleen je fuzz?

Ja dus:

De voeding die ik voor al mijn pedalen gebruik geeft gewoon +9V.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik had dat als dubbelzinnig opgevat (uitgelegd als een algemene uitspraak, niet dat de pedalen tegeljk gebruikt worden). Bij nader inzien is de andere uitleg het waarschijnlijkste dus dat de voeding tegelijk voor meerdere apparaten gebruikt wordt. Dan is het simpelste om een losse voeding gebruiken. Mag gewoon +9V geven, dat wordt -9V als je de + aan massa legt.

Zou het bezwaarlijk zijn omdat er wel 9V in de buurt is maar geen 230V, dan pas zou je aan schakelende converters of het ombouwen van de fuzz gaan denken, mijnsinziens.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 februari 2019 18:03:12 (56%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

9V blokje erin?? dat zie je wel vaker in die wereld.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Dit klinkt ook supervet en smerig & gemeen.
Gewoon een 741 opampje met daarachter 2 germaniumdioden voor 'soft clipping'.

De moeder van alle fuzz doosjes is de Tubescreamer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_Tube_Screamer

Een JRC4558 en een handjevol onderdelen,meer is het niet.

KGE

Golden Member

Gewoon de NPN versie bouwen, en experimenteren met allerlei NPN transistoren uit de junkbox voor het beste/slechtste :-) geluid..
Juist de vervorming moet het bijzonder maken.

Leuke suggesties!

Een 9v batterij zie ik niet zo zitten, als ze leger worden veranderd het geluid te veel.

Ik ga eerst eens een NPN versie bouwen. Mocht dat lukken kan ik altijd nog eens kijken of de PNP lukt ;)

De moeder van alle fuzz doosjes is de Tubescreamer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_Tube_Screamer

Dacht t niet: de Big Muff is de fuzz die alle andere Fuzzen overbodig maakt ;-) Een Fuzz klinkt echt anders dan een Tubescreamer. (ook smerig, maar anders smerig)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

@Hubie: leuk om het boek van Helmuth Lemme weer eens te zien. Zijn schakeling voor "harde" vervorming heb ik destijds lange tijd gebruikt.

Een Fuzz Face kun je ook bouwen met silicium NPN-transistoren. Jimi Hendrix gebruikte er zo een. En een BC108 heeft minstens net zoveel mojo als een germanium transistor... volgens de leverancier van deze Fuzz Face in elk geval:

This pedal is built around the toneful BC108 silicon transistor.

En wil je toch iets met germanium PNP, zoek dan eens op "Fuzz Face","PNP" en "charge pump". Met een handjevol onderdelen ben je klaar. En zonder moeilijke formules.

mel

Golden Member

Daarom zijn die Geraniumtorren zo duur.. komt door de "Mojo" :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 februari 2019 15:53:27 schreef Franzki
En wil je toch iets met germanium PNP, zoek dan eens op "Fuzz Face","PNP" en "charge pump". Met een handjevol onderdelen ben je klaar. En zonder moeilijke formules.

Grappig, volgens mij is de voltage converter IC die ik in eerste instantie voorstelde ook een soort charge pump...

Ik heb een kant-en-klaar schema incl. 7660S negative voltage converter gevonden, misschien is dat de moeite waard (wel duurder dan de LT1054CP...

maartenbakker

Golden Member

Uit het hoofd gezegd doet de LT1054 zijn werk beter dan de al veel oudere 7660, maar dat zou je in de datasheets moeten opzoeken.

Reden dat ik daar niet meteen enthousiast over was, is dat het combineren van schakelende spanningsbronnen en hoogimpedante audioschakelingen niet per definitie vlekkeloos gaat. Dan is een losse netadapter of een goede kwaliteit batterij (9V lithium bijvoorbeeld) misschien handiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik zou zeker niet zoveel moeite doen om de polariteit om te keren. (met kans dat er bijgeluiden bijkomen van de switcher)
Neem inderdaad een losse voeding, of gebruik NPN torren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com