Philips VR733 (turbodrive) spoelt niet terug

Patrick de Zeester

Golden Member

Om een video cassette te digitaliseren heb ik m'n oude Philips VR733 videorecorder onder het stof vandaan gehaald. Na de voeding gerepareerd te hebben deed ie het aanvankelijk weer uitstekend.

Echter na enige tijd kon ik de band niet meer terugspoelen. Alle andere bandloop functies werken zonder problemen, zelfs terugspoelen met beeld gaat goed(!). Echter bij terugspoelen zonder beeld gaat het fout; nadat de band wordt uitgeregen om op hoge snelheid terug te spoelen hoor ik de motor wel draaien maar gebeurt er voor de rest niets. Na een paar seconden stopt dan het geheel.

Zo op het eerste gezicht zie ik geen duidelijke gebreken in het mechaniek (geen gebroken onderdelen, en ook op het moment dat dit probleem optrad geen vreemde geluiden gehoord).

Is dit een bekend probleem, en zo ja heeft iemand nog suggesties wat hier aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen?

spoelt de band wel snel vooruit? en spoelt een andere band wel terug op hoge snelheid? zo ja, spoelt de band die je als test hebt gebruikt wel terug als je de tape wat meer naar het begin hebt gespoeld? zo ja kan de mechanica het niet aan, teveel massa om te spoelen. dit ligt soms aan de gebruikte tape.

omdat dit loopwerk 1 motor heeft om te spoelen, moet het aan het tussenwiel liggen of aan de rem op 1 van de spoelopnemers. soms komt het tussenwiel niet genoeg terug naar de reel om op te wikkelen, kan door taai vet komen of vuil tussen mechanica.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Patrick de Zeester

Golden Member

De band spoelt wel vooruit. Het ligt niet aan de tape; met een andere band hetzelfde probleem. Alles werkt, behalve snel terugspoelen zonder beeld.

Tijdens het (niet) terugspoelen zijn er ook geen rare geluiden. Het lijkt wel of de "versnelling" in z'n vrij staat; de motor draait wel maar drijft niets aan. Taai vet zou kunnen om ie heel lang heeft stilgestaan, echter vreemd dat aanvankelijk het wel goed deed.

Kun je controleren of het kleine haakse tandwieltje, bevestigd aan een lange glimmende as, wel goed en volledig meedraait? Ik heb pas meegemaakt bij een turbodrive dat deze gebroken was en op zware momenten ging slippen. Hierdoor kwam het programmawiel niet in de juiste stand en werkte het een en ander niet.

Asje zit rechts en word aangedreven door de motor met snaar.

Wat Maus zegt.

Er waren revisiesetjes voor, ik heb er precies 1 en die wil ik achter de hand houden voor mijn eigen turbodrive videorecorder. Ik zal er een foto van maken. De mijne komt van een TV-reparateur die rond 2005 de deuren heeft gesloten, en die af en toe eens wat van z'n voorraad aan mij over doet.

Ze waren gewoon via NEDIS of ASWO te krijgen. Misschien kan je er nog een vinden.

Als je zelf geen oplossing vindt, geef dan even een gil, misschien zegt ie 'oh, in m'n loods heb ik er nog een liggen'.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 3 maart 2019 10:04:32 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

die tandwielen waren ook wel te herstellen, iig het wormwiel wel. de lange as met klein tandwiel niet zo goed.

kwestie van een plat kantje aan de as vijlen, dan met de soldeerbout het gat in het tandwiel wat kleiner maken zodat het weer klemt op dat platte kantje. evt wat lijm erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet even niet meer hoe het met het turbodeck ging, maar ik herinner mij een type videorecorder waar in het tussenwiel een slipkoppeling zat. Bij het spoelen werd de slipkoppeling omhoog getrokken waarbij een kanteel wiel direct tegen het tandwiel getrokken werd en er een directe aandrijving was met de motor. Als de koppeling niet hoog genoeg kwam dan ging hij spoelen met de slipkoppeling en trok hij het dus niet. Een foto van het deck kan mijn geheugen weer even opfrissen! Van het turbodeck weet ik nog dat er een soort van winkelhaak in zat die de remmen bediende. Deze scharnierde om een nokje die in het metalen frame zat en dat nokje had 2 punten die door het metaal gingen. Als er 1 punt was afgebroken, kwam heel vaak voor, dat zat het scharnierpunt niet meer op zijn plaats en was verschoven waardoor de remmen niet goed meer los kwamen, met een foto kan ik het aangeven.
Of dat de oorzaak is kan je heel eenvoudig controleren, vooruit spoelen gaat wel dus zet een tape in en spoel vooruit. Druk de stoptoets in en nu moet een duidelijke klik hoorbaar zijn. Is dit niet te horen, dan wordt het remmechanisme niet vergrendeld en blijven de remmen tegen de spoelschotels staan. Die winkelhaak zorgt dat dat de remmen vrij komen en in de vergrendeling vallen. Komt die winkelhaak niet ver genoeg, dan wordt het mechaniek dus niet vergrendeld doordat het scharnierpunt is verschoven.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zondag 3 maart 2019 15:04:34 (22%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 3 maart 2019 00:10:36 schreef maus0611:
Kun je controleren of het kleine haakse tandwieltje, bevestigd aan een lange glimmende as, wel goed en volledig meedraait? Ik heb pas meegemaakt bij een turbodrive dat deze gebroken was en op zware momenten ging slippen. Hierdoor kwam het programmawiel niet in de juiste stand en werkte het een en ander niet.

Asje zit rechts en word aangedreven door de motor met snaar.

Bedoel je dit tandwieltje:

Als ik aan de motor draai die de lift en programmawiel aanstuur dan zie ik geen slip.

Op de foto zien we een deel omcirkeld, het wormwiel voor het commando wiel. Rechts zit een soort tandwiel op dezelfde as en dat zorgt er voor dat de latch van de remmen ontgrendeld wordt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 3 maart 2019 14:11:29 schreef Zoef de Haas.:
Ik weet even niet meer hoe het met het turbodeck ging, maar ik herinner mij een type videorecorder waar in het tussenwiel een slipkoppeling zat. Bij het spoelen werd de slipkoppeling omhoog getrokken waarbij een kanteel wiel direct tegen het tandwiel getrokken werd en er een directe aandrijving was met de motor. Als de koppeling niet hoog genoeg kwam dan ging hij spoelen met de slipkoppeling en trok hij het dus niet.

Mijn indruk is dat ie op de slipkoppeling blijft staat. Op een gegeven moment zag ik bij het terugspoelen de tape heel langzaam en onregelmatig terugdraaide. Ook als ik aan de onderkant de motor met de hand draai dan zie ik de ene of de andere spoelschotel (afhankelijk van de draairichting) wel mee draaien.

Een foto van het deck kan mijn geheugen weer even opfrissen! Van het turbodeck weet ik nog dat er een soort van winkelhaak in zat die de remmen bediende. Deze scharnierde om een nokje die in het metalen frame zat en dat nokje had 2 punten die door het metaal gingen. Als er 1 punt was afgebroken, kwam heel vaak voor, dat zat het scharnierpunt niet meer op zijn plaats en was verschoven waardoor de remmen niet goed meer los kwamen, met een foto kan ik het aangeven.

Ik hoop dat deze foto's helpen:

Of dat de oorzaak is kan je heel eenvoudig controleren, vooruit spoelen gaat wel dus zet een tape in en spoel vooruit. Druk de stoptoets in en nu moet een duidelijke klik hoorbaar zijn.

Bij het indrukkken van de stoptoets hoor ik niet meer dan vrij zachte klik.

Is dit niet te horen, dan wordt het remmechanisme niet vergrendeld en blijven de remmen tegen de spoelschotels staan. Die winkelhaak zorgt dat dat de remmen vrij komen en in de vergrendeling vallen. Komt die winkelhaak niet ver genoeg, dan wordt het mechaniek dus niet vergrendeld doordat het scharnierpunt is verschoven.

Hiervoor moet ik het mechanisme nog even goed bestuderen om het te snappen (mechanica is niet mijn sterkste punt).

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 3 maart 2019 15:41:01 schreef Zoef de Haas.:
Op de foto zien we een deel omcirkeld, het wormwiel voor het commando wiel. Rechts zit een soort tandwiel op dezelfde as en dat zorgt er voor dat de latch van de remmen ontgrendeld wordt.

Ik heb even een foto gemaakt van de onderkant.

Ik neem aan dat je het tandwiel bedoelt op de foto boven het lichtblauwe tandwiel zit, die het asje aandrijft links van de flatcable met het rode vet.

Het lijkt erop dat het inderdaad een probleem met de rem van de rechter spoelschotel. Vrij snel nadat de lift in de beneden positie is zie ik dat hier de rem erop komt. Draai ik het programmawiel door tot de stand dat voor terugspoelen dan zie ik dat die rem er nog steeds op staat. In deze stand kan de spoelschotel wel soepel naar voren draaien maar bij terugdraaien voel je de rem.

Dan weet ik wel zeker dat het scharnierpunt van die `winkelhaak` is verschoven. Probeer dat te vinden op de foto´s kan ik het niet ontdekken. Het is een haaks metalen onderdeel en kan je dan het scharnierpunt verschuiven, dan is dat pennetje aan de onderkant afgebroken. Op zijn plaats schuiven en met wat seconden lijm vastzetten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

dubbelpost.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zondag 3 maart 2019 17:13:44 (95%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Zoef heeft gelijk dit onderdeel al zo vaak vast gelijmd in de turbo drives, eerst het metaal wel even iets opschuren, ik dacht dat het onderdeel zich op de laatste foto rechts onder de print bevind.
Maar kan mij vergissen natuurlijk is ook al jaren geleden.

Gr Jan

Patrick de Zeester

Golden Member

Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu die winkelhaak is waar je het over hebt.

Bedoel je onderdeel 108E? Op de eerder geplaatste foto zit deze onder het printplaatje.

Maak eens een foto van het rechter gedeelte van de onderzijde van het loopwerk

Sorry moet linker gedeelte zijn.
Het bewuste onderdeel is niet los te verkrijgen het is een onderdeel dat fabrieks matig op het metalen frame is bevestigd, en nu dus half los zit.

Patrick de Zeester

Golden Member

Het plastic asje wat als scharnierpunt voor onderdeel 110E dient is inderdaad losgekomen van het chassis. Nu maar even proberen of ik dit gefixed kan krijgen zonder nog meer kapot te maken...

Bedankt in ieder geval voor de hulp zover...zelf was ik nooit zover gekomen.

Update:
Het plastic asje is weer vastgezet met wat secondelijm en het loopwerk is weer in elkaar gezet (wonder-boven-wonder is het mij gelukt om geen andere plastic onderdelen te laten afbreken). En ja: hij spoelt weer terug!!! Het mechanisme geeft nu ook weer een veel duidelijker klik bij de diverse acties.

Nogmaals iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken en de oplossing aandragen!

Op 3 maart 2019 15:26:10 schreef Patrick de Zeester:
[...]

Bedoel je dit tandwieltje:
[bijlage]
Als ik aan de motor draai die de lift en programmawiel aanstuur dan zie ik geen slip.

Knap werk dat je hem gemaakt hebt! :D

Ik bedoelde overigens het mini tandwieltje, nog geen cm groot, rechts op de foto. De as die daaraan zit, zie je schuin langs het programmawiel omhoog lopen.