Oude radio.

Ik ga met een nieuw projectje beginnen, nl. een radio van meer dan 100 jaar(mijn schatting???). Bestaat er hier ook een soort forum zoals Jukebox.nl waar ik gegevens en discuties kan ophalen? Natuurlijk tel ik ook wat op C.O. Een paar foto' van het chassis. Waarschijnlijk zal ik lampen nodig hebben. De vorige herstelling (staat op het chassis geschreven) is van 1949. Tot later.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
mel

Golden Member

Doet dat ding het nog? Of heb je m nog niet durven proberen?
En wat is er mis met CO? Gewoon hier blijven, wel zo leuk..(wel in de goede afdeling.. HF.. ) :P
Die 2 witte buizen zien er trouwens wel "kapot" uit..
En er hangt een anode kapje los..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 24 februari 2019 10:46:49 (22%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ach, een wel overzichtelijke hooibergschakeling... Die witte buizen lijken IDD wel ziekjes/ lek

Nog niet durven aanzetten. De eerste stap is het net snoer vervangen dat helemaal verduurd is. Bij de tweede buis is inderdaad het kopje afgebroken, met de aansluitdraad tot in het glas. Die witte buizen is een soort grafiet dat je ziet.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Hier zitten heel wat mensen met veel kennis van oude radio's.

http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=index

Zo te zien zit er een MS4B in ,deze zijn het eerst gemaakt in 1929.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op zondag 24 februari 2019 12:37:24 (21%)

Heb ja al aan je vriend Google gevraagd naar radiomuseum? Daar helpen ze je zeer graag verder.
Ik ben al in http://www.radiomuseum-olen.be en in
https://www.radiomuseumheist.be geweest maar dichter bij u zal ook zo wel iets zijn zeker?

In ieder geval niet zo inschakelen!
Het lijkt erop dat er enkele draden los hangen, ontbreken er draden naar de C of koppeltrafo onder het chassis.
Hier zal best wat uitzoekwerk in gaan zitten, weet je de buizenbezetting? Daarmee kun je in ieder geval een vergelijkbaar schema mee gaan zoeken.

De gebroken top is vaak herstelbaar door voorzichtig wat glas af te vijlen en een draadje op het pikje te solderen.

[Bericht gewijzigd door r3m op zondag 24 februari 2019 12:07:30 (17%)

Arco

Special Member

Het opgeven welke buizen erin zitten kan al helpen (voor zover nog leesbaar). En eventuele merken van onderdelen...
Het lijkt een Europees type, gezien de netspanning van 245v. (ook daardoor lijkt 'ie me zeker ook geen 100 jaar oud...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is Europees, waarschijnlijk Frans om wat exacter te zijn.
Model voedingstrafo (Indien type nummer beginnend met KT of KY) is Frans, omgeving Parijs 1936 tot 1940(Ik ben zelf al langere tijd op zoek naar een ugt in deze bouwstijl om een project af te kunnen maken).

Het lijkt mij dat het hier om een rechtuitontvanger gaat met meerdere afstemkringen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Arco

Special Member

Kan ook Belgisch zijn. SBR had veel modellen met de 4 knoppen in die configuratie. (die op foto heeft alleen een horizontale zenderschaal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Als je onderdelen en spullen zoekt is dit een goede gelegenheid om eens te kijken : https://www.circuitsonline.net/forum/view/144066 . Naast oude radio onderdelen vind je daar ook in het wild los lopende CO'ers.

tevens gewoon een leuk dagje oud.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

En anders de NVHR ruilbeurs in Driebergen. Minder interessant voor algemene electronica, maar genoeg vintage consumentenspul.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

In ieder geval 15 maart naar Rosmalen komen om onderdelen en buizen te vergaren (en een praatje op de CO-stand te maken).

Verder is er die winkel/verzameling in Eindhoven. Kan even niet op het adres komen, maar een meelezer zal wel helpen.
Ze hebben er ook nog wat kasten staan.

Ten slotte de site van Wim Rotte voor buizen: http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 februari 2019 13:03:02 schreef Arco:
Kan ook Belgisch zijn. SBR had veel modellen met de 4 knoppen in die configuratie. (die op foto heeft alleen een horizontale zenderschaal)

[bijlage]

Dat is hem; identiek hetzelfde.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 24 februari 2019 13:49:57 schreef Opabob:
[...]

Dat is hem; identiek hetzelfde.

Dank jullie voor de vlugge en zeker waardevolle hints en reacties!
Trouwens, als dat SBR is, de fabriek en atelier stond in ST. Agatta Berchem, een tiental km van waar ik woon.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 24 februari 2019 10:43:41 schreef mel:
Doet dat ding het nog? Of heb je m nog niet durven proberen?
En wat is er mis met CO? Gewoon hier blijven, wel zo leuk..(wel in de goede afdeling.. HF.. ) :P
Die 2 witte buizen zien er trouwens wel "kapot" uit..
En er hangt een anode kapje los..

Dat witte is verf, dat dient ter afscherming, geleidende verf.
Bij andere buizen is het verf er af gebladderd, kan de werking beinvloeden.
Er zijn ook rode en goudkleurige buizen, ook afscherming.

Arco

Special Member

Is de SBR Super Ondolina 632C2 uit 1932: https://www.radiomuseum.org/r/sbr_super_ondolina_632c2_220v.html
Schema van de 533 zou er wel op kunnen lijken (is alleen voor DC):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk oud ding.

Zoals al gezegd, niet zomaar in het stopcontact steken. Er zitten twee elco's op het chassis die hoe dan ook losgesoldeerd moeten worden. Soms zijn ze nog te formeren, als ze niet al zijn leeggelopen. Kan lang duren maar soms zijn de resultaten verrassend. Zeker het proberen waard als het toestel niet dagelijks hoeft te spelen.

De andere condensatoren zijn ook heel vaak slecht. Op lek testen en vervangen indien nodig.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 24 februari 2019 18:56:25 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fzwart

Golden Member

Die witte buizen hoeven niet stuk te zijn, het is een beschermlaag of soort van afscherming aan de buitenkant van het glas.
Je ziet het aan de linkerbuizen waar het voor een deel van af gebrokkeld is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Dus het is de Super Ondolina Type 632C2 220V DSB.
Ik vind geen scherp beeld van een schema, niet dat van Arco, ook niet vat van het radio museum, waar je eerst 20€ moet betalen om wat gegevens te krijgen.
Hetgeen ik op de buizen kan lezen is(van 1 tot 7 is:
34 MS 4B _ K M8 _ 21 MS 4B _ 2 1 AS _ APD4120 _ 80 FIVRE 83 _ MH4 .
Het filament(gloedraad) van alle buizen is nog goed ( 0,8 ohm)
Met alle buizen eruit heb ik netspanning durven aanzetten. Het (roze) getuiglampje werkte(al een goed teken), gloeidraadspanning 4,88V.
Elektrolytische condensatoren los gemaakt ( Ze zouden beiden identiek zijn:
27/50 zy7160/D Service 475/550V en in Zwitserland gebouwd. Met mijn Fluke meter gaf de ene ongeveer 2X 5 µf en de andere 2x 10µf. Bijkomend nog wat foto's:

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

't Is dan de 632A2... (de 'A' versie is voor AC, de 'C' versie voor DC)
Schema is nog redelijk duidelijk voor een ingescand handgetekend schema van 80 jaar oud... Maar deze is wat beter: ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik heb een jaren 30 Philips gerestaureerd. De elco's die daar in zaten waren niet te formeren, er zat een massief stuk alu in (zag er uit als een stervormige koelprofiel) en er hoorde een vloeistof in die al jaren ontbrak.
Ik heb de huls hergebruikt en er moderne elco's ingebouwd. (foto van de ingewanden halverwege deze pagina: http://www.pa4tim.nl/?p=934

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

DOM DOM DOM......
Bij het meten op het chassis had ik dit geplaatst met de voedingstransfo naar boven!,!,!,! Donderde van de werktafel met het grootste gevolg dat de eerste afstemeenheid, welke ik eerder had ontkleed (ronde afscherming) afgebroken is. Ik ben al meer dan een dag aan't zoeken, wat waar komt.
Bij mijn studies zou ik gezegd hebben; ik heb de tijd, mijn ouders het geld!!! Toch een serieuze tegenslag, maar ik geef niet op. Tot later.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.