Scherm B&O beovision 10-40 (=Samsung panel)

Als ik niet iets zie wat in mijn beleving erop lijkt, dan plaats ik wel even een platje van de menu's.
de 3 schermen die volgens Samsung uitwisselbaar zijn:
BN07-00700A (=LTF400HF05)
BN07-00700B (=LTF400HF08)
BN07-00734A (=T400FBE1-OB)
De bovenste zit in deze BV10 (dwz dit nummer staat op de rand van het scherm, op het label staat niets wat hierop lijkt).
Voor de UE40B6000 (oa) en de 7000 serie worden deze 3 types opgegeven.
Voor de 8000 serie zie ik andere types staan..
Bij de 3 genoemde types staat 10 bit, dus dat weten we vast :).
Kennelijk zijn ze (nu wel) leverbaar aan geautoriseerde dealers voor rond de 800 euro, goeie deal voor een Samsung tv met een waarde van rond 200,-, maar dat terzijde.

Maar inderdaad heb ik ergens het typenummer van het paneel gezien in het menu, de grote vrag is of ik het kan wijzigen...kom ik op terug.

In het SM geen optie om schermtype of iets met data aan te passen, helaas.
Wel onder het kopje Product type staat oa het type panel: LTA400HG01 (wat erin zit is een LTF400HF05).
Dit kan ik wijzigen naar andere types zoals LTA400HG02 maar ook LTA460HQ04 enz.
Als ik dit wijzig, dan slaat de tv het op maar er verandert niks aan het beeld.
Ik denk dat dit alleen een soort kladblok is, een flexibel typeplaatje om per model tv aan te passen (ik kan ook het chassis wijzigen van BV10-40 naar BV8-40 of BV10-32 bijvoorbeeld).
Trouwens, met het nieuwe scherm ziet de software ook geen Tcon nummer meer (n/a).

Nog even in de service doc gezocht wat een dealer moet/kan doen bij panel wissel: niet veel, nieuw panel erin en white point adjustment indien nodig.
Dit wekt de indruk dat er geen andere types schermen toegepast werden.
(en het dus ook niet in te stellen is...?).

Vervolg en vraag: ik heb het panel weer terug gezet in de Samsung, daar doet hij het gelukkig nog :).
Ik ben verder gaan spitten: in het service menu zie ik niet direct iets wat wijst op een panel-type.
Maar het lijkt er wel op dat de letters achter het typenummer (ook) iets zeggen over het paneltype.
Mijn tv heeft XXN achter het type en via de samsungonderdelen site zie ik voor dit type slechts 1 paneltype (die er ook in zit).
Zoek ik op andere types, bv UE40B6000 VWXCS dan zijn weer alle 3 de types panels mogelijk.
Vraag is of deze toegevoegde letters ook regio-gerelateerd zijn, of kunnen alle types (qua letter-toevoeging) overal voorkomen ?
Want ik moet dus op zoek naar een bepaald type, bv de UE40B7020WXXN waarin zowel de LTF400HF05 als T400FBE-1 panelen voorkomen.
Weet iemand iets meer te vertellen over deze letter-toevoegingen aan het typenummer ?
Verder blijft natuurlijk de vraag naar een goed LTF400HF05 panel uitstaan :).

maartenbakker

Golden Member

Het paneeltype blijkt bij Samsung bij mijn weten uit het "Version No" van twee letters en twee cijfers, of twee cijfers.

De letterreeks achter het typenummer zou op de bestemming moeten wijzen. Ik heb daar geloof ik ook een documentje over, eens zoeken.

Iets gevonden over de letters achter het typenummer:

letter 1 en 2: optional feature
letter 3: manuf. type
letter 4 en 5: buyer code

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 februari 2019 00:10:49 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan ook proberen toch de ledstrips vervangen voor universele die op 12 Volt werken en dan die aanpassen/aansolderen aan elkaar zodat ze net zo lang zijn. Let wel op de breedte en grootte van de leds! En dan extern voeden of via 12 volt ergens op de voeding als ie t aankan.... Maar dan nog zal je soms een andere lichtspreiding zien.. Die strips zijn voor 22"-24"monitoren vaak heel goedkoop te vinden op Ebay, probleem is vaak dat ze met verzenden gebogen worden en daardoor secties defect raken ... overkwam mij twee keer.... Beste is een slooptoestel op marktplaats met gebroken scherm van een B, C of D type met edgebacklight( de hele platte types zijn dat van Samsung niet de E series dus) type 40" of groter Maar pas wel op met correct openmaken en niet beschadigen van de plastic koperen COF chips die aan het panel vastzitten! Zeker bij een groter toestel extreem voorzichtig zijn en evenwijdig openmaken niet scheef....een kleine beschadiging en je hebt een lijntje of meerdere permanenrt in het beeld en dat is onherstelbaar...!!

*hier heb ik geen app voor nodig

Bart, je hebt denk ik een deel vn het verhaal gemist hierboven, ik heb (helaas al gekocht) vervangende ledstrips, maar het panel is echt rot (na heel veel branduren) dus panel vervangen is de enige optie...

maartenbakker

Golden Member

Ik kom er net achter dat ik misschien nog een 40" dunne Samsung op een andere locatie heb staan. Ik hoop eind van de week meer te weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een panel raakt niet rot, tenzij er met hitte of zo geprobeerd is iets te doen waardoor de witte sheets en diffuser zijn verkleurd en vervormd en ook de lcd beschadigd is (door te lang te verhitten bij losmaken van het glas tablet gebeurde mij dit laatst ook).. en de tv panels zijn wel makkelijker open te maken dan die van een tablet of mobiel. Wat wel echt lastig is is om de strips eruit te krijgen soms zitten ze nl vast met hele kleine schroefjes die ook nog eens niet makkelijk los te schroeven zijn... maar het panel zelf slijt niet echt hoor.

*hier heb ik geen app voor nodig

@ Maarten: ik hoor het graag natuurlijk :), vast dank voor het meedenken en zoeken !
B&O voert andere paneelnummers als Samsung zelf, die nummers komen bij Samsung niet voor voor zover ik kan nagaan, misschien dat er toch verschillen zijn maar dan is de optie de tcon overzetten, stel ik mij zo voor...(blijft proberen natuurlijk).

@ Bart: panelen met soort van wolk-verschijnselen schijnt wel eens voor te komen bij deze serie, verder was de beeldkwaliteit in contrast/kleur echt belabbert, zoals alles in dit leven zijn ze vast niet onverslijtbaar, al helemaal niet als het Samsung is :).
Het kan best zijn dat de tv in de zon ofzo heeft gestaan natuurlijk, dat is onbekend.

Een vervolg op dit verhaal, de ingekorte versie: Na het nodige zoekwerk een LTF400HF05 paneel gevonden, maar helaas...werkt geheel niet, zelfs de backlight is niet compatible.
Ook ziet de tcon print van de LTF400HF05 er geheel anders uit dan wat er op het B&O scherm zit.
Rest mij nog 1 mogelijke optie: aan de hand van het tcon board wellicht een compatible panel vinden.

Concrete vraag: herkent iemand dit tcon board en zo ja, in welke modellen Samsung komt dit voor ?

Het gaat hier om een 40 inch panel, type LTA400HG01 (dit is een nummer wat bij Samsung niet te vinden is dus het lijkt een aangepast ding te zijn speciaal voor B&O).
Opmerkelijk is het schakelaartje op dit board, als iemand weet waar dat voor is.

Probleem al opgelost?

Ik heb een Beovision 10-40 staan met defect scherm. Scherm is gescheurd, beeld wat ie nog geeft is goed. TCON komt er bekend voor.

Hallo RK, het is helaas niet opgelost.
Maar wie weet geeft jouw gescheurde scherm wel mogelijkheden...
Als het beeld nog goed is, dan ziu het pael zelf toch nog wel ok moeten zijn....
Stuur me aub maar een prive bericht met een fotootje ofzo en/of een voorstel.
Ik hoor het graag, dank vast.