Aggregaat met krachtstroom als output

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een aggregaat voor thuisgebruik op benzine of diesel waar krachtstroom (driefasenspanning) uitkomt om mijn brouwketel tbc van een microbrouwerij van stroom te voorzien -> 400 V 3~ / 50 Hz / 9,4 kW / IP 43.
Het betreft een brouwketel van 200 liter die ik tijdelijk in mn garage wil gebruiken zodat er genoeg geld is verdiend om de huur van een grotere locatie te bekostigen.

Bestaat zo iets?

Bij voorbaat dank.

Mvg, Thijs van Tol

[Bericht gewijzigd door ThijsvanTol op woensdag 20 februari 2019 19:09:01 (26%)

Natuurlijk. Nieuw of gebruikt, MP staat er vol mee.
Vermogens van 2000 VA, tot honderden KVA.
Zoiets?
https://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/machines-en-bouw-aggre…

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 20 februari 2019 17:46:09 (55%)

Als voorbeeld een iets kleinere :
https://www.troostwijkauctions.com/uk/generator/03-28334-0-5446602/

Nét genoeg voor thuis... ;-) Maar ze hebben genoeg anderen.

Ik zal eens kijken.

[Bericht gewijzigd door ThijsvanTol op woensdag 20 februari 2019 18:15:40 (84%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus je hebt een brouwketel, of iets in die aard, die verwarmd wordt met een kleine 10 kW aan electriciteit. En die electriciteit wil je gaan opwekken met een brandstofmotor. Beetje ongelukkig, lijkt me dat: het zou aardig wat efficiënter zijn om met die brandstof (benzine of diesel of wat dan ook) rechstreeks de ketel warm te stoken.

Maar goed, je hebt die ketel nu eenmaal, en als je hem niet al te vaak stookt is rendement misschien minder belangrijk dan de gunstige aankoop. Als je wel de hele tijd stookt dan vrees ik dat je gewoon een miskoop hebt gedaan.

Een aggregaat van 10 kW gaat een beetje tussen twee stoelen zitten, vrees ik: amateurdingen zijn flink kleiner (vaak 1 à 2 kW), professionele zijn dan weer groter, door de band. En dan moet het nog driefazig zijn ook. Beetje zeldzaam, vrees ik. Een vluchtige blik op het www gaf mij de indruk dat ex-militair materiaal wel hoop zou kunnen bieden.

Heb je al eens gepraat met andere brouwers (of pottenbakkers of nijlpaardkwekers of wat dan ook)?

Een nevenaspect lijkt me ook dat een dergelijke generator een ongelukkige investering zou kunnen zijn: de brandstof gaat alleen meer duurder worden, de komende jaren, en de wetgeving gaat ze minder en minder toelaten. Dus wie weet zie je je over enkele jaren reeds verplicht die zeldzame dure generator alweer aan de kant te zetten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als het voor Nederland is zou ik gewoon de meterkast ombouwen naar 3-fasen en je aansluiting om laten zetten naar 3-fasen, dit kost je eenmalig ergens tussen de 200 en 300 euro.
Véél goedkoper dan een aggregaat van dit vermogen.

Op 20 februari 2019 18:44:36 schreef Jorn:
Als het voor Nederland is zou ik gewoon de meterkast ombouwen naar 3-fasen en je aansluiting om laten zetten naar 3-fasen, dit kost je eenmalig ergens tussen de 200 en 300 euro.
Véél goedkoper dan een aggregaat van dit vermogen.

hier ben ik het helemaal mee eens

Op 20 februari 2019 18:44:36 schreef Jorn:
Als het voor Nederland is zou ik gewoon de meterkast ombouwen naar 3-fasen en je aansluiting om laten zetten naar 3-fasen, dit kost je eenmalig ergens tussen de 200 en 300 euro.
Véél goedkoper dan een aggregaat van dit vermogen.

Zoals wij het hebben begrepen van onze elektricien en Liander kost het ombouwen inderdaad maar een paar honderd euro.
Echter, het vastrecht gaat ook met 1400 euro per jaar omhoog.
En daar zit het euvel.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het zou natuurlijk kunnen dat T/S een goede reden heeft om aan een aggregaat te denken... Die zouden we dan wel graag vernemen, natuurlijk, al was het uit pure onbeleefde nieuwsgierigheid. Maar ik vind het onbeleefd dat de vraag zondermeer wordt weggewuifd. (met slechts de reserve "als het in Nederland is"). Ik kan me goed voorstellen dat er locaties zijn in NL waar het aanleggen van een 10kW 3-fase aansluiting heel erg veel geld kost; waarom zou men dan niet uitkijken naar een alternatief? En het is nog een zinnig alternatief ook, veel zinniger dan bv. PV-panelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 20 februari 2019 19:02:17 schreef big_fat_mama:
Het zou natuurlijk kunnen dat T/S een goede reden heeft om aan een aggregaat te denken... Die zouden we dan wel graag vernemen, natuurlijk, al was het uit pure onbeleefde nieuwsgierigheid. Maar ik vind het onbeleefd dat de vraag zondermeer wordt weggewuifd. (met slechts de reserve "als het in Nederland is"). Ik kan me goed voorstellen dat er locaties zijn in NL waar het aanleggen van een 10kW 3-fase aansluiting heel erg veel geld kost; waarom zou men dan niet uitkijken naar een alternatief? En het is nog een zinnig alternatief ook, veel zinniger dan bv. PV-panelen.

Wellicht is het verstandig als ik wat dieper de achterliggende vraag kenbaar maak.
Ik heb deze brouwketel aangeschaft om een micro brouwerij mee te beginnen.
Ik start met de brouwerij in mijn schuur. Zodra we genoeg geld hebben verdiend gaan we naar een grotere locatie. Tot die tijd wil ik graag brouwen. Dit zal in het begin minder zijn dan later, afhankelijk van de verkoop.

Vandaag is een elektricien geweest om te kijken of krachtstroom aanwezig is of niet.
Die kosten zijn verwaarloosbaar. Maar het vastrecht gaat met 1400 euro per jaar omhoog. En dat vind ik nogal wat. Vandaar mijn vraag om een aggregaat.

Ik zoek dus een tijdelijke goedkope oplossing. Dat ik in dat geval dure brandstof verbruik neem ik voor lief.

Op 20 februari 2019 19:06:00 schreef ThijsvanTol:
[...]
Ik zoek dus een tijdelijke goedkope oplossing. Dat ik in dat geval dure brandstof verbruik neem ik voor lief.

Reken op zo'n 1500 tot 2000,- voor een geschikte aggregaat, misschien dat het je met veel geluk voor 1000,- lukt iets te vinden.

Het vastrecht gaat niet omhoog, 1x 35 of 3x 25a is gelijk in vastrecht per maand.
Pas als je naar 3x 35a gaat kom je aan het betalen.

Op 20 februari 2019 19:10:19 schreef Jorn:
[...]

Reken op zo'n 1500 tot 2000,- voor een geschikte aggregaat, misschien dat het je met veel geluk voor 1000,- lukt iets te vinden.

Het vastrecht gaat niet omhoog, 1x 35 of 3x 25a is gelijk in vastrecht per maand.
Pas als je naar 3x 35a gaat kom je aan het betalen.

Onze elektricien én Liander geven aan dat het vastrecht wel omhoog gaat, omdat er meer dan 3x25a benodigd is. In verband met ander elektriciteitsgebruik in huis.
Maar jij geeft aan dat ik niet meer dan 3 x 25a nodig heb? Dat zou heel fijn zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als ik nog een beetje kan rekenen haal je, bij 230V~, uit driemaal 25 amp een vermogen van 3 x 25 x 230 oftewel zo'n 17 kW. Kun je zelfs nog bitterballen frituren terwijl de brouwketel voluit gaat (en dat zal dus niet zo vaak zijn, blijkbaar, zoals ik al meende te begrijpen). Als je veel andere grootverbruikers hebt dan zul je er misschien moeten op letten om ze niet allemaal tegelijk te gebruiken als de brouwketel actief is. Maar was de standaardhuisaansluiting in NL niet 1 x 40 amp, tegenwoordig? Dat is 9,2 kW, amper meer dan de helft van die 17 kW, dus het zou best moeten meevallen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 20 februari 2019 19:27:35 (36%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

als het om een tijdelijke lokatie is die garage , gewoon een aggregaat nemen
liefst diesel en met rooie diesel , als je ergens anders verder gaat kun je de aggregaat gewoon weer verkopen.
als het huis omzetten naar 3 fase een hoop kost , en vervolgens met een jaar op een andere lokatie verdergaat , moet je of terug naar 1 fase of de hogere kosten voor lief nemen terwijl je de 3 fasen misschien nooit meer gebruikt .

Vergeet de brandstof niet mee te rekenen.

Kun je die ketel niet aansluiten met 3x 230v, en dus 3 kleine benzine aggregaatjes nemen?

Als de boel op temperatuur is kunnen er misschien zelfs een of twee uit.

High met Henk

Special Member

Ik kom ook op 17 kw..

Het is krap aan als je aan het brouwen bent met een wasmachine en droger aan.

Maar je hebt 7 kw over...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een standaard aansluiting in NL is 1 fase ca 35 Ampere OF
3 fase 25 Ampere. Daar is 1 tarief voor! dacht iets van 200 euro per jaar.
3 fase kun je kontinu 17 kW uit jalen (kortstondig wel wat meer)
Als je daar mee uitkomt dan is dat te overwegen.
Kost je wel de eenmalige ombouw door je netbeheerder, en misschien moet je verdeelkast aangepast worden.
Een iets zwaardere aansluitin 3x35 kost iets van 700 euris per jaar extra.
Daar kun je 24 kW uit halen.

Exacte kosten kun je vinden op de website van je netbeheerder!
Dus als het effe kan 3x25A, dat is het voordeligste. Of je daar mee uitkomt zul je zelf moeten bepalen, Als je. oor je brouwerij 10 kW nodig hebt en er een beetje normaal woonhuis bij hebt dan likt dat met die 3x25A makkelijkAls je toch zwaarder nodig hebt, dan doe je dat toch, als je brouwerij weg gaat laat je de aansluiting terugbrengen naar 3x25 A.
Ik denk dat dit een betere oplossing is. Een aggregaat kost ook geld on aanschaf, brandstof, onderhoud. Denk ook aan lawaai, stank en bedrijfzekerheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat vastrecht is peanuts op de totale kosten.

Als je echt daadwerkelijk 10kW continue gebruikt dan heb je een aggregaat van minimaal 15kVA nodig. En als het ook nog eentje moet zijn die continue kan draaien dan mag je blij zijn als je er voor 5k eentje hebt.
Voor 1000-2000 eur heb je OF enorm geluk, of een consumentending/chinading wat niet langdurig kan draaien. Veel goedkope benzinegeneratoren hebben bv
- Of wel een CEE connector, maar gewoon 1 of 2x 230V uit (geen 380)
- Moet je om de 40-50 uur voorzien van nieuwe olie enz (niet voor continuegebruik)
- Maken een t*kkeherrie

Daar komt je brandstof en onderhoud bij.
Brandstof mag je denk ik 2,5 liter per uur rekenen bij 10kW. Dat is dus zo'n 0,33 per kWh. Faktor 1,5 duurder dan vanaf het net.

Bij 10kW continue is dat dus zo'n 850 euro duurder per maand dan het net gebruiken.

Naast de 5k van de aggregaat mag je ook nog 5k rekenen voor geluidsisolatie en dieselopslag. Kosten van tanken en onderhoud nog niet meegerekend.

Dus 1400/jaar vastrecht is peanuts....

Allen, hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik ga voor de 3x 25 ampere oplossing. Meerdere personen geven aan dat dit makkelijk te doen is als er geen andere zware apparaten aan staan zoals een wasmachine, droger of waterkoker.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 februari 2019 21:15:25 schreef ThijsvanTol:
Allen, hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik ga voor de 3x 25 ampere oplossing. Meerdere personen geven aan dat dit makkelijk te doen is als er geen andere zware apparaten aan staan zoals een wasmachine, droger of waterkoker.

Zelf dat zal wel meevallen. Wel oppassen dat je niet 2 van die zware verbruikers TEGELIJK op dezelfde fase hebt.
Een goede verdeling over de 3 fasen is daarbij van belang.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die brouwketel stookt toch niet continu ? Als de boel op temperatuur is gaat het uit/aan of fase aansnijding? Kooktijd is ook niet heel erg lang toch.

Mocht het niet altijd gaan dan kun je er altijd nog een regelaar tussen de bouwen op het vermogen te reduceren.

Als het 3 domme weerstandselementen zijn kun je die ook nog in ster plaatsen. Vermogen wordt dan wel lager, maar dan kun je m vast wel op temperatuur houden

Desnoods een schakelaar erop, driehoek voor 'full power' en ster om m op temperatuur te houden

Hensz

Golden Member

Op 20 februari 2019 22:17:45 schreef Peter112:
Die brouwketel stookt toch niet continu ? Als de boel op temperatuur is gaat het uit/aan of fase aansnijding? Kooktijd is ook niet heel erg lang toch.

Zoiets dacht ik ook al. Eenmaal op temperatuur hoef je ook al minder hard te stoken. Vullen kan mss wel met warm water uit de kraan, scheelt weer stroomverbruik en verkort de tijd dat de ketel vollast draait.

Don't Panic!

Op 20 februari 2019 23:17:15 schreef Hensz:
[...]
Zoiets dacht ik ook al. Eenmaal op temperatuur hoef je ook al minder hard te stoken. Vullen kan mss wel met warm water uit de kraan, scheelt weer stroomverbruik en verkort de tijd dat de ketel vollast draait.

Het klopt inderdaad dat ik start met warm water (54 graden) uit de kraan.
Het water zal door de ketel respectievelijk verwarmd worden naar 63, 72 en 78 graden waarbij elke temperatuur een eigen rustperiode (bijv. 15 min, 45 min., 30 min., 5 min.) kent. Laten we zeggen dat elke graad warmer ongeveer een minuut duurt. Daarna zal deze verwarmen tot kooktemperatuur en het koken zal ongeveer 75 a 90 minuten in beslag nemen. Het aantal brouwdagen komt ongeveer uit op 2 per maand (voorlopig).

Ik vermoed dat de goedkoopste optie de 3 x 25a oplossing is. De makken die daarmee gepaard gaan kunnen we voor lief nemen.