Hoe het uitgangs-vermogen te verlagen van een transistorversterker.

Graag wil ik het uitgangs-vernogen met de helft beperken.
Versterker heeft iets van 80 Watt.
De boxen zijn 6 Ohm.
Ik heb tekeningetje gemaakt:

Ik dacht aan:
R1 = 3 Ohm
R2 = 3 Ohm
R3 = 6 Ohm

Of kan ik R2 weglaten en dan R1 gewoon 6 Ohm maken?

Moet R3 links of rechts van R1/R2 staan ?

(R3 halveert toch de stroom, en R1/R2 halveren het voltage? of niet ??)

maartenbakker

Golden Member

Het uitgangsvermogen van de versterker blijft even hoog, je verstookt alleen wat in je weerstanden in plaats van je luidsprekers.

Als dat echt is wat je wilt doen, begin je met R2 en R3 gewoon weg te laten. Met alleen R1 bereik je dat doel ook.

Je kunt ook overwegen om een weerstandje in de buurt van de ingang of de volumepotmeter te plaatsen, dat is voor de meeste gebruiksdoelen een stuk effectiever.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarom wil je het vermogen verminderen? Elke toevoeging van weerstand tussen de woofer en de versterker zal de dempingsfactor ongunstig beïnvloeden wat voor een minder goed gedefinieerde basweergave zorgt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dat snap ik dat de boel heet wordt.
Maar klopt het dat ongeveer de helft van het vermogen bij de luidspreker aankomt ? (ook al verstoken de weerstanden het vermogen voor de helft)
Trouwens, volumeknop is digitaal, maar dat weerstandje voor de volumeregeling zetten was ook een goed idee. helaas kan ik er niks mee.

Het is een Yamaha RX-V481D
Link: https://tweakers.net/pricewatch/536097/yamaha-rx-v481d-zwart/specifica…

[Bericht gewijzigd door daan69 op zondag 3 maart 2019 13:47:13 (15%)

Arco

Special Member

Volume kan +/- 10dB aangepast worden:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zou denken dat je minder uitgangsvermogen bereikt door het volume minder hoog te draaien? Of wat heb ik gemist?

Dat gedoe met weerstanden is behoorlijk nefast voor de dempingsfactor, daar gaat de laagweergave onder lijden.

[[edit: dat werd al eens gezegd, ik keek erover, excuus. En net zoals @Gerard* wil ik wel eens weten welk probleem er eigenlijk wordt aangepakt. ]]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Gewoon dat hij niet nog harder gezet kan worden, maar ook niet meer zo makkelijk terug gezet kan worden door middel van een simpele instelling.
Ik wil dat het permanent is.

Ik ben aan het googelen voor een onderhoud schema van de Yamaha RX-V481D, maar die kan ik nog nergens vinden.

MM, als je niet in de versterker kunt ingrijpen zou ik ik gewoon ergens bij de ingang van de versterker iets met een weerstandje gaan doen. Dat geknoei met die weerstanden aan de uitgang is niet echt de weg. Als je dat wil doen kom je waarschijnlijk al een heel eind met met 1 weerstand van een ohm of vijf in series met je luidspreker.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Stel, dat het per se met weerstanden zou moeten. Bijvoorbeeld om een 100 W versterker te testen met een kleine luidspreker, of gewoon om niet zoveel herrie te maken bij de test.
Dan is het een aardige rekenopgave. We willen in elk geval:

  • De versterker 'ziet' de nominale luidsprekerweerstand (laten we zeggen: R)
  • De luidspreker 'ziet' een zo laag mogelijke bronweerstand (vanwege de demping).

Dat brengt ons op een 'L' netwerk:

code:


---Rs---+----+
        |    |
        Rp   R
        |    |
--------+----+

De spanningsverhouding tussen uit- en ingang noemen we A. Om het vermogen te halveren moet A= ½√2 zijn. Om het vermogen door honderd te delen zou A= 1/10 moeten zijn, etc.

Na enig rekenwerk blijkt dat:

  • Rs= R × (1−A)
  • Rp= R × A/(1−A)

Als R= 6 Ω en A= ½√2 (dus vermogen halveren), dan wordt Rs= 1,8 Ω en Rp= 15 Ω.
Dat zijn misschien andere waarden dan je verwacht, maar ze kloppen heus:

De versterker 'ziet' nu de 6 ohm die hij normaal ook zag.
De luidspreker krijgt nu de helft van het vermogen dat de versterker levert.
De luidspreker 'ziet' nu ca. 1,6 ohm als bronimpedantie. Dat is de beste waarde die we met een weerstandennetwerk kunnen bereiken voor deze vermogensreductie.

e: Rs moet in dit voorbeeld 30 % van het versterkervermogen verstoken; Rp 20 %.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit is geen zinnige methode om b.v. geluidsoverlast of de thermische belasting van luidsprekers binnen de perken te houden.
Voor deze situaties heeft men een zogeheten limiter nodig.
Gebruik tevens de juiste spullen op de juiste plaats, dat is goedkoper en voorkomt teleurstellingen. Dus een huiskamerversterker thuis en een PA waar een PA nodig is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vermits er maar geen antwoord komt, gis ik maar even dat het eigenlijke probleem luidt: "de versterker wordt gebruikt door derde partijen en die maken teveel herrie." Als dat het verhaal is dan is er de radicale oplossing die ik al in zalen gezien heb: db-meter die vanaf een eerste drempel (95 dB?) een waarschuwing geeft, en vanaf een tweede drempel (98 dB?) ALLE stopcontacten uitschakelt. Ik heb het ook al meegemaakt dat zo'n systeem getriggerd werd door een middelgrote muziekmaatschappij... die dus vrolijk doorspeelde.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

En overigens: het vermogen halveren doet het lawaai maar met 3 dB afnemen. Maar de berekening was aardig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kunt kant en klare kastjes kopen, zoek op volumeregelaar.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Beter zoeken op "begrenzer" of "limiter".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Gaat zo'n limiter op een normale receiver ??

Het moet zowiezo in zijn te bouwen in de versterker, en als permanent zo blijven.

[Bericht gewijzigd door daan69 op zondag 3 maart 2019 14:58:09 (49%)

Arco

Special Member

Zoals gezegd, er is al een 10dB instelmogelijkheid. Dat lijkt me toch genoeg?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Uhm dan staat ie nog te hard.

Versterker = 80 watt.
Versterker gaat van -80 tot +16
eigenlijk is het maximale wat hij mag halen iets van -15.

Trouwens +16 min die 10dB is nog altijd +6dB, en dat is nog 21 teveel (Dus had ik dan beter kunnen zeggen dat ik deze versterker met 31dB wou beperken ??)

Ik denk dat er geen schema's voor te vinden zijn op google, ben bezig.

[Bericht gewijzigd door daan69 op zondag 3 maart 2019 15:09:32 (10%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

het vermogen halveren doet het lawaai maar met 3 dB afnemen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mijn zonen hadden een vrij krachtige versterker op hun kamer. Dat ging altijd vrij hard en de buren gingen klagen. De muziek was niet mooi, maar wel lekker hard! Ik heb achter de voorversterker aan de ingang van de drivers 2 instelpotmeters gezet en toen was het probleem verholpen. Gelukkig wisten zij niet hoe ik dat had gedaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ja Da's een goed iedee, maar daarvoor had ik toch liever eerst een schemaatje van omaatje wat ik nog niet heb kunnen vinden op google.
Yamaha RX-V481D

Arco

Special Member

Trouwens +16 min die 10dB is nog altijd +6dB, en dat is nog 21 teveel (Dus had ik dan beter kunnen zeggen dat ik deze versterker met 31dB wou beperken ??)

Da's geen halveren, maar meer als een factor 8 zachter qua geluidsdruk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wiskunde is geduldig. :)
−31 dB: A= 0,028

Rs= 5,6 Ω
Rp= 0,18 Ω

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hensz

Golden Member

Is de voedingsspanning van die versterker niet te verlagen?

Don't Panic!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Met een variac moet dat wel lukken, ja... Misschien toch niet de fraaiste benadering.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord