Nilfisk GS90 : vonken in motor

Sinds kort doet onze stofzuiger het niet meer zo goed.

Deze maakt een raar lawaai. Ook de motor heeft geen constant toerental meer en zo laat de zuigkracht het ook afweten.

Na het open maken stelde ik het volgende vast:
- de 2 koolborstels leken wat agnfgebrokkeld op het uiteinde
Deze schuurde ik weer recht.
- de koperen plaatjes waarop de borrels lopen zien zwart.
Deze schuurde ik zeer voorzichtig op met P1500 schuurpapier

Na schoonspuiten met pestlucht liet ik deze opnieuw draaien. Het rare geluid kwam van de enorme vonk vorming. Dit lijkt echt niet normaal. Ook het toerental schommelt.
Na 5 seconden zag alles opnieuw zwart...

Wat valt hieraan te doen? Is deze nog te redden?

Alvast dank

anker is kapot, dat zal enkele reis vuilbak worden, losse motoronderdelen heeft nilfisk niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe gaat zo iets stuk?
Gaat dit over een defecte willeling? Interne kortsluiting door te hoge temperatuur?
Ouderdom? Trillingen?

fijnsluiting in een wikkeling, vaak veroorzaakt door trillen of de centrifugaalkrachten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is een grote dealer voor Nilfisk

https://www.fiyo.nl/stofzuiger/-nilfisk/gs+90?device_brand=577&dev…

Ik heb stage gelopen bij Nilfisk, eerst in Den Haag en later in Diemen.
Wat ook soms voor kwam was dat het lager aan de zijde van de collector was uitgelopen vooral wanneer er bouwstof mee was opgezogen. (steenpoeder)
Toen werden ankers gewoon gereviseerd, maar dat was in de jaren 60.
Het adres was Verrijn Stuartweg 22 Diemen. Geen idee of daar nog iets zit.

Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Schuurpapier en ankers zijn vijanden van elkaar want u heeft de geharde laag van de koperen lamellen afgeschuurd. Het probleem wat u in eerste instantie met de stofzuiger had lijkt op niet gangbare of versleten koolborstels die niet of nauwelijks voldoende raakvlak op het anker hadden. Ik weet uit mijn opleiding nog dat als koper zeg maar verbogen word het de structuur van het koper veranderde en enkel na verhitting in de juiste structuur terug keerde maar het fijne ervan weet ik niet meer. Wij deden dat toen met een gasbrander maar of dat bij lamellen van een motor een optie is durf ik te betwijfelen.

Motoren gaan wel eens stuk, meestal door windingssluiting, of onderbreking in zowel de veldspoelen als het anker. "Rondvuur" bij de borstels betekent doorgaans het einde bij kleine motoren. Reviseren is lastig, ook al omdat vanwege de gebruikte hoge toerentallen bij stofzuigermotoren, de schoepenraderen ook weer opnieuw gebalanceerd moeten worden. De beste manier is een nieuwe of door de fabriek gereviseerde motor. (Of een nieuwe stofzuiger natuurlijk).

nou, niet echt. ik heb nilfisk stofzuigers van 40 jaar oud onder handen gehad, het anker was daar zover ingelopen dat er 3mm weg van gesleten was. evengoed nog prima lopen, zou het koper gehard zijn, dan kon dat ook niet..

ik heb ook weleens met fijn schuurlinnen een anker in de kolomboor gezet om het weer vlak te maken, doorgaans als de borstels op waren. een anker wat stuk is, heeft doorgaans duidelijk 1 of 2 lamellen die er erg slecht uitzien, soms eruit steken zelfs. pas nog een machine in handen gehad waar de helft van de lamellen los in de motor lag.

zo rond 2002-2004 stopte nilfisk met losse motordelen. nu kun je alleen nog een losse motor kopen. de gare lager aan de kant van de lamellen is bekend, dat heeft elk merk wel. doorgaans omdat die lager stofkappen heeft die niet goed zat zijn om steensel buiten te houden. ook helpt de kleinere diameter en hogere werktemperatuur niet mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij lieten ze altijd inlopen op een lagere spanning waarbij een amaryl steentje tegen de collector werd gehouden tot er totaal geen vonken meer waren. Die zwarte aanslag op de koperlamellen is heel goed, dat is koolstof en vermindert de wrijving en verbetert het contact. Dus als de collector nog mooi vlak is, lekker laten zitten. Dat koper weer hard wordt door verhitten is een fabel, het wordt dan boter zacht.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als je de collector afdraait, hoor je daarna de lamellen in te zagen. De koperdelen horen enigzins uit te steken.
voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=_CIRmA5qcEU
maar kan ook met een zaagje

Ankersluiting komt vaker voor en is niets meer aan te doen voor een leuke prijs. Oorzaak is oververhitting, vocht, vuil etc... Oude ankers waren beter, veel meer en dikke lak, dikkere windingen etc..

lamellen inzagen hoeft niet bij kleine ankers als van boormachines ed, ik haal er een schroevendraaier door en naad is weer schoon. als je zover moet gaan afdraaien dat de lamellen tussenin weer zichtbare isolatie hebben ben je te ver gegaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de uitleg en tips.
Komend weekend laat ik mezelf voorzichtig gaan met de zaag/ mesje oid tussen de lamellen.

Deze zitten allen vast, de lamellen zijn meer dan 1 mm uitgesleten. Gehard koper en een voorzichtig deels opschuren met een P1500 bij een oude motor lijkt me zelf geen grote zonde. Zeker met de gedachte dat de motor bijna zeker voor het schroot was.

Bijgevoegde foto is na het schuren, na 5 seconden draaien...

die duidelijke streepvorming tussen de lamellen zegt al zat, doorgaans als de motor hevig vonkt. vaak ook maar tussen 2 lamellen in, waardoor er op den duur 1 lamel los komt.

edit: te heet worden is er ook deel van doorgaans, dus niet te lang met volle stofzak doorgaan en de motorfilter vervangen als dat grijze dopje bovenop eruit springt.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 21 februari 2019 07:11:35 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik de foto zo bekijk zijn de lamellen wel ver versleten maar wat me opvalt is de rechter koolborstel en de houder daarvan. Het lijkt wel of die koolborstel niet goed in de houder kan bewegen en de houder loeiheet wordt. Ik geloof niet dat de lamellen de oorzaak van het vonken zijn maar dat de rechter koolborstelhouder het vonken veroorzaakt. Je ziet op de foto ook dat die koolborstel aan het afbrokkelen is en dat is zowiezo niet goed. Nieuwe koolborstels zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar maar de houder kan een probleem worden maar als u de nieuwe koolborstel in die houder goed gangbaar kan krijgen dan zal die koolborstel tegen de lamellen aangedrukt blijven worden en is de de kans groot dat de motor weer werkt.

ik ben benieuwd of de linker houder er aan de andere kant ook zo uitziet, dat vonken is vanwege de draairichting..

ik heb weleens gehad bij een gsd80 dat de litze aan de borstel was afgebroken, waardoor de motor uitviel en raar deed. dan moet de borstel zelf de geleiding in de houder voorzien, en dat gaat niet bij die vermogens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weinig vertrouwen in dat dit nog goed komt. Haal het rotortje er uit, ga even naar een startmotor/ dynamo revisie bedrijf en deze meet hem voor je door. Is een meting van 10 tellen, maar je weet wel de conditie.