Philips 43PUS6101/12 voedingsbord LED driver door gebrand

ik heb een Philips 43PUS6101/12 met een Voedingsbord die een door gebrande varistor heeft. nu is het jammere dat die precies is door gebrand is aan de kant waar je het type van kan aflezen :( dus na half het internet te hebben afgespeurd naar reparatie diagrams om er achter te komen ben ik gestrand.

het gaat om positie "C8626" op het bord.

weet iemand welk type dit is?

of heeft iemand voor de Philips 43PUS6101/12 een reparatie manual?

dan kan deze tv weer worden gered van de schroot hoop (recycler)

vriedenlijke groet Jasper

dat is geen varistor, maar een condensator. met wat pech is de fet die die HF trafo aanstuurt dan ook om zeep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 februari 2019 12:01:11 schreef testman:
dat is geen varistor, maar een condensator. met wat pech is de fet die die HF trafo aanstuurt dan ook om zeep.

Ok dus toch een condensor het ziet er zo uit als een varistor. mijn fout dus!

Dan ook maar de Mosfet Q8601 vervangen( daar kan ik dan wel weer het type nummer van vinden). alleen dan nog het probleem dat ik niet kan lezen welk type condensor het is. precies aan de kant waar het type nummer op staat is "opgeblazen".

Arco

Special Member

Waarde is 47pF (waarschijnlijk 1 of 2kV):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De MOSFET hoeft niet stuk te zijn. Ik zou voor een 2kV condensatortje gaan, dat verkleint de kans op spontaan uitfikken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Om te testen kan dat tijdelijk ook even zonder condensator, zou dan gewoon moeten werken.
Zou nog kunnen dat de veiligheidsweerstand R8601 (0.18Ω) is doorgebrand, maar dat kun je zo doormeten.
(is vaak moeilijk te zien, zit dan soms alleen een zwart puntje op. De zwarte vlekken erop komen van de ontploffende condensator)

@Maarten ↓: Omdat het schema de condensator als optionele component bestempelt, nam ik aan dat een enkele test zonder wel zou kunnen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 23 februari 2019 15:58:52 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zonder condensator heb je kans op gevolschade, zoals een defecte MOSFET. Daar zou ik dus liever niet aan beginnen.

R601 zou inderdaad wel eens stuk kunnen zijn, zeer waarschijnlijk zelfs, of anders een zekering.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 februari 2019 15:24:03 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meet ook even de tranfo door heb er al enkele gehad waar deze defect was

Meestal wonderbaarlijk alleen ctje defect

Heb je het ooit nog hersteld gekregen? Ik heb identiek hetzelfde voor met exact hetzelfde model Philips... Jouw foto ziet er nagenoeg identiek uit als hoe de mijne eruit zag. Heb ondertussen zowel C8626 als R8601 vervangen (beiden waren beschadigd) maar voorlopig nog geen succes.

maartenbakker

Golden Member

Wat heb je al doorgemeten? Was de weerstand inderdaad stuk en heb je die door een van de juiste waarde vervangen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi sorry om aan deze thread aan te haken, maar ik heb precies hetzelfde probleem. Ik ben totaal niet bekend met circuits, maar wel aardig technisch aangelegd. Ik heb de condensator vervangen voor een 471K condensator die 470 pF zou zijn. Ik had geen 47pF condensator liggen. Heb verder alles doorgemeten en vraag me nu vooral af waarom het nog niet zou werken. Ik krijg geen voltage uit de Vled+ dus er is nog iets fout op het bord. Wat zou mijn volgende stap moeten zijn?

Arco

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 24 januari 2022 15:57:52 (98%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Excuus na nogmaals doormeten ben ik erachter dat de veiligheidsweerstand R8601 160k ohm meet. Dat is natuurlijk niet goed. Ik zal de resistor vervangen en het melden als dit het oplost

Daar zit niet voor niets een 47pF condensator in, en geen 470pF!
En zoals je zelf al constateerde, zal er wel meer stuk zijn. De weerstand is er één van, de FET is ook een goede kandidaat.

Groeten, Ron.

Op 24 januari 2022 16:14:53 schreef Julian9499:
Heb ondertussen deze besteld https://cdn.telec.nl/webshop/draad-gewonden-weerstand-0e18-ohm-5w-5-pr…

5 Watt is teveel, 2 Watt komt eerder in aanmerking. Als een FET defect is gegaan vervang ik altijd het stuur IC ( IC U8601) ook, die krijgt vaak een opdonder en sneuveld vaak.Verder alle omliggende SMD onderdelen goed nameten, soms zijn ze verlopen of onderbroken.

IDD weerstand 8601 stuk is met zekerheid ook de U8601 IC stuk en de FET ook.

Dus voor de duidelijkheid zodat ik het goed doe ik hebt deze componenten nodig:

  • 47pF condensator 2kV
  • pf6002as ic Waar zit deze op het bord? Ik kan de positie u8601 niet vinden.
  • 0.18 ohm 5% tolerance 2 watt(maakt 5watt uit? Ik neem aan dat 5 watt staat voor de limiet en de performance niet inpakt?)

Mis ik hier iets? Ik waardeer de hulp trouwens gigantisch. Ik kom als programmeur vaak op fora en het is voor mij dan ook weer erg wennen om weer
"de nieuwbie" te zijn

Oh en de mosfet, maar ik kan die niet aflezen wat is daar de specificatie van? een link naar de schematics zou anders ook genoeg zijn dan zal ik zelf op zoek gaan

Het IC zit aan de achterkant en is een 4 pins IC the, de FET staat in het schema wat eerder al gedeeld is.