LG 50PK950-ZA beeld licht even op, daarna niets meer

beste,

Een LG plasma tv waarvan de klachten zijn dat deze steeds trager opstarte waarna uiteindelijk deze niet meer opstart.
Bij het aanzetten van het toestel zie je na enkele sec het beeld vaag egaal grijs oplichten en vervolgens enkele sec later terug volledig zwart.
reactie van de afstandsbediening lijkt te werken alsook het touchpannel aan de voorzijde van de tv.

Verder heb ik de capaciteiten van de elko's nagemeten (in circuit) en lijken allemaal behoorlijk te kloppen.
Nu weet ik niet juist welk bord X, Y en Z benoemd wordt, de spanningen die ik op het linkse bord, zijn 5,1V, 205V en ene van 60V.
Op het rechterbord, boven het mainboard meet ik eveneens 5,1V en 205V.
Beide printen hoor je ook zoemen en lijkt de werking in orde.

In dergelijke andere forumberichten (https://www.circuitsonline.net/forum/view/135701#highlight=60pk950) lees ik het 'herbakken' van het moederbord. Dit heb ik geprobeerd maar dit bied helaas geen verbetering.

Nu heb ikzelf niet heel veel ervaring in plasma tv's, dus suggesties waar en wat ik kan meten zijn welkom.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Lijkt eerder een ysus probleem. Deze gaat in beveiliging. Mogelijk slechte contacten door oververhitting of FETS in sluiting.Links is Ysus, rechts is zsus en onderin xsus. Als zsus defect is, heb je wel beeld edoch donker. X sus defect komt niet veel voor, maas als er iets mis mee is,krijg je wel beeld maar met verticale balken.

slechte contacten heb ik vandaag nagekeken, maar de solderingen zien er allemaal als nieuw uit.
ook meet ik geen defecte Fet's of diodes.
Van het Ysus board ga je naar 2 printen (denk ik Y-buffer genoemd). Deze krijgt zijn hoofdspanning via de schroefverbindingen, wel heb ik de verbindingsstekkers elk eens losgehad.
bij het inschakelen van de tv zie je resp de bovenste of onderste helft grijs oplichten en enkele sec later dacht ik dat het beeld volledig zwart werd, dit is dus niet volledig zwart. Het deel dat niet aangesloten is, is wel volledig zwart (met enkele spikkeltjes erin).
Op de schroefconnectoren aan de Y-sus meet ik een spanning van -83V. De spanning aan het Z-sus is +67V. Zijn dit normale waarden voor een plasma tv, of horen hier andere spanningen gemeten te worden?

Zou mijn probleem het aan het "logic" board kunnen liggen? hiermee bedoel ik het printje waarvan de signalen naar het x-sus (3 bandkabels) en Y-sus (1 bandkabel) gaan.
Op dit printje zie ik een groen ledje knipperen (D1), vrij traag in een pulstrein van 4x aan/uit, uit... 4x aan/uit, uit... Is dit een foutcode, of is dit normaal bedrijf?

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Logics van LG zijn de laatste jaren wel betrouwbaar.. Ysus is dus OK ook gezien de spanningen die gemeten word lijkt dit eerder een mainboard probleem.

Hetgeen toch ook mijn allereerste gedacht was...
Iemand tips waar een mainboard vast te krijgen is?
Ebay lukt precies niet, vind in de USA een repairservice, maar dan komen de verzendkosten wat duur uit...
zover ik het meekrijg zou ASWO ze niet op voorraad hebben.
Is het moederbord van een 60pk950 uitwisslebaar met een 50 reeks?

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
apkay

Golden Member

doe ff een onderdeel nr.
zal vast wel op de print staan of op stikertje.

groeten van apkay.

wat ik terug vind op de print:
PD02.A
EAX61141605(0) 2010.03.09 C.Y.H.

op een stikkertje:
LGEHEBT60886921 G6
barcode 3.06.0 C529:04.12.00.11A66E
MFM0809-00003 260001198

8H94V-0
10 13 1234567 (waarvan onder 2 tem 7 een bolletje staat)

op de antenne ontvanger:
EBL60740401
TDFR-G135D
.1005A04111

[Bericht gewijzigd door hobbyelektro op donderdag 21 februari 2019 18:18:56 (12%)

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

volgens mij is het de :EBR65872614

maartenbakker

Golden Member

Ik zou beginnen met zoeken op EBT60886921 zoals op het stickertje staat. Weet niet helemaal zeker of dat het samenstellingsnummer is, maar het lijkt veel zoekresultaten te geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo volgens mij zijn die van de 60pk en de 50pk dezelfde borden en uitwisselbaar