Afgeknapte USB-stick repareren

Op 18 februari 2019 00:08:33 schreef Thevel:
[...]Wou, wat groot!!
Ik begon ooit met 40MB, was een rib uit mn lijf... (iets van een half maandsalaris!)

dat was toen ik 18-19jaar was en aan mijn eindwerk werkte. windows 98erop, office 97 erop en nog een fotobewerkingsprogramma om de schemas in te scannen en in word toe te voegen. en ik zat op de laatste megabytes vrije ruimte.
in die tijd was het al ferm om te kunnen scannen en printen

mijn pc ervoor had een 10MB hard drive (heb ik nog steeds liggen, met 2 flatcables op een eigen ISA kaart). deze had nog een 9pins matrix printer, en die pc ervoor had enkel 2x 360K 525" floppys (1990-1992 ergens denk ik)(geen printer, ook geen scanner, geen usb poorten. slechts 1 seriele poort voor de muis). geen HDD aansluiting en losse IC voetjes om het ram geheugen uit te breiden van 512 naar 640k.
alles ervoor waren spelcomputers en geen pc naam waardig.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 februari 2019 00:21:50 schreef Arco:
Wij gebruikten deze 1GB (5.25" en dubbele hoogte) van Fujitsu veel. Werden gruwelijk heet (je kon ze niet aanraken), maar uiterst betrouwbaar

Haha, geweldig weer om dit allemaal weer te beleven :-)

Één van onze eerste echte fileservers was een Compaq Proliant 3000 met vier SCSI hard disks van elk 4GB. Als je dat ding aanzette duurde het eerst ongeveer drie minuten voordat de BIOS en andere System Checks waren doorlopen.

Daarna begon de pret met het stuk voor stuk automatisch opstarten van de SCSI hard disks. Net een Boeing 747 die zijn vier straalmotoren stuk voor stuk op toeren laat komen. Geweldig geluid van die opstartende SCSI hard disks :-)

Btw, deze Compaq Proliant 3000 koste in 1997/1998 zo'n FL 40.000.- en toen gekocht bij Tulip Computers in Hengelo :-)

I love it when a plan comes together !
joopv

Golden Member

^^ draaide er Netware op? ( * joopv was master CNE )

Op 18 februari 2019 19:01:16 schreef ritmeester:
[...] en toen gekocht bij Tulip Computers in Hengelo :-)

In m'n herinnering zie ik nog steeds die gigantische reclamepaal staan langs de A2 bij Den Bosch met "Tulip Computers". Vergane glorie :(

Ik heb ooit een godsvermogen neergeteld voor een 2dehands IBM 5.25" full height scsi harddisk van 857MB, met een lineare voicecoil koppenmotor. Een 62RW100.

De drive unit hing in de rubbers, maar desondanks stond mijn hele pc kast te rammelen en te schudden, zeker als je weer eens een een chkdsk moest doen.

Destijds had ik alles op scsi lopen: tapestreamer, cdrom en cd writer, A4 scanner, een 300MB magneto-optische disk en natuurlijk de HD's.

USB keken de echte nerds in het begin op neer. Het had de bijnaam "useless serial bus".

Een MicroScience HH725 was mijn eerste harddisk.
20 MB, uit een ex-lease werkstation van Douwe Egberts. Die kwam even langzaam als een vliegtuigturbine op toeren.

Ik mis die gezellige piepjes van een MFM schijf nog steeds!
Achteraf gezien had ik t ding moeten bewaren, ze zijn nu veel geld waard.

Thevel

Golden Member

De eerste harde schijf is hier wel vaker langsgekomen maar het blijft een mooi filmpje...
IBM RAMAC (1956)
https://www.youtube.com/watch?v=zOD1umMX2s8

maartenbakker

Golden Member

Of Unusable Serial Bus. Opzich klopt dat ook wel met de snelheden die destijds gehaald werden en de soms brakke implementatie van hardware en drivers.

Mijn eerste HDD was een Miniscribe 8 bit proprietary IDE met zeer luide motoren, en de echte kenners weten dan ook meteen de fabrikant van de computer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 februari 2019 17:08:05 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OT:

Eerste HDD??

Onze eerste laptop had geen harde schijf maar twee stuks 3,5" 'floppy' drives. Eentje om het OS te laden en vervolgens bijv. WordPerfect 5 (het het versie 5?). En dan werken op een bestand in de andere drive.
Met dat heerlijke onderwaterscherm van WP ;-)

Wordperfect was beter! Ook de macro's!

Sine

Moderator

F7, document bewaren?, NEE.

Ofwel ... kan het weer ontopic?

Op 17 februari 2019 09:56:10 schreef ritmeester:
[...]

Als de stick überhaupt niet meer herkend wordt dan heb je wel een probleem.

Of je moet zoiets aanschaffen: http://www.flash-extractor.com/
Eerst een dump maken van de uitgesoldeerde NAND chip, en dan in het programma van deze firma de betreffende controller chip selecteren. En dan wordt de dump omgezet in leesbare data!
Ik heb er wel eens over gedacht een licentie aan te schaffen, maar er toch vanaf gezien vanwege de hoge kosten.
Of je moet zo'n akkefietje wekelijks hebben, dan kan het wel uit ;-) .