Epson beamer EB-410W groen beeld.

Zonder jaren ervaring in de beamerwereld een Epson EB-410W uit elkaar gehaald om deze van binnen stofvrij te maken.
Hierbij heb ik ook de prisma module geopend om alle drie de kleurenfilters, de lenzen en de polarisators stof- en aanslagvrij te maken. Hierna de beamer weer in elkaar gezet en... Groen beeld...

Na wat speurwerk ben ik er achter dat dit de polarisators moeten zijn.
Die van de kleuren rood en blauw heb ik uit hun houdertje gehaald, schoongemaakt en zonder vooraf goed te kijken weer teruggeplaatst.
Dus eerst de rode polarisator 180 graden gekanteld en toen was het beeld redelijk op kleur maar nog grotendeels geel. Daarna de polarisator voor blauw gekanteld en later ook omgeraaid maar dit gaf geen verandering in kleur.

De polarisator van groen zit samen met zijn lens in een frame dus die heb ik niet veranderd. De polarisator en lens voor rood en blauw hebben iets andere maten waardoor ze echt alleen in de ophanging voor de juiste kleur passen. En voor de lenzen zijn uitsparingen gemaakt zodat die er ook maar op 1 manier in de juiste opganging passen. De enige variabele lijken dus de polarisators voor rood en blauw. Deze kunnen op hun kop of andersom geplaatst waarbij ik denk dat andersom plaatsen geen effect zal hebben. Maar goed, ik kom dus niet verder dan geel beeld en wat nu...

Ik heb een trucje geprobeerd om met een felle zaklantaarn in de prisma module te schijnen en tot voor de LCD paneeltjes met een wit stukje papier te kijken of de juiste lichtkleur goed doorkomt maar dit werkt niet perfect. Ik zie zo geen verschil als ik de polarisators omdraai.

Is hiervoor een andere simpele manier om de polarisators te testen?

Of kan het in het ergste geval zo zijn dat de beamer met de nodige branduren net het laatste zetje met schoonmaken heeft gehad waardoor bijvoorbeeld de kleur blauw niet meer goed doorkomt? Ik zag op de polarisator voor blauw al wat donkere verkleuring toen ik hem open maakte. Deze heb ik met water en milde zeep gespoeld maar dit gaf geen verandering.

Voor de goede orde test ik zonder signaal, puur via het interne menu van de beamer. Wel met de laptop ernaast voor een extra test maar het zelfde resultaat in groen of geel beeld.

Sine

Moderator

Als de polariser voor blauw verkleurd (verbrand) is dan krijg je een gele vlek/waas.

Heb je teveel blauw dan is het resulataat een groenig beeld.
Vraag dat maar aan de leden van de CO stand ;)

Ik heb ooit een polariser vervangen door een stuk folie van een LCD wat ik op een glasplaatje geplakt had. Na een dagje 'bakken' polariseerde dat ding weinig meer :)

Gelig beeld is een gebrek aan blauw bij additieve kleurmenging. De polarisator voor blauw laat dus te weinig door.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

Precies, bij een verbrande (bruine) polariser krijg je dus een gele vlek.

Het probleem van dat stukje TFT film is dat die mooi doorzichtig werd, die was toch niet tegen zoveel licht geweld bestand.

enig idee van het aantal draaiuren?
Na een uur of 5000 zijn bij de meeste LCD projectoren de polarisators en de LCD panelen "gebakken" door het UV bombardement en de warmte. Kan ook sneller of langzamer. Hangt af van de constructie, en dus de prijs..

Ik gok dat de beamer wel +3000 uren heeft gedraaid. Echter, voor het openen was er nog niets aan de hand en waren de kleuren goed.

Als ik te veel geel in beeld heb wat volgens zeggen door te weinig blauw komt, dan zou het dus de blauwe polarisator moeten zijn. Deze polarisator lijkt meer op een spiegelend glasplaatje met daarop een transparant plaatje plastic.
De rode polarisator is een niet spiegelend glasplaatje met hierop een donkergrijs plaatje plastic. Echt zoals je op een LCD schermpje ziet.

Zou ik mij daarom moeten focussen op de blauwe polarisator, dat deze op de een of andere manier niet voldoende blauw licht doorlaat...

blauw is sowieso maar 10% van het beeld, dus alles wat met blauw te maken heeft ziet er donkerder uit.

Maarre,buiten de polarisator kan het ook zijn dat je LCD niet actief is. heb je de LCD flatcables losgemaakt uit hun connectors? en zitten ze correct terug? ( = diep genoeg)

Sine

Moderator

Deze polarisator lijkt meer op een spiegelend glasplaatje met daarop een transparant plaatje plastic.
De rode polarisator is een niet spiegelend glasplaatje met hierop een donkergrijs plaatje plastic.

Klopt, soms gebruikt men het glasplaatje voor het LCD nog als extra filter.

Op 25 februari 2019 20:35:52 schreef Sine:
[...]

Klopt, soms gebruikt men het glasplaatje voor het LCD nog als extra filter.

mesestal is dat dan als dichriötische spiegel. Dat maakt dat als hij andersom zit hij blauw tegenhoudt en geel doorlaat (voor zover dat na het prisma nog aanwezig is). als het zo en filter is dan is de ene kant gelig als je er met licht op schijnt en de andere kant blauwer. De blauwe kant moet richting lens, de gele kant richting lamp.

En een polarisatiefilter kan je testen door er een tweede voor te houden en dan eentje te draaien. (terwijl je er met licht doorschijnt)

Op 25 februari 2019 21:58:19 schreef kris van damme:
[...]
mesestal is dat dan als dichriötische spiegel. Dat maakt dat als hij andersom zit hij blauw tegenhoudt en geel doorlaat (voor zover dat na het prisma nog aanwezig is). als het zo en filter is dan is de ene kant gelig als je er met licht op schijnt en de andere kant blauwer. De blauwe kant moet richting lens, de gele kant richting lamp.

En een polarisatiefilter kan je testen door er een tweede voor te houden en dan eentje te draaien. (terwijl je er met licht doorschijnt)

Dank voor de tip, ik zal het spiegelende glasplaatje met hierop het transparante folie langs het licht houden om te ontdekken of ik een blauwe of gele waas zie, zodat ik weet welke kant waar heen moet staan.

Ik had de blauwe polarisator al voor mijn ogen gehouden en draaiend richting een LCD schermpje gehouden maar zag zo snel geen verandering in polarisatie.

Ik heb het spiegelende glasplaatje met hierop het transparante stukje kunstof folie langs het licht gehouden maar op geen enkele manier zie je een blauwe of gele gloed zoals bij bijvoorbeeld bij de rode polarisator. Deze geeft een rossige gloed.

Mogelijk is door het schoonwassen de coating er afgegaan, want hoe ik de blauwe polarisator ook voor de lens zet, het beeld blijft geel.
Een nieuwe polarisator vind ik voor de kosten de moeite niet. Zelfs in China rekenen ze hier €45,00 voor en dan moet je nog hopen dat het origineel is, of dat deze net zo goed werkt. Dit vind ik het niet waard voor een 'krijgertje'.

Als iemand nog een aanvullend idee of tip heeft hoor ik het graag, anders wordt het een enkeltje Kliko.

Enkeltje recycling station hoop ik, wel een beetje milieu bewust...

Op 1 maart 2019 18:55:30 schreef smd:
Enkeltje recycling station hoop ik, wel een beetje milieu bewust...

Ja ja, de groene Kliko ;-)

Of misschien op MP zetten? welicht dat je iemand anders blij kan maken met andere onderdelen