Oude PIC gezocht

Regelmatig bouw ik kleinere projecten met als basis een PIC. Omdat ik ooit eens begonnen ben met behulp van de lessen op picbasic.nl gebruik ik nog vaak een 16F628A en soms voor de wat kleinere projecten een 12F683.

Geen moderne types, maar mijn PicBasic compiler is ook niet up-to-date voor de nieuwste types.

Nu wil ik echter een projectje gaan maken waarin ik én een display ga gebruiken én een ADC nodig heb.

Een display aansturen via de B-poorten van een 16F628A is geen probleem. Maar volgens mij heeft deze PIC géén ADC's.
De 12F683 heeft dat wél, maar die heeft weer te weinig poorten voor een display.

Kortom, ik zoek een "oude PIC" die beide zaken aan kan en dus niet zo modern is dat die niet door mijn PicBasic wordt ondersteund. Hebben jullie wellicht wat suggesties ?

Dirk

16F876a of 877 zijn oude maar goed bruikbare pic's

16F886 of 16F887 kan ook.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 18 februari 2019 10:22:09 (22%)

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een serieel display gebruiken?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2019 10:20:02 schreef Lampie57:
Een display aansturen via de B-poorten van een 16F628A is geen probleem. Maar volgens mij heeft deze PIC géén ADC's.

Die heeft inderdaad geen analoge poorten.

De 12F683 heeft dat wél, maar die heeft weer te weinig poorten voor een display.

Display serieel aansturen een optie?

Kortom, ik zoek een "oude PIC" die beide zaken aan kan en dus niet zo modern is dat die niet door mijn PicBasic wordt ondersteund. Hebben jullie wellicht wat suggesties ?

Als je nu eerst eens kijkt wat er door jou programmer ondersteunt wordt, dan kun je wat makkelijker naar een bruikbaar type zoeken. Er zijn er genoeg.

En hoeveel I/O heb je precies nodig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Er zijn er genoeg. De 16F87/88 kan ook nog. Of 16F1826/27/28/29.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 18 februari 2019 11:06:24 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

28/40 poter 18F serie wil ook prima. Ik heb nog wel wat liggen, dus laat maar horen. 16F88 heb ik ook nog over en 16F876A (smd).

hadv

Just find out what you like and let it kill you

Check zeker eens de website van Proton, in de loop der jaren zijn er veel gratis modellen bijgekomen zonder licentie.
Het kan zijn dat je gratis meer modellen kan programmeren dan met je oudere versie.
http://www.protonbasic.co.uk/content.php/141-Proton-Development-Suite?…

Arco

Special Member

Mikrobasic is gratis tot 4k code. Ondersteunt bijna alle pics...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fripster

Golden Member

Ik heb deze altijd heel lief gevonden:

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tlc549.pdf

is wel 8 bit... maar is super eenvoudig in gebruik.

Kun je bij je 16F628A blijven....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

heb ook nog een pic16f877 liggen, 40 poots. mocht je interesse hebben..
zie mezelf met deze "monsters" niet snel meer een schakeling ontwerpen.

Dank voor jullie tips. Met de 16F887 heb ik ook wel eens iets gebouwd maar die zijn voor mijn gemiddelde werk wel erg groot (letterlijk en figuurlijk).
Volgens mij is de geadviseerde 16F1826 wel een mooie vervanger op het formaat van de 16F628A. De 16F1826 heeft alles wat ik nu op dit moment zoek. Wordt ondersteund door mijn compiler en door de PicKit 2.

Wat zijn er trouwens waanzinnig veel types PIC beschikbaar zeg. Hoe maak je daar in vredenaam een keuze in. Vermoedelijk door oude types te negeren en je keus te bepalen uit wat nu actueel is ?

Mikrobasic is gratis tot 4k code. Ondersteunt bijna alle pics...

Kan ik niet vinden hoor. Alleen maar opties die $249 kosten.

Nogmaals dank voor jullie adviezen !

Dirk

Op 18 februari 2019 19:22:18 schreef Lampie57:
Wat zijn er trouwens waanzinnig veel types PIC beschikbaar zeg. Hoe maak je daar in vredenaam een keuze in. Vermoedelijk door oude types te negeren en je keus te bepalen uit wat nu actueel is ?

Je kan bijvoorbeeld deze tool gebruiken van de fabrikant. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken op specifieke functies:
https://www.microchip.com/maps/microcontroller.aspx

Wat zijn er trouwens waanzinnig veel types PIC beschikbaar zeg. Hoe maak je daar in vredenaam een keuze in.

Bij professioneel ontwerp ga je daar veel meer tijd in steken. Als je weg kan komen met een processor die 0.05 cent goedkoper is omdat hij iets niet aan boord heeft wat niet nodig is, dan is dat met duizenden oplage de moeite waard.

Voor ons.... ach, een hele euro extra voor een pic die domweg "alles" aan boord heeft waarvan je misschien 80% niet gebruikt voelt zonde, voor heel even dan ;-)

Op 18 februari 2019 10:20:02 schreef Lampie57:
Nu wil ik echter een projectje gaan maken waarin ik én een display ga gebruiken én een ADC nodig heb.

Een display aansturen via de B-poorten van een 16F628A is geen probleem. Maar volgens mij heeft deze PIC géén ADC's.
De 12F683 heeft dat wél, maar die heeft weer te weinig poorten voor een display.

Dan laat je toch gezellig de 16F628A met de 12F683 babbelen via de UART's of een zelfgeschreven stukje communicatie via een paar IO-pinnetjes.

www.VOTI.nl heeft toch hele voorraden surplus?
Of heb ik te lang onder een steen gelegen?
Verklaart wel de pissebedden onder mijn oksels. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Arco

Special Member

Op 18 februari 2019 19:22:18 schreef Lampie57:
[...]
Kan ik niet vinden hoor. Alleen maar opties die $249 kosten.

De compiler kun je tot 4k gratis gebruiken, daarboven gaat 't geld kosten. (je krijgt dan een dongle waarna de compiler geen restricties meer heeft)
Bij "paramitrec search" kun je instellen wat voor controller je zoekt: https://www.microchip.com/ParamChartSearch/Chart.aspx?branchID=30048
(als je ook oudere producten wilt zien moet je even "show all products" aanklikken...)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 18 februari 2019 22:46:30 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

?

De 16F628A wil TS juist niet hebben, omdat er geen A/D converter in zit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

PIC16F690 heeft AD en is een oudere versie.
Je kan er wel een paar van me overnemen.

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

De 16F690 kan ook ja, maar da's een 20 pinner.
(de 16F1826/7 zijn pin-compatible met de oude (18 pins) 16F628(a))

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank allen voor jullie input. Vooralsnog ga ik eens experimenteren met een 16F887 die ik nog heb liggen. Als ik de ADC onder de knie heb zal ik de 16F1826 gaan inzetten voor het definitieve ontwerp. Die is als je dubbelzijdige printjes wilt laten maken toch wat handzamer en v.w.b. printoppervlakte goedkoper dan de grote 16F887.

Dirk

Arco

Special Member

Ik zou dan de 16F1827 nemen. Zelfde chip met het dubbele geheugen, kost maar een paar centen meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat het verstandiger is om in plaats van oude IC's een modernere ontwikkel omgeving te gebruiken.

De AVR controllers werken met GCC, en dat is een best wel goede C en C++ compiler die altijd vrij en open is geweest en zal blijven.

Zelf heb ik niet zo'n hoge pet op van "arduino", maar het is wel een gemakkelijke manier om te beginnen.

De "arduino" omgeving zelf vind ik echt behoorlijk bagger. Als je meer wilt na wat eerste experimenten wil ik "Platformio" aanraden. De opzet van Platformio is (bijna) even eenvoudig om mee te beginnen als met "arduino", maar je wordt niet als klein kind behandeld en het is ook voor "echte" toepassingen geschikt.
Als je eenmal Platformio hebt gebruikt kun je bijna alle AVR processoren gebruiken (met een losse programmer) en kun je losse IC's kopen om schakelingen compact te houden.

GCC draait ook op (vrijwel?) alle ARM processoren. voor de STM32 (zoals gebruikt in de "blue Pill" en zeer goedkoop vanuit Ali / Ebay / China) kun je "Atollic studio" gebruiken. Ook gratis, en gebaseerd op "Open Source Tools" (Zeer waarschijnlijk GCC). Dergelijke ARM processoren hebben nogal veel inhoud en complexiteit en zijn daarmee minder geschikt voor beginners.

Er zijn ook legio andere fabricanten van microcontrollers, en veel fabrikanten leveren ontwikkeltools tegenwoordig. Mijn voorkeur zal echter altijd uitgaan van ondersteuning van een omgeving gebaseerd op GCC.