X-tal 94 MHz

Op 26 februari 2019 21:52:58 schreef flipflop:
Halloooo, Si570. Daar wel aan gedacht?

Halloooo ..... dat lijkt me allemaal heel fijn maar daar moet je voor kunnen programmeren en daar heb ik geen verstand van (ik ben nog opgevoed in het analoge tijdperk).

Ja, zo dacht ik er dus ook over (ik kan ook niet programmeren).
Bij toeval liep ik hier tegenaan; een PLL van 60 tot 1300MHz, misschien is dat iets voor je?

edit* ik lees de advertentie nog eens goed door, de PLL is zonder VCO, maar misschien heb je er toch iets aan.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha murphy,

Bedankt voor de verwijzing ik ga zo nu en dan luisteren ;)
@Martin V is het niet is voor jou verbinding maken :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 27 februari 2019 09:36:25 schreef murphy:
[...]

Halloooo ..... dat lijkt me allemaal heel fijn maar daar moet je voor kunnen programmeren en daar heb ik geen verstand van (ik ben nog opgevoed in het analoge tijdperk).

Even voor de goede orde: Het is prima dat bepaalde dingen niet in jou skill-set zitten. Heb ik respect voor: Ik kan ook niet alles. En anderen hebben daar vast ook respect voor.

Waar ik minder goed tegen kan is dat je een goede suggestie zonder opgaaf van reden negeert. Dan lok je dus de opdringerige reacties uit waarbij nogmaals een voor jou niet toepasbare oplossing wordt gesuggereerd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ rew : ok, ik snap het.

Om het voor mij begrijpelijk te houden heb ik bij haje electronics een kristal van 94 MHz besteld want langsgaan zit er deze week niet in en volgende week is het gesloten wegens carnaval.

Hallo,

Even laten weten hoe het afgelopen is met het 94 MHz kristal: ik heb eergisteren mijn eerste verbindingen gemaakt via de satelliet.
Met een uplink van slechts 400 mW in een parabool van 1,2 meter krijg ik een goed signaal op de downlink.

RAAF12

Golden Member

Op 27 februari 2019 18:12:06 schreef murphy:
@ rew : ok, ik snap het.

Om het voor mij begrijpelijk te houden heb ik bij haje electronics een kristal van 94 MHz besteld want langsgaan zit er deze week niet in en volgende week is het gesloten wegens carnaval.

Toen ik een kristal liet slijpen werd me gevraagd wat de vervangende parallel capaciteit was (20pF?) en of het serie of parallel resonant moest zijn. Hmm, 94MHz xtal welke overtone ligt hieraan ten grondslag?
edit: Ah nog een bericht net niet gelezen. Mooi dat het werkt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gefeliciteerd, man! Mooi hé, onze eigen geostationaire 'bird'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Toen ik een kristal liet slijpen werd me gevraagd wat de vervangende parallel capaciteit was (20pF?) en of het serie of parallel resonant moest zijn. Hmm, 94MHz xtal welke overtone ligt hieraan ten grondslag?
edit: Ah nog een bericht net niet gelezen. Mooi dat het werkt!

Ja, dat klopt, ik heb ook al eens een kristal laten slijpen en dan heeft men deze gegevens blijkbaar nodig maar bij Haje electronics lag dit kristal van 94 MHz gewoon in de voorraad.

@ FET : inderdaad mooi, onze eigen geostationaire 'bird' .... geen last meer van doppler en een antenne die voortdurend de satelliet moet volgen.
Al mis ik dat wel een beetje, toen ik in 1992 met satellieten begon had ik 4 handen nodig, eentje om de antennerotor van de azimuth te bedienen, een tweede voor de elevatierotor, een derde om de dopplershift bij te stellen en een vierde om de microfoon te bedienen hi !

Ha murphy,

Leuk dat het gelukt is ik heb nog wel gezocht maar nog te veel bende hier :(
Maar goed je had een kristal gevonden en het staat goed op frequentie neem ik aan.

@RAAF12,

Er bestaat geen parallele resonantie kristal oscillator het kristal wordt op de zelfde manier geslepen :o
Alle kristal oscillators staan iets boven of iets onder de serie resonantie.
Het kristal van @TS zal 5e overtoon zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 18 mei 2019 18:31:01 schreef electron920:
@RAAF12,
Er bestaat geen parallele resonantie kristal oscillator het kristal wordt op de zelfde manier geslepen :o
Alle kristal oscillators staan iets boven of iets onder de serie resonantie.
Het kristal van @TS zal 5e overtoon zijn.
Groet,
Henk.

Dat weet ik maar ik gaf de beste man slechts antwoord op zijn vragen. Inmiddels is er Internet en kan ik zelfs het schema oplepelen van het apparaat waar het kristal in moest. Op de voorkant inprikken. 19kHz ivm de piloottoon voor stereo ontvangst. Meen dat ik er ook een 5.5MHz marker kristal bij had, voor de TV's. edit: Zeker en vast!

https://nvhrbiblio.nl/schema/Leader_LSW250.pdf

En bedankt voor je antwoord. 5e overtoon. Dat wist ik niet :-)