Kan oplaadbare lithium-batterij versleten zijn bij aankoop?

Even relativeren, ik wil geen ja/nee topic van maken: Ik ben het volledig eens dat je niet elke 2 jaar een nieuwe moet willen. Doe ik ook zeker niet. Maar... als ik het topic zo lees is het moeilijk, moeilijk om een nieuwe accu te vinden, betrouwbaar. Dan zeg ik, na 6 jaar, je kunt ook een nieuwe kopen en weer 6+ jaar vooruit. Als de accu gewoon leverbaar is voor een redelijke prijs, vooral doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 17 februari 2019 11:27:39 schreef flipflop:
[...]
Heel verhaal, in mijn ogen veel niet geldige argumenten. Zal niet op alles ingaan.

Ik vind het fijn als je kritisch bent op mijn argumenten. Daar kan ik van leren.

Op 17 februari 2019 11:27:39 schreef flipflop:
Ik zeg: nieuwe senior-telefoon kopen. Kost een fractie van wat je indertijd waarschijnlijk betaald hebt, en niet veel meer dan die accu die je wilt kopen. Of desnoods een "gewone" dumb-phone.

Nieuw kopen heeft zeker allerlei voordelen. Maar deze inklapbare Doro seniorentelefoon met noodknop kostte zes jaar geleden 150 euro. Een vergelijkbare nieuwe, inklapbare telefoon met noodknop enz. kost nu denk ik nog minimaal zeventig euro.

En daarvan moet ik dan eerst de handleiding bestuderen, en al mijn adresgegevens handmatig overzetten. Of uitzoeken, hoe ik dat automatisch kan doen, en dan maar afwachten of dat lukt. Ook moet ik opnieuw de SMS-functie activeren, wat soms lastig is.

Een vervangende batterij voor mijn oude GSM-telefoon kost ongeveer twintig euro.

Arco

Special Member

Mijn eerste gsm was een Sony CM-DX1000. Wat lomp naar huidige begrippen, maar wel handig qua batterijen. Zaten gewone 18650 in.
https://classiccomputershop.eu/Files/5/17000/17331/ProductPhotos/Large/280097935.jpg

Die batterijen waren trouwens best goed:
ik heb de losse batterijen nog steeds liggen. Waren nieuw 1350mAh, nu (na 22 jaar!) nog steeds ~800mAh...

Heb ook nog 8 cellen uit een Toshiba laptop liggen. Waren nieuw (in 2001!) 1350mAh, nu nog steeds ~1100mAh allemaal...

Twintig euro voor een vervanger vind ik niet echt duur. Een (originele) voor mijn Ixus camera kost > 40 euro!
En dan krijg je een iel 3.7v/765mAh batterijtje (Canon N4BL)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 17 februari 2019 12:15:34 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 februari 2019 12:11:52 schreef Arco:
Twintig euro voor een vervanger vind ik niet echt duur. Een (originele) voor mijn Ixus camera kost > 40 euro!
En dan krijg je een iel 3.7v/765mAh batterijtje (Canon N4BL)

Mogelijk zijn er ook camera's met standaard AA NiMh-batterijen.

Op 17 februari 2019 11:18:03 schreef Joop3:

NEE!

Humor?

NEE!

Die lithium cell heeft niet voor niets: "max charging voltage: 4.2V" er op staan. Zou je die met 5V proberen te laden, gaat ie onherroepelijk stuk. De telefoon kan je VOEDEN met een 5V adapter, zodat die de accu kan LADEN met (max) 4.2V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ehm, mijn smartphone laadt ook op 5V (USB) en heeft ook en 4V2 accu. Lader is bijgeleverd. Net als bij de TS dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gewoon even het uit elkaar houden van
Een accu laden met 5v (=boem)
Een apparaat ladenvoeden met 5v waar vervolgens die accu inzit die laad (=normaal)

Gelukkig krijg je bij normaal gebruik zonder fratsen het nooit voor elkaar om die usb kabel recht op de connector van de accu te krijgen

Je kunt gewoon zeggen, past het, dan werkt het / of het doet helemaal niks, nooit geen boem

Op 17 februari 2019 13:43:00 schreef rew:
[...]NEE!

Die lithium cell heeft niet voor niets: "max charging voltage: 4.2V" er op staan. Zou je die met 5V proberen te laden, gaat ie onherroepelijk stuk.

De kans is vrij groot dat hij bol wordt en kans op ontbranding!!!

Op 19 februari 2019 21:17:28 schreef lanting73:
[...]De kans is vrij groot dat hij bol wordt en kans op ontbranding!!!

Maar er is dus een 5V 1A lader meegeleverd door de fabrikant.

Op 17 februari 2019 13:49:31 schreef flipflop:
Ehm, mijn smartphone laadt ook op 5V (USB) en heeft ook en 4V2 accu. Lader is bijgeleverd. Net als bij de TS dus.

De vraag was:

Mag ik die batterij dan ook opladen met 5V 1A?

En daarop is het antwoord ondubbelzinnig; "NEE!". Niet met kleine letters, maar met hoofdletters. Andere manier om het uit te drukken is er niet.

Zoals ik al schreef, en DK ondertussen ook: Je kan je telefoon voeden met 5V die dan de ingebouwde accu gaat laden met (max) 4.2V. Maar je kan dus NIET de batterij opladen met 5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan kloppen, maar is het niet verstandiger om je even af te vragen wat de TS precies bedoeld met z'n vraag? Hij had immers gezegd dat het om een meegeleverde lader ging. Je kunt de vraag ook theoretisch beantwoorden ja, dat wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het feit dat gevraagd wordt of ie de accu kan laden en niet of ie de telefoon kan laden met die 5V adapter, maakt mij voorzichtig. Mogelijk ligt de accu nu uit de telefoon waardoor het zo op deze manier gevraagd wordt.

Normaal ben ik degene die wel eens tussen de regels de bedoeling achterhaalt, terwijl anderen de vraag (te) letterlijk nemen. Misschien is het nu andersom.

Maar... Als jij gelijk hebt en de TS de telefoon wilde laden met de 5V adapter, dan heeft ie nu wat geleerd. Dat is ook wat waard.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 februari 2019 08:47:12 schreef rew:
Het feit dat gevraagd wordt of ie de accu kan laden en niet of ie de telefoon kan laden met die 5V adapter, maakt mij voorzichtig. Mogelijk ligt de accu nu uit de telefoon waardoor het zo op deze manier gevraagd wordt.

Normaal ben ik degene die wel eens tussen de regels de bedoeling achterhaalt, terwijl anderen de vraag (te) letterlijk nemen. Misschien is het nu andersom.

Maar... Als jij gelijk hebt en de TS de telefoon wilde laden met de 5V adapter, dan heeft ie nu wat geleerd. Dat is ook wat waard.

Ik bedoelde dat ik de accu wil opladen als die in de telefoon zit. Dus via het oplaadkabeltje dat in de telefoon zit. Ik laad de accu nooit op buiten de telefoon.

Op 16 februari 2019 17:45:18 schreef maartenbakker:
Of hij versleten is, kun je inschatten aan de klemspanning als je hem uit de verpakking haalt. Ideaal is ergens rond de 3,8V als ik het uit m'n hoofd goed zeg. In elk geval ergens tussen 3,7 en 3,9. Als hij erg lang gelegen heeft en de spanning onder de 3,7V ligt, dan mag je ervan uitgaan dat er enige slijtage is. Onder de 3V mag je hem eigenlijk zonder meer afkeuren.

Ik heb de reservebatterij inmiddels ontvangen van de webshop. Direct uit de verpakking staat er helemaal geen spanning op, zonder dat ik hem heb opgeladen. Wat zegt dat over de kwaliteit van deze nieuwe reservebatterij?

Ik meet wel spanning met mijn multimeter op de identieke, oude batterij. Deze beide batterijen heb ik op precies dezelfde manier gemeten. Dus het ligt niet aan de meetmethode.

..

[Bericht gewijzigd door Joop3 op zaterdag 23 februari 2019 09:11:50 (99%)

Arco

Special Member

Dat er helemaal geen spanning op staat klinkt wel heel zorgwekkend. Maar helemaal zeker weet je 't nooit.
Met moderne BMS systemen die soms in het batterypack zitten zou het kunnen dat hij 'uit' staat tot het eerste gebruik. Dus eerst maar eens opladen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2019 10:47:56 schreef Arco:
Dat er helemaal geen spanning op staat klinkt wel heel zorgwekkend. Maar helemaal zeker weet je 't nooit.
Met moderne BMS systemen die soms in het batterypack zitten zou het kunnen dat hij 'uit' staat tot het eerste gebruik. Dus eerst maar eens opladen.

Hartelijk bedankt voor je advies.